Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?

Vierailija
09.11.2017 |

Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

Kommentit (234)

Vierailija
141/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko ap, että lapsellisena olet paremmassa asemassa lapsettomiin työtovereihisi nähden? Oletko koskaan kuullut sanaakaan ihmisten yhdenvertaisuudesta? Sinun mielestäsi siis lapsettomat viettäkööt kesälomansa touko- ja syyskuussa, että lapselliset voivat nauttia varsinaisista kesäkuukausista täysin rinnoin. Onko työnantajasi muuten niin suuri lökäpöksy, että tottelee teitä lapsellisia ja syrjii lapsettomia? Ei muuta kuin lomat kiertoon, niin jokainen vuorollaan pääsee nauttimaan hyvistä lomakuukausista.

Vierailija
142/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän saavani alapeukkuja, antaa tulla vaan. Olen ekaluokkalaisen ja 5vuotiaan yh-äiti. Isänsä on kuollut. Isovanhemmat vielä työelämässä kaikki. Jos en saa niitä lomia, jotka lasten hoidon kannalta ovat välttämättömiä, otan sitten saikkua. Kolme päivää omalla ilmoituksella, sitten perään lapsi sairaana. Ei voi mitään, ekaluokkalaista ei yksin voi jättää, 5v toki pääsee päiväkotiin.

Minusta eka/toka/ehkä vielä kolmasluokkalaisen vanhemmalla tulisi olla oikeus vähintään palkattomaan koulujen loma-aikoina.

Miten voi olla noin avuton! Lasun paikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahden ykkösluokkalaisen ja yhden 4v vanhempina aiheuttaa järjestelyt päänvaivaa ajoittain. Syyslomaviikolla minä pidin ma-ti vapaata ja lasten isä ke-pe.

Tänä vuonna olen toivonut jouluaattoa ja joulupäivää vapaaksi, viime vuonna olin kummatkin töissä, mutta vapaalla sitten tapaninpäivästä uudenvuodenpäivään asti. Mies on vuosia jo tehnyt niin että jää lomalle aatonaattona, tekee etätöitä jonkunverran välipäivinä, käy yhden tai kaksi päivää töissä vuoden alussa ja pitää loppiaisena muutaman päivän vapaan.

Minä taas olen onnekas jos saan edes yhden joulun päivistä vapaaksi.

Ja meillä kyllä työpaikalla otetaan toivomuksia vastaan mutta kannattaa jättää useampi että saa jonkun haluamansa läpi ja ilmoittaa samalla mitkä päivät voi aivan hyvin olla töissä. Esim minä ilmoitin että jos vain saan 24. Ja 25. Vapaaksi niin voin hyvin olla tapsan ja välipäivät sekä uudenvuoden aaton töissä.

Hiihtoloma tehdään varmaan samalla tavalla kuin syyslomakin, kesällä tahdottais pitää koko perheen yhteinen lomaviikko muyta se varmaan onnistuukin.

Pääsiäisen voin hyvin olla töissä.

Kuka hyvänsä, jos saa 24.-25. vapaata, niin tulee enemmän kun mielellään tapanin, välipäivät ja uudenvuoden töihin.

Eli ihan pokkana sun ehdotus on että saat just ne parhaat palat, jouluna vapaa ja rahapäivät töissä.

Vierailija
144/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahden ykkösluokkalaisen ja yhden 4v vanhempina aiheuttaa järjestelyt päänvaivaa ajoittain. Syyslomaviikolla minä pidin ma-ti vapaata ja lasten isä ke-pe.

Tänä vuonna olen toivonut jouluaattoa ja joulupäivää vapaaksi, viime vuonna olin kummatkin töissä, mutta vapaalla sitten tapaninpäivästä uudenvuodenpäivään asti. Mies on vuosia jo tehnyt niin että jää lomalle aatonaattona, tekee etätöitä jonkunverran välipäivinä, käy yhden tai kaksi päivää töissä vuoden alussa ja pitää loppiaisena muutaman päivän vapaan.

Ja meillä kyllä työpaikalla otetaan toivomuksia vastaan mutta kannattaa jättää useampi että saa jonkun haluamansa läpi ja ilmoittaa samalla mitkä päivät voi aivan hyvin olla töissä. Esim minä ilmoitin että jos vain saan 24. Ja 25. Vapaaksi niin voin hyvin olla tapsan ja välipäivät sekä uudenvuoden aaton töissä.

Hiihtoloma tehdään varmaan samalla tavalla kuin syyslomakin, kesällä tahdottais pitää koko perheen yhteinen lomaviikko muyta se varmaan onnistuukin.

Minäkin voin olla pääsiäisen, itsenäisyyspäivän, loppiaisen, helatorstain, uudenvuodenpäivän, tapaninpäivän ja siitä eteenpäin ne välipäivät, juhannuspäivän, ja mitä näitä nyt on.

Vierailija
145/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyviä syitä ovat mm. varattu matka, puolison / läheisten loma siihen aikaan, vanhemmilla ihmisillä tietenkin lastenlasten loma-ajat. On täysin ymmärrettävää, että ihminen haluaa lomailla samoihin aikoihin kavereidensa tai puolisonsa kanssa, tai vaikka ottaa ne lapsenlapset muutamaksi päiväksi mummilaan.

Mites lapsettomat sinkut? Onko meillä mitään hyväksyttävää syytä saada toivoa lomaa tiettyyn aikaan?

Vierailija
146/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän saavani alapeukkuja, antaa tulla vaan. Olen ekaluokkalaisen ja 5vuotiaan yh-äiti. Isänsä on kuollut. Isovanhemmat vielä työelämässä kaikki. Jos en saa niitä lomia, jotka lasten hoidon kannalta ovat välttämättömiä, otan sitten saikkua. Kolme päivää omalla ilmoituksella, sitten perään lapsi sairaana. Ei voi mitään, ekaluokkalaista ei yksin voi jättää, 5v toki pääsee päiväkotiin.

Minusta eka/toka/ehkä vielä kolmasluokkalaisen vanhemmalla tulisi olla oikeus vähintään palkattomaan koulujen loma-aikoina.

Onko tullut mieleen kuka tekee ne sun työt kun ootte lapsen kans "saikulla"? Muutenkin jo ihmisiä lomalla ja töissäolevilla hommia riittää ilman sun "sairastumista". Parhaassa tapauksessa joku kutsutaan lomalta töihin, riippuen mitä työtä teet.

Potkut vaan kaikille tuollaisille "saikuttelijoille", ethän sitä toki muuna aikana vuodesta harrasta? No etpä vissiin. Lakia pitäisi muuttaa juuri tuollaisten "lapsen takia saikulla" tyyppien takia.

Vierailija
147/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten loma on ihan juuri silloin kun vanhemmilla on loma. Jos on kyse jo kouluikäisistä, kyllä sen ikäiset osaavat yksinäänkin olla kotona.

Kesällä voi reissata, koululaisilla on niin pitkä kesäloma että varmasti osuu johonkin kohtaan vanhempienkin lomaviikot.

Vierailija
148/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on lapsettomien suunnalta itsekkyyttä, kun MINÄ-MINÄ-MINUN pitää väkisellä saada se loma varsinkin kesäaikaan heinäkuulle. Miksi lapsettomien pitää väkisellä haluta se lomansa heinäkuulle, kun on esim. koulujen kesälomien aktiivisin lomakuukausi silloin ja myös koululaisten vanhempien suosituin lomakuukausi? Lapsettomille on sama pitää kesälomansa vaikka huhtikuussa, toukokuussa, syyskuussa tai lokakuussa, kun menevät lomallansa kuitenkin vain etelänmatkoille. Ja lapsettomathan haluavat, ettei heidän lomallaan ole lapsiperheet kiljumassa, niin eikö se silloin vain olisi parempi, että lapsettomat lomailisivat eri aikaan kuin lapsiperheet?

Lapsettomien kesälomat pitäisi laittaa kokonaan ainakin heinäkuun ulkopuolelle. Mutta mahdollisuutta laittaa lapsettomien kesälomat jopa kokonaan kesäkuukausien (kesäkuu, heinäkuu, elokuu) tai jopa koko kesälomakauden (toukokuu, kesäkuu, heinäkuu, elokuu, syyskuu) ulkopuolelle tulee selvittää.

Vierailija
149/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lapsettomien pitää lomat lapsellisten jälkeen koska jos lähtee matkoille on matkat halvempia. 

Vierailija
150/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan jotunut tappelemaan loma-ajoista. En silloin kun ei ollut lapsia enkä nyt, kun on lapsia.

Tällaista vastakkain asettelua ei irl elämässä ole ollut, tuntuu kovin vieraalta.

Vierailija
151/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä periaatteessa olisi hyvä pitää lomat syysloma ja talvilomaviikoilla, jolloin valtaosa on poissa. Itse kuitenkin vetoan aina siihen, että koska työkaveri on silloin lasten kanssa lomalla, niin en voi olla samaan aikaan poissa. Oikeasti voisimme ja olisi jopa järkevää olla samaan aikaan poissa.. Saan kuitenkin tällä jaloudella lomat parempiin aikoihin ja paljon kiitosta joustavuudesta, vaikka oikeasti toimin ihan itsekkäistä syistä..

Vierailija
152/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on lapsettomien suunnalta itsekkyyttä, kun MINÄ-MINÄ-MINUN pitää väkisellä saada se loma varsinkin kesäaikaan heinäkuulle. Miksi lapsettomien pitää väkisellä haluta se lomansa heinäkuulle, kun on esim. koulujen kesälomien aktiivisin lomakuukausi silloin ja myös koululaisten vanhempien suosituin lomakuukausi? Lapsettomille on sama pitää kesälomansa vaikka huhtikuussa, toukokuussa, syyskuussa tai lokakuussa, kun menevät lomallansa kuitenkin vain etelänmatkoille. Ja lapsettomathan haluavat, ettei heidän lomallaan ole lapsiperheet kiljumassa, niin eikö se silloin vain olisi parempi, että lapsettomat lomailisivat eri aikaan kuin lapsiperheet?

Lapsettomien kesälomat pitäisi laittaa kokonaan ainakin heinäkuun ulkopuolelle. Mutta mahdollisuutta laittaa lapsettomien kesälomat jopa kokonaan kesäkuukausien (kesäkuu, heinäkuu, elokuu) tai jopa koko kesälomakauden (toukokuu, kesäkuu, heinäkuu, elokuu, syyskuu) ulkopuolelle tulee selvittää.

Tää oli kyllä hyvä! 😂 Heittämällähän tämä nyt hieman yli menee, mutta loistokiteytys siitä, miltä moni nykyäiti kuulostaa vaatimuksineen. Toivottavasti herättää edes jonkun heistä tajuamaan, että hei, en Kai oikeasti kuulosta tuolta.

Vierailija
153/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ne lapset on koko vuoden, mutta ne asiat mihin mä tarvitsen kesällä lomaa, on vain kesällä. Siihen liittyy lähisukulaisen kausiluontoinen yritystoiminta, jossa olen mukana apuna sen minkä ehdin, ja niinpä en varsinaisesti lomaile kesällä, muuta kun päätoimisesta työstäni. Ennenkun ehdit hätääntyä, niin en tee pimeänä niitäkään hommia. Toki hän voisi hommaan palkata jonkun muunkin, mutta lyhytkestoiseen työhön moni ei koe kannattavaksi lähteä, saisiko saman ihmisen joka vuosi, jne...

Vierailija
154/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota koskaan lomaa koululaisten syys- tai talvilomaviikoille koska haluan matkustaa silloin kun lapset ovat koulussa. Matkat ovat silloin halvempia enkä voi sietää kiukuttelevia kakaroita hotelleissa. Arvaattekin varmaan ettei itselläni ole lapsia.

Vierailija
155/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä niitä, jotka haluavat lomailla väkisin samaan aikaan koululaisten kanssa, jos ei ole pakko. Olen entinen opettaja ja silloin harmitti, kun lomaa ei voinut pitää muuna aikana. Tykkään matkustella ja kaikki matkat ovat koulujen loma-aikoina todella kalliita. Vaihdoin alaa ja nyt ehdottomasti lomat muina aikoina.

Vierailija
156/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hyvänsä, jos saa 24.-25. vapaata, niin tulee enemmän kun mielellään tapanin, välipäivät ja uudenvuoden töihin.

Eli ihan pokkana sun ehdotus on että saat just ne parhaat palat, jouluna vapaa ja rahapäivät töissä.

No jos edellisvuonna on ollut toisinpäin, varmaan ihan reilua? Tietysti riippuu miten noi päivät muuten jakautuu ja mitä on työvoiman tarve.

Vierailija
157/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen kuka tekee ne sun työt kun ootte lapsen kans "saikulla"? Muutenkin jo ihmisiä lomalla ja töissäolevilla hommia riittää ilman sun "sairastumista". Parhaassa tapauksessa joku kutsutaan lomalta töihin, riippuen mitä työtä teet.

Potkut vaan kaikille tuollaisille "saikuttelijoille", ethän sitä toki muuna aikana vuodesta harrasta? No etpä vissiin. Lakia pitäisi muuttaa juuri tuollaisten "lapsen takia saikulla" tyyppien takia.

Tottakai on, siksipä onkin työnantajalle ihan pirun paljon fiksumpaa vaan antaa ne lomat sinne missä niitä tarvitsen nämä muutaman kriittisen vuoden. Tai antaa palkatonta edes.

Vierailija
158/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ne lapset on koko vuoden, mutta ne asiat mihin mä tarvitsen kesällä lomaa, on vain kesällä. Siihen liittyy lähisukulaisen kausiluontoinen yritystoiminta, jossa olen mukana apuna sen minkä ehdin, ja niinpä en varsinaisesti lomaile kesällä, muuta kun päätoimisesta työstäni. Ennenkun ehdit hätääntyä, niin en tee pimeänä niitäkään hommia. Toki hän voisi hommaan palkata jonkun muunkin, mutta lyhytkestoiseen työhön moni ei koe kannattavaksi lähteä, saisiko saman ihmisen joka vuosi, jne...

Tää nyt on vähän tosikkomainen vastaus, jos/kun lainaamani teksti oli sarkasmia, mutta kyllä niitä noin ajattelevia ihmisiä löytyy oikeasti, että mitä väliä sinkulle milloin on loma, jäätkö ylitöihin, eihän sua voi koskaan väsyttää kun voit nukkua kun haluat, jne

Vierailija
159/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on, siksipä onkin työnantajalle ihan pirun paljon fiksumpaa vaan antaa ne lomat sinne missä niitä tarvitsen nämä muutaman kriittisen vuoden. Tai antaa palkatonta edes.

Tai sitten on työnantajalle fiksuinta olla vain tiukkana ja kitkeä tuollainen hupisaikuttelu pois. Koska eihän yksittäistapauksen kohdalla ainainen joustaminen vielä pakkaa sekoita, mutta sitten kun sen yhden kohdalla joustetaan kun tämä uhkailee saikulla, niin tottakai sieltä tulee x määrä muutakin ulisemaan samaa omille tärkeille silleen saada loma juuri silloin seuraavat viisi vuotta ainakin. 🙄

Vierailija
160/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun niitä lapsellisia jotka tarvii lomaa "just silloin", tulee koko ajan lisää, eli jos ei ole lapsia niin joustat koko työssäolo aikasi siihen asti kun jäät eläkkeelle.

Voisko joku lapsellinen joustaa että pääsisin pari kertaa vuodessa koiranäyttelyihin? No ei tietenkään, kun "mitäs se muille työntekijöille kuuluu". Niinpä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme