Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikäköhän todellinen järki tässä minun työssäkäynnissä on? Pohdintaa pikkulasten äidin työssäkäynnistä...

Vierailija
04.11.2017 |

Aloitin osa-aikatyössä elokuussa, lapset 2v ja 5v aloittivat päiväkodin. Taloudellisesti työni ei ole meille erityisen kannattavaa, kotona ollessa sain n. 1000e/kk kelan rahoja, nyt saan palkkaa 1000e nettona/kk + lapsilisät 200e + kelalta hoitorahaa 160e - verot. Tuo hoitoraha ei tosin kata meillä edes hoitomaksuja, eli täysin plusmiinusnolla...

No, töissä toisaalta on ollut ihan mukavaa ja pidän työstäni, että kai tätä voisi sanoa äidin kalliiksi harrastukseksi. Oma jaksaminen on myös ehkä parantunut kun ei tarvitse "kökkiä" kotona päivästä toiseen, toisaalta kyllä minä ihan hyvin kotonakin pärjäsin. Olen saanut töistä uusia tuttavuuksia yms mukavaa sisältöä elämääni.

Mutta se mikä minua tässä kuviossa kovin painaa on lasten + oma jatkuva sairastelu. Etenkin nuorempi on ollut melkein koko ajan flunssassa siitä saakka kun päiväkoti alkoi. Esim. viime kuussa oli yht. 2 viikkoa pidettävä kotona kun oli niin kipeä. Itse olen ollut vain 3 päivää sairaslomalla, mutta olen sitten ollut enemmän tai vähemmän kipeänä siellä töissä itse. Ja toki hoitovapaallakin lapset oli flunssassa silloin tällöin, mutta tuolta päiväkodista tulee sellaisia sitkeitä superflunssia, itselläkin on nyt 2 viikkoa särkenyt niin keuhkot kuin pistänyt sydämestä - ne kotiäitivuosien nuhat ei olleet koskaan tälläsiä. Sitten on sitä täivaaraa ja kihomatovaroituksia...

Meillä on ihan kauhea stressi ja kuormitus koko ajan, kun pelätään että jompikumpi lapsista sairastuu TAAS. Tai että ollaan itse kipeänä. Tapellaan siitä kumpi jää kotiin tai häveten ruinataan isovanhempia apuun. Ja kun tuntipalkka on sen 10e/h suunnilleen niin ei sillä hoitajiakaan oikein palkata.

Tätä arkea eläessä mietin vain, että miksi ihmeessä pienten lasten äidit niin kovasti halutaan sinne töihin? Kuinka moni alle 3-vuotiaan äiti muka kykenee panostamaan siihen työelämään edes 90 prosenttisesti - ilman suuria tukiverkkoja? Onko tästä oikeasti yhteiskunnalle jotain merkittävää hyötyä? Ja mitä ne lapset saa irti varhaiskasvatuksesta; jos se on näinkin repaleista mitä meillä on? No, jossain kohtaa ehkä helpottaa. Tai sitten ei. Sitä ei voi ennustaa.

Muille sanoisin että älkää missään nimessä menkö töihin ennen hoitovapaan loppumista, jos asia mietityttää teitä edes hiuskarvan verran! Kyllä sitä ehtii myöhemminkin...

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota sairastelukierrettä ihmettelen myös. Onhan lapsilla kunnon lämpimät säänmukaiset vaatteet. Ei kirpparilta ostettuja lämpönsä menettäneitä kenkiä tai ulkoilupukuja. Lapsen nuha ei vaadi kun parin päivän poissaolon, kun nuhaa hoidetaan eli kuumaa juomaa ja lepoa. Jos tulehdus menee korviin, antibioottikuurista huolimatta voi mennä hoitoon. Vesirokkorokote on jo ilmainen...

Vierailija
22/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota sairastelukierrettä ihmettelen myös. Onhan lapsilla kunnon lämpimät säänmukaiset vaatteet. Ei kirpparilta ostettuja lämpönsä menettäneitä kenkiä tai ulkoilupukuja. Lapsen nuha ei vaadi kun parin päivän poissaolon, kun nuhaa hoidetaan eli kuumaa juomaa ja lepoa. Jos tulehdus menee korviin, antibioottikuurista huolimatta voi mennä hoitoon. Vesirokkorokote on jo ilmainen...

Taas joku kermaperse vauhdissa. Että jos kirpparilta ostaa niin kengät tai haalari ei lämmitä? Jotain järkeä tähän kulutushysteriaa pliis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastelu ei johdu vaatteista vaan tauteja aiheuttavista viruksista, joita pikkulapset saa varsinkin päivähoidossa.

Vierailija
24/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän oikein hyvin ap:tä. Mun kuopus oli eskarissa melkein koko ajan sairas, kun oli isommassa ryhmässä. Mun mielestä kolme päivää ei riitä paranemiseen. Välillä oli vain pari päivää terve ja sitten taas sairas. Pari keuhkokuumettakin oli. Sen jälkeen ollut terveempi, mutta edelleen poimii kaikki pöpöt. Esikoinen taas ollut aika terve. Mä olin joskus samassa kuussa peräti pari viikkoa lapsen takia pois töistä.

Vierailija
25/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Jos et tee täyttä työviikkoa, niin mites osittainen hoitoraha?

Töissäkäymisestä hyötyy työkokemuksen karttumisena, se mahdollistaa seuraavienkin työpaikkojen saamisen. Sairastelukierrekin useimmilla lapsilla menee alun jälkeen ohi.

Minäbolen mennyt töihin lasten ollessa vuoden ikäinen, tehnyt lyhennettyä työviikkoa. Lapset ovat jo isoja ja en ratkaisuani kadu. Mun palkkaan ja urakehitykseen tuo on varmasti vaikuttanut. Nyt bruttopalkka on reilu 5 tonnia.

No eikös aloittaja maininnut saavansa juurikin osittaista hoitorahaa 160e.

Vierailija
26/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijjaa, tämä oli jo pohjanoteeraus. Lapsilla on kyllä tuliterät varusteet (ei sillä etteikö kirppikseltäkin voisi löytyä hyviä) ja vesirokkorokotukset ollaan kustannettu heille ihan omasta pussista aikoinaan. Me ei tienata paljon, mutta eipä ole isoja lainojakaan tms. Tullaan rahallisesti toimeen ihan ok, tultiin jo minun hoitovapaalla ollessa. Pointti ei ollut aloituksessa rahan vähyys, vaan kylmä fakta siitä että töitä tehden ei välttämättä paljon enempää jää käteen. 

Suurempi pointti oli kuitenkin tämä lasten sairastelu ja sen aiheuttama henkinen ja fyysinen stressi kaikille osapuolille + työnantajalle se on selvää rahanmenetystä. 

Ap

Vierailija
27/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh?

Oon kahden kanssa kotona + eskari ja saan 470 euroa kuussa.

Kannattaakohan teidän asumistukia nyt sotkea tähän...

Vierailija
28/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä teen töitä 4-5h päivässä ja palkkani on 2 800e. 1,5v on osa-aikaisesti päiväkodissa ja iltapäivät kotona äidin kanssa. Ei mitään järkeä jättäytyä hoitovapaalle. Näin ne on kuulkaa ammatinvalintakysymyksiä nämä palkka-asiat.

Tämä viesti siis tiedoksi nuorille naisille, joilla on haaveita perhe-elämästä. Kannattaa kouluttautua ja miettiä se ammatti tarkkaan niin on mahdollisuus jäädä perheellisenä osa-aikaiseksi kiristämättä kukkaron nyörejä. Esimerkiksi kaupan kassalla ei voi tehdä samaa.

Ellei ole hyväpalkkainen puoliso.

Vierailija
29/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä teen töitä 4-5h päivässä ja palkkani on 2 800e. 1,5v on osa-aikaisesti päiväkodissa ja iltapäivät kotona äidin kanssa. Ei mitään järkeä jättäytyä hoitovapaalle. Näin ne on kuulkaa ammatinvalintakysymyksiä nämä palkka-asiat.

Tämä viesti siis tiedoksi nuorille naisille, joilla on haaveita perhe-elämästä. Kannattaa kouluttautua ja miettiä se ammatti tarkkaan niin on mahdollisuus jäädä perheellisenä osa-aikaiseksi kiristämättä kukkaron nyörejä. Esimerkiksi kaupan kassalla ei voi tehdä samaa.

Missä ammatissa? En ole enää ihan nuori enkä myöskään haaveile perheestä, mutta kiinnostaa ihan henkilökohtaisista syistä.

Vierailija
30/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä vitun hoitoraha? Kun menen töihin menetän tuon muutaman satasen kht.n ja hoitopaikat tulee maksamaan meille nelisen sataa plus koululaisten ilttikset.. Vaikka olen osa- aikatyössä....

Vierailija
31/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis häh?

Eli saatko kotihoidontuen jotain 300e toisesta ja 65 eskarilaisesta? Plus lapsilisät?

Vierailija
32/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinkuin sanoin, nämä taudit mitä päivähoidosta lapset on saaneet ei ole mitään pikku "nuhia" (joka tosin pienemmällä on ollut krooninen hoidon aloituksesta saakka). Nyt molemmilla oli esim. keuhkoputkentulehdukset liki 40 asteen kuumeella. Yöt olen valvonut puoli-istuvassa asennossa lapsi sylissä jotta henki kulkisi kun on niin tukossa; paksussa limassa nielu+ sieraimet, lohduttanut, antanut juotavaa ja särkylääkettä 4 tunnin välein yms. Koittanut itse nukkua edes muutaman tunnin kun lapsi rohisee vieressä kuin maantiejyrä ja yskii hillittömästi. :/ 

Koita siinä sitten jaksaa vielä töihin mennä heti aamusta, onneksi on lyhyet työpäivät. Sitten vielä kun on itselläkin sama tauti ilman kuumetta niin olo on melko freesi!

Ap

Vierailija
33/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi mies aikanaan hoitovapaalle kahdeksi vuodeksi, kun laskettiin että päivähoitomaksuineen, työmatkakuluineen jne hänen tuntipalkakseen olis jäänyt reilu euro. Ei olis ollut sen arvoista. Itse menin töihin, kun sain paikan, johon ammatillisista syistä oli "pakko" tarttua ja mun palkka oli paljon miehen palkkaa parempi. 

Vierailija
34/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis häh?

Kuinka niin sotkea? Kerroin vain mitä minä sain, sehän riippuu ihan siitä onko sinulla esim. puolisoa ja millaiset tulot hänellä on. Meillä miehellä on pieni palkka, joten siksi sain hoitovapaan aikana asumistukea ja hoitolisää. Teillä varmaan on miehellä selvästi isompi palkka jos ette saa mitään muuta. 

Ap

Vierailija
35/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh?

Eli saatko kotihoidontuen jotain 300e toisesta ja 65 eskarilaisesta? Plus lapsilisät?

Saan tuosta alle kolme veestä kolmisen sataa ja sen noin 70 euroa kahdesta.

Ja lapsilisät on etuus, ei tuki.

Ja asumistuet ja muut ei kuulu mitenkään minusta keskusteluun kun verrataan työssäkäyntiä ja kotona lasten hoitamista.

Ja hoitorahan saa kun lapset ei ole täyttä viikkoa hoidossa, ei hoitoa varten.

Vierailija
36/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä vitun hoitoraha? Kun menen töihin menetän tuon muutaman satasen kht.n ja hoitopaikat tulee maksamaan meille nelisen sataa plus koululaisten ilttikset.. Vaikka olen osa- aikatyössä....

No sun miehellä on sitten kohtalainen palkka, varmaan itselläskin. 

Vierailija
37/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh?

Ja asumistuet ja muut ei kuulu mitenkään minusta keskusteluun kun verrataan työssäkäyntiä ja kotona lasten hoitamista.

Miksi ei kuuluisi? Tottakai kuuluu koska osa niitä saa.  Itse tunnut olevan hieman sekaisin. 

Vierailija
38/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh?

Pitikö sinun siis kirjoittaa että saat 370?

Vierailija
39/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jäi mies aikanaan hoitovapaalle kahdeksi vuodeksi, kun laskettiin että päivähoitomaksuineen, työmatkakuluineen jne hänen tuntipalkakseen olis jäänyt reilu euro. Ei olis ollut sen arvoista. Itse menin töihin, kun sain paikan, johon ammatillisista syistä oli "pakko" tarttua ja mun palkka oli paljon miehen palkkaa parempi. 

;,D reilu euro... huh

Ap

Vierailija
40/89 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastelu ei johdu vaatteista vaan tauteja aiheuttavista viruksista, joita pikkulapset saa varsinkin päivähoidossa.

Nuha vaatii aina kylmettymisen JA viruksen tai bakteerin. Siksi on tärkeää pukeutua lämpimästi jo näillä loppusyksyn/alkutalven säillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän