Mikäköhän todellinen järki tässä minun työssäkäynnissä on? Pohdintaa pikkulasten äidin työssäkäynnistä...
Aloitin osa-aikatyössä elokuussa, lapset 2v ja 5v aloittivat päiväkodin. Taloudellisesti työni ei ole meille erityisen kannattavaa, kotona ollessa sain n. 1000e/kk kelan rahoja, nyt saan palkkaa 1000e nettona/kk + lapsilisät 200e + kelalta hoitorahaa 160e - verot. Tuo hoitoraha ei tosin kata meillä edes hoitomaksuja, eli täysin plusmiinusnolla...
No, töissä toisaalta on ollut ihan mukavaa ja pidän työstäni, että kai tätä voisi sanoa äidin kalliiksi harrastukseksi. Oma jaksaminen on myös ehkä parantunut kun ei tarvitse "kökkiä" kotona päivästä toiseen, toisaalta kyllä minä ihan hyvin kotonakin pärjäsin. Olen saanut töistä uusia tuttavuuksia yms mukavaa sisältöä elämääni.
Mutta se mikä minua tässä kuviossa kovin painaa on lasten + oma jatkuva sairastelu. Etenkin nuorempi on ollut melkein koko ajan flunssassa siitä saakka kun päiväkoti alkoi. Esim. viime kuussa oli yht. 2 viikkoa pidettävä kotona kun oli niin kipeä. Itse olen ollut vain 3 päivää sairaslomalla, mutta olen sitten ollut enemmän tai vähemmän kipeänä siellä töissä itse. Ja toki hoitovapaallakin lapset oli flunssassa silloin tällöin, mutta tuolta päiväkodista tulee sellaisia sitkeitä superflunssia, itselläkin on nyt 2 viikkoa särkenyt niin keuhkot kuin pistänyt sydämestä - ne kotiäitivuosien nuhat ei olleet koskaan tälläsiä. Sitten on sitä täivaaraa ja kihomatovaroituksia...
Meillä on ihan kauhea stressi ja kuormitus koko ajan, kun pelätään että jompikumpi lapsista sairastuu TAAS. Tai että ollaan itse kipeänä. Tapellaan siitä kumpi jää kotiin tai häveten ruinataan isovanhempia apuun. Ja kun tuntipalkka on sen 10e/h suunnilleen niin ei sillä hoitajiakaan oikein palkata.
Tätä arkea eläessä mietin vain, että miksi ihmeessä pienten lasten äidit niin kovasti halutaan sinne töihin? Kuinka moni alle 3-vuotiaan äiti muka kykenee panostamaan siihen työelämään edes 90 prosenttisesti - ilman suuria tukiverkkoja? Onko tästä oikeasti yhteiskunnalle jotain merkittävää hyötyä? Ja mitä ne lapset saa irti varhaiskasvatuksesta; jos se on näinkin repaleista mitä meillä on? No, jossain kohtaa ehkä helpottaa. Tai sitten ei. Sitä ei voi ennustaa.
Muille sanoisin että älkää missään nimessä menkö töihin ennen hoitovapaan loppumista, jos asia mietityttää teitä edes hiuskarvan verran! Kyllä sitä ehtii myöhemminkin...
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös miettiä, että miten aikoo löytää uuden työpaikan, jos cv:ssä on monen vuoden aukko.
On hoitanut kotona lapsia tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös miettiä, että miten aikoo löytää uuden työpaikan, jos cv:ssä on monen vuoden aukko.
No sehän siinä on se huono asia.
Kuitenkin jos on kyse hoitoalalla olevasta pienipalkkaisesta henkilöstä niin oikeasti omienkin lasten hoito on työkokemusta hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota sairastelukierrettä ihmettelen myös. Onhan lapsilla kunnon lämpimät säänmukaiset vaatteet. Ei kirpparilta ostettuja lämpönsä menettäneitä kenkiä tai ulkoilupukuja. Lapsen nuha ei vaadi kun parin päivän poissaolon, kun nuhaa hoidetaan eli kuumaa juomaa ja lepoa. Jos tulehdus menee korviin, antibioottikuurista huolimatta voi mennä hoitoon. Vesirokkorokote on jo ilmainen...
No hohhoijjaa, tämä oli jo pohjanoteeraus. Lapsilla on kyllä tuliterät varusteet (ei sillä etteikö kirppikseltäkin voisi löytyä hyviä) ja vesirokkorokotukset ollaan kustannettu heille ihan omasta pussista aikoinaan. Me ei tienata paljon, mutta eipä ole isoja lainojakaan tms. Tullaan rahallisesti toimeen ihan ok, tultiin jo minun hoitovapaalla ollessa. Pointti ei ollut aloituksessa rahan vähyys, vaan kylmä fakta siitä että töitä tehden ei välttämättä paljon enempää jää käteen.
Suurempi pointti oli kuitenkin tämä lasten sairastelu ja sen aiheuttama henkinen ja fyysinen stressi kaikille osapuolille + työnantajalle se on selvää rahanmenetystä.
Ap
No nyt selvisi aloittajan tyhmyys. Olet antanut laittaa lapsillesi VESIROKKOROKOTTEEN?! Siis miksi???!!! Mitähän muita "hyödyllisiä" rokotteita olet pentuihisi antanut laittaa? Ei ihme että ovat kipeinä.
Lähdin koulun penkille takaisin, kun lapsi oli vähän yli 3vuotias. Koskaan ei tarvinnut olla pois lapsen sairastamisen takia enkä itsekään sairastellut. Palkkaa nyt en tietenkään opinnoista saanut, eli äidin erittäin, erittäin kallis harrastus oli tuo opiskelu. Meni kuitenkin oikein kivasti. Pystyin panostamaan täysillä opintoihin ja työ on sitten loppujen lopuksi palkinnut sen vähänkin kärsimyksen, minkä opintoaikojen niukoilla rahoilla eläminen aiheutti.
Erona tässä on tietenkin se, että lapsi oli yli eikä alle 3v, joista aloituksessa kirjoitit. Mutta en näe sitä, että pienten lasten vanhemmat haluttaisiin takaisin töihin pian. Siinä tapauksessa kotihoidontukea ei maksettaisi niin pitkään, vaan sitä ei maksettaisi ollenkaan.
Mä en ymmärrä miksi tätä oikeastaan edes kysytään, siis sitä että miksi työnteko kannattaa.
Tuollainen ajatusmaailma ajaa vain siihen että lopulta se "kannattavuus" löytyy siitä että sosiaalitukia saa vain puolet nykyisestä, jolloin ei ole muita vaihtoehtoja kuin mennä töihin.
Sekö ap:n mielestä sitten on hyvä että tukia saa enää 500e/kk, jolloin osa-aikatyö 1000e nettopalkalla on kuin lottovoitto.
Tietysti on hyvä että ap tienaa oman elantonsa, eikä elä muiden lompakolla. Tietysti on hyvä että ap kerryttää työeläkettään mahdollisimman paljon.
Lyhytnäköistä ajattelua.Noh, kohta on tilanne jossa ei tätäkään tarvitse pohtia kun tuet on leikattu sen vuoksi että jokainen tavoitteli vain sitä omaa maksimaalista hyötyä, välittämättä tippaakaan muista.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani kolmen lapsen yksinhuoltaja. Laskeskelin, että töihin rahallisessa mielessä ei todellakaan kannata mennä.
Ja kyse ei edes ollut pienestä palkasta, vaan ihan keskituloinen ammattini puolesta olen.
Unohdetaan usein työssäkäynnin kulut versus kotonaolon säästämisen mahdollisuudet. Työhön liittyy matkakulut, vaatteet, kaikenmaailman jatkuvat keräykset eläkkeelle jääville jne.
Kotona voi rauhassa suunnitella leipomukset, perusraaka-aineista valmistetut ruuat. Jo tämä tuo satasien eron. Lisäksi sossu maksaa vaikka mitä harkinnanvaraisena lapsiperheelle: lasten harrastuskuluja, kodinkoneita, jopa huonekaluja.
Mutta valitsin työnteon ihan oman pääni takia ja sitten on yhteiskunnallinenkin pointti. Veroja maksava kansalainen on tarpeellisempi kuin sossutuilla elävä.
Itsekin valitisisin työnteon. Valitsisin työnteon siinäkin tapauksessa vaikka saisin lottovoiton. Toki vähentäisin työaikaa esim. puoleen, mutta kokonaan en jäisi laakereilleni lepäämään. On sääli, että moni ihminen tuntuu olevan työssä josta ei pidä pätkän vertaa ja johon harmittaa mennä aamuisin. Sitä jaksaa paremmin olla lastenkin kanssa, kun työ ei syö kaikkea energiaa, työkaverit ovat mukavia ja yhteisö reilu ja avoin. Muutenkin työni on mielenkiintoista ja soisin saman kyllä kaikille. Kokemusta on myös sellaisesta työstä (ja esimiehestä), joka lähinnä oksetti ennen vuoron alkua.
Itselläni pitkä työmatka jonka kulkemiseen menee päälle 300 e, täydet hoitomaksut + koululaisten iltapäivämaksut tulisivat maksettaviksi, tästä tulee summaksi yli 600 e. Laskin että jos töihin menen niin pakko mennä heti alusta alkaen täysipäiväiseksi jotta jäisi enemmän käteen kuin kotona ollessa..
Vierailija kirjoitti:
Sairastelu ei johdu vaatteista vaan tauteja aiheuttavista viruksista, joita pikkulapset saa varsinkin päivähoidossa.
Jos usein kipeä eli aina kun vie takaisin hoitoon, niin olisi hyvä epäillä sisäilmaongelmia. Meillä laaten lääkäri totesi että hoitopaikassa hometta. Siitä päiväkodin vaihto ja sairauskiierRe päättyi. Päiväkodin aloittamiseen liittyvää sairastelua ei olleet tädit havainneet päiväkodissa jonne vaihdoimme joten hometta oli syy epäillä. Silloin kotona kk vähintään 2vkoa.työssäkäynnin kannalta ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni pitkä työmatka jonka kulkemiseen menee päälle 300 e, täydet hoitomaksut + koululaisten iltapäivämaksut tulisivat maksettaviksi, tästä tulee summaksi yli 600 e. Laskin että jos töihin menen niin pakko mennä heti alusta alkaen täysipäiväiseksi jotta jäisi enemmän käteen kuin kotona ollessa..
Tämä tässä on vikana. Tälläisiä ei pitäisi joutua miettimään sekuntiakaan. Työnteon pitäisi AINA ja joka tilanteessa olla kannattavampaa. Eli tuet alemmas ja palkat hiukan ylemmäs, niin aletaan puhua asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota sairastelukierrettä ihmettelen myös. Onhan lapsilla kunnon lämpimät säänmukaiset vaatteet. Ei kirpparilta ostettuja lämpönsä menettäneitä kenkiä tai ulkoilupukuja. Lapsen nuha ei vaadi kun parin päivän poissaolon, kun nuhaa hoidetaan eli kuumaa juomaa ja lepoa. Jos tulehdus menee korviin, antibioottikuurista huolimatta voi mennä hoitoon. Vesirokkorokote on jo ilmainen...
Hirmu hienoa, että tuot kakarasi korvatulehduksessa päiväkotiin levittämään tautia muihin lapsiin ja hoitajiin. Olet hyvä äiti.
Päiväkodissa oleva lapsi nyt vaan kerää enemmän tai vähemmän pöpöjä.Riippumatta siitä onko kääritty vaikka karhuntaljaan ja foliopeitteeseen.
Ja myös vanhemmat saavat osansa.Kierre voi tulla hurjaksikin kuten teillä ap on käynyt . Noin kävi myös meillä ,lääkäri ehdotti voisiko lapsi ,tuolloin 1v 2kk,olla pois pk:sta jonkin aikaa tilanteen rauhoittamiseksi.Viikon pystyin muistaakseni järjestämään.Tuo ensimmäinen vuosi oli hurjin.Sen jälkeen pöpökäyrä oli laskeva,kouluiässä tuskin koskaan kipeänä.
Osa-aikatyö kannattaa rahallisesti aina keskituloisilla. Pienituloiset voi joutua plus-miinus-nolla-tilanteeseen. Silti pienituloiset kusevat omiin muroihinsa lypsämällä kaikki irtoavat tuet mieluummin kuin menevät töihin. Tästä keskituloiset on hyyyvin hyyyvin vihaisia, koska ei heillä nytkään ole kokoaikatyöläisinä ostovoimaa ostaa mitään kun rahat menee tukia nostaville.
Kun keskiluokka on tarpeeksi vihainen, eli hyyvin hyyyvin hyyyyvin vihainen ja raja tulee vastaan, alkaa tukileikkuri laulaa. Ja sitten ei enää vedetäkään sillä juustohöylällä vaan sirkkelillä.
Tuki-ihmiset,miksi teette itsellenne noin?
Noh, minä olin täysipäiväisenä. Tosin olen opettaja niin pystyn tekemään osan töistä kotoa käsin. Vaikkei se pienen lapsen kanssa ollut mikään ihanneratkaisu sekään. Töitä tehtiin sitten illalla kun lapsi oli nukkumassa. Joku osa-aikatyö menee helposti siihen että sama olla kotona. Miten muuten hoitovapaalla saa noinkin paljon rahaa?
Me olemme vielä siitä poikkeuksellinen tapaus ettei hoitoon meno aiheuttanut sairastelua. Eka vuoteen lapsella oli yksi flunssa muistaakseni. Pari päivää oli poissa. Eikä siis viedä sairaana hoitoon, ei vaan sairastunut. Kaikilla se ei ole myöskään repaleista. Mutta noinkin voi käydä. Jos on kovin pieni palkka niin voi olla rahallisesti sama olla kotona. Mutta ei se silloin kalliiksi harrastukseksi muutu. Itse ainakin tykkään käyttää myös päätäni, lisäksi töissä ollessa kertyy eläkettä. Sitä en vähättelisi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirmu hienoa, että tuot kakarasi korvatulehduksessa päiväkotiin levittämään tautia muihin lapsiin ja hoitajiin. Olet hyvä äiti.
Ei kukaann lääkäri kirjoita yhtä pitkää sairaslomaa lapselle tai aikuiselle kuin on antibioottikuurin pituus. Eli eipäs nyt liioitella sen taudin levityksen suhteen.
Kyllä se vähän niin on että työmarkkinat pelaa huonosti yhtälöllä pienet lapset ja pienipalkkainen työ. Valitettavasti siksi joskus tuntuu että ei töihin halutakaan kun tosi nuoria lapsettomia joilla on lapsentekoikään vielä 10 vuotta, tai sitten vanhoja kurppia joiden lapset on jo teinejä.
Ihan sama onko yh tai parisuhteessa, voi olla tilanne että työnteosta tulee vain muutama satanen enemmän kun toisesta vaihtoehdosta joka voi olla työttömyystuki tai kotihoidontuki plus mahd. asumistuki.
Sitten vielä se sairastelu. Sehän nyt on kaikkien tiedossa että päiväkoti-ikäiset lapset sairastelee tosi usein, varsinkin alle 3-vuotiaat ja ensimmäisenä päiväkotivuonna. Ei kiva vanhemmille tuntea syyllisyyttä jatkuvista poissaoloista joille ei voi mitään. Valitettavasti työnantaja ei luonnollisesti ota näitä poissaoloja "ei se mitään" asenteella kun niistä koituu niin paljon harmia.
Kyllä työnantajan asenteessa olisi korjattavaa. Sitä pidetään hankalana työntekijänä jos ei pysty juoksemaan siellä työssä ihan työnantajan ehdolla valmiina koska vain, ei ymmärretä että ne lapsetkin pitäisi viedä päiväkotiin ja pystyä hakemaankin aukioloaikojen puitteissa. Kyllä monesti tuntuu että tervetullut olet töihin vain jos lapset ovat yli 10. Kas, kas tällöin ei hoito-ongelmia, eikä vanhempi saa olla edes pois palkallisena lapsen sairastuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastelu ei johdu vaatteista vaan tauteja aiheuttavista viruksista, joita pikkulapset saa varsinkin päivähoidossa.
Nuha vaatii aina kylmettymisen JA viruksen tai bakteerin. Siksi on tärkeää pukeutua lämpimästi jo näillä loppusyksyn/alkutalven säillä.
Alapeukuttajat hoi, kannattaa tarkastella mielipidettä uudelleen ja teidän perheessä vältytään muutamalta flunssalta. Tämä on asia, josta on tutkimuksia puolesta ja vastaan, mutta en pienimmässäkään määrin ymmärrä, että ottaa edes nuhan riskiä kylmettämällä itsensä tai lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään järkeä ole ja lapset kärsivät. Jos pienten lasten yh- äiti tekee vielä iltaa ja aamua ja muuta vuorotellen joutuvat lapset kärsimään vielä vaihtuvista hoitoajoista ja mahdollisesti hoitopaikoistakin.
Ainoa järki tässä on se, että on vaikea saada töitä jos hoitaa lapsia kauan kotona.
Tässäkin todellinen syy työn saannin vaikeuteen on se, että lastenhoitoa, siis omien lasten hoitamista ei pidetä työnä.
Jos vaikka naapurin Mirkku hoitaa samoja lapsia niin se on työtä, mutta jos itse niin ei.Joskus se on ainakin yksinhuoltajalla niin, että on uhrattava joko oma tulevaisuus taikka lasten tulevaisuus. Jos siis todella jaksamisen kanssa tiukilla eikä tukiverkkoa.
Ala perhepäivähoitajaksi
Vierailija kirjoitti:
Voisko päätellä että se työnteko pikkulapsiaikana kannattaa naisille joilla on
a. kova palkka
b. pehmeitä arvoja kannattava mies, joka jää tarvittaessa kotiin hoitovapaalle tai esim lapsen sairastaessaja varmaan ovat niitä samoja naisia, jotka sitten ajaa niitä heikennyksiä hoitovapaaseen ja kotihoidontukeen. Kun ne ei heitä kosketa...
C. Naisia jotka haluavat elättää itsensä ja lapsensa itse ja pyrkiä elämässä eteenpäin ylenemällä työelämässä eivätkä odota, että elämä on aina helppoa. Lapsen elämä ei voi olla kovin kauheaa jos ikävin asia lapsuudessa oli se että joutui päiväkotiin.
Ap tuntuu lapsen sairastelussakin surkutteleven enemmän itseään kun on niin väsynyt olo käydä töissä valvotun yön jälkeen.
Olen fyssari ja ihan sama juttu, 20h viikossa duuniin ei viitsi raahautua, kun ei jää mitään käteen. Tuun kyllä muutenkin kalliiksi, lasten sairasteluiden vuoksi helposti 5-10pv per kuu pois töistä. Loput ajasta oon niiiin väsynyt heräilyjen vuoksi, että puolet hommista jää hoitamatta ja kirjaukset on ihan puuta heinää:D