Nyt on pakko avautua lähihoitajista
Voitaisiinko tälle lähihoitajakoulutukselle tehdä jo vihdoin jotain? Olisi paljon viilattavaa nimittäin tässä hakusysteemissä. Mua huolestuttaa todella paljon se, että syrjäytyneet elämämkoulu narkkarit hakevat nimenomaan tälle alalle, koska on niin helppo päästä sisään.
Mun tuttavapiirissä (huom. eivät ole mun ystäviä) on muutamia, jotka ovat narkkareita ja hehkuttavat fb:ssä miten pääsivät vihdoin lähihoitajiksi. Nämä samat tyypit kuitenkin narkkaavat vapaa-ajalla, tekevät rikoksia ja heiluvat epämääräisissä piireissä. Eivätkö muut näe tässä yhtälössä mitään ongelmaa?
En sano että kaikki lähihoitajat ovat tällaisia - en todellakaan- mutta tälle nimenomaiselle ongelmalle olisi tehtävä jotain. Hakukriteereitä tulisi kiristää ja ottaa selvää käyttääkö hakija aineita, millainen tausta yms.
Eräs ystäväni, joka ei ole narkkari tms. niin varastaa työpaikaltaan lääkkeitä ja myy niitä eteenpäin. Ei siis käytä itse, mutta tekee tällaista. Hän ajaa myöskin autolla ilman korttia, koska kortti meni hyllylle. Työnantaja ei tiedä tästä mitään. On siis sairaalassa töissä lähihoitajana.
Ongelma on aika suurta nuorten keskuudessa. Varmasti aikuiskoulutuksessa sama juttu. Olen itse 22v ja nämä tutut ovat 18-23- vuotiaita.
Kommentit (46)
Onko nämä ongelmat enemmän etelän ongelmia? Kun täältä pohjoisesta otettaisiin töihin heti kun lähihoitajaksi valmistuu. Jo opiskeluaikana kysellään kesätöihin.
Ja todellakin taitaa olla kouluissa eroja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole parempi nykyään. Meille ei koulussa opetettu edes haavanhoitoa. Lihaspistot, suoniverinäytteet ja ekg:n otot eivät kyllä missään kuulu lähihoitajalle. Jos kuuluvat, niin voi tehdä pomosta valituksen.
Kyllä muuten kuuluu.
Paljonko ajattelit olevan hyötyä ambulanssista jossa hoitaja tekisi jotakin "lähärin työtä" kuten vetäisi tuolijumppaa :P
Kuuluvat monessakin paikassa. Sehän on ihan työpaikan päätettävissä kuuluvatko vai ei. Lähihoitaja voi kyllä em jutut tehdä, kunhan luvat ovat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Huono kontrolli/valvonta jossain jos pystyy paljonkin varastaa lääkkeitä. Eikä Lähihoitajat niitä avaimia kovin usein kantele edes. Ehkä yövuorossa.
Eikö palvelutalot/vanhainkodit nykyisin tilaa lääkeet valmiiksi pussitettuina nykyisin? Sairaallassa arkisin farmaseutti jakaa ja hallitsee lääkekaappia vai viekö se ne lääkkeet suoraan mummojen kipoista?
Tollanen pitäs käräytttää.
Olen sairaalassa lähihoitajan ja meillä lääkekaapille pääsee kaikki hoitohenkilökunnasta. Jos haluaisin pölliä lääkkeitä niin helposti onnistuisi.
Olen varmaan onnekas kun meillä on hyvä ja ammattitaitoinen työyhteisö, voin hyvällä omatunnolla sanoa että työntekijät tekevät työnsä hyvin ja tunnollisesti. Opiskelijamateriaali on nykyään aika kirjavaa, koulu haluaa hinnalla millä hyvänsä oppilaat läpi näytöistä vaikkei edellytyksiä ole, näistä väännetään jatkuvasti. Mutta eipä ne huonot harjoittelijat töitä sitten saakaan vaikka valmistuvat, ainakaan tästä pienestä kaupungista. Sana kiertää kyllä. Ongelma on vaan se että muuttavat sitten isompiin kaupunkeihin ja varmasti tekevät tuhojaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaamiseltaan lähihoitaja on se entinen perushoitaja. Jos jokaisessa ammatissa vaadittaisiin täydellistä hyveellisyyttä, siveellisyyttä ja täydellistä inhimillisyyttä tuskin enää löytyisi tekijää mihinkään työhön, koska kaikki me ihmiset olemme omalla tavallamme epätäydellisiä. Jotenkin tästä aloituksesta tulee mieleen se surkea myytti hoitoalasta jonain pyhänä kutsumusamaattina, minkä vuoksi lähihoitajan työkenttä laajenee ja paukkuu joka suuntaan (työssä olet myös tiskari, siivoja, pyykkäri, otat pikaserppiä tai -inriä, pistät ekg-piuhta viuh-vauh, olet laulumestari, tuolijumppari, bakelsimestari ja ulkoiluttaja. Yksityisellä sektorilla kaksi hoitajaa klaaraa 30 asukasta illassa, kaupungilla 10-15. Työn määrä kasvaa exponentaalisti mutta palkka pysyy samana.
Erityisesti vanhustyössä pyritään täyttämään ulkoisia laatukriteereitä, , että ulospäin näyttäisi siltä, että hoito on "laadukasta". Todellisuudessa se on mitoitettu sellaiseksi liukuhihnaraadannaksi ikäänkuin asukkaat/ asiakkaat eivät olisi ihmisiä vaan robotteja. Tässä muutamia todellisia ongelmia kentältä jos niitä halutaan kaivaa...
Ei lähihoitaja ole pelkästään sama asia kuin perushoitaja. Lähihoitajahan on sama asia kuin kaikki entisen koulutasoiset terveydenhoidon ja sosiaalialan ammatit.
Onkohan tämä myös, että "Lähihoitajahan on sama asia kuin kaikki entisen koulutasoiset terveydenhoidon ja sosiaalialan ammatit." myös yksi syy lähihoitajien aliarvostamiseen. - Samalla ammattinimikkeellä yritettän olla niin paljon, sen sijaan, että erikoiistuttaisiin enempi, koska vaikea uskoa, että noin parin vuoden koulutuksella saataisiin täysin yks.yhteen vanhat tutkinnot kattava yleistutkinto. -Sen sinaan tuloksena on enempi -vähempi onnistunut kompromissi. - Tietysti dissaamiseen voi olla syynä puhdas tietämättömyys ja epäluuloisuus siitä, että mitä tai millaista osaamista oikeasti voi saavuttaa ja siten suoriutua 2-3 vuoden koulutuksella, ainakaan sosiaali ja terveys-sektorilla, jossa perinteisesti on odotettu rautaista osaamista; ajatuksella, että Suomessa (/ pohjoismaisssa) on maailman parhain (julkinen) sosiaali ja terveyssektori.
Kun minä valmistuin entiseen hoitoalan ammattiin, koulutus kesti vuoden. Nyt lähihoitaja suuntautuu vuoden ja käy lisäksi vuoden monta eri osioita. Ei ennen opetettu sitä mitä nyt. Ei meille opetettu lihaspistoja, suoniverinäytteitä, ekg:n ottoa ym. Ei ollut niin paljon teoreettista opetusta kuin nykyisin. Kyllä taso on opetuksessa nykyisin parempi. Siitä olen kyllä ihmeissäni, että eri oppilaitoksissa näyttää olevan suuriakin eroja opetuksessa ja siinä mitä vaaditaan.
No ei ole parempi nykyään. Meille ei koulussa opetettu edes haavanhoitoa. Lihaspistot, suoniverinäytteet ja ekg:n otot eivät kyllä missään kuulu lähihoitajalle. Jos kuuluvat, niin voi tehdä pomosta valituksen.
Siis.mitä? Meillä lähihoitajat ottavat päivittäin EKG:ta, verinäytteita, haavahoitoja ja labrassakin on lähihoitaja töissä. Ja ihan kuule sairaalassa.
Ap:n olisi kyllä syytä ilmiantaa nuo tietämänsä lääkkeiden varastajat,