Minun mielipiteeni kasvissyönnistä:
On " väärin" olla antamatta LAPSELLE lihaa. Kavissyöjät ovat kuitenkin vähemmistö ja lihansyönti normaalimpaa kuin kasvissyönti, niin mielestäni lapsi voisi itse aikuisena päättää ryhtyykö kasvissyöjäksi vai ei. Tiedän toki, että tarvittavat vitamiinit saa muullakin tavalla kuin syömällä lihaa, mutta silti. Myös " lihansyönti on sairasta/väärin" -ajatuksen opettaminen on VÄÄRIN.
Kommentit (56)
Ja ap itsehän kirjoitti " On väärin..." jne. eikä " minun mielestäni on väärin..."
" En pysty syömään YSTÄVIÄNI..." Mä en kestä :)))))))))))))))))))))))
joskus. Omatunto ei tästä kovin pahasti soimaa. :)
Käytän vain luomumunia ja niitäkin vähän. Lähes kaikista maitotuotteista löytyy muitakin versioita. Välillä käytän vähän " oikeitakin" maitotuotteita.
Olen tyytyväinen näin ja pidän itseäni normaalina ja ajattelevana ihmisenä.
Ja onhan lapsella silti vapaus aikuisena ryhtyä syömään lihaa.
t. ei-kasvissyöjä äiti
Lihansyönnin aloittaminen on erittäin epätodennäköistä/vaikeaa jos on ollut esim. 20 vuotta kasvisruokavaliolla.
ap
Vierailija:
On " väärin" olla antamatta LAPSELLE lihaa. Kavissyöjät ovat kuitenkin vähemmistö ja lihansyönti normaalimpaa kuin kasvissyönti, niin mielestäni lapsi voisi itse aikuisena päättää ryhtyykö kasvissyöjäksi vai ei. Tiedän toki, että tarvittavat vitamiinit saa muullakin tavalla kuin syömällä lihaa, mutta silti. Myös " lihansyönti on sairasta/väärin" -ajatuksen opettaminen on VÄÄRIN.
Sinäkö määrität normaalin? Se, mitä enemmistö ihmisistä tekee, ei tarkoita välttämättä normaalia. Jos enemmistö polttaisi raskausaikana tupakkaa, olisiko se sitten normaalia? Tai jos enemmistö miehistä raiskaisi naisia, se olisi normaalia? Ok, esimerkit kärjistettyjä, mutta etköhän käsitä idean...
Ihan samalla lailla lapselta voi sitten kieltää lihan: saa sitten aikuisena päättää haluaako syödä.
Taidat olla ennakkoluuloinen vain.
Sanopa yksikin asia, mitä enemmistö ihmisistä oikeasti tekee, ja on oikeasti väärin??? Enemmistö miehistä ei raiskaa naisia, eikä enemmistö polta raskausaikana. Jos niin olisi, olisi se tietysti mielestäni väärin.
Enkä väitä, että kasvissyönti olisi jotenkin VÄÄRIN mutta lihansyönti sitä ei ainakaan ole.
Lisään vielä, että ihminen on luotu lihansyöjäksi ja ihminen on kautta aikojen syönyt lihaa+metsästänyt.
ap
vaan esim tehotuotanto, eläinten surkeat oltavat, kammottavat eläinkuljetukset ym ym.
Niin. Minulla ei tietenkään ole tietoa kaikkien kasvissyöjien ajatuksista ja tavoista. Mutta lähipiirissäni kasvissyöjät mieltävät lihansyönnin sairaaksi asiaksi.
ap
miksi ihmeessä pitäisi edes aloittaa lihansyöntiä missään vaiheessa elämää? Mitähän hyötyä siitä ihmiselle olisi.
Mutta omassa ajatusmaailmassani ainakin tehotuotanto on väärin ja en mitenkään voi syödä esim. possuja ja kanoja.
Kasvissyönnin pitäisi lisääntyä rajusti, jotta edes yksi eläin tapettaisi vuodessa vähemmän kuin nyt. Se, että kasvissyöjät jättävät sen meetvurstin ostamatta, ei vaikuta mihinkään.
Siitä kertoo mm. se, että ihmisellä ei ole teräviä kulmahampaita kuten muilla lihansyöjillä. Suolistomme on myös sen pituinen kuin kasvissyöjillä yleensä. Ihminen saattaa kyllä olla sekasyöjä, mutta kasvissyönti on ilman muuta ihmiselle luonnollisempaa ja näin ollen sen voi hyvin opettaa myös lapselleen. Syököön sitten vanhempana mitä tykkää mutta useat kasvissyöjäksi opetetut eivät ala syödä lihaa koska he tietävät kasvissyönnin terveysvaikutukset omassa elämässään.
Ei vitsi kyllä naurattaa ja turhauttaakin miten tietämättömiä ja itsekeskeisiä te monet lihan syöjät olette. On eri asia olla eläinrakas kuin kotieläinrakas, jos on oikeast eläinrakas silloin rakastaa kaikkia eläimiä yhdenvertaisesti eikä syö lihaa. Miten joku voi väittää olevansa eläinrakas kun sitten maksaa siitä että eläin kituu koko elämänsä ajan. Ihmisille liha on vain sen viidentoista minuutin ateria, kuin sille eläimelle se on koko sen elämä. Miksi ihminen on ylempi arvoisempi, koska sillä on isommat aivot ja koska se pystyy puhumaan. Eläimet on ihmisten lailla yksilöllisiä ja tuntee ihan yhtä lailla pelkoa, ahdistusta, rakkautta ja kipua. Täysikasvuinen sikakin on tavallista kotikoiraa fiksumpi. Silti nykymaailmassa eläimet on nykyään vain massaa jolla ei ole mitään muuta väliä tai tarkoitusta kuin täyttää itsekkäiden ja tietämättömien ihmisten mielihalut.
Vierailija:
Niin tai on väärin syöttää lapselle lihaa, koska hän voi haluta olla kasvissyöjä, varsinkin jos hänelle selitetään mistä ja miten se liharuoka siihen lautaselle ilmestyy. Kuinka moni on ollut esim teurastamossa töissä? Mutta lapsihan sitten voi halutessaan aikuisena syödä eläimiä, jos siltä tuntuu.
Maailmalla kasvissyönti on kuule enemmistön asia, veikkaisin. Ainakin mitä on tullut maailmalla pörräiltyä. Suomessa nyt lihaa on syöty, mutta kasvissyöjien määrä lisääntyy koko ajan. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on paljon kasvissyöjiä ja onpa täällä hyviä kasvisruokailu paikkojakin :) Mutta varmaan siellä Alajärvellä enemmistö on ihan tavallisia sekaruoansyöjiä :)
Onneksi minä olen ihminen, joka tekee paljon asioita nurinkurin kuin valta enemmistö :D
Lihansyönti on väärin ja sairasta, minun mielestäni. En minä ihmisiä söisi, enkä myöskään eläimiä. Eläinrakkaana ihmisenä, en pystyisi ystäviäni syömään. Ja vielä kuolleena, se tekee ajatuksen inhaksi :(
Jos voi syödä naudan jauhelihaa, miksei voisi syödä kissan lihaa, muurahaisia, rottia, variksia? Kuitenkin maailmalla syödään monenlaisia eläimiä. Kuka on valmis myös itse pyydystänään syötävänsä ja ne teurastamaan? Eikä odottamaan valmista pakettia.
6v aloin kasvissyöjäksi, koska lapsuudenperheeni alkoi vegetaristeiksi (eläinrakkaus kai pohjimmiltaan oli syynä, kaveria ei syödä). Vuosien varrella on tullut maisteltua kuolleita eläimiä, mutta maistuvat pahalle, saa aikaan oksennuksia, ahdistuneisuutta. Pärjään loistavasti vegesapuskalla. Meillä mies ja lapset syövät todella paljon kasvisruokaa, välillä kyllä syövät liharuokiakin, mutta koko ajan mennään enemmän ja enemmän vegeruokiin. Lapsista se on hyvä juttu. Kasvikset ovat nykypäivää :)
Nyt siis 20 vuotta olen vegetaristi ollut, voin todella hyvin ja elämä on mitä mainiointa, harvoin sairastelen, kunto hyvä ja kasviksista saa voimaa. Varsinkin kun hyödyntää esim monipuoliset vegeruoat, kasvissyönti kun on niin paljon muutakin, kuin porkkanan ja salaatin popsimista.
Miten tarkasti AP on kasvissyöntiä tutkinut?