Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pitää luterilaisena?

09.04.2006 |

Olen huomannut täällä keskustelupalstalla luterilaisia, jotka myöntävät kirkkonsa opettavan toisin kuin mitä he itse uskovat tai mitä Raamattu heidän mielestään opettaa. Mutta siitä huolimatta he pysyttelevät edelleen luterilaisina.

Minusta itsestäni tuntuisi ristiriitaiselta kuulua johonkin kirkkoon, jonka opetukset ovat toiset kuin mistä Raamattu puhuu. Ei Raamatussa puhuta mitään seurakunnasta kansankirkkona, joka sulkee miltei koko väestön jäsenyyteensä. Ei ole puhetta lapsikasteesta (jopa luterilaisen kirkon papitkin sen myöntävät, jotkut käyvät tosin salaa upotuskasteella, mutta pitävät sen omana salaisuutena). Kummeista ei puhuta mitään, eikä rippikoulusta ja konfirmaatiosta. Jotkut papeista ovat vapaamuurareita eli pimeyden palvelijoita. Kaikkea tällaista.

Ihmettelen vain: miksi?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä näkemysero, josta puhuit, on merkittävä. Luterilaisessa kasteessa pelastuksen väitetään tulevan ilman että kyseinen henkilö edes tajuaa mitä kristinusko on, vapislaisessa kasteessa pitää ensin kuulla Jumalan Sanaa, ymmärtää se ja ottaa se tosissaan, tulla uskoon ja mennä sitten upotuskasteelle. Eikö tämä ole merkittävä ero?

Ja vielä upotuskasteella kuvataan että se kaikki entinen elämä upotetaan kasten hautaan ja nousee uusi elämä Jeesuksessa kun oli ensin tullut uskoon.

eihän vauva ole tehnyt syntiä jotta tarvitsisi jotain laittaa pois.

Jeesuskin meni aikuisena kasteelle merkiksi meille.

Vierailija
22/70 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AllisenAsi:

oletko siis sitä mieltä, että Raamattu opettaa tässä asiassa kaksi tietä, ja molemmat ovat oikeassa? Pystytkö sydämessäsi sanomaan Jumalan edessä lapsikasteelle " Amen" ?

vaan sitä mieltä, että asia on mahdollista tulkita Raamatusta kahdella eri tavalla. Itse asiassa olen ollut ulkomailla sellaisessakin seurakunnassa, jolla oli asiaan kolmas tulkinta: kaste annetaan aikuiselle, joka haluaa tulla uskoon --> kaste=pelastus.

Pystyn sanomaan lapsikasteelle Jumalan edessä " aamen" .

Mutta en aio nyt keskustella tästä enempää. Olen jo kuullut molempien osapuolten kaikki väitteet puolesta ja vastaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Jumalan armo ja rakkaus ole jotain niin suurta, että tulemme iankaikkisuudessa tapaamaan sellaisiakin hmisiä, joita ei ole lainkaan kastettu.. Usko Jeesukseen riittää.

Silkkiuikku:

Ei kuitenkaan jämähdetä tähän kastekyksymykseen, sillä tiedän että keskustelu on luultavasti hedelmätön. :)

Vierailija
24/70 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

försti:

Käskyillä ja kielloilla tarkoitan vaikkapa kymmentä käskyä, koraanin oppeja..

Raamattuun suhtaudun epäilevästi lähinnä seuraavasta syystä : Vanhan ja Uuden testamentin ristiriitaisuus on vähintäänkin hämmentävää. Kuinka Vanhan testamentin Jumala, tuo mahtipontinen ukkeli, voisi olla sama kuin Uuden testamentin Jumala, rakastava isä? Ja sitten taas Koraanissa on ihan eri ääni kellossa..

Kyllä varsinkin Uudesta testamentista löytyy lukemattomia kauniita ajatuksia ja hyviä elämänohjeita, mutta että se olisi Jumalan sanaa.. Vaikea uskoa!

Ethän sekoita Raamattua ja koraania keskenään...? Niitä ei voi lukea rinnakkain!

Tiesitkö, että Paavali keroo Apostolien teoissa näin: " Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei ole veri laskettu eikä verta." Apt 15:19-20

Lisäksi esim. 1. Korinttolaiskirjeessä 10:23 Paavali sanoo, että " Kaikki on luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi." Kaikki on luvallista, mutta ei kaikki rakenna."

Ja vielä Room 13:9 " Sillä nämä " älä tee huorin" , " älä tapa" , " älä varasta" , " älä himoitse" , ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: " Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

That´s it! Älä siis ole huolissasi kaikkien Vanhan Testamentin käkyjen ja lakien kanssa:) Nehän ovat VANHAA Testamenttia. Nyt elämme uudessa liitossa, Uudessa Testamentissä.

Miksi et usko, että Uusi Testamentti ei ole Jumalan sanaa? Mitä ajattelet sen sitten olevan? Ja JUMALA TODELLA ON HYVÄ JA RAKASTAVA JUMALA. Sun ei tarvitse tyytyä etsimään Häntä, sä voit oppia tuntemaan Hänet <3

Vierailija
25/70 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

GaramMasala:

Eiköhän Jumalan armo ja rakkaus ole jotain niin suurta, että tulemme iankaikkisuudessa tapaamaan sellaisiakin hmisiä, joita ei ole lainkaan kastettu.. Usko Jeesukseen riittää.

Näin voisi tietenkin päätellä eräistä Raamatun jakeista, mutta toisaalta minun tehtävä ei ole puuttua Jumalan tuomioihin. Ihmettelen vain, että eikö alkuseurakunnan yksinkertainen ja selkeä käytäntö kasteasiassa riitä. Miksi pitäisi tehdä toisin?

Vierailija
26/70 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AllisenAsi:

Ihmettelen vain, että eikö alkuseurakunnan yksinkertainen ja selkeä käytäntö kasteasiassa riitä. Miksi pitäisi tehdä toisin?

Joo, mä olen sun kanssa 100% samaa mieltä siitä, että Raamatussa on selkeä esimerkki kyseisestä asiasta ja sitä tulisi noudattaa. Jeesuksen esimerkin mukaisesti.

Eihän missään Raamatussa mainita lapsikasteesta, sen sijaan Jeesus siunasi lapsia.

Musta vaan tuntuu, että tästä kasteasiasta tullaan aina kinaamaan.. Eiköhän annettaisi sen olla. Jätetään ikäänkuin " Herran haltuun" :)

<3

Vierailija
27/70 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt luterilaiseen perheeseen ja kasvanut siinä. Jossain vaiheessa kävin " mutkan" vappiksella, mutta luterilainen jumalanpalveluselämä on minulle läheisempi ja tutumpi. Tässä ainakin syitä, miksi olen luterilainen edelleen. Suurin syy on kuitenkin kaste. Kaste on ymmärrykseni mukaan Jumalan teko ihmiselle eikä ihmisen teko Jumalalle. En voisi tai haluaisi vaihtaa kasteen lahjaa muuhun.

Omin voimin en pääse taivaaseen ja uskossani haluan keskittyä siihen, mitä Jumala on tehnyt puolestani, en niihin vaillinaisiin tekoihin, mitä minä teen. Tämä siis koskee muutenkin uskonelämää kuin vain kastetta.

Olen myös löytänyt hengellisen kodin luterilaisuudesta.

(En halua alkaa keskustelemaan tai väittelemään kasteesta, olen nähnyt niistä riittävän monia keskusteluja. Halusin vain vastata kysymykseen.)

Vierailija
28/70 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka repii,

kuka hajottaa.

kuka surua tuottaa,

kuka kapinaa

se rikkoo rukousyhteyden,

kahden kristityn sydämen

se vihaa, valhetta kylvää

ja uskovien sydämet kylmää

se tulee vaatteissa valkeuden

ja esiintyy keskuudessa uskovien

se estää rukoustyön

ja valvoo läpi yön

se vihaa kylvöä siementen

ja kastelua pienten taimien

se haluaa uskovaiset lokeroida

ja puhdasoppisuuden kaapuun pukeutua

kuka repii, kuka hajottaa

hänen eteensä hyväuskoisina langetaan

hedelmistään puu tunnetaan.

Vierailija
29/70 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset (jotka ovat tietysti luterilaisia) ajattelevat myös, että kaste seuraa jo olemassa olevaa uskoa, mutta että se usko on jo vastasyntyneellä (asettihan Jeesuskin lapsen uskon esikuvaksi), vaikkakaan ei sillä tavalla tietoinen ratkaisu. Siksi lapsikaste. Kasteessa Jumala ei lahjoita pelastusta, vaan ihminen syntyy tähän maailmaan valmiiksi pelastettuna.

Silkkiuikku:

perinteisen luterilaisen näkemyksen mukaan Jumala lahjoittaa pelastuksen kasteessa, Vapaakirkossa taas katsotaan että kaste seuraa jo olemassa olevaa uskoa.

Vierailija
30/70 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan lapsen uskon jälkeen mutkien kautta huomasin, että näin on hyvä.

Ei ole tarvinnut hakea muualta elämän tarkoitusta.

Ystäviä on monista piireistä. Huomaa, että olipa uskonto mikä vaan, kun vakaumus on pintaa syvemmällä (sydämessä), tulee hyvin keskenään toimeen. Ja vallitsee rauha...

Kasteesta ei ole paljon sanottavaa. Muistaakseni yksi vanha viisas pappi sanoi, että ei veden määrällä ole niin väliä, jos joku haluaa seurata Jeesusta, hän riemuisin mielin kastaa tämän Jumalan lapseksi.

Minusta on kaunista, että lapsi kastetaan seurakunnan jäseneksi. Saahan hän sitten vahvistusta rippikoulussa tai erota seurakunnasta, jos on tarvis.

Ajatus ei näin myöhään ole kovin selkeä...pahoittelut. = )

On pelottavaa, jos joku osaa aina sanoa, mikä on oikein ja mikä väärin.

Vierailija
31/70 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, piti sanoa, että ev.lut kirkko on kohtuullisen avoin ja demokraattinen järjestelmä. Epäkohdat tulevat aika helposti esille... ja niitä voi puida eri tahoilla.

Hyvät puolet ei oikein herätä kommentteja.

Aikaisemmin jo sanottiin, että kaikki seurakunnat, yms. ovat ihmisvetoisia organisaatioita, vaikka jonkin jumalan nimessä toimitaankin.

Kiva, kun oli tällainen kysymys. Että ei tarvitse tietää mitään. Ihan vaan oma kokemus riittää.

Vierailija
32/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ken alkuseurakunnan

selkeän esimerkin kadottanut on,

se repii ja hajottaa,

se surua Jeesukselle tuottaa.

Ken Raamatun yksinkertaisesta

linjasta poikennut on,

se valhetta kylvää ja kapinoi,

eikä Jumalan Sanaan voi luottaa.

Perinnettä ja ihmiskäskyjä rakastaa.

Valkeuden vaatteissa vääryyttä julistaa.

Alkuseurakunnan esimerkkiä noudattavat

häiriköiksi toteaa.

Sitten vain hymyilee.

Tuo kristinkuntaa jakava, hedelmätön puu.

Vierailija
33/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tinydragon72:

Minusta on kaunista, että lapsi kastetaan seurakunnan jäseneksi. Saahan hän sitten vahvistusta rippikoulussa tai erota seurakunnasta, jos on tarvis.

Ihmimillisesti ja kulttuurisesti varmaan lapsikaste saattaa tuntua hellyyttävältä ja suloiselta. Mutta miten Jumala suhtautuu siihen? Eikö se ole tärkeintä? Kristinusko ei ole mielikuvitusta, Jumalan mielipide voidaan nähdä ensimmäisen seurakunnan toiminnassa (silloin kun kirkko ei ollut vielä maallistunut).

On pelottavaa, jos joku osaa aina sanoa, mikä on oikein ja mikä väärin.

On pelottavaa, jos joku sanoo, mikä on oikein, vaikkei ole perustusta Jumalan Sanassa.

On pelottavaa, jos kukaan ei sano niin kuin asiat ovat. Silloinhan ihminen on eksyksissä.

Vierailija
34/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miuku77:

Kaste on ymmärrykseni mukaan Jumalan teko ihmiselle eikä ihmisen teko Jumalalle.

Ei tästä tarvitse ruveta keskustelemaan, jätän tämän seuraavan vain ihan mietittäväksi.

Ei siinä mitään pahaa ole, jos ihminen tekee Jumalalle. Lähetyskäskykin kuuluu: " Menkää ja tehkää" .

Lapsikasteeseen sisältyy muuten ihmisen teko. Pappihan suorittaa siinä työpäiväänsä liittyviä tehtäviä. Ei lapsi itsestään tule kastetuksi. Tarvitaan ihmisen teko.

Tiedätkö muuten miksi Raamatussa on kirja nimeltä Apostolien teot? Siksi että apostolit tekivät.

Vierailija
35/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ksii:

Kasteessa Jumala ei lahjoita pelastusta, vaan ihminen syntyy tähän maailmaan valmiiksi pelastettuna.

Jos oikein ymmärsin sinua, olet siis sitä mieltä, että kaikki ihmiset syntyvät tähän maailmaan pelastettuina. Eli tarvitseeko tässä Sanaa sitten julistaakaan tai tehdä lähetystyötä?

Ja ketkäs Jumala sitten tuomitsee helvettiin, jos kaikki ovat jo valmiiksi pelastettuja?

Olen kuullut lestadiolaisen suusta, että helluntailaiset menevät helvettiin. Eivätkö helluntailaiset synnykään valmiiksi pelastettuina?

Kuulostaa aika sekavalta tuo sinun teologiasi.

Vierailija
36/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ymmärsin rivien välistä.

Itse olen aikuiskasteen kannattaja, lähinnä siitä syystä että ihmisen kuuluu saada itse päättää omasta uskostaan, ja kasteelle kuuluu mennä sitten kun siltä tuntuu eli Jumala johdattaa tähän. Siis että oikeastaan se onkin Jumala joka päättää.

No tämä se vasta sekava selitys olikin :)

Vierailija
37/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ksii:

Lestadiolaiset (jotka ovat tietysti luterilaisia) ajattelevat myös, että kaste seuraa jo olemassa olevaa uskoa, mutta että se usko on jo vastasyntyneellä (asettihan Jeesuskin lapsen uskon esikuvaksi), vaikkakaan ei sillä tavalla tietoinen ratkaisu. Siksi lapsikaste. Kasteessa Jumala ei lahjoita pelastusta, vaan ihminen syntyy tähän maailmaan valmiiksi pelastettuna.

Ajattelen periaatteessa ihan samoin kuin sinäkin, ja nimenomaan tuolla perusteella ymmärrän lapsikasteen; en sillä, että kaste pelastaisi vauvan. Olen paljon miettinyt sitä, että Jeesus asetti sylilapsen uskon aikuisille esikuvaksi. Jos tämän perusteella lapsi ei ole " uskossa" , niin minkä sitten? Tietenkin hänen " uskonsa" on erilaista kuin aikuisen; se on vilpitöntä ja puhdasta luottamusta.

Ikuisesti ratkaisemattomia kysymyksiä sitten ovat mm. missä iässä lapsi alkaa tehdä syntiä ja missä iässä hänen pitäisi tehdä " uskonratkaisu" (kökkö termi, mutta en nyt keksi parempaakaan) pelastuakseen? Mielestäni näiltä kysymyksiltä eivät välty sen paremmin kastetut kuin kastamattomatkaan, sillä kaikkien ihmisten vilpitön lapsenusko tahriintuu jossain vaiheessa. Onneksi tämä tahriintuminenkin on täysin sovitettu ristillä ja Jumalan armo on aina kaikkien niiden ulottuvilla, jotka sen varaan tarttuvat.

Vierailija
38/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkiuikku:

Olen paljon miettinyt sitä, että Jeesus asetti sylilapsen uskon aikuisille esikuvaksi. Jos tämän perusteella lapsi ei ole " uskossa" , niin minkä sitten?

Niin, tuo sylilapsen usko oli kyllä sinun oma keksintösi. Jeesus ei puhunut sylilapsesta, vaan lapsesta. Lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Tämä on tosiasia. Kaikki maailman lapset, olipa heidät kastettu tai ei, menevät taivaaseen, jos kuolevat lapsina. Tämä perustuu Jumalan Sanaan. Lapsia ei siis tarvitse, eikä pidäkään kastaa (jos kastaa, ei usko Jeesuksen opetukseen lapsen autuudesta).

Ikuisesti ratkaisemattomia kysymyksiä sitten ovat mm. missä iässä lapsi alkaa tehdä syntiä ja missä iässä hänen pitäisi tehdä " uskonratkaisu" ?

Tätä asiaa meidän ihmisten ei tule arvuutella, koska me emme tuomitse ihmisiä, emmekä tiedä Jumalan suunnitelmaa kullekin ihmiselle. Meidän tehtävä on vain julistaa Jumalan Sanaa. Ja ne jotka tulevat siitä kosketetuiksi, tulevat sitten uskoon ja menevät kasteelle.

Mitä tuomioihin tulee, niin Jumala on kyllä oikeudenmukainen tuomioissaan.

Vierailija
39/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kirjoituksessa on mielestäni ajatus, jota sinun(kin) kannattaisi lukea.

http://www.onewaymission.fi/paakirj/rap0503.php3

Vierailija
40/70 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AllisenAsi:

Niin, tuo sylilapsen usko oli kyllä sinun oma keksintösi. Jeesus ei puhunut sylilapsesta, vaan lapsesta.

Ei se minun oma keksintöni ole, vaan alkukielessä puhutaan nimenomaan sylilapsista (vauvoista ja pienistä lapsista) siinä kertomuksessa, jossa äidit toivat lapsia Jeesuksen siunattaviksi, opetuslapset nuhtelivat heitä, Jeesus sanoi " sallikaa lasten tulla minun tyköni" jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi