IS: Kolme nuorta naista kertovat riipaisevat tarinansa Bangkokin hymyjen takaa
”Seksibaareista on harvoin paluuta”
Thaimaata kuvataan onnellisten hymyjen maaksi. Moni Bangkokiin paremman elämän toivossa lähtenyt nuori nainen kuitenkin päätyy köyhyyteen ja kadulle.
Rauhallisella esikaupunkialueella omakotitalon puutarhakahvilassa sekoittaa jääkahvia kolme viikkoa aiemmin neljännen lapsensa synnyttänyt Keed, 28.
Vehreä puutarhamiljöö näyttää idylliseltä unelmalta. Tontin kolme omakotitaloa ovat kuitenkin nähneet surullisia tarinoita. Paikka on ensikoti nimeltä Home of Grace, Armonkoti, ja sitä ylläpidetään Suomen ja Norjan Lähetysseuran varoilla.
Kahvilan ideana on paitsi tuoda tuloja myös antaa ensikodin asukkaille mahdollisuus harjoitella kahvimestarin eli baristan taitoja.
– Olen joskus työskennellyt ravintolan keittiössä, mutta palkka on huono. Olen kuullut Pattayalla työskenteleviltä tutulta, että baareissa voi tienata hyvin rahaa tarjoilijana, Keed kertoo.
Rahaa Keed tarvitsee, sillä hän haluaisi huolehtia tyttövauvastaan itse.
– Lapsi menee nyt ensin sijaiskotiin ainakin vuodeksi, koska minulla ei ole mahdollisuutta elättää häntä.
Bangkokilaisena Keed lienee tietoinen siitä, että hyvä tienesti tietyissä baareissa perustuu tarjoilun lisäksi seksin myymiseen.
Prostituutio on Thaimaassa laitonta, mutta yleistä.
– Aivan selvästi hän kuuluu riskiryhmään ja hänen pitäisi saada vaikkapa ammattikoulutusta, jotta hänellä olisi muita vaihtoehtoja. Seksibaareista on harvoin paluuta tavalliseen arkeen, sanoo kansainvälistä AAT (Alliance Anti Trafic) -ihmiskaupan vastaista järjestöä johtaja Jurgen Thomas.
AAT tekee yhteistyötä naisille koulutusta tarjoavien järjestöjen kanssa. Järjestön sosiaalityöntekijät tekevät etsivää työtä Bangkokin seksibaareissa ja etenkin kuuluisimmalla punaisten lyhtyjen alueella, Nanalla.
Nana on idyllisen esikaupunkimiljöön räikeä vastakohta; seksin ostajalle alue voi näyttäytyä paratiisina, mutta alueella työskenteleville seksin myyjille se on helvetti.
Bangkokin tunnetuin seksikaupan keskittymä Nana Plaza mainostaa itseään ”maailman suurimpana aikuisten leikkikenttänä”.
Nana Plazalla on baareja kolmessa kerroksessa. Liikkeellä on muutama utelias turisti, mutta muutoin Nana Plazalle suuntaavat ovat tositoimissa ostamassa seksiseuraa joko tunniksi tai pariksi tai koko yöksi. Ehdoton enemmistö asiakkaista on miehiä, ja erityisesti keski-ikäisiä länsimaisia miehiä.
Baarissa voi pyörähtää nopeasti katsomassa tarjontaa, mutta pidempi oleskelu vaatii juoman ostamisen, sekä itselle että ”tanssijalle”. Naisen saa mukaansa maksamalla baarille välityspalkkion, joka on noin 500 bahtia eli suunnilleen 14 euroa. Ostoksen voi tehdä joko lyhytaikaisesti tunniksi, hinta alkaen noin 42 euroa, tai koko yöksi, hinta noin 70–170 euroa.
Prostituutiossa liikkuu valtaisia summia rahaa ja siksi se on korruptoituneessa yhteiskunnassa laittomuudesta huolimatta yleistä ja näkyvää.
Arviot prostituoitujen määristä vaihtelevat; heitä on satoja tuhansia tai jopa miljoona. Useimmilla prostituoiduilla on useita asiakkaita illan ja yön aikana ja työviikko on yleensä kuusipäiväinen.
Nana Plazalla kuten muissakin seksibaareissa työskentelevät naiset ovat virallisesti tanssijoita tai tarjoilijoita. Heidän asemansa on parempi ja turvatumpi kuin itsenäisten kadulla toimivien yrittäjien. Kadulla asiakkaita etsivätkin useimmiten ne, jotka eivät alaikäisyyden, hiv-positiivisuuden tai ulkonäkönsä vuoksi työllisty baareihin.
Moni seksiä ostava tuntuu ajattelevan, että prostituoituna työskentelevillä naisilla ja miehillä ole mitään tekemistä ihmiskaupan kanssa ja että ammattia harjoitetaan vapaaehtoisesti.
– Jokainen seksiä Thaimaassa ostava tukee ainakin välillisesti myös ihmiskauppaa, Jurgen Thomas sanoo.
Kommentit (218)
Huorissa käyvät miehet ovat apinan tasolla.
Otsikossa on karmaiseva kielioppivirhe. Sen siitä saa kun potkitaan kunnon toimittajat pellolle ja korvataan ne harjoittelijoilla.
Maksullisissa käynti varmasti hävettäisi jos olisi 'ainoa' joka niin tekee.
Omassa kaveripiirissä ainakin on kovin hiljaista naisrintamalla jokaisella, joten maksullisten palvelujen käyttö on aika perus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan nuorista naisista kun ne akat on oikeasti 30-40?
Ikinä en ole sieltä nuorta saanut.
Minkä ikäinen mulkvisti sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan nuorista naisista kun ne akat on oikeasti 30-40?
Ikinä en ole sieltä nuorta saanut.Minkä ikäinen mulkvisti sinä olet?
30 tasan. Enkä todellakaan pidä itseäni nuorena :D
Suurin osa asiakkaista taitaa kuitenkin olla niitä perheellisiä ja seurustelevia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
”Seksibaareista on harvoin paluuta”
Thaimaata kuvataan onnellisten hymyjen maaksi. Moni Bangkokiin paremman elämän toivossa lähtenyt nuori nainen kuitenkin päätyy köyhyyteen ja kadulle.
Rauhallisella esikaupunkialueella omakotitalon puutarhakahvilassa sekoittaa jääkahvia kolme viikkoa aiemmin neljännen lapsensa synnyttänyt Keed, 28.Vehreä puutarhamiljöö näyttää idylliseltä unelmalta. Tontin kolme omakotitaloa ovat kuitenkin nähneet surullisia tarinoita. Paikka on ensikoti nimeltä Home of Grace, Armonkoti, ja sitä ylläpidetään Suomen ja Norjan Lähetysseuran varoilla.
Kahvilan ideana on paitsi tuoda tuloja myös antaa ensikodin asukkaille mahdollisuus harjoitella kahvimestarin eli baristan taitoja.
– Olen joskus työskennellyt ravintolan keittiössä, mutta palkka on huono. Olen kuullut Pattayalla työskenteleviltä tutulta, että baareissa voi tienata hyvin rahaa tarjoilijana, Keed kertoo.
Rahaa Keed tarvitsee, sillä hän haluaisi huolehtia tyttövauvastaan itse.
– Lapsi menee nyt ensin sijaiskotiin ainakin vuodeksi, koska minulla ei ole mahdollisuutta elättää häntä.
Bangkokilaisena Keed lienee tietoinen siitä, että hyvä tienesti tietyissä baareissa perustuu tarjoilun lisäksi seksin myymiseen.
Prostituutio on Thaimaassa laitonta, mutta yleistä.
– Aivan selvästi hän kuuluu riskiryhmään ja hänen pitäisi saada vaikkapa ammattikoulutusta, jotta hänellä olisi muita vaihtoehtoja. Seksibaareista on harvoin paluuta tavalliseen arkeen, sanoo kansainvälistä AAT (Alliance Anti Trafic) -ihmiskaupan vastaista järjestöä johtaja Jurgen Thomas.
AAT tekee yhteistyötä naisille koulutusta tarjoavien järjestöjen kanssa. Järjestön sosiaalityöntekijät tekevät etsivää työtä Bangkokin seksibaareissa ja etenkin kuuluisimmalla punaisten lyhtyjen alueella, Nanalla.
Nana on idyllisen esikaupunkimiljöön räikeä vastakohta; seksin ostajalle alue voi näyttäytyä paratiisina, mutta alueella työskenteleville seksin myyjille se on helvetti.
Bangkokin tunnetuin seksikaupan keskittymä Nana Plaza mainostaa itseään ”maailman suurimpana aikuisten leikkikenttänä”.
Nana Plazalla on baareja kolmessa kerroksessa. Liikkeellä on muutama utelias turisti, mutta muutoin Nana Plazalle suuntaavat ovat tositoimissa ostamassa seksiseuraa joko tunniksi tai pariksi tai koko yöksi. Ehdoton enemmistö asiakkaista on miehiä, ja erityisesti keski-ikäisiä länsimaisia miehiä.
Baarissa voi pyörähtää nopeasti katsomassa tarjontaa, mutta pidempi oleskelu vaatii juoman ostamisen, sekä itselle että ”tanssijalle”. Naisen saa mukaansa maksamalla baarille välityspalkkion, joka on noin 500 bahtia eli suunnilleen 14 euroa. Ostoksen voi tehdä joko lyhytaikaisesti tunniksi, hinta alkaen noin 42 euroa, tai koko yöksi, hinta noin 70–170 euroa.
Prostituutiossa liikkuu valtaisia summia rahaa ja siksi se on korruptoituneessa yhteiskunnassa laittomuudesta huolimatta yleistä ja näkyvää.
Arviot prostituoitujen määristä vaihtelevat; heitä on satoja tuhansia tai jopa miljoona. Useimmilla prostituoiduilla on useita asiakkaita illan ja yön aikana ja työviikko on yleensä kuusipäiväinen.
Nana Plazalla kuten muissakin seksibaareissa työskentelevät naiset ovat virallisesti tanssijoita tai tarjoilijoita. Heidän asemansa on parempi ja turvatumpi kuin itsenäisten kadulla toimivien yrittäjien. Kadulla asiakkaita etsivätkin useimmiten ne, jotka eivät alaikäisyyden, hiv-positiivisuuden tai ulkonäkönsä vuoksi työllisty baareihin.
Moni seksiä ostava tuntuu ajattelevan, että prostituoituna työskentelevillä naisilla ja miehillä ole mitään tekemistä ihmiskaupan kanssa ja että ammattia harjoitetaan vapaaehtoisesti.
– Jokainen seksiä Thaimaassa ostava tukee ainakin välillisesti myös ihmiskauppaa, Jurgen Thomas sanoo.
Asia Exchangen kautta tutustuin tähän Nana Plazaan...
Thaimaassa käy 25 miljoonaa turistia vuodessa.
Huorissa käy ehkä 0.1%. Täysin tekemällä tehty juttu.
Thaimaassa matkaajat aina kertoo, kuinka halpaa siellä on. Hieronnat, jalkahoidot, manikyyrit, räätälit... mikään ei maksa mitään.
Just tuon eriarvoisuuden vuoksi mä en ikinä vois sinne matkustaa. Hierotuttamaan jalkojani käytännössä ilmaiseksi ja leikkimään luksusta, kun toinen ihminen on siinä asemassa, että joutuu moista lähes ilmaiseksi turisteille tekemään.
Eli ei ne seksituristit ainoita hyväksikäyttäjiä tuolla ole. Mulle luksus on jotain muuta kuin sitä, että keskiluokkaisena länsimaalaisena matkustan hyötymään muiden köyhyydestä.
Just tuon eriarvoisuuden vuoksi mä en ikinä vois sinne matkustaa. Hierotuttamaan jalkojani käytännössä ilmaiseksi ja leikkimään luksusta, kun toinen ihminen on siinä asemassa, että joutuu moista lähes ilmaiseksi turisteille tekemään.
Eli ei ne seksituristit ainoita hyväksikäyttäjiä tuolla ole. Mulle luksus on jotain muuta kuin sitä, että keskiluokkaisena länsimaalaisena matkustan hyötymään muiden köyhyydestä.[/quote]
Samaa mieltä ja siksi en sinne tai muihinkaan köyhiin maihin lähde. Tuo ällöttävä palveltavana olemisen tarve yhdistettynä uskoon että siellä asuvat oikeasti niin haluvat tehdäkin on vastenmielistä. Uskotellaan itselle että jatkuvan hymyilyn takana on aito ystävällisyys kertoo haluttomuudesta tai kyvyttömyydestä ymmärtää tuota hierarkista yhteiskuntaa. No ehkä joillakin on sitten tarve tuntea itsensä kuninkaaksi vaikka sitten muiden kustannuksella siitä päätellen että sinne matkustaa ihmisiä joilla olisi halutessaan varaa ostaa samoja palveluja täälläkin.
Lassukka ei ansaitse eikä saa seksiä. Ei vapaaehtoiselta suomalaiselta naiselta, eikä noilta reppanoilta Thaimaassa, kun lassukalla ei ole varaa.
Melkein toivoisi tasoteorian pitävän paikkansa, koska ihan viimeisenä saa lassukka.
Jopa kehitysvammaisilla on oikeita tunteisiin perustuvia suhteita, joihin lassukka ei kykene, koska se miettii koko ajan niitä tasoja, ja ulisee miksi naiset eivät anna luuserille.
Itse kävin Thaimaassa 19-vuotiaana, kun sain vanhemmilta lahjaksi 1000 euron finnair lahjakortin + 3000 euroa käyttörahaa. Olin aina halunnut käydä Thaimaassa, koska siitä maasta tulee mieleen kirkas vesi ja halpa ruoka. Pienen googlettamisen jälkeen, otsikoihin nousi yökerhot ja prostitoidut. En kehdannut sanoa kavereille, että käyn Thaimaassa sen jälkeen.
Oli ihan mukava paikka, toki prostitoidut yrittivät vetää väkisin minut sisään baariin. Huomiota tuli näin nuorena valkoihoisena "farangina" liikaakin. Kadulla kun kävelit, niin ladyboy tai muija yleensä tuli kainaloon ja kyseli, että missä hotellissa olen ja ehdotteli vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vpvp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lassukka ei ansaitse eikä saa seksiä. Ei vapaaehtoiselta suomalaiselta naiselta, eikä noilta reppanoilta Thaimaassa, kun lassukalla ei ole varaa.Melkein toivoisi tasoteorian pitävän paikkansa, koska ihan viimeisenä saa lassukka.Jopa kehitysvammaisilla on oikeita tunteisiin perustuvia suhteita, joihin lassukka ei kykene, koska se miettii koko ajan niitä tasoja, ja ulisee miksi naiset eivät anna luuserille.
Kyllä ainakin minulle kelpaisi vammainenkin pillu. Onko tarjoajia?Juuri tuon asenteen vuoksi ei ole tarjolla sitäkään, hyvästä syystä. Varsinaista "kiltteyttä" nähdä ihminen vain pilluna, ei ihmisenä. Näin luonnonvalinta toimii, ne joiden ei ole tarkoituskaan jatkaa geenejään, eivät saa.
Onpas sinulla ihmisvihamielinen ja sadistinen asenne. Hakeudu hoitoon.
Miksi, minähän saan aina halutessani, sinulla se puute on.
Jäin ihmettelemään mitä tekemistä prostituutiolla oli jutun naisten kanssa.
Jokaisen ongelma oli avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi, jonka isä oli ihan paikallinen mies, eikä mikään seksituristi.
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole ihmisoikeus. Jos se olisi, jonkun velvollisuus olisi suoda se oikeus sinulle. Mutta kellään ei ole velvollisuutta seksiin kanssasi rahasta eikä rahatta. Yritä kasvaa kokonaan pois siitä ajatuksesta, että voit käyttää toista ihmistä seksuaalisten tarpeittesi tyydyttämiseen. Seksi joka ei ole vapaaehtoista, on pohjimmiltaan riistoa ja väkivaltaa, jossa toinen ihminen alistetaan.
Tämä pitää muistaa, kun seuraavan kerran joku palstamamma itkee täällä sitä, että mies pihtaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin Thaimaassa 19-vuotiaana, kun sain vanhemmilta lahjaksi 1000 euron finnair lahjakortin + 3000 euroa käyttörahaa. Olin aina halunnut käydä Thaimaassa, koska siitä maasta tulee mieleen kirkas vesi ja halpa ruoka. Pienen googlettamisen jälkeen, otsikoihin nousi yökerhot ja prostitoidut. En kehdannut sanoa kavereille, että käyn Thaimaassa sen jälkeen.
Oli ihan mukava paikka, toki prostitoidut yrittivät vetää väkisin minut sisään baariin. Huomiota tuli näin nuorena valkoihoisena "farangina" liikaakin. Kadulla kun kävelit, niin ladyboy tai muija yleensä tuli kainaloon ja kyseli, että missä hotellissa olen ja ehdotteli vaikka mitä.
Yrittiköhän vanhemmat järjestää sulle mahdollisuuden päästä poikuudestasi eroon, kun et muuten vaikuta miltään penaalin terävimmältä kynältä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huorissa käyvät miehet ovat apinan tasolla.
Nyt olet kyllä apinoille velkaa anteeksipyynnön. Huorissa käyvät miehet eivät ole mitään miehiä, vaan käveleviä paskasäkkejä, joilla on arvoa saman verran kuin paskasäkeillä nyt yleensä on.
Mitäs nämä afrikassa laukkaavat tädit sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaan talous luultavasti romahtaisi jos seksibisnes loppuisi.
Niin että hienoa kun turistit tätä vastenmielistä elinkeinoa tukevat?
Mitäs vastenmielistä seksissä on? Maailman luonnollisin asia. Perustarve. Ja ainahan se jotakin maksaa - siis miehelle.
Feministit liioittelevat seksityön lieveilmiöitä. On täysin selvä asia, että valtaosa seksityöläisistä on mukana omasta vapaasta tahdostaan.
Miksipä eivät olisi, kun sillä tienaa ihan kivan elintason. Pelkällä seksin harrastamisella. Tämäkin on oikeasti vain eräs naisten lukuisista etuoikeuksista.
Tämä kommenttisi kertookin syyn, miksi seksiä vain rahalla. Olet niin idiootti, että ei löydy sanoja kuvaamaan idiotismiasi. Epäilen, että jossain jätekasoissa sikiää kaltaisiasi ihmistorakoita, ei tuollainen olio voi olla pelkästään ihmisistä lähtöisin.
Kuten aiemmin sanottu, ihan normaalia nykyään.
Miksi sitä pitäisi hävetä ja noloilla? Tuskin kovin moni mies vakavissaan tuntee häpeää siitä ettei ole kiekkomiljonääri tai elokuvatähti jolloin saisi "ilmaiseksi". Vaan saavatko nekään ilmaiseksi... ainakin kiinnostavuuden määrä tuntuu olevan suoraan verrannollinen tulopuoleen heilläkin.