Uskooko joku vielä puuron olevan hyvää ravintoa?
Kommentit (124)
Puuro pitää kylläisenä, mutta itse kyllästyn aina välillä sen tylsään koostumukseen. Halpaa ja helppoa tehdä, on sitä huonompiakin asioita mitä syödä nälkäänsä. Kohtuus kaikessa tässäkin asiassa, vesikin on epäterveellistä liiallisissa määrissä.
Ainakin p*ska lentää, kun on syönyt kupillisen kaurapuuroa edeltävänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat vanhempani ovat jo yli 80-vuotiaita. Ovat syöneet koko ikänsä minun silmin hyvin yksinkertaista (=tylsää) ruokaa, mistä olen heitä joskus kritisonutkin. No, molemmat hyvässä kunnossa, joten jotain ravinnossa mennyt ilmeisesti oikein. Molempien suvuissa paljon sairauksia, joten geenejäkään ei voi yksin kiittää. Heidän syömisensä joka päivä jotakuinkin näin: aamupuuro (kaura) ja maitoa & ruisleipää, iltapäiväkahvit ja pulla, päivälliseksi lähes aina perunaa ja kasviksia & jokin lihakastike tai kala, iltapalaksi viiliä ja marjoja. Tuo aamupuuro on ihan jokaikinen päivä.
Suomessa puuro ja leipä ovat olleet perusravintoa pitkälle 1900-luvulle asti. Suuret kuolonvuodet ja suuret nälkävuodet sekä itsenäisyyden alkuaikojen ruokapula koettiin nimenomaan viljasatojen epäonnistuttua. Kansallismuseon kokoelmissa on vuodelta 1918 helsinkiläinen hätäleipä, johon oli jauhettu mukaan mm. olkea.
Liha ja maitotuotteet eivät ole olleet jokapäiväiseen ruokaan kuuluvia asioita. Kalaa on ollut useammin, ja juureksia (nauris, lanttu, peruna) vielä enemmän.
Tämä on helppo unohtaa nykyään, kun on varaa nirsoilla ja olla sitä mieltä että jokin ei ole "oikeaa ruokaa".
Se, että puuroa on syöty pula-aikana, ei tee siitä yhtään sen ravitsevampaa.
Normaalisti käyn kakkosella 3 kertaa päivässä, ja se on minun aineenvaihdunnalleni täysin normaalia. Jos syön puuroa edellisenä iltana, niin seuraavana päivän käyn vähintään 4 kertaa :D Jotenkin ne puuron kuidut tuntuu voitelevan hyvin suolistoa, toki juon vihreää teetä, max 3 kuppia päivässä ja muuta yrttiteetä, niin nekin vauhdittavat suoliston toimintaa. Kun aineenvaihdunta toimii noin 25-vuotiaana, voi se toimia 50-vuotiaana vielä ihan kiitettävästi myös eikä kerry liikakiloja.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon puuroon ja sen hyvyyteen. Omat lapsenikin syövät puuroa n. kaksi kertaa viikossa aamupalaksi.
MUTTA: kaikki puuron nimeen vannovat, kuunnelkaa niitä lapsia ja ottakaa tosissanne jos lapsi sanoo ettei puuro pidä nälkää ja/tai siitä tulee kamala vatsakipu ja nälkä.
Olen puuronatsin lapsi ja kaurapuuro oli jotain niin kamalaa. Tai siis ihan hyvänmakuista, mutta seurauksena hirveä, vihlova nälkä hyökkäsi tunnin päästä puurosta. Tuskissa odotti kouluruokaa. Aikuisena olen tajunnut sen johtuvan kaurapuurosta.
En ole allerginen kauralle, kauraleipä on ihanaa. Mutta kaurapuuro on myrkkyä. Jo pieni pala vaikka ruisleipää päällisineen pitää nälän poissa lounaaseen saakka.
Pelkkä kaurapuuro marjoilla/mehukeitolla/vähärasvaisella raejuustolla/pienellä voisilmällä EI pidä nälkää hyvin. Siitä johtuu se kiljuva nälkä joka tulee nopeasti, vaikka söisit jättikulhollisen sitä puuroa. Jos syöt sen kanssa kunnolla rasvaa ja kohtuullisesti proteiinia, niin uskoisin sen pitävän hyvin nälkää. Itse en puuroa syö, koska en pidä siitä ja vatsanikaan ei tunnu pitävän.
Vierailija kirjoitti:
-- Jotenkin ne puuron kuidut tuntuu voitelevan hyvin suolistoa, toki juon vihreää teetä, max 3 kuppia päivässä ja muuta yrttiteetä, niin nekin vauhdittavat suoliston toimintaa. --
Kauran kuitu on vesiliukoista beetaglukaania. Kun puuroa esim keittää ja sekoittaa kauhalla sen aikana, kauhaan jää jännä geelimäinen pinta, mitä on hiukan hankala pestä. Se on se "voiteluaine", mikä auttaa tavaran kulkeutumisessa: :)
Vierailija kirjoitti:
Kerron omalta osaltani, miksi puuro (ruispuuro ja neljän viljan puuro, joita syön) on hyvää ravintoa:
se täyttää vatsani ja pitää minut kylläisenä
se on hyvänmakuista (ihan sellaisenaan tai maksimissaan voisilmän ja maitotilkan kera)
se ei aiheuta minulle vatsanväänteitä tai ummetusta
siihen voi lisätä kaikenlaista muuta hyvää
Muille puuronystäville vinkki: katsokaa tanskalaisen Grød-puuroravintolan ruokalistaa. Sieltä voi ottaa vinkkejä siihen, mitä kaikkea voi laittaa puuron lisukkeeksi. Oma suosikkini on maapähkinävoi ja banaani.
http://groed.com/en/menu/
Kiitos vinkistä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin viljat ja laihduin 50 kg 3 kk:ssa.
Kyllähän sitä laihtuu, jos ei syö mitään.
Meinaatko, että viljan jättämällä ei syö mitään?
Haha, nää on just näitä :D Ei osata kuvitella että mitähän ihmettä se ihminen sitten oikein voi syödä, jos ei syö puuroa, leipää, makaronia. Itse syön kyllä hieman leipää joskus, koska se on niin hemmetin hyvää. Mutta yritän pitää viljatuotteiden nauttimisen minimissä, koska oma kokemukseni on että voin paremmin ilman niitä. Jos joku toinen voi paremmin niiden kanssa, niin ei ongelmaa, ymmärrän senkin.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat vanhempani ovat jo yli 80-vuotiaita. Ovat syöneet koko ikänsä minun silmin hyvin yksinkertaista (=tylsää) ruokaa, mistä olen heitä joskus kritisonutkin. No, molemmat hyvässä kunnossa, joten jotain ravinnossa mennyt ilmeisesti oikein. Molempien suvuissa paljon sairauksia, joten geenejäkään ei voi yksin kiittää. Heidän syömisensä joka päivä jotakuinkin näin: aamupuuro (kaura) ja maitoa & ruisleipää, iltapäiväkahvit ja pulla, päivälliseksi lähes aina perunaa ja kasviksia & jokin lihakastike tai kala, iltapalaksi viiliä ja marjoja. Tuo aamupuuro on ihan jokaikinen päivä.
Joo. Minunkin 80v setäni on koko ikänsä syönyt lihapiirakoita ja makkaraa, juonut paljon kaljaa. Ilmeisesti on mennyt oikein tuo ravintoasia.
Kai se ihan ok ravintoa on, kunhan sitten syöt jotain muutakin kun pelkkää puuroa, leipää, pastaa, perunaa. Eli paljon kasviksia, runsaasti rasvaa ja kohtuullisesti proteiinia lisäksi.
Kuitupitoisuuden takia syön. Ei se tosiaan sen parempaa hiilaria ole.
Ei puuro mutta kaurahiutaleet sellaisenaan.Eikä se ole mikään "tuorepuuro",uskomattoman typerä nimike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minunkin 80v setäni on koko ikänsä syönyt lihapiirakoita ja makkaraa, juonut paljon kaljaa. Ilmeisesti on mennyt oikein tuo ravintoasia.
Sedälläsi on ollut onnea geenien perimisessä. Jos mun ruokavalioni perusta olisi lihapiirakoissa, makkarassa ja oluessa, kuolisin viimeistään kuusikymppisenä.
Puuro on kotona työskentelevälle erinomainen lounas: valmistuu nopeasti, nälkä lähtee mutta virkeys säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro ei sovi minulle. Minulla on perinnöllinen korkea kolesteroli. Kokeilin pitkästä aikaa jos tilanne kaurapuuron suhteen olisi muuttunut. Vatsa tuntui heti syömisen jälkeen täydeltä ja ookoolta mutta hyvin pian alkoi tuntumaan siltä että pitää saada jotain naposteltavaa. Pientä turvotusta alkoi esiintymään muutaman päivän sisällä. Alkoi tekemään mieli makeaa ja rikoin monen vuoden sokerittomuuden. Lihosin kahden viikon aikana 5 kiloa!!! Lopetin puuron, naposteleminen loppui ja sokerin haluaminen. Kuukauden päästä olin takaisin lähtöpainossa. Mun mies teki saman kanssani ja hän huomasi myös että makeaa teki koko ajan mieli. Makean himo loppui kun loppui kaurapuuron syönti. Minulle pukkasi naamaan ja kaulaan myös finnejä joita ei minulla ole ollut teini-iän jälkeen. Onneksi ne hävisivät samalla kun puuron syönti loppui.
Minulla tämä ongelma korjaantui lisäämällä pakasteesta marjoja puuroon, kuningasmarjasekoitus on itselleni paras. Ja jos tuntuu niin niiden sekaan vielä raejuustoa tai rahkaa.
Opettelin aamupuuron syönnin vasta tänä vuonna. Vatsa ei ole voinut koskaan näin hyvin ja toimii joka päivä, ennen kärsin ummetuksesta. Keitän puuron veteen. 0,5 dl Elovena kaurahiutaleita ja -leseitä, 1 rkl vehnäleseitä, 1 rkl pellavarouhetta ja 1 rkl chia-siemeniä. Puuron kanssa 100 g sokeroimattomia mustikoita. Nälkä pysyy poissa aamupäivän.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskot, niin osaatko kertoa, miksi?
Kyllä, mutta riippuu hyvin paljon siitä mistä se puuro on tehty.
Hyvin suosittua ja turvallista on esim maissipohjainen kiinteä puuro (ugali,fufu), jota Afrikassa syödään ruuan lisukkeena perunan lisäksi. Tuon puuron valmistukseen tarvitaan erityistä jauhoa, jota myyvät etniset kaupat.
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounaaksi jykevää talkkunapuuroa ja tirripaistia, nam.
Kiinnostaa minuakin, onko tirri joku kala?
Tulisikohan tuo tirri sanasta tiristä, kun siis sitä rasvaista sianlihaa tiristetään ensin pannulla.
Täysjyväviljan kuidut suojaavat suolistosyövältä, nopeuttavat sen paranemista ja vähentävät uusiutumisen riskiä. Muilla, esim. hedelmien/marjojen ja kasvisten/vihannesten, kuiduilla ei tätä vaikutusta ole:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-5058545/High-fiber-diet-beat-…
Puuro on hyväksi elimistölle. Meinaako ap. että pitäisi syödä 3-5 wiineriä+munkkia mieluimmin?
Suomessa puuro ja leipä ovat olleet perusravintoa pitkälle 1900-luvulle asti. Suuret kuolonvuodet ja suuret nälkävuodet sekä itsenäisyyden alkuaikojen ruokapula koettiin nimenomaan viljasatojen epäonnistuttua. Kansallismuseon kokoelmissa on vuodelta 1918 helsinkiläinen hätäleipä, johon oli jauhettu mukaan mm. olkea.
Liha ja maitotuotteet eivät ole olleet jokapäiväiseen ruokaan kuuluvia asioita. Kalaa on ollut useammin, ja juureksia (nauris, lanttu, peruna) vielä enemmän.
Tämä on helppo unohtaa nykyään, kun on varaa nirsoilla ja olla sitä mieltä että jokin ei ole "oikeaa ruokaa".