Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?

Vierailija
09.11.2017 |

Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

Kommentit (234)

Vierailija
161/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset tuntuu olevan selitys kaikkeen, ei voi jäädä ylitöihin kun lapset, loma on saatava silloin kun lapset, ne vuorot ei käy kun lapset, pakko olla poissa kun lapsi kipeenä, väsyttää kun lapset harrastaa/lapsella on uhmaikä/lapsi nukkuu huonosti/lapset sitä ja tätä.

Jos minä keksisin jotain yhtä läpinäkyviä selityksiä, niin mitähän minusta puhuttais?

Pitäiskö koulujen siirtää loma-aika syys-marraskuulle, niin vois mammojen olla helpompi saada haluamansa loma-aika samaan aikaan kun lapsilla lomaa koulusta, kun monet sinkut/lapsettomat ne lomansa ehtis jo pitää ennen sitä.

Vierailija
162/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös 2 nuorempaa, alle 25. Jomman kumman vanhemmat lähtivät nuorempien sisarusten kanssa reissuun ja työkaveri halusi mukaan ja ottaa oma ystävä mukaan.

Heille sanottiin suoraan ei.

Meillä tulee sellkeesti ne, joiden lapset ovat alle 10 v koululaisia, saavat vapaata ja sen jälkeen väh joka toinen vuosi.

Itselläni vanhin on 15 v, kun meidän tiimissä olen ainoa, jolla on kouluikäisiä lapsia.

Yksikin on 3 koululaisen mummo ja lapset olivat tulossa mummolaan. Jopa miniä soitti pomolle tämän täytyy saada lomaa. Ei hirveesti auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän saavani alapeukkuja, antaa tulla vaan. Olen ekaluokkalaisen ja 5vuotiaan yh-äiti. Isänsä on kuollut. Isovanhemmat vielä työelämässä kaikki. Jos en saa niitä lomia, jotka lasten hoidon kannalta ovat välttämättömiä, otan sitten saikkua. Kolme päivää omalla ilmoituksella, sitten perään lapsi sairaana. Ei voi mitään, ekaluokkalaista ei yksin voi jättää, 5v toki pääsee päiväkotiin.

Minusta eka/toka/ehkä vielä kolmasluokkalaisen vanhemmalla tulisi olla oikeus vähintään palkattomaan koulujen loma-aikoina.

Onko tullut mieleen kuka tekee ne sun työt kun ootte lapsen kans "saikulla"? Muutenkin jo ihmisiä lomalla ja töissäolevilla hommia riittää ilman sun "sairastumista". Parhaassa tapauksessa joku kutsutaan lomalta töihin, riippuen mitä työtä teet.

Potkut vaan kaikille tuollaisille "saikuttelijoille", ethän sitä toki muuna aikana vuodesta harrasta? No etpä vissiin. Lakia pitäisi muuttaa juuri tuollaisten "lapsen takia saikulla" tyyppien takia.

Tottakai on, siksipä onkin työnantajalle ihan pirun paljon fiksumpaa vaan antaa ne lomat sinne missä niitä tarvitsen nämä muutaman kriittisen vuoden. Tai antaa palkatonta edes.

Mutta kun niitä lapsellisia jotka tarvii lomaa "just silloin", tulee koko ajan lisää, eli jos ei ole lapsia niin joustat koko työssäolo aikasi siihen asti kun jäät eläkkeelle.

Voisko joku lapsellinen joustaa että pääsisin pari kertaa vuodessa koiranäyttelyihin? No ei tietenkään, kun "mitäs se muille työntekijöille kuuluu". Niinpä niin.

Vertaat sitten koiranäyttelyä siihen, että lapsi tarvitsee aikuista? Okei...

Mutta vastauksena kysymykseesi, kyllä mielelläni esimerkiksi vaihdan työvuoroa mukavan työkaverin pyytäessä, jos se ei aiheuta minulle kohtuuttomasti hankaluutta. Ihan riippumatta onko työkaverilla lapsia vai ei. Ilkeille minäminä-ihmisille todellakin totean vaan, että sorry.

Vierailija
164/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahden ykkösluokkalaisen ja yhden 4v vanhempina aiheuttaa järjestelyt päänvaivaa ajoittain. Syyslomaviikolla minä pidin ma-ti vapaata ja lasten isä ke-pe.

Tänä vuonna olen toivonut jouluaattoa ja joulupäivää vapaaksi, viime vuonna olin kummatkin töissä, mutta vapaalla sitten tapaninpäivästä uudenvuodenpäivään asti. Mies on vuosia jo tehnyt niin että jää lomalle aatonaattona, tekee etätöitä jonkunverran välipäivinä, käy yhden tai kaksi päivää töissä vuoden alussa ja pitää loppiaisena muutaman päivän vapaan.

Minä taas olen onnekas jos saan edes yhden joulun päivistä vapaaksi.

Ja meillä kyllä työpaikalla otetaan toivomuksia vastaan mutta kannattaa jättää useampi että saa jonkun haluamansa läpi ja ilmoittaa samalla mitkä päivät voi aivan hyvin olla töissä. Esim minä ilmoitin että jos vain saan 24. Ja 25. Vapaaksi niin voin hyvin olla tapsan ja välipäivät sekä uudenvuoden aaton töissä.

Hiihtoloma tehdään varmaan samalla tavalla kuin syyslomakin, kesällä tahdottais pitää koko perheen yhteinen lomaviikko muyta se varmaan onnistuukin.

Pääsiäisen voin hyvin olla töissä.

Kuka hyvänsä, jos saa 24.-25. vapaata, niin tulee enemmän kun mielellään tapanin, välipäivät ja uudenvuoden töihin.

Eli ihan pokkana sun ehdotus on että saat just ne parhaat palat, jouluna vapaa ja rahapäivät töissä.

No jos edellisvuonna on ollut toisinpäin, varmaan ihan reilua? Tietysti riippuu miten noi päivät muuten jakautuu ja mitä on työvoiman tarve.

Jos kyse on kiertävistä vuoroista, niin se on ok, niin pitäiskin olla.

Mut jos tuo esitetään "uhrautumisena", niin ei oikein mene läpi.

Vierailija
165/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän saavani alapeukkuja, antaa tulla vaan. Olen ekaluokkalaisen ja 5vuotiaan yh-äiti. Isänsä on kuollut. Isovanhemmat vielä työelämässä kaikki. Jos en saa niitä lomia, jotka lasten hoidon kannalta ovat välttämättömiä, otan sitten saikkua. Kolme päivää omalla ilmoituksella, sitten perään lapsi sairaana. Ei voi mitään, ekaluokkalaista ei yksin voi jättää, 5v toki pääsee päiväkotiin.

Minusta eka/toka/ehkä vielä kolmasluokkalaisen vanhemmalla tulisi olla oikeus vähintään palkattomaan koulujen loma-aikoina.

Onko tullut mieleen kuka tekee ne sun työt kun ootte lapsen kans "saikulla"? Muutenkin jo ihmisiä lomalla ja töissäolevilla hommia riittää ilman sun "sairastumista". Parhaassa tapauksessa joku kutsutaan lomalta töihin, riippuen mitä työtä teet.

Potkut vaan kaikille tuollaisille "saikuttelijoille", ethän sitä toki muuna aikana vuodesta harrasta? No etpä vissiin. Lakia pitäisi muuttaa juuri tuollaisten "lapsen takia saikulla" tyyppien takia.

Tottakai on, siksipä onkin työnantajalle ihan pirun paljon fiksumpaa vaan antaa ne lomat sinne missä niitä tarvitsen nämä muutaman kriittisen vuoden. Tai antaa palkatonta edes.

Mutta kun niitä lapsellisia jotka tarvii lomaa "just silloin", tulee koko ajan lisää, eli jos ei ole lapsia niin joustat koko työssäolo aikasi siihen asti kun jäät eläkkeelle.

Voisko joku lapsellinen joustaa että pääsisin pari kertaa vuodessa koiranäyttelyihin? No ei tietenkään, kun "mitäs se muille työntekijöille kuuluu". Niinpä niin.

Vertaat sitten koiranäyttelyä siihen, että lapsi tarvitsee aikuista? Okei....

Ei hyvänen aika 😂 Ja pointti menee näköjään ihan yli ymmärryksen. No, en tokikaan ole yllättynyt. Siis ei niitä nyt varmaankaan varsinaisesti verrattu keskenään, mutta molemmissa tapauksissa on kuitenkin sille ihmiselle itselleen tärkeästä asiasta kyse. Jokaisella on oma elämä ja omat tilanteet, joten noita syitä haluta lomaa tai vapaata ei vaan yksinkertaisesti voi pistää tärkeysjärjestykseen.

No toki nyt hautajaiset sun muut tottakai, mutta sen nyt sentään pitäisi (?) olla itsestäänselvää, että tällaisia juttuja ei nyt tässä tapauksessa tarkoiteta.

Vierailija
166/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vastauksena kysymykseesi, kyllä mielelläni esimerkiksi vaihdan työvuoroa mukavan työkaverin pyytäessä, jos se ei aiheuta minulle kohtuuttomasti hankaluutta. Ihan riippumatta onko työkaverilla lapsia vai ei. Ilkeille minäminä-ihmisille todellakin totean vaan, että sorry.

Vertasin ihan piruuttaan että "pääsiskö 2 kertaa vuodessa koiranäyttelyihin", niin mikä oli vastaus? "Ai, vertaat koiraa...okei"

Niin, minää en muuten oikeasti edes käy koiranäyttelyissä, mutta asia tuli selväksi, mun on typerää pyytää kahta päivää vapaata haluamanani ajankohtana, mutta mun on joustettava kuusi viikkoa, (kesä-, syys-, hiihtoloma) muuten olen itsekäs omaan napaan tuijottaja.

Vierailija
167/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on työnantajan tehtävä päättää loma-ajoista ja olla siinä likeudenmukainen ja tasapuolinen. Tottakai minä toivon, että saisin lomani ainakin vuoden, parin välein syys- tai talviloman aikaan. Ei minulla ole mahdollisuutta pitää kirjaa, milloin minulla olisi siihen oikeus. Vai pitäisikö vain olla varmuuden vuoksi toivomatta lomaa koskaan mihinkään tiettyyn aikaa, ettei vain vahingossa loukkaisi ketään? Työnantaja päättää siitä, mihin aikaan lomani saan ja minä tyydyn siihen. Mutta se on inhottavaa kuulla töykeitä kommentteja ja saada silmien pyörityksiä, sitten kun minulla on se loma koulujen loma-aikaan. Menkää valittamaan työnantajalle, jos tuntuu ettei tasapuolisuus toteudu.

Vierailija
168/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertasin ihan piruuttaan että "pääsiskö 2 kertaa vuodessa koiranäyttelyihin", niin mikä oli vastaus? "Ai, vertaat koiraa...okei"

Niin, minää en muuten oikeasti edes käy koiranäyttelyissä, mutta asia tuli selväksi, mun on typerää pyytää kahta päivää vapaata haluamanani ajankohtana, mutta mun on joustettava kuusi viikkoa, (kesä-, syys-, hiihtoloma) muuten olen itsekäs omaan napaan tuijottaja.

Ai niin, ja olen myös siis ilkeä minäminäminä-ihminen.

Onhan kaksi päivää vuodessa aivan liikaa, ihan kohtuuton pyyntö.

Vierailija
169/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaat sitten koiranäyttelyä siihen, että lapsi tarvitsee aikuista? Okei....

Ei hyvänen aika 😂 Ja pointti menee näköjään ihan yli ymmärryksen. No, en tokikaan ole yllättynyt. Siis ei niitä nyt varmaankaan varsinaisesti verrattu keskenään, mutta molemmissa tapauksissa on kuitenkin sille ihmiselle itselleen tärkeästä asiasta kyse. Jokaisella on oma elämä ja omat tilanteet, joten noita syitä haluta lomaa tai vapaata ei vaan yksinkertaisesti voi pistää tärkeysjärjestykseen.

No toki nyt hautajaiset sun muut tottakai, mutta sen nyt sentään pitäisi (?) olla itsestäänselvää, että tällaisia juttuja ei nyt tässä tapauksessa tarkoiteta.

Tätä minä juuri tarkoitin.

Koira mulla kyllä on, näyttelyissä käyntiä en oikeasti siis harrasta, mutta sinne en sen kanssa edes pääsisi, koska ei ole tarpeeksi hyvä syy, miksi vaihtaa vuoroa kanssani 2 kertaa vuodessa, siitähän voi tulla kohtuutonta haittaa toiselle, minä (40v) sen sijaan kuulen jatkuvasti syitä miksi pitäisi vaihtaa kiertävä kesälomani heinäkuulta muuhun ajankohtaan, kun "sama kai se sulle on millon oot lomalla", ja ne koiranäyttelyt muuten ei yleensä edes ole lasten loma-aikaan. Mut tiedänpä nyt tämänkin, liikaa pyydettyhän se olis.

Vierailija
170/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, ja olen myös siis ilkeä minäminäminä-ihminen.

Onhan kaksi päivää vuodessa aivan liikaa, ihan kohtuuton pyyntö.

No onhan se kohtuutonta, kun ei vapaan syy ole lapset 😂

Vierailija
171/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tänä vuonna, kuten muinakin, esittänyt pyynnön, että jos loman sais tammikuun puolen välin paikkeilla-helmikuun alussa, sillä välillä, mut viikolla ei niin väliä.

En tiedä onko silloin jotain lasten lomia, eli olenko toiminut itsekkäästi?

Se vaan ois mulle sopiva ajankohta.

En tiedä toteutuuko toiveeni.

Vierailija
172/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne lasten hiihtolomaviikolla lomaa pitävät sinkut tulevat av-palstalle valittamaan, kun hotellissa oli lapsia!

Vierailija
173/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ettei lapseton saisi pitää heinäkuussa kesälomaa???Silloinhan on parhaat kelit ja kaikki kesätapahtumat.Elokuussa on jo moni kesä paikka kiinnii kun koulut alkaa.

Vierailija
174/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kyse samasta ilmiöstä, kun varattu mies kiinnostaa sinkkuna sama ei kiinnosta. Osa tyypeistä on jäänyt lapsen tasolle.

Vierailija
175/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ettei lapseton saisi pitää heinäkuussa kesälomaa???Silloinhan on parhaat kelit ja kaikki kesätapahtumat.Elokuussa on jo moni kesä paikka kiinnii kun koulut alkaa.

Kesäpaikka kiinni? Aikuisille suunnattu?

Vierailija
176/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 5 ja 8 -vuotiaat lapset, mutta todellakin pyrin aina lomailemaan koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Nuo lasten pakolliset lomat järjestellään sitten etäpäivien ja isovanhempien avulla, koululaiselle toki on jo paljon kerhoja yms toimintaa esim. syys ja hiihtolomalla tarjolla.  Meidän vanhempien lomaviikkojen mukaan pidetään sitten perheen yhteiset lomat koko perheellä mutta eipä pitkän kesä ja joululoman lisäksi muita lomia vuosilomista oikein riitäkään.

Lapsettomallakin on minusta esim. yhtä pätevä peruste se, että puoliso on esim. ope tmv. jonka on pakko lomailla koulujen loma-aikaan. Tärkeää on suoda kaikille perheen yhteistä lomaa oli lapsia tai ei. Se, että sinkku haluaa lomailla juuri koulujen loma-aikaan taitaa olla kiusantekoa. Miksi kukaan sillon haluaisi lomailla kun kaikki maksaa enemmän ja kaikkialla on enemmän jonoja. Ellei sitten työskentele jossain semmoisessa paikassa jossa nuo viikot näyttäytyy ihan kamalana kiireenä ;)

Vierailija
177/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäpaikka kiinni? Aikuisille suunnattu?

Kyllä. Tiedän siitä, että olen usein mökkeillyt kotimaassa koulunalkuviikoll a tai seuraavalla vaihtelevilla paikkakunnilla. Kaikki kesänäyttelyt ja aktiviteetit ovat yleensä suljettu koulujen alkaessa.

Vierailija
178/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssäni ymmärrän oikein hyvin. Koulujen loma-ajat on omassa työssä kaikkein raskaimmat viikot. Jokaisella on oikeus olla vuorollaan lomalla tuolloin. Ymmärrettävää on ettei kaikki voi olla samaan aikaan.

Vierailija
179/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä 5 ja 8 -vuotiaat lapset, mutta todellakin pyrin aina lomailemaan koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Nuo lasten pakolliset lomat järjestellään sitten etäpäivien ja isovanhempien avulla, koululaiselle toki on jo paljon kerhoja yms toimintaa esim. syys ja hiihtolomalla tarjolla.  Meidän vanhempien lomaviikkojen mukaan pidetään sitten perheen yhteiset lomat koko perheellä mutta eipä pitkän kesä ja joululoman lisäksi muita lomia vuosilomista oikein riitäkään.

Lapsettomallakin on minusta esim. yhtä pätevä peruste se, että puoliso on esim. ope tmv. jonka on pakko lomailla koulujen loma-aikaan. Tärkeää on suoda kaikille perheen yhteistä lomaa oli lapsia tai ei. Se, että sinkku haluaa lomailla juuri koulujen loma-aikaan taitaa olla kiusantekoa. Miksi kukaan sillon haluaisi lomailla kun kaikki maksaa enemmän ja kaikkialla on enemmän jonoja. Ellei sitten työskentele jossain semmoisessa paikassa jossa nuo viikot näyttäytyy ihan kamalana kiireenä ;)

Paras ystäväni on sinkku opettaja. Ihan hirveää kiusantekoa haluta lomailla yhdessä hänen kanssaan.

T. Lomahäirikkö sinkku

Vierailija
180/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, jos asia on sovittavissa, niin hyvä niin. Käytännössä lapset ovat kuitenkin ihmisen oma valinta, eikä omilla valinnoilla voi oikein viedä muilta myös heille kuuluvia etuja pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi