Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?

Vierailija
09.11.2017 |

Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

Kommentit (234)

Vierailija
101/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eka- ja tokaluokkalaisten äitinä kyllä todellakin aiheuttavat koulujen loma-ajat päänvaivaa. Miehen kanssa vuorotellen pyritään pitämään vapaata, etätöitä jne. Isovanhemmat ovat valitettavasti kaikki jo kuolleet, ja muu suku asuu kaukana.

Omasta mielestäni mikään sukulaisten kanssa lomailu ei ole verrattavissa siihen, että jonkun pienet lapset joutuvat olemaan yksin kotona, jos äiti/isä pakotetaan töihin vain siksi, ettei hän voi saada lomiaan koulujen loma-aikoihin. Sen verran pitää aikuisilla olla myötätuntoa pieniä ihmisiä kohtaan. Ei se oikeasti ole kuin 1-3. luokkalaiset, joilla tämä tilanne on, sen jälkeen taas se vanhempi voikin lapset jo turvallisin mielin jättää itsekseen ja olla ihan samalla viivalla lomia jaettaessa. 

Itse olen aina joustanut pikkukoululaisten vanhempien hyväksi ja onneksi meillä on sen verran fiksua porukkaa nyt töissä, etteivät ala tästä nillittämään nyt, kun asia on itselle tärkeä. Hyvin ovat lapsettomatkin saaneet toivoa lomiaan, eikä kukaan ainakaan julkisesti mussuta. Kiitos ja terkkuja työkavereille <3

Vierailija
102/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

No eikö tuo boldattu kohta ole aika validi syy lapsettomankin haluta se loma sille tietylle lomaviikolle? Jos haluaa lomailla ystävien tai sukulaisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta elämä ja työnteko on paljon mukavampaa kun lapsetkin kuuluvat jotenkin työhön.

Syys-ja talvilomaviikot kuuluvat minusta itsestään selvästi kouluikäisten vanhemmille, ainakin pienten.
Miksi ihmeessä lähtisin kaamoslomalleni etelään juuri sillä viikolla kun saan maksaa matkasta satasia enemmän kuin seuraavalla viikolla?

Joulu ja pääsiäinen taas ovat aikuistenkin juhlia ja ne eivät etuoikeutetusti mielestäni kuulu lasten vanhemmille.

Lähdet sen lapsiperheen kanssa, kun ne lapset on sun kummilapsia, toinen vanhemmista veli/sisko/hyvä ystävä...

Onhan noita syitä...

Vierailija
104/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä merkitsen lomalistaan toiveeksi mulle parhaiten sopivan loma ajan. Mulla ei ole aavistustakaan milloin ne lasten lomaviikot on. En ole edes varma missä kuyssa ne on, saati että tietäisin millä viikolla.

Eli huonolla tuurilla mä olen "itsekäs, kun vaadin lomaa lasten lomaviikolla".

Mä merkkaan listaan vaan toivomani ajankohdan, en muuta.

Miksi ihmeessä perheelliset luulee että olen selvittänyt lasten loma-ajat, no en ole, koska asia ei minua koske tai kiinnosta kun ei ole lapsiakaan.

Vierailija
105/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella ei-opetusalalla olevalla oikeasti on palkallinen syysloma? Ilmeisesti kaikilla muilla, paitsi mulla... 

t. IT-nörtti, kesällä 4 viikkoa, 1 talvella. ylityövapaita joskus.

Kesälomasta voi jättää viikon syksyyn, jos ta suostuu tähän. Näin meillä ainakin muutama sellainen tekee, joka haluaa syksyllä etelään. Niin ja monella kunnan ja valtion työntekijällä on järkyn pitkät lomat.

No niin on järkyn pitkät lomat. 34 vuotta kuntatyötä takana, enkä koskaan ole voinut pitää enempää kesällä kuin 3 viikkoa, joskus harvoin 4 viikkoa putkeen. Ennen juhannusta ei voi lähteä työtilanteen takia, toisaalta elokuussa ei enää voi pitää, kiireet alkaa. Kaikkien kuuden henkilön (tiimistä) pitäisi saada soviteltua lomat juhannuksen ja heinäkuun lopun väliin ja 2-3 pitää olla vähintään töissä koko ajan.

Lisäksi sen järkyn pitkän loman aikana tsekataan kännystä työsähköpostia koko ajan ja hoidellaan tarpeelliset asiat.

Monet pitää päivän kerrallaan pitkin talvea, jotkut pitää lomia jopa osa-päivänä. Esim. olen töissä 8-12 ja pidän lomaa klo 12-16, näin parina päivänä kuluu 1 lomapäivä.

Vierailija
106/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ratkaisu on kiertävä lista, ja työntekijät voivat halutessaan vaihtaa lomat päikseen

Vierailija
107/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole sorsimista jos hiihtolomaviikolla loma annetaan ekaluokkalaisen vanhemmalle eikä lapsettomalle. Täällä on vedottu kummilapsen hoitamiseen yms, mutta yleensä keskusteluissa tulee kyllä aika selvästi esiin että kukin hoitakoon omat lapsensa joten empä oikein usko että kovin moni pitää hiihtolomaviikolla lomaa sen takia että saisi kummilasta hoidettua. Eli annetaan ne lomat ensisijaisesti vanhemmille, että pystyvät hoitamaan omat lapsensa.

Mutta: Päiväkoti-ikäisten vanhemmat voivat viedä lapset hoitoon, kolmasluokkalainen voi jo olla päivisin jonkin verran yksin. Se, että on lapsia ei ole mikään syy olla vuosikausia vaatimassa hiihtolomaviikkoa itselleen lomaksi. Lapsen hoitaminen on eri asia kuin se, että haluaa hiihtolomalla perheellä Thaimaahan. Se on tasan yhtä pätevä perustelu loman ajankohdalla kuin se, että sinkun pitää päästä kumminkaiman kanssa laskettelemaan Itävaltaan. Eli käytännössä mun mielestä lasten vanhemmilla on muutama vuosi, kun on ihan perusteltua pyytää lomaa juuri koulujen loma-aikaan.

Samaa voisi hyvin jatkaa muissakin ryhmissä eli sinkut saavat maanantain palkalliseksi vapaaksi, jotta voi toipua viikonlopun bileistä. Samoin sinkku saa lähteä perjantaina töistä jo klo 11, koska täytyy tehdä kaikkea kivaa valmistautuessaan viikonloppuun. Kyse on kuitenkin vain muutamasta vuodesta, jolloin tällaisia erityisoikeuksia tarvitaan.

Jokainen yli 55 v työntekijä saa lähteä töistä juuri silloin kun haluaa, koska ei sitä aina jaksa. Kyse on muutamasta vuodesta, kyllä ne työkaverit ymmärtää, ei se ole niiltä pois.

Olen sinkku, ja baarissa/bileissä kävin viimeksi 2,5 vuotta sitten. Perjantaisin en halua lähteä töistä etuajassa, vaikka se usein mahdollista olisikin, vaan koetan aina keksiä jotain oikeaa tekemistä niin että saan tunnit täyteen/tulee hieman ylitöitä, ei mulla perjantaina ole kiire kotiin, eikä haittaa jos työpäivä hieman venyy koska perjantaina voi valvoa myöhään ja lauantai aamuna saa nukkua pitkään.

Vierailija
108/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen näkökulman huomioon ottaen sinkkujen ja lapsettomien kannattaa pitää lomat eri aikaan kuin perheellisten. Matkat ovat kalliimpia lomaviikolla ja ryysis on kova lomakohteissa.

Vierailija
109/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taru1232452 kirjoitti:

Itse olen lapseton, mutta mieheni on opettaja. Eikö minulla ole koskaan oikeutta lomailla mieheni kanssa yhtä aikaa?

On toki. Mutta pienten lasten vanhemmilla on isompi oikeus. Luulen että ainakin miehesi ymmärtää tämän.

Ei ole yhtään sen isompaa oikeutta. Jokainen työntekijä on ansainnut lomapäivänsä työnteollaan ja jokaisella on aivan yhtäläinen oikeus haluta viettää loma silloin kun haluaa. Tosin se nyt on itsestäänselvyys etteivät kaikki pysty olemaan lomalla parhaaseen ja haluamaansa aikaan, jolloin reiluinta on, että jokainen vuorollaan joustaa, oli lapsia tai ei.

Vierailija
110/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellinen näkökulman huomioon ottaen sinkkujen ja lapsettomien kannattaa pitää lomat eri aikaan kuin perheellisten. Matkat ovat kalliimpia lomaviikolla ja ryysis on kova lomakohteissa.

No niinpä, eri puolella suomea kun kaikki asutaan niin mun sisko+mies lapsineen, serkku lapsineen ja veljen perhe, he lähtee kaikki yhdessä lomalle lasten lomaviikolla. On se hyvä että minä sinkkuna sitten yksin pääsen paljon halvemmalla lomalle muuhun aikaan.

Vierailija
111/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään pikkukoululaisen ei kuuluisi joutua olemaan yksin kotona pitkiä aikoja. Päiväkoti-ikäiset voivat olla hoidossa ja isommat koululaiset pärjäävät kyllä. Mun mielestä jokaisen aikuisen kuuluisi kyllä tämä ymmärtää, oli lapsia tai ei (itsellä jo aikuiset lapset ja aina annan pikkukoululaisten vanhempien valita).

Sen verran yhteiskuntavastuuta on jokaisella, että pitää lasten hyvinvointi laittaa oman edelle näin mitättömässä asiassa. Tyyliin onko lomalla viikon 7 vai 8. Lomansa saa jokainen pitää kyllä ja ystävällisellä kohtelulla saa ystävällistä kohtelua.

Vierailija
112/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen autisti näkee aina oman tarpeensa suurimpana. Eikä lapseton tietenkään voi edes ymmärtää, että perheellinen tarvitsisi ne vapaat ihan eri tavalla kuin itse. Suomalainen tapa on, että jos on joku sääntö, sitä noudatetaan ihan orgioiksi asti, arkijärjen käyttö on monelle täysin mahdoton tehtävä.

Vierailija
113/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdenkään pikkukoululaisen ei kuuluisi joutua olemaan yksin kotona pitkiä aikoja. Päiväkoti-ikäiset voivat olla hoidossa ja isommat koululaiset pärjäävät kyllä. Mun mielestä jokaisen aikuisen kuuluisi kyllä tämä ymmärtää, oli lapsia tai ei (itsellä jo aikuiset lapset ja aina annan pikkukoululaisten vanhempien valita).

Sen verran yhteiskuntavastuuta on jokaisella, että pitää lasten hyvinvointi laittaa oman edelle näin mitättömässä asiassa. Tyyliin onko lomalla viikon 7 vai 8. Lomansa saa jokainen pitää kyllä ja ystävällisellä kohtelulla saa ystävällistä kohtelua.

Tuon voisi ratkaista myös niin, että eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla olisi oikeus tehdä puolipäivätyötä koulujen loma-aikoina. Isä menee aamupäiväksi töihin ja äiti iltapäiväksi. Problem solved.

Vierailija
114/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen autisti näkee aina oman tarpeensa suurimpana. Eikä lapseton tietenkään voi edes ymmärtää, että perheellinen tarvitsisi ne vapaat ihan eri tavalla kuin itse. Suomalainen tapa on, että jos on joku sääntö, sitä noudatetaan ihan orgioiksi asti, arkijärjen käyttö on monelle täysin mahdoton tehtävä.

Paitsi, että jokainen tarvitsee ja haluaa sitä lomaa ihan yhtä paljon oli lapsia tai ei.

Eikä ole kyse sääntöjen sokeasta noudattamisesta vaan tasapuolisuudesta - asia, jonka jokainen on yhtä lailla ansainnut, on sellainen jossa kenelläkään ei pitäisi mitään vapaalippuja olla.

Joo en minäkään sitä ymmärrä, että ihan periaatteesta ilman syytä pitää saada se loma juuri viikolle x, mutta jos sille viikolle x olisi suunnitelmia, sitä voi lapseton ihminen ihan yhtä paljon toivoa itselleen, piittaamatta siitä onko se lasten lomaviikko. Samaten saa se lapsellinen toivoa. Työnantaja sitten tekee päätöksen, että saako jompikumpi lomansa silloin vai saako kumpikaan.

Vierailija
115/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon voisi ratkaista myös niin, että eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla olisi oikeus tehdä puolipäivätyötä koulujen loma-aikoina. Isä menee aamupäiväksi töihin ja äiti iltapäiväksi. Problem solved.

Kyllä ehdottomasti kaikki tällaiset ratkaisut edistäisivät työelämän ja perheen yhteensovittamista.

Vierailija
116/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli töissä valtiolla ollessani pieni. Hänen esimiehensä otti aina parhaan loma-ajan eli juhannuksesta heinäkuun loppuun. Joka vuosi aina vaan. Äitini joutui sitten lomailemaan muuna aikana, kun oli esimiehensä sijainen.

Suututtaa vieläkin. Kaikilla pitäisi olla ihan tasapuolista lomat.

Ymmärrän vain sellaiset poikkeustapaukset, että ollaan läheisen sairauden takia palkattomalla tilanteen niin vaatiessa yms, mutta hupilomissa pitää olla tasa-arvo.

Vierailija
117/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että jokainen tarvitsee ja haluaa sitä lomaa ihan yhtä paljon oli lapsia tai ei.

Eikä ole kyse sääntöjen sokeasta noudattamisesta vaan tasapuolisuudesta - asia, jonka jokainen on yhtä lailla ansainnut, on sellainen jossa kenelläkään ei pitäisi mitään vapaalippuja olla.

Joo en minäkään sitä ymmärrä, että ihan periaatteesta ilman syytä pitää saada se loma juuri viikolle x, mutta jos sille viikolle x olisi suunnitelmia, sitä voi lapseton ihminen ihan yhtä paljon toivoa itselleen, piittaamatta siitä onko se lasten lomaviikko. Samaten saa se lapsellinen toivoa. Työnantaja sitten tekee päätöksen, että saako jompikumpi lomansa silloin vai saako kumpikaan.

Ihan oma rotunsa ovat opettajien puolisot. Itse olen sellaisen työpari. Pariskunnalla ei ole lapsia eli minun näkökulmastani työkaverillani on ikuisesti pienet lapset. Voin kertoa, että olen aivan loppu tämän lomafanaatikon vaateisiin ja toiveisiin. Hänellä on lomalistalla jo kaikki ensi vuoden koulujen lomat ja pitkät viikonloput merkittynä. Itse en pidä järkevänä näyttää työnantajalle, että mietin lomia pitkälle ensi vuoteen, minusta se näyttää laiskalta ja epämotivoituneelta. En tiedä, kauanko esimiehelle enää menee läpi kollegan "hämmästys" siitä, että minäkin isojen koululaisten äiti haluaisin joskus viettää lomaa kun lukiolaisilla sitä on. Lukiosta kun ei voi olla pois yhtään ylimääräistä.

Vierailija
118/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinpähän sitten maksavat vähän extraa ja taistelevat vapaista lomapaikoista, jotta saavat lomailla juuri tuolla viikolla. Itse tekisin toisin jos voisin.

Vierailija
119/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseton ja tapani on ottaa näitä "huonompia" työvuoroja ihan juuri niiden työkavereiden takia joilla on lapsia. 

Olen siis ollut jouluaaton aatot, aatot, uudetvuodet jne. töissä siitä asti kun olen töitä tehnyt eikä se niin itseä haittaa. Jouluna töistä päästyäni menen mieheni kanssa hänen vanhempiensa luo syömään ja viettämään aikaa hänen sukunsa kanssa. 

Hyvän työyhteisön takia tästä minua on kyllä joka vuosi kovasti myös kiitelty ja kyllä se on mieltä lämmittänytkin. Viimevuonna työkaveri jolla oli yksi ekaluokkalainen ja yksi alle kouluikäinen oli laitettu aatoksi vuoroon, ja itkua väänsi kun itse ehdotin että voitaisiin vaihtaa vuoroja.

Älkää ymmärtäkö väärin, ehdottomasti haluaisin olla esim. joulun alla vapaalla ihan siinä missä kaikki muutkin, mutta tiedostan myös sen, että minun ei niin tarvitse olla vapaalla. Mielummin takaan että työkavereiden lapsilla on kiva joulu äidin kanssa kuin että itse nukun tunnin pidempään. Toki nyt näin kymmenen vuoden jälkeen haluaisin yhden vapaan joulun, mutta taidan tänänkin vuonna töihin päätyä. 

Vierailija
120/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, hassua. Meillä esimerkiksi joulun yövuoroista suorastaan tapellaan, kuka pääsee töihin. On sen verran rahakkaita tunteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä