Olenko liian tiukka vaimo?
Puolisolla oli eilen pikkujoulut. Ensin oli koko päivän töissä (toki ok), mutta lapset ja minä itse ollaan sairaana ja olin aamusta saakka siis yksin hoidin lapset ja koiranlenkitykset ym. Mies meni töistä suoraan pikkujouluihin ja kotiutui klo.04.30! Rikkoi jonkun lasin tuhannen säpäleiksi olohuoneen lattialle. Aamulla minä sitten sain siivota sotkut ettei lapset tai koira loukkaa itseään, ja jatkaa lasten kanssa yksin touhuamista ja hoitaa kaiken yksin, koska toki herra on nyt kuolemanväsynyt ja krapulassa. Sitten nää perus takki haisee tupakalle ja huulessa on nuuska (ei käytä muuten).
Emme ole koskaan ollut mitään baareilijoita, joten en ylipäätään ole koskaan tykännyt kun juodaan itsensä känniin ja raahaudutaan kotiin aamuyöstä. Ja tuo että ollaan sitten tappiin saakka + seuraava päivä koomassa, vaikka tietää että minä yksin kipeänä olen jo edellisenä päivänä hoitanut kaiken yksin. Itse kuitenkin aina ajattelen näissä asioissa myös miestä enkä hillu ties missä ja juo itseäni siihen kuntoon ettei sängystä ylös pääse seuraavan päivänä.
Ja tähdennän että jos olisimme lapsettomia niin eihän sillä silloin olisi niin väliä. Mutta kun on pienet lapset ja vielä sairastelua perheessä niin voisi hieman ajatella puolisoakin. Enhän minä juhlintaa edes kokonaan ollut kieltämässä, toki sai mennä mutta pakkoko tuossa kunnossa kotiutua...
Tuulettelinkin miehelle jo hieman keuhkojani ja se painui makkariin ovi kiinni.
Kommentit (167)
Joo täytyy taas kysyä mistä löydätte noita keskenkasvuisia?
Meille, kun tuli ensimmäinen lapsi, mies ilman mitään keskusteluja vähensi omia menojaan.
Eikä ikinä ikinä sälyttäisi tuolla tavalla vastuuta sairaalle vaimolleen.
Tosin ei ole mikään räkäkännityyppikään, tosin kerran vuodessa, kun käy viikon reissun kaverien kanssa, en tiedä miten siellä:)
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos ap olisi ollut mies? Kertonut samat asiat vaimostaan, lastensa äidistä? Olisiko mammat olleet miehen vai naisen puolella? Villisti veikkaan, että mies olisi saanut sympatiat itselleen. Ja kehut päälle.
Niin ois ollut kamala akka. ..jättänyt lapset ja sairaan miehen kotiin. ..ei oisi ehdotettu tarjoamaan krapulaiselle vaimolle lempeyttä ja ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos ap olisi ollut mies? Kertonut samat asiat vaimostaan, lastensa äidistä? Olisiko mammat olleet miehen vai naisen puolella? Villisti veikkaan, että mies olisi saanut sympatiat itselleen. Ja kehut päälle.
Tottakai molemmat vanhemmat saa käydä pikkujouluissa ja molemmat vanhemmat osaa hoitaa itsenäisesti lapsia
Sitähän ei tässä kysytty, älä vääristele. Vaan mitä jos äiti joisi itsensä räkäkänniin ja jättäisi sairaan puolison ja lapset kotiin. Kyllä tuollaista pidettäisiin ihan yleisesti huonona äitinä ja naisena.
Lapsilla on paha mieli koska äiti raivoaa. On huonolla tuulella. Ei huomio vaan on nenä kiinni laitteessa. Lapset on jätetty yksin
Toivottavasti isä sentään jaksaa keskittyä lapsiin, eikä vietä aikaa nenä laitteessa. Lapset on ansainneet läsnäolevan vanhemman. Ja hyvän ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olisit terve, olisi ihan ok toimintaa mieheltäsi. Mutta kun sinä ja lapset kipeitä, niin kyllähän vastuullinen puoliso olisi vain piipahtanut pikkujouluissa ja tullut sitten kotiin hoitamaan velvollisuuksiaan.
Paljon tietysti on mammoja jotka on tottuneet kantamaan enemmän vastuuta arjesta kuin mies, mutta kyllä jaettuun vastuuseen tottuneet korviin miehen toiminta kuulostaa itsekkäältä.
Niinpä! Kuinka moni vaimo joisi itsensä räkäkänniin, toikkaroisi aamuneljältä kotiin ja rikkoisi lasit lattialle toisen korjattavaksi - samalla kun mies on lasten kanssa kipeänä ja hoitanut kaiken kotipuolessa edellisestä aamusta saakka?
Väitän ettei yksikään, ellei kyse ole alkoholistista. Naisilta ja miehiltä odotetaan edelleen täysin eri asioita, vuonna 2017. Naiselle tämä olisi vastuutonta ja itsekästä käytöstä, miehelle taas pitäisi vaan tehdä "rakkaudentekoja", silitellä päätä... niinpä niin.
AP
No voi nyt h*lvetti. Voisin kuvitella että meillä minä, vaimo ja äiti. Turha tästä nyt on mitään sukupuolikysymystä tehdä. Jos pikkujoulut on kerran vuodessa ja käytös ei miehellä ole jokaviikkoista niin jättäisin urputukset sikseen. Ikävää että olit sairaana, mutta maailma tuskin tuohon kaatuu ja jos parisuhteenne on tuollaisesta kiinni niin varmasti mies on onnellisempi yksin. Samoin kuin sinä, uhriutuva äiti.
Vierailija kirjoitti:
Meille, kun tuli ensimmäinen lapsi, mies ilman mitään keskusteluja vähensi omia menojaan.
Tosin ei ole mikään räkäkännityyppikään, tosin kerran vuodessa, kun käy viikon reissun kaverien kanssa, en tiedä miten siellä:)
Niinkuin sanoin, ei mekään olla oltu, ei koskaan olla oltu mitään räkäkännäilijöitä tms. Tilanne on muuttunut vasta parina viime vuotena miehen osalta, meidän esikoinen on siis jo 5v.
En koskaan ole sietänyt kännääviä miehiä tai sellaisia jotka ei kanna vastuutaan. Ehkä siksi myös reagoin voimakkaasti, koska en todellakaan ala hoitelemaan minkään kännisen sotkuja omassa kodissani.
ap
Todella harhaan johtava otsikko. Varmaan henkilökohtaista missä menee liiallisen tiukkuuden raja. Jos nautinto muuttuu kivuksi niin silloin on ainakin liian tiukka.
Ei tapahtuisi meillä, mulla kunnon vastuullinen mies.
Jos olen kipeä niin soittelee ja huolehtii töistäkin, että miten pärjään.
Ei todellakaan lähtisi mihinkään huvituksiin ja jättäisi sairaita lapsia sairaalle vaimolle plus koiran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai molemmat vanhemmat saa käydä pikkujouluissa ja molemmat vanhemmat osaa hoitaa itsenäisesti lapsia
Sitähän ei tässä kysytty, älä vääristele. Vaan mitä jos äiti joisi itsensä räkäkänniin ja jättäisi sairaan puolison ja lapset kotiin. Kyllä tuollaista pidettäisiin ihan yleisesti huonona äitinä ja naisena.
Tottakai pikkujouluissa saa juoda. Eikä kyse ollut mistään"sairaudesta". Ihan mukavasti ap on käynyt töissä (lapset hoidossa). Hyvin ehtii itseään palstalla suoltaa raivoon. Kyse on vain siitä ettei mies saa käydä pikkujoulussa.
Sekä mies että vaimo saa käydä. Saa juoda. Ja saa levätä pikkujoulun jälkeen
Mies oli ajattelematon ja itsekäs, ap:lla on täysi oikeus olla vihainen. Ala ottaa jatkossa yhtä paljon omaa aikaa kuin mieskin. Hän ei käsitä, että on vapaamatkustaja peeheessä. Juuri tuollaisille miehille erot tulevat yllätyksinä. Olisi reilua herätellä miestä nyt, kun hänellä on vielä mahdollisuus parantaa tapansa. Ota nyt takaisin kaikki se aika, minkä olet uhrautunut miehen puolesta, ehkä hän kasvaa aikuiseksi ja kypsemmäksi vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän ehkä apta. Meillä kumpikin käy kyllä ulkona mutta kun minä olen lähdössä laitan ensin lapsia nukkumaan ja kun mies lähtee laitan minä yksin lapset nukkumaan.
Jos olen ollut ulkona seuraavana aamuna nousen ylös ja teen kaiken kuten normaalisti. Jos mies on ollut ulkona nukkuu puoli päivää ja loput makaa sohvalla.
Minä en siis koskaan lähde irroittelemaan samoin kuin mies eli unohdan sen mitä kotona on. Kai se on miehille helpompaa? Onko täällä yhtään miestä jolla mielipide asiaan?Juuri näin...
ap
Meilläkin on lapset nyt ollut vähän aikaa kipeänä niin en ole edes ollut ruokakauppaa pidemmällä vähään aikaan koska tiedän ettei se olisi hauskaa tai rentouttavaa vaan lähtö jo stressaisi.
Mies olis eilen ulkona ja tuli myös puoli viiden aikaa kotiin. Ei se mitään, saatan minäkin olla aamuun asti, ei se tarkoita että joisi paljon.
Enemmän se ajan käyttö eikä se mihin se menee. Mies saattaa töiden jälkeenkin lähteä shoppailemaan yksin ennen kuin tulee kotiin ja minun pitää kaksi viikkoa vaatia ja pyytää että pääsisin ilman lapsia ostamaan edes alusvaatteita itselleni ja selittää että kun koko perheen voimin lähdetään ostamaan uusia verhoja niin se ei ole minulle mitään mukavaa tekemistä kodin ulkopuolella joka riittäisi.
Pikkulapset on oleet yksin ainakin 1,5 tuntia. Äitiltä tärkeempää tekemistä
Ei se ap nyt kovin kipeä tainnut ollakaan kun jaksoi ja pystyi töissäkin olemaan koko viikon. Yhtäkkiä mystisesti sitten alkaa ottaa kupoliin kun ilmeisesti etukäteen sovittu miehen meno ei sovikaan enää. En kyllä ihmettele avioerojen määrää jos rakkaus suhteessa mitataan tuolla tavalla, vaimot kieltää aikuisia ihmisiä menemästä ja mikä pahinta, olettavat itse pienessä mielessään että rakkaus on sitä ettei mies mene pikkujouluihin kun vaimolla on nuha. Jos olisit oikeasti kipeä, et leuhkisi täällä tehtävälistallasi vaan keskittyisit tämänkin lepohetkesi lepäämään. Uhriutuminen ei ole kannattavaa.
Pikkujoulu on eri juttu kuin juoda useasti kuukaudessa.
Oot liian tiukka. Ikävää että sairastelu sattui olemaan samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin sanoin, ei mekään olla oltu, ei koskaan olla oltu mitään räkäkännäilijöitä tms. Tilanne on muuttunut vasta parina viime vuotena miehen osalta, meidän esikoinen on siis jo 5v.
En koskaan ole sietänyt kännääviä miehiä tai sellaisia jotka ei kanna vastuutaan. Ehkä siksi myös reagoin voimakkaasti, koska en todellakaan ala hoitelemaan minkään kännisen sotkuja omassa kodissani.
ap
Sun täytyy ap ottaa asia puheeksi.
Kysyä mistä muutos johtuu ja kertoa miltä itsestäsi tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Turha huutaa, kun maito on jo maassa..eikä sille krapulaiselle kannata keuhkota, odota, että selviää.
Neuvolan iästä tuskin on hyötyä muutenkaan etenkään jos tuota oikeasti tapahtuu suunnilleen kerran vuodessa pikkujouluissa. Mieluummin pyrkisikään asialliseen keskusteluun päivän tai parin päästä ja kertoisin miehelle että olin väsynyt ja pettynyt siihen että en vielä sunnuntaina maan saanut apua lastenhoitoon vaan talossa oli yksi "sairastelija" lisää.
Haisiko sormet vieraallevitulle?
Minä ymmärrän sinua, ap. Minunkin miehelläni pitkät työpäivät työmatkoineen, treenit ja muut harrastukset. Ei onneksi juo kovin usein, mutta krapulassa ihan pihalla, ei tyyliin tee mitään, vaikka vauva itkisi vieressä (jos minä yritän jotain muuta tehdä hetken, esim. käydä vessassa). Mies vielä haluaisi tähän lemmikin, olen sanonut, että ei todellakaan ole tulossa, kun minä senkin kuitenkin yksin hoitaisin. Ja kyllä, olen eroakin harkinnut, mutta ei nyt ainakaan vielä, siinä vaiheessa olisi entistä haastavampaa, niin voimavarojen suhteen kuin taloudellisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas keskustelu, nuttura auki.
Ei sovi avata nutturaa nyt kun lapsi heitti hiuksiin puuroa.