Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?

Vierailija
09.11.2017 |

Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

Kommentit (234)

Vierailija
181/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä kilpailua ja kitinää monella työpaikalla. Meillä on töissä hyvä henki, ja on ihan luonnollista, että pienten koululaisten vanhemmat saavat halutessaan pitää talvi- ja syyslomansa silloin kun kouluilla on lomaa. Kun olin lapseton, ei tullut mieleenikään alkaa vaatia omaa lomaa juuri siihen ajankohtaan; miksi olisin? Nyt kun minulla on päiväkoti-ikäisiä, saan tietenkin pitää kesälomani heinäkuussa, kun päiväkoti on kiinni, mutta syys- ja talvilomat jätän edelleen koululaisten vanhemmille. Näin luodaan harmonisia työpaikkoja, jossa työntekijät ovat tehokkaita ja joissa heillä on hyvä olla. 

Meillä on muutenkin helppo saada lomaa haluttuun ajankohtaan, koska lähiesimies (joka lomista päättää) haluaa pitää työntekijät tyytyväisinä. Poikkeuksena muutama ruuhkahuippu, jolloin tiedämme että ei ole sopivaa pyytää lomaa, emmekä sitä siis tee, mutta ei siksi että jotenkin uhrautuisimme, vaan siksi että työn määrä on vakio ja sijaisia ei saa/voi ottaa, joten jos joku karkaa ruuhkahuippuna lomalle, muut joutuvat hoitamaan hänen työnsä. Se olisi aika paskamainen temppu kollegoja kohtaan, miksi kukaan tekisi sellaista?

On todella harmittavaa ja lyhytnäköistä että monella työpaikalla lomista on tullut vallankäytön välinen niin työntekijöiden keskinäisissä suhteissa kuin työnantajapuolelta. Tämä on osasyy miksi olen niin tyytyväinen nykyiseen työpaikkaani. Olemme onnekkaita, kun olemme säästyneet tuollaiselta.

Vierailija
182/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te puhu lainkaan siellä työpaikoilla toistenne kanssa?

Siis että sinkulla ja lapsettomalla on syynsä haluta se loma just silloin koulujen talvilomaviikolla. Mun mielestä on ihan hyvä perustelu jos paras kaveri on opettaja tai puoliso on opettaja tai matkustaa sen siskon perheen kanssa jne. Mutta kai näistä voi jutella työkavereiden kanssa? Että en mä vittumaisuuttani hae just sitä talvilomaviikkoa, haen siksi, että olen luvannut hoitaa siskon lapsia jos saan lomaa silloin. Niin moni asia olis helpompaa kun ihmiset juttelisivat keskenään.

Kyllä me jutellaan näistä asioista ja kaikilla on oikeus toivoa lomaa just silloin kun sen haluaa pitää. Meillä ei yleensä kukaan edes halunnut pitää lomaa koulujen talvilomaviikolla, joten sain sen aina lomaksi kun lapset olivat pieniä. Nyt silloisilla sinkkumiehillä on pieniä koululaisia ja mun lapset on jo isoja teinejä, joten tottakai annan näiden isien pitää lomansa silloin kun heidän pienet koululaiset ovat lomalla.

Kesäloma on minusta ihan eri asia ja tottakai jokaisella on vuorollaan oikeus pitää se heinäkuu, jos se toiveissa on. Meillä tässäkin on yleensä toiveet menneet sujuvasti ristiin ja olen saanut lähes aina pitää sen heinäkuun. Osa haluaa lomailla elokuussa ja osa jo kesäkuussa. Heinäkuu on meidän alallamme hiljainen, joten noi nuoret sinkkumiehet ihan mielellään päivystivät toimistolla silloin ja lomailivat sitten elokuussa. Minä taas perheellisenä pidin mielelläni heinäkuun. Nyt taas vuorostani elokuu on ihan kiva lomakuukausi.

Kesälomankin osalta olisin itse taipuvainen joustamaan siinä, ettei se ekaluokkalaisen vanhempi joutuisi pitämään kesälomaansa just sinä vuonna toukokuussa jos se aiheuttaa ongelmia sen pienen koululaisen hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itse lapsettomana kyllä ei itseä haittaa vaikka syysloma ja hiihtoloma ei mene koululaisten lomien päälle, itselle vain parempi jos loma on myöhemmin/aikaisemmin niin joka paikassa ei ole niin kamalaa ruuhkaa. Sen sijaan kesäloman kyllä haluan pitää heinäkuussa ja joulunkin olen mielelläni vapaalla. Toisaalta meidän työpaikalla tämä ei niin hirveä ongelma ole, kun joulu ja muut isommat juhlapyhät pulju on kiinni.  Onneksi meillä kiertää nuo lomat hyvin ja jokainen saa vuorollaan olla heinäkuussa lomalla ja vuorollaan saa juhannukset yms vapaaksi. 

Vierailija
184/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättäin tää ongelma on aina vain naisvaltaisilla aloilla. Miten miehet saa niin helposti järkättyä sen lomaviikon vapaaksi? Ai niin kun niiden vaimot on silloin vapaalla... Nyt ryhtiä naiset! Jos ne ukot hoitais lapset 50% niin teidänkään työpaikalla näistä lomista ei tarttis tapella.

Ongelma onkin siinä, että naiset mieltävät olevansa se "parempi ja osaavampi vanhempi", eivätkä he HALUA jättää lapsia 50% miestensä hoidettavaksi. Monen isän kokemus on, että lapsensa äiti ajattelee, että juuri hänen tapansa hoitaa lasta on paras ja miehen ei pidä yrittää mitään erilaista. Tuon ajattelutavan kitkeminen naisista taitaa olla ylivoimaista.

Vierailija
185/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei palkata ulkopuolisia sijaisia lomien ajaksi ja tietyt työt joutuu hoitamaan yleisten lomakausienkin aikaan, joten en suostu joka kerta jättämään omaa lomaani näiden lomakausien ulkopuolelle lapsellisten takia. Ne jotka jäävät töihin joutuvat päivystämään ja tekemään muidenkin työt, joten vaikka jonkin verran hiljaisempaa esim. heinäkuussa tai joulun välipäivinä onkin, ei se työkuorma kuitenkaan ole olennaisesti pienentynyt.

Ihan hyvä jokaisen vuorollaan nähdä, millaista on kun toimistolla on vain pari työntekijää muiden nauttiessa lomastaan. Tietyt työkaverit jättävät vielä tarkoituksella omia hankalampia tehtäviä muille lomansa alkaessa. Jotkut kehtaavat vielä sanoa, että sinähän ehdit nämä tehdä ja tämän selvittää, kun kuitenkin on rauhallista.  No, olisihan se rauhallista PAITSI että joudun sijaistamaan useampaa muuta omien töideni lisäksi, puhumattakaan sellaisesta tilanteesta joka on myös tullut koettua, että se toinen töihin jäänyt sairastuukin (tai ''sairastuu'') ja taas on hänen ja hänen sijaistettavien työt minulla ja en pääse edes lounaalle.

Vierailija
186/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lapsettomana joustin aina. Annoin lomaviikkoja jopa niille joilla lapset aikuisia.

Ei niistä jälkikäteen ole mitaleja jaettu. Kollegat suhtautuvat yhtä ynseästi kuin ennenkin. Lopetin joustamisen ja ajan nyt itsekin omaa etua.

Lapseton joustaa aina. Lomien suhteen lapseton pitää silloin, kun lapselliset eivät halua.

Lapsettomat tekevät myös lapselisten työt silloin, kun lapselisten täytyy olla kotona sairaan lapsen takia.

Lapsettomat tekevät pidempää päivää jotta lapselliset voivat lähteä aikaisemmin, kun se lapsi pitää hakea tarhasta ajoissa.

Koska lapsellinen joustaa?

Vierailija
187/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättäin tää ongelma on aina vain naisvaltaisilla aloilla. Miten miehet saa niin helposti järkättyä sen lomaviikon vapaaksi? Ai niin kun niiden vaimot on silloin vapaalla... Nyt ryhtiä naiset! Jos ne ukot hoitais lapset 50% niin teidänkään työpaikalla näistä lomista ei tarttis tapella.

Ja näin se saatiin taas tällä palstalla miesten syyksi etteivät naiset saa lomiaan sovittua :-D

Vierailija
188/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä yksi hirveä noita-akka, joka kiusaa muita aina kun vaan voi. Hänellä on yksi aikuinen 3-kymppinen lapsi.

Hänen yksi tärkeimmistä tavoitteistaan töissä on yrittää saada lomansa koululaisten lomaviikoille. Lomiahan riittää, kun ikälisiä yms. Tyytyväisyyttä säteillen sitten katselee pettyneiden pienten koululaisten äitien ilmeitä, kun hänelle on loma myönnetty.

- Ihan vaan koska se on hänen oikeutensa siinä kuin muidenkin se loma siinä kohtaa. -

Entä jos hän on vain oikeasti tyytyväinen ja onnellinen omasta lomastaan? Vai onko olemassa tuollaisiakin ihmisiä?

Vierailija
189/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kannatan sitä, että hienotunteisesti annettaisiin ainakin ekaluokkalaisten vanhempien pitää lomat silloin, kun koululaisilla lomaa on. Itse näin toimin ja pidän lomani suosiolla muualla, kun ei mitään erityistä syytä ole, miksi pitäisi esim. juuri hiihtolomaviikko lomailla.

Osa valitettavasti tuntuu nauttivan siitä, että saa kilpailla suosituista loma-ajankohdista. Ei niin väliä olisiko mitään tärkeää tekemistä silloin.

Oletko aivan varma vai tuntuuko sinusta vain tuolta? Myös lapsettomilla on monenlaisia tärkeitä suunnitelmia. Osa lapsellisista kyllä pitää lapsettomia toisen luokan kansalaisina. Kyllä minäkin olisin lapsia halunnut, mutta ei voi mitään, kun niitä ei siunaannu. Tästä huolimatta osa haukkuu itsekkääksi hienohelmaksi jne. Ennen kun meille tuli kiertävä lomalista oli lapsettoman hyvin hankala saada tiettyjä loma-aikoja, vaikka olisi ollut miten hyvät perusteet. Onneksi asioita muutettiin.

Vierailija
190/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheitä pitäisi tulla vastaan ja pitää lomansa myöhemmin.

Rajansa joustamisellakin. Minä olen ollut töissä yli kymmenen vuoden ajan joulunalusviikon ja joulun välipäivät täysin vapaaehtoisesti (on ollut mahdollista ja olen ajatellut muiden lapsia tms). Nyt toivoin ensimmäistä kertaa tätä ajankohtaa vapaaksi. En olisi ikinä uskonut, millainen meteli asiasta nousi. 

Vierailija
191/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut vapaaehtoinen joulun välipäivinä, mutta nyt päätin lähteä etelään lomalle jouluksi. Kovasti kyllä kakisteltiin... 

Vierailija
192/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapseton, enkä ole koskaan pitänyt tai halunnut pitää lomia koulujen loma-aikaan. Lapselliset työkaverit on saaneet pitää silloin, kaikki on tyytyväisiä. Mutta on mulla sellainenkin työkaveri joka on lapseton mutta pitää lomia koulujen loma-aikoina koska hänen miehensä on työnsä vuoksi silloin lomalla. Ei ole sekään aiheuttanut ongelmia, hänellä ei tuuraajaa olekaan vaan sen luonteinen työ että loman aikana sitä ei kukaan tee.

Vierailija
193/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te puhu lainkaan siellä työpaikoilla toistenne kanssa?

Siis että sinkulla ja lapsettomalla on syynsä haluta se loma just silloin koulujen talvilomaviikolla. Mun mielestä on ihan hyvä perustelu jos paras kaveri on opettaja tai puoliso on opettaja tai matkustaa sen siskon perheen kanssa jne. Mutta kai näistä voi jutella työkavereiden kanssa? Että en mä vittumaisuuttani hae just sitä talvilomaviikkoa, haen siksi, että olen luvannut hoitaa siskon lapsia jos saan lomaa silloin. Niin moni asia olis helpompaa kun ihmiset juttelisivat keskenään.

Kyllä me jutellaan näistä asioista ja kaikilla on oikeus toivoa lomaa just silloin kun sen haluaa pitää. Meillä ei yleensä kukaan edes halunnut pitää lomaa koulujen talvilomaviikolla, joten sain sen aina lomaksi kun lapset olivat pieniä. Nyt silloisilla sinkkumiehillä on pieniä koululaisia ja mun lapset on jo isoja teinejä, joten tottakai annan näiden isien pitää lomansa silloin kun heidän pienet koululaiset ovat lomalla.

Kesäloma on minusta ihan eri asia ja tottakai jokaisella on vuorollaan oikeus pitää se heinäkuu, jos se toiveissa on. Meillä tässäkin on yleensä toiveet menneet sujuvasti ristiin ja olen saanut lähes aina pitää sen heinäkuun. Osa haluaa lomailla elokuussa ja osa jo kesäkuussa. Heinäkuu on meidän alallamme hiljainen, joten noi nuoret sinkkumiehet ihan mielellään päivystivät toimistolla silloin ja lomailivat sitten elokuussa. Minä taas perheellisenä pidin mielelläni heinäkuun. Nyt taas vuorostani elokuu on ihan kiva lomakuukausi.

Kesälomankin osalta olisin itse taipuvainen joustamaan siinä, ettei se ekaluokkalaisen vanhempi joutuisi pitämään kesälomaansa just sinä vuonna toukokuussa jos se aiheuttaa ongelmia sen pienen koululaisen hoidossa.

Eihän nyt työkavereiden kanssa voi puhua!!! :D :D Sehän on esimiehen tehtävä!

Omalla työpaikallani on sovittu, kuka sijaistaa ketäkin. Nämä ihmiset sopivat keskenään, milloin lomansa pitävät. Mulla on kaksi työkaveria, joita sijaistan, ja sen vuoksi en voi olla lomalla samaan aikaan heidän kanssaan (he voivat olla lomalla yhtäaikaa, koska sijaistan heitä molempia, mutta kumpikaan heistä ei voi olla lomalla samaan aikaan kuin minä). Tässä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Mulle on aivan sama, milloin kesälomani pidän, kunhan voin pitää 4-5 viikkoa yhteenmenoon. Perheelliset joutuvat yleensä muutenkin pitämään omat lomansa pätkissä lastensa hoitojärjestelyiden ja puolisoidensa lomien vuoksi, joten heillä ei vastaavaa pitkän yhtenäisen loman tarvetta edes ole. Niinpä mä aloitan kesälomani aina jo toukokuun viimeisillä viikoilla ja palaan juhannuksen jälkeen. Nämä kaksi muuta pitävät lomansa haluamanaan ajankohtana juhannuksen jälkeen. Syys- ja talvilomien suhteenkaan ei ole ongelmaa, koska mulle riittää varsinaiseksi lomaksi pitkä kesäloma ja otan vain yksittäisiä lomapäiviä syksyllä ja talvella. 

Vierailija
194/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taru1232452 kirjoitti:

Itse olen lapseton, mutta mieheni on opettaja. Eikö minulla ole koskaan oikeutta lomailla mieheni kanssa yhtä aikaa?

On toki. Mutta pienten lasten vanhemmilla on isompi oikeus. Luulen että ainakin miehesi ymmärtää tämän.

Ei ole isompi oikeus.

Vierailija
195/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on lapsettomien suunnalta itsekkyyttä, kun MINÄ-MINÄ-MINUN pitää väkisellä saada se loma varsinkin kesäaikaan heinäkuulle. Miksi lapsettomien pitää väkisellä haluta se lomansa heinäkuulle, kun on esim. koulujen kesälomien aktiivisin lomakuukausi silloin ja myös koululaisten vanhempien suosituin lomakuukausi? Lapsettomille on sama pitää kesälomansa vaikka huhtikuussa, toukokuussa, syyskuussa tai lokakuussa, kun menevät lomallansa kuitenkin vain etelänmatkoille. Ja lapsettomathan haluavat, ettei heidän lomallaan ole lapsiperheet kiljumassa, niin eikö se silloin vain olisi parempi, että lapsettomat lomailisivat eri aikaan kuin lapsiperheet?

Lapsettomien kesälomat pitäisi laittaa kokonaan ainakin heinäkuun ulkopuolelle. Mutta mahdollisuutta laittaa lapsettomien kesälomat jopa kokonaan kesäkuukausien (kesäkuu, heinäkuu, elokuu) tai jopa koko kesälomakauden (toukokuu, kesäkuu, heinäkuu, elokuu, syyskuu) ulkopuolelle tulee selvittää.

Vähän turhan ilmiselvä provo... Mutta en mä lapsettomana "mene vain etelään" lomillani. Ihan haluan täällä käydä katsomassa nähtävyyksiä, toreilla, markkinoilla, kesätapahtumissa tms. Ne painottuu kesään todellakin. On mullakin kavereiden ja sukulaisten lapsia ja kummilapsia joita haluan viedä jonnekin tai itsekin käydä paikoissa jotka on auki vain sesonkina tyyliin juhannuksesta elokuun puoleenväliin.

Vierailija
196/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ole halunnut lomaan lasten syys-tai talviloma-aikaan. Kesälomanikin olen pyrkinyt pitämään pahimman lomasesongin (heinäkuu) ulkopuolella, koska heinäkuu on aina ollut minun alalla hiljainen kuukausi töissä, niin jo se on lähes lomaa.

Vierailija
197/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapset ole mikään etuoikeus lomien ajankohtaan. Eikä lapsettomia saa syrjiä.

Juuh.... ja sitten ne lapsettomat kitisee loman jälkeen, kuinka koko loma meni pilalle siellä lapsiperheiden suosimassa lomapaikassa, kun se oli täynnä lapsiperheitä, joiden kakarat juoksivat joka paikassa ja pitivät ääntä... kuultu on, monta kertaa. 

Nyt kun omat kakarat on sen ikäisiä, että lomia ei tarvitse heidän lomiensa mukaan järjestää, en edes halua lomia koululaisten loma-aikoihin. Moni muu aika on niin paljon parempi, ja saa olla rauhassa. 

Vierailija
198/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ole halunnut lomaan lasten syys-tai talviloma-aikaan. Kesälomanikin olen pyrkinyt pitämään pahimman lomasesongin (heinäkuu) ulkopuolella, koska heinäkuu on aina ollut minun alalla hiljainen kuukausi töissä, niin jo se on lähes lomaa.

Sama täällä :) En ihan tajua lapsettomien hinkua pitää lomiansa koululaisten loma-aikaan, paljon mukavampaa lomailla muina aikoina. 

Vierailija
199/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä :) En ihan tajua lapsettomien hinkua pitää lomiansa koululaisten loma-aikaan, paljon mukavampaa lomailla muina aikoina. 

Ehkä monilla se "hinku" perustuu siihen, että juuri sille ajankohdalle olisi mahdollista tehdä jotain suunnitelmia jne. jos saisi loman juuri sille ajankohdalle.

Ja älkää nyt oikeasti viitsikö, eihän lapsettomat ole automaattisesti mikään lapsiaan vihaava rotu 😂

Vierailija
200/234 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana vältän kuin ruttoa koululaisten loma-aikoja. Miksi menisin lomalle ehdoin tahdoin kuuntelemaan huonosti kasvatettujen lasten kitinää tungokseen? Joten omasta puolestani lapselliset saavat mielihyvin pitää lomansa koulujen loma-aikoihin. Win-win :-).

Joulut ja kesäajat tietysti eri juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi