Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?

Vierailija
09.11.2017 |

Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.

Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..

Kommentit (154)

Vierailija
21/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättävät säännöt lapsilleen kuten parhaaksi kokevat. Jos nuorelle on selitetty, miksi sääntö on olemassa ja hän ei sitä tottele, on turha ruveta vääntämään asiasta. Meillä nuori saisi istua koneella tottelemattomana sen yhden illan, vaikka kukonlauluun asti, en ryhtyisi riitelemään. Seuraavana päivänä ottaisin nuorelta pois rangaistukseksi jotain mielestäni sopivaa ja sen saisi takaisin keskustelun jälkeen jos totteleminen näyttäisi kiinnostavan nuorta jatkossa enemmän. Meillä on kukin teini kokeillut onneaan vain pari kertaa.

Vierailija
22/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit olla lapseni kaverin äiti. Annoin tälle kaverille ohjeen, että kone kiinni klo 19.30 ja sen jälkeen takiaisena äidin kimppuun ja kysymään koulujuttuja. Koko illan ajan! Äiti neuvomaan matematiikassa, äiti kertomaan, mitä (sähköisessä) kirjassa sanotaan sivulla 29, äiti kertaamaan englannin sanoja jne. Samalla teini kirjoittamaan käsin esseitä jne. ja todellakin pakottamaan äidin olemaan läsnä ja kanssaan koko ajan, koska jos haluaa estää opiskelun, niin sitten korvaa sen lapselleen toimimalla "googlena". Ihmeen harva aikuinen kestää sitä, että teini takertuu ja vie kaiken ajan. Ei kestänyt tuokaan äiti. Kun hän halusi katsoa televisiota, teini purskahti itkuun ja kysyi, että mitä sanon opettajalle huomenna, kun tehtävät on tekemättä. Niin äiti joutui jättämään oman ajan väliin ja auttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät säännöt lapsilleen kuten parhaaksi kokevat. Jos nuorelle on selitetty, miksi sääntö on olemassa ja hän ei sitä tottele, on turha ruveta vääntämään asiasta. Meillä nuori saisi istua koneella tottelemattomana sen yhden illan, vaikka kukonlauluun asti, en ryhtyisi riitelemään. Seuraavana päivänä ottaisin nuorelta pois rangaistukseksi jotain mielestäni sopivaa ja sen saisi takaisin keskustelun jälkeen jos totteleminen näyttäisi kiinnostavan nuorta jatkossa enemmän. Meillä on kukin teini kokeillut onneaan vain pari kertaa.

Mikään ei estä teiniä tekemästä itsestään lastensuojeluilmoitusta, jos vanhempi estää opiskelun.

Vierailija
24/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos koulujutun deadline ei ole se seur päivä ja toisekseen kyseessä luonne joka hioo ja tekee ja hioo vaikka maailman tappiin tehtäviään. Ja lisäksi kurkkii samalla mm kännykkää yms joihin sitä aikaa kuluu myös.

Huokaus :(

Ap

Kyllä koulutehtäviä pitää saada tehdä silloin kun niihin on motivaatiota ja jos saa valmiiksi ennen deadlinea niin se on vain mahtava ominaisuus ihmisessä. Itse ainakin olen jo teinistä asti saanut parhaiten asioita tehtyä juuri myöhään illalla ja tuollainen sääntö olisi järjetön. Anna lapsen tehdä ja hioa tehtäviään, jos hän haluaa! Siinä vaiheessa jos hän selkeästi ahdistuu tai väsyy, voi rajoittamista harkita, mutta muuten kuulostaa järjettömältä.

Kännykän kurkkiminen kesken kaiken on myös ihan ok, kuulostaa siltä että lapsesi nauttii tehtävien tekemisestä rauhalliseen tahtiin. Mitä ihmettä muuta hänen pitäisi sitten illat tehdä?

Vierailija
25/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kone kiinni 19.30 ja ulos hummaamaan, siinähän jää kivasti aikaa riekkua kaupungilla kavereiden kanssa. Lukioikäisellä alkaa jo olla täysi-ikäisiä kavereitakin niin ei tartte kuivin suin riekkua. Mitä sitten jos koulu alkaa kusemaan, on sitä tärkeenpiäkin asioita elämässä.

Vierailija
26/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö teinin tulla mamman kainaloon katsomaan salkkareita vai mikä tuo 19.30 aika on? Kun seuraavan kerran menet saunaan, laita valot ja tsekkaa että se napanuora on katkennut.

Vierailija
27/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan pihalla.

Hyvä puoli tässä on, että lapsi on pian 18 ja saa päättää itse omista asioistaan. Ap voi sitten jatkaa sitä kiukun nielemistä kylmän saunan lauteilla istuen.

Vierailija
28/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap mitään oikeaa syytä aikarajaasi, vai onko kyseessä vain päähänpinttymä mistä et voi joustaa oman arvovaltasi vuoksi?

Vierailija
29/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sun lapsesi on 16 ei 6. Meillä ysiluokkalainen saa olla hereillä klo 22 saakka arkena, laitteet laitetaan pois n. puoli tuntia ennen. Kotiintuloaika on arkena toi 22 ja vkonloppuna 23. Treenit loppuu useana iltana klo 21.30, että ennen sitä ei edes olisi kotona... varmaan olisi tosiaan teidän aika päivittää noita sääntöjä enemmän tämän hetken tilanteeseen? Jos kerran koulu menee hyvin ja lapsi herää itsekseen aamulla, missä sulla tässä on se ongelma? Ja koitapa muutenkin kasvattaa itsellesi selkärankaa, jos lapsen tuo käytös saa sut pakenemaan "kylmään saunaan nieleskelemään", sulla on kovat ajat tulossa, kun lapsi on täysi-ikäinen ja omillaan.   

Vierailija
30/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy "lasta". Muutin pois kotoa lukioon, syntynyt vieläpä loppuvuodesta niin olin viidentoista (omaan asuntoon, huom., ei asuntolaan tai kimppakämppään), eipä ollut äitiä saati ketään muutakaan komentelemassa. Itse hoidin heräämiseni, läksyni, kaupassa käynnin, syömiseni, pyykkini ja vessapaperini. Tokihan nyt sain vanhemmilta rahaa koulutarvikkeisiin ja peruselämiseen, mutta kesätyörahoilla ostin vaatteeni ja kaiken ylimääräisen hummailun. Ei se lukiolainen enää oikein lapsikaan ole. Joidenkin luokkakavereiden vanhemmat olivat todella tiukkoja ja kontrolloivia vielä 18 täytettyä, ja sen kyllä teinien käytöksestä huomasi, oltiin ihan kuin ala-asteella konsaan. Kiukuteltiin kun äiti ei ollut pessyt lempipaitaa tai ostanut jotain tiettyä ruokaa.

Vierailija
31/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ei ole enää leikki-ikäinen lapsi, vaan kohta aikuisuuden kynnyksellä, johon ei enää tepsi sama kasvatus kuin vaikka 10v.

Vapautta ja vastuuta samassa suhteessa. Kolmen äidin teininä, en ole koskaan ymmärtänyt tarkkoja kotiintuloaikoja tai ehdotonta aikarajaa netissä, vaan ne pitäisi sopia Yhdessä teinin kanssa tapauskohtaisesti.

Jos haluat rajoittaa ruudulla oloa, oman mielesi mukaisesti, sinun olisi myös tarjottava vastapalvelus, jotain mielekästä tekemistä.

Mitä ennemmän pidät naruja tiukemmalla ja päätät teinin asioista, sitä enemmän teini kapinoi, eikä kerro asioistaan.

Löysää pipoa ja pidä puheyhteys teiniin ja päättäkää yhdessä asioista. Näin meillä on selvitty ja lapset 13-17v. Eikä koskaan ollut suurempia ongelmia ja puhumalla asiat on selvitetty, vaikka joskus äitinä pinna on ollut äärettömän kireällä, kun omista periaatteita on joutunut tarkistamaan.

Vierailija
32/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistelen sitä aikaa kun itse oli 16-v ja lukion ekalla 90-luvun alussa, niin aika paljon piti siihen aikaan olla jo vastuussa itsestään ja tekemisistään. Silloin ei toki ollut nettiä tai tietokoneita käytettävissä siinä laajuudessa kuten nykyään, mutta jos olisi ollut, niin en edes osaa kuvitella tilannetta, että omat vanhempani olisivat kieltäneet käytön klo 19.30 ja sitten istuneet saunassa murjottamassa. :DDD Tienasin silloin siivoamalla jo omaa käyttörahaa (mikä ei nykyään tietystikään ole monellekaan mahdollista tai suositeltavaa), ja elin muutenkin melko itsenäisesti. Missä vaiheessa nuoria alettiin tällä tavoin paapoa? Ap sun aikarajasi lukiolaiselle on järjetön! Alakoululaiselle ihan ok, mutta ei lukioikäiselle. Hyvä ihme, lapsesi on sinusta erillinen olento, nuori ihminen, joka on täysin kykenevä päättämään itse, milloin sulkee tietokoneen. Tuollainen "kasvatus" ja rajoittaminen saa nuoren vain kapinoimaan niitä järkeviäkin rajoja vastaan ja saattaa jopa oikeasti vaarantaa nuoren tulevaisuuden.

Vierailija
33/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan kännykän ja kannettavan klo. 23.00, pois.

Ennen pyysin että rupeaa nukkumaan ja koneet kiinni. Saattoi laittaakin, mutta kun itse nukuin niin teini valvoi koneella tai pelas kännykällä.

Nyt siis otan ne yöksi pois ja se on toiminut.

Vierailija
34/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 16 vuotiaista asuu vähintään viikot opiskelujen vuoksi omillaan ja yksi kyttää läppärin käyttöä. 

Vierailija
35/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei estä teiniä tekemästä itsestään lastensuojeluilmoitusta, jos vanhempi estää opiskelun.

En usko hetkeäkään, että menisi läpi sellaisessa tilanteessa, jossa myöhään koneella istuminen on kielletty.

Vierailija
36/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on lukion tokalla ja hän ei kyllä ehtisi läksyjään tekemään klo 19.30 mennessä. Pääsee pääsääntöisesti klo 16 koulusta ja välttämättä ei heti koulun jälkeen jaksa läksyjä alkaa tekemään. Tai sitten tekee läksyjä, käy reeneissä välillä ja jatkaa vielä reenien jälkeen Ja ne koulutehtävät kun on siellä koneella nykyään. Kirjat ovat sähköisiä, ikävä kyllä. Ja lukiossa vaan menee aikaa niiden läksyjen tekemiseen. Ainakin meillä, pitkä matikka, fysiikka, kemia.  Klo 22  mennään yleensä nukkumaan. Eiköhän tuon ikäinen jo osaa itse päättää. Ainakin itse luotan oman lapseni arvostelukykyyn.

Vierailija
37/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 17 ja 18v nuoret.

Mukavat, kunnolliset, aina asiallisesti käyttäytyvät nuoret.

Me puhutaan. Aina ja kaikesta.

Harrastavat molemmat kehonrakennusta valmentajan johdolla.

Valmentajan aikataulut ja elämäntavat ovat iltapainoitteiset ja kun treenataan hänen kanssaan, salille mennään 21-22 ja sieltä sitten tullaan jälkeen puoleeen yön. Minua se häiritsi.

Minä heräsin aina kun tulivat ja alkoivat syödä ja menivät suihkuun. 

Lisäksi heillä kroppa kävi täysillä adrenaliineilla pitkään ja lyhyet yöt keräsivät univajetta ja viikonloput menivät nukkuessa.

Puhuttiin mutta asia ei muuten ratkennut kuin että minä aloitin korvatulppien ja silmämaskin käytön ja se korjasi minun puoleni asiasta.

Meni pari viikkoa. Nuoret alkoivat itse kokea että yöt jäävät liian lyhkäiseksi kun salilta tulon jälkeen on vielä syötävä kunnolla ja käytävä suihkussa. Kertoivat itse valkulle että salille pitää mennä aiemmin, muuten ei jaksa. Eli saivat päättää ja hoitaa itse oman kokemuksensa ja aikataulunsa mukaan.

Minä en koe "hävinneeni" mitään, problem solved.

Kerroin tämän siksi että näin minä olen kokenut hyväksi, jos tästä olisi jotakin otettavaa teidän arkeenne.

Asumme pk-seudulla ja haluaisin että nuoret opiskelisivat ja asuisivat kanssani mahdollisimman pitkään. Jos en osoita luottamusta ja anna siimaa elämä on jatkuvaa riitaa ja ylilyöntejä.

Lisäksi muuttavat kotoa liian nuorina ja kokemattomina.

Vierailija
38/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään sääntöjä ja rajoituksia.

Vierailija
39/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.

Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.

Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.

Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..

Miksi valitat? Hoitaa koulunsa eikä valvo ruuduilla yöhön. Lopettaa 20.30.

Vierailija
40/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko hetkeäkään, että menisi läpi sellaisessa tilanteessa, jossa myöhään koneella istuminen on kielletty.

Yritä ymmärtää, että nykyään

a) osa oppimateriaaleista on digitaalisia

b) esitelmät, esseet, aineet ja muut vastaavat kirjoitetaan koneella

c) tiedonhankinta tapahtuu netissä.

d) tietokone on opiskeluväline(kin), eikä pelkkään huvitteluun tarkoitettu lelu

Eli kieltämällä koneen käytö vanhempi todellakin estää läksyjen teon. Voi sen ilmoituksen tietysti tehdä opettajakin, jos oppilaalla on jatkuvasti läksyt tekemättä eikä saa luettua kokeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän