Lentokoneeseen sisälle otettaviin laukkuihin on saatava joku TOLKKU!
Ihan järjestöntä minkä kokoisia yli äyräyttensä tungettuja jättilaukkuja ihmiset raahaavat koneisiin. Eivätkä KOSKAAN laita niitä sinne penkin alle. Ne eihän ne mahtuisi. Mikseivät lentoyhtiöt puutu tähän asiaa, johon ei näköjään saada ikinä tolkkua. Nykyinen laukkukoko on aivan liian suuri! Sillä vaan hyysätään näitä köyhiä, joilla ei ole varaa maksaa laukkuaan ruumaan!
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ylätilat on sen takia, että sinne saisi ne isommat käsimatkatavarat. Sen sijaan pitäisi karsia käsimatkatavaroiden määrää. Parhaimmillaan niitä on se iso laukku, käsilaukku ja pari muovipussia kentältä ostettua kamaa, jotka on kaikki pakko saada sinne ylös. Sitten ne viimeisenä koneeseen pääsevät eivät saa yhtään laukkua mihinkään. Mielestäni paras ratkaisu on laittaa se yksi iso laukku ylös ja kaikki muu tungetaan sinne jalkatilaan.
No minne he sitten laitavat laukkunsa? Pitääkö jäädä lennolta pois? Uteliaisuudesta kysyn, en ole koskaan havainnut tuollaista tilannetta.
Mun laukun lentoemo heitti ruumaan. Ei haitannut, koska minulla oli toinenkin laukku ruumassa eikä tästä tullut mitään lisähintaa, vaikka lipun hintaan kuului vaan yksi ruumaan menevä laukku.
Yleensä noissa tapauksissa ne isommat laukut pitää sitten laittaa sinne jalkatilaan, jonne ne eivät kunnolla mahdu.
Voiko se ylälokero oikeasti aueta turbulenssin aikana? En ole koskaan nähnyt tai kuullut näin käyvän.
Etkö ole lukenyt tyynenmeren ylittävistä kauhulennoista, joissa ne ruokatrolleytkin paiskaantuvat pitkin kattoja?
Silloin ne luukut just aukee ja kamat tulee sieltä päälle.
Ihmisiä on kuollut noissa. Että kannattaa oikeasti miettiä, mitä haluaa päänsä yläpuolelle, jos istuu käytäväpaikalla ja se turvavyö oikeasti pitää pitää kokoajan KIINNI, jos siinä paikallaan istuu...
http://www.airsafe.com/events/turb.htmTuolta voi lukea pahimmat....
No ei noin yleensä käy. Itse en pidä turvavyötä päällä yhtään ylimääräistä, kaikenlaiset vyöt ahdistaa minua.
Kerta se on ensimmäinenkin, itse olen ollut euroopan lennolla sellasisessa turbussa, että tarjoilukin lopetettiin...oltiin ukkosmyrskyssä.
Mut mä tuun kyll ilkkumaan sitten ruumishuoneelle, kun sun kroppas on siellä avattavana, että mitäs mä sanoin.
Ahistu vaan rauhassa....
Tämä jatkuu niin kauan kun ruumaan laukun laittaminen maksaa erikseen. Ihmiset ottavat laukkunsa mukaan matkustamoon kun haluvat säästää maksuissa. Niin teen itsekin, alle viikon kaupunkilomakamat mahtuvat sellaiseen laukkuun nminkä saa vielä matkustamoon ottaa. Toinen syy on, ettei matkatavaroita tarvitse odotella hihnalta.
Eli laukut matkustamoon säästön takia, eikä tarvitse turhia odotella. Näin aion matkustaa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun sinä pääset laukkuinesi ulos kentältä, minä olen jo kaukana.
Suorita sinä lomaasi, minä otan rennommin.
Luuletko, että kaikki lentomatkustajat ovat lomamatkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun sinä pääset laukkuinesi ulos kentältä, minä olen jo kaukana.
Suorita sinä lomaasi, minä otan rennommin.
Eiköhän noin 95% lentomatkoista ole ihan jotain muuta kuin lomaa.
Täh? Oikeestiko turistit ois vain 5 % kaikista lentomatkalaisista? En usko, että on noin pieni prosentti, vaikka toki työmatkalaisia ym. on paljon.
Sanoisin että tuo 5% on sekin yläkanttiin.
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä ne isot cabin size-matkalaukut laitetaan sinne ylös ja pienet laukut edessä istuvan penkin alle.
Sallittu käsimatkatavaramäärä "karjaluokassa":
"-Yksi käsimatkatavara, ulkomitat enintään 56 cm x 45 cm x 25 cm (22 in x 18 in x 10 in)
-Yksi henkilökohtainen tavara, kuten pieni käsilaukku, pieni kannettavan tietokoneen laukku tai pieni reppu, joka tulee sijoittaa edessäsi olevan istuimen alle ja jonka ulkomitat ovat enintään 40 cm x 30 cm x 15 cm.
-Yhteispaino enintään 8 kg."https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/carry-on-bag…
Tuossa Finnairin säännöt (joka lentoyhtiöllä omansa).
Sen cabin size laukun on mahduttavapenkin alle.
Ja huomioi nyt, että MOLEMPIEN yhteispaino on tuo 8 kg.
Monellako se cabinsize painaa YKSIN sen +8 kg...kun niitä ei punnita.
Kyllä työmatkalaista harmittaa tää uusi into tukkia kaikki sisätiloihin. Päivän-parin matkoilla ja jatkolentojen kanssa ei halua laittaa laukkua ruumaan. Yleensä pääsee boordaamaan ensin, mutta esim. jatkolennoilla usein on viimeisten joukossa ja siinä ihmettelee mihin laukkunsa saa. Jos lipustaan on maksanut yli viisi kertaa enemmän kuin halpalippulaiset niin harmittaa jos pukupussi pitäisi runtata jalkatilaan.
Lensin viime viikolla Lontoosta Helsinkiin lapseni kanssa ja taas kävi niin että suomalaiset eivät olleet raaskineet maksaa sitä 20e siitä että saisi laukkunsa ruumaan. Portilla jo kuuluttivat että käsimatkatavaroita on niin paljon että nyt voi siinä portilla antaa laukkunsa ilmaiseksi ruumaan. Muutamat sitten vastahakoisesti veivät omansa kun henkilökunta heille erikseen sanoi että laukut eivät ole standardikokoiset vaan ovat liian isoja. No, koneessakin lentoemännät kuuluttivat sekä suomeksi että englanniksi, että VAIN NE VEDETTÄVÄT MATKALAUKUT YLÖS JA KAIKKI MUUT TAVARAT PENKIN ALLE. No jokainen suomalainenhan on niin uniikki lumihiutale että kuulutus ei koske heitä ja takkeja myöten kaikki tavarat pakattiin ylös. 8-vuotiaani osasi noudattaa ohjeita mutta iso osa aikuisista ei sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä ne isot cabin size-matkalaukut laitetaan sinne ylös ja pienet laukut edessä istuvan penkin alle.
Sallittu käsimatkatavaramäärä "karjaluokassa":
"-Yksi käsimatkatavara, ulkomitat enintään 56 cm x 45 cm x 25 cm (22 in x 18 in x 10 in)
-Yksi henkilökohtainen tavara, kuten pieni käsilaukku, pieni kannettavan tietokoneen laukku tai pieni reppu, joka tulee sijoittaa edessäsi olevan istuimen alle ja jonka ulkomitat ovat enintään 40 cm x 30 cm x 15 cm.
-Yhteispaino enintään 8 kg."https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/carry-on-bag…
Tuossa Finnairin säännöt (joka lentoyhtiöllä omansa).
Sen cabin size laukun on mahduttavapenkin alle.
Ja huomioi nyt, että MOLEMPIEN yhteispaino on tuo 8 kg.
Monellako se cabinsize painaa YKSIN sen +8 kg...kun niitä ei punnita.
Ei mahdu ainakaan Finnairilla suurin sallittu cabin size-trolley istuimen alle, vaikka väkivaltaa käyttäisi. Finnairilla tosin toi laukun max. koko on isompi kuin monella muulla lentoyhtiöllä.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa vaan, kuinka paljon ne hehtaarikassit ärsyttää matkustamomiehistöä. Jokainen tuupatkoon kassinsa, minne saa, mieluiten istuimen alle. Ei tarvitse sanoa emännälle, että laita tää jonnekin. Luulisi jokaisen tietävän, että tilat lentokoneessa ovat varsin rajalliset.
No tekisivät asialle sitten jotain. Heidän käsissäänhän asia on täysin ja viimekädessä kapteeni vastaa koneensa lentoturvallisuudesta. Hommaanhan on helpompaakin helpompi puuttua kun jokaisen asianomaisen tiedossa on TARKAT ja hyvissä ajoin jo lipunostohetkellä ilmoitetut rajat sentilleen ja kilolleen, mitä matkustamaan saa viedä ja mitä ei.
Eli nyt vaan emot ja kaput valvomaan asiaa. Veikkaisin että pari myöhästynyttä lentoa uudelleenlastauksen vuoksi kymppitonnien kuluineen saisi lentoyhtiöt puuttumaan asiaan vakavasti. Mitään sanktioita ei tästä voisi lentohenkilökunnalle edes antaa kun hehän vain noudattavat annettuja (turvallisuus)määräyksiä.
British Airwaysin lennoilla saa ottaa matkustamoon 2 X 23 kg matkatavaraa ja vielä ilmaiseksi.
Ihmiset on käärmeissään jo koneeseen tullessaan, koska tietävät että tavaraa on liikaa. Heti kun siitä sanoo, saa työntekijänä kuulla kunniansa. Mukava alku lennolle.
Liian suuret käsimatkatavarat pitää karsia jo ennen koneeseen tuloa!
Ärsyttää, kun itse noudattaa tarkkaan käsimatkatavaroiden kanssa niitä paino- ja mittasääntöjä ja sitten siellä on jengi isokokoisten matkalaukkujen kanssa. Saatana.
Lensin tässä eräänä päivänä Shanghaihin. Aivan viimeisenä koneeseen tuli perhe, jossa oli selkainen n. 2-vuotias lapsi. Tämä tuotiin rattailla koneeseen saakka. Lapsi todistettavasti käveli käytäviä pitkin lennon aikana, eli osasi kyllä kävellä.
Perheellä oli näiden kyllä kiitettävän pieneen tilaan taittuvien matkarattaiden lisäksi sellainen metri kertaa metri käsipakaasi, jonne oli siis pakattu kaikki lennolla tarvottava, mukaanlukien tän lapsen lelut, ruoat, viihdykkeet jne.
Ensin vartti säädettiin tän perheen käsimatkatavaroita, tilaa kun ei enää ollut.He kun tulivat vikana, vaikka olisivat ihan kysymällä päässeet ekana.
Sitten perhe oli siinä neljän penkin rivillä ja valehtelematta perheen isä pomppi puolen tunnin välein sinne ylälokerolle hakemaan milloin maissinaksuja milloin tuttipulloa tms. Näitä ei mitenkään olis voinut pakata vaikka pieneen kassiin ja laittaa sinne taaperon jalkatilaan.
Voi jeesus. Mä matkustin kolmen lapsen ja koiran kanssa. Mun käsilaukku meni ylälokeroon, koska koira vie jalkatilan. Lapsilla oli reput omissa jalkatiloissa. Kun boarding alkoi, menin suoraan tiskille ja sanoin että meillä on tällainen setti. Päästiin kaikkia helpottaaksemme ekana koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
British Airwaysin lennoilla saa ottaa matkustamoon 2 X 23 kg matkatavaraa ja vielä ilmaiseksi.
No ei saa (ainakaan economyluokassa). BA:n virkailijat katsoo tosi tarkkaan laukkujen määrän; olen pari kertaa ottanut trolleystä niskatyynyn ja kirjan kevyeeseen kangaskassiin ennen boardaamista ja joutunut laittamaan ne takaisin kun lisäksi oli käsilaukku. Niillä on tasan 2 itemia eikä yhtään enempää mutta painoraja ei varmasti ole 23kg/ käsimatkatavara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ylätilat on sen takia, että sinne saisi ne isommat käsimatkatavarat. Sen sijaan pitäisi karsia käsimatkatavaroiden määrää. Parhaimmillaan niitä on se iso laukku, käsilaukku ja pari muovipussia kentältä ostettua kamaa, jotka on kaikki pakko saada sinne ylös. Sitten ne viimeisenä koneeseen pääsevät eivät saa yhtään laukkua mihinkään. Mielestäni paras ratkaisu on laittaa se yksi iso laukku ylös ja kaikki muu tungetaan sinne jalkatilaan.
No mihin laitat jalkasi jos jalkatila on täynnä laukkuja? Laukkujen päälle ja istut polvet suussa niinkö? Mitä jos edessä istuva kallistaa selkänojaa tai haluaisit syödä, miten saat pöydän alas?
No olisivat laittaneet kamansa sinne ruumaan, jos niin paljon kamaa on pakko raahata.
Jos mä pääsen viimeisenä koneeseen ja kaikki yläsäilytystilat on jo viety, kun ensiksi tulleilla on kaikilla 5 nyssäkkää, niin mihin mä pistän laukkuni? Mulle kävi näin ja sain istua polvet suussa eikä ketään niistä aiemmin tulleista näyttänyt se kiinnostavan.
Mutta niinhän se aina menee ihmispaskojen kanssa, että kenestäkään muusta ei tarvitse välittää kuin omasta perseestään.
No kannattaa olla portilla ajoissa että saa omat laukut mahtumaan sinne ylös niin ei käy noin :)
Jos koneessa oman paikkani kohdalla ei ole tilaa, toimin seuraavasti:
Nostan hattuhyllyltä niin monta nyssäkkää pois kuin on tarpeen.
Laitan oman kassini hyllylle.
Istun alas.
Tää on kyllä aina yhtä vituttavaa. Ymmärrän, että sitä matkalaukkua on rasittava odotella saapuessa. Inhoan sitä itsekin, mutta joku järki näissä kokojutuissa on oltava. Olen ratkaissut asian sillä, että maksan aina exit paikasta jolloin jalkatilassa ei voi pitää mitään ja lentoemot pitää ylähyllyt vapaana exitriviläisten rojuille. Mun mielestä sopiva koko olisi normaali selkäreppu. Siihen mahtuu jo parin päivän kamat ihan hyvin.
Täysin samaa mieltä ap:n kanssa! Minusta sallituksi käsimatkatavaraksi riittää max 1 kg koko 200 mm ×300 mm ×50 mm. Riittää että lompakko, puhelin, passi ja matkalippu mahtuu.
Tavarat ruumaan!
Tämä ärsyttää muakin ihan helkkaristi. Se koneeseen menokin kestää ikuisuuden, kun aloitetaan eturiveiltä täyttäminen ja ihmiset tunkevat niitä monia laukkujaan ja nyssyköitään sinne hyllylle, jos sattuu olemaan paikka takana, ei sinne oikein enää mitään saa sitten mahdutettua. Paitsi nyt kesällä, kun lensin Finnairilla Ljubljanaan, virkailija portilla kuulutti vähän ennen boardingin aloitusta, että jokaisella vain YKSI käsimatkatavara koneeseen. Siinähän sitten jotkut hätäpäissään sulloivat tavaroitaan. Mikä siinä on niin kauheaa maksaa se ruumaan menevä laukku, jos ei kunnolla mahdu käsimatkatavaroihin kamppeet? Ei ole Finnairilla tai Norwegianilla ainakaan niin pahoja ne hinnat, jos on varaa lähteä matkalle niin luulis olevan varaa maksaa se ruumaan menevä laukkukin. Muuten ei varmaan kannata reissuun edes lähteä.
Tää on kyl ongelma. Itse matkustan työkeikkoja eurooppaan noin joka toinen viikko ja käytännön syistä pyrin selviytymään normi cabin size laukulla ja olkalaukulla. Toki minulla priority boarding, mutta haluan yleensä kuitenkin viettää loungessa maksimiajan, ettei portilla tarvitse suotta seisoskella. Jos yhtään myöhästyy 1 ryhmän boardingista, niin siellä on jo laukkuja ja nyssäköitä luukut täynnä. Finski on ollut tässä suht hyvä, mut nyt alkaa meininki olla kuin norskilla. Toivottavasti tähän tulee tiukennusta.
Täh? Oikeestiko turistit ois vain 5 % kaikista lentomatkalaisista? En usko, että on noin pieni prosentti, vaikka toki työmatkalaisia ym. on paljon.