Mitä mieltä termistä sekundäärinen lapsettomuus?
Voiko ihmistä, jolla on jo lapsi/a kutsua lapsettomaksi? Eikö se vähennä niiden olemassaolevien lasten arvoa, kun niitä ei lasketa lapsiksi?
Kommentit (46)
Vierailija:
Eka lapsi hoidoilla ja toista yritetty 2 vuotta vielä ilman hoitoja. Olemme olleet lapsettomia ja edelleen toisen lapsen lapsettomia... vai ollaanko sekundäärisesti lapsettomia vai onnettomia raukkoja jotka luulevat saavansa lisää lapsia.
toivoisin että olisitte lapsestanne onnellisia vanhempiaVierailija:
Vierailija:
Eka lapsi hoidoilla ja toista yritetty 2 vuotta vielä ilman hoitoja. Olemme olleet lapsettomia ja edelleen toisen lapsen lapsettomia... vai ollaanko sekundäärisesti lapsettomia vai onnettomia raukkoja jotka luulevat saavansa lisää lapsia.
Eli kun lapset tulee helposti on se arvostetumpaa mutta lapsettomien pitää vaan tyytä huonoon karmaan ja nauttia siitä ainokaisestaan. Meillä on ihan samanlaiset oikeudet ja toiveet perheenlisäyksestä.
Vierailija:
Nauttikaa ja olkaa onnellisia yhdestäkin lapsesta. Luulisi teidän ymmärtävän millaisesta lahjasta on kyse kun edes sen yhden lapsen saa.
Vierailija:
ja lapsettomien ystävieni (pariskunnan) olen kuullut sitä käyttävän. Kävin tuolla lapsettomuuspuolella katsomassa, onko siellä näitä ns. sekundaarisesti hedelmättömiä ja miten heihin suhtaudutaan. Näyttääpä siellä toista toivovia olevan ja joku sellainenkin, jolla on alle vuosi yritystä takana, eikä näitä kirjoittajia ole sieltä poistettu ja suhtautuminen on ihan myönteistä.
Vierailija:
Olisiko tuo nyt paljon vaikeampi sanoa, kuin " kärsimme sekundäärisestä lapsettomuudesta" .Henk. koht. minulle ei ole väliä, mitä termiä käytetään, mutta ehkä tosiaan olisi parempi välttää lapsettomuus-sanan käyttöä tilanteessa, kun perheessä on jo lapsi/lapsia, kun siitä niin moni tuntuu häiriintyvän.
Onnistuimme saamaan lapsen hoidoilla, mutta toistapa ei jostakin selittämättömästä syystä saatukaan - ei vaikka yritettiin kalliita hoitoja kerrasta toiseen. Emme ole lapsettomia, mutta emme myöskään saaneet toivomaamme määrää lapsia. Itse käsitän " sekundäärinen lapsettomuus" -termin jonkinlaisena lääketieteellisenä terminä tapauksessa, jolloin jo aiemmin raskauden kokenut ei onnistu uudelleen tulemaan raskaaksi.
että lapsettomuus on ajanjakso joka meidän elämässämme on onnellisesti historiaa, koska saimme lopulta lapsen. Jokin siitä lapsettomuudesta on kuitenkin osa minua yhä, koska sama lääketieteellinen vika on olemassa edelleen, joka vaikeutti esikoisen saamista ja tulee vaikeuttamaan lapsensaantia tulevaisuudessakin. Se ongelma on siis on ja pysyy osana minua, mutta lapsettomuus ei ole enää ongelmamme. Se pieni vika minussa on.