Kuinka monta tuntia nukut keskimäärin per päivä?
Ja miten itse koet - saatko tarpeeksi unta? Jos et, mitkä ovat suurimmat syyt univajeeseen?
Kommentit (105)
Huolimatta siitä kuinka pitkään nukun niin silti väsymys iskee moukarin lailla jo alkuillasta.
Kirjoitan iltaisin romaania tietokoneella, ja joskus kun sattuu jännä kohtaus päälle, niin voi mennä yhteen asti yöllä. Herään vaihteleviin aikoihin riippuen siitä, milloin luennot ovat. Yleensä puoli ysiltä ylös. Olen näitä ns. iltavirkkuja, ja usein unirytmi pääsee menemään sekaisin viikonloppuna, kun myöhään valvomisesta ei tule välittömiä seurauksia aamulla. Se, että monesti koulua on vain 2-3 päivänä viikossa, ei auta asiaa.
Nukun yli 10 tuntia päivässä. 12 tuntia on minimi minkä tarvitsen. Silti olen suurimman osan hereilläoloajastani väsynyt.
Virkeä koen olevani 2-4 tuntia päivässä.
Univajeeni suurin syy on neurologinen sairaus joka aiheuttaa vaikeaa uupumusta. Käytän samoja lääkkeitä kuin narkolepsiaa sairastavat, mutta niidenkin avulla en jaksa tuon enempää.
Ilman lääkkeitä en jaksaisi olla hereillä lainkaan.
Onneksi työt loppuivat. Se vähän lisää jaksamista.
Ennen tein 15 vuotta töitä 7-15, ma -pe. Rytmi oli sopiva itselleni. Jouduin työttömäksi ja kouluttauduin ja jouduin 3-vuorotöihin keski-iässä. Nykyään olen zombi, en jaksa enää mitään. Työt menevät sumussa, virheitä tehden. Vapaapäivät eivät riitä palautumiseen. Olen aivan loppu. Vihaan nykyistä työtäni.
Hassu juttu mut nukun 9-10 tuntia. Mut meillä onkin pienet lapset ja olen kotona.
Silloin ei kuulemma saa nukkua....
Öisin 6-7 tuntia ja päivällä töissä pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tein 15 vuotta töitä 7-15, ma -pe. Rytmi oli sopiva itselleni. Jouduin työttömäksi ja kouluttauduin ja jouduin 3-vuorotöihin keski-iässä. Nykyään olen zombi, en jaksa enää mitään. Työt menevät sumussa, virheitä tehden. Vapaapäivät eivät riitä palautumiseen. Olen aivan loppu. Vihaan nykyistä työtäni.
Käy puhumassa työterveydessä tuosta ongelmasta.
Voit saada mahdollisuuden tehdä pelkästään yhtä vuoroa. Tämä on ihan terveydellisistä syistä mahdollista.
Itse en voi tehdä vuorotöitä lainkaan. Yksikään lääkäri ei anna lupaa, mikä tulee ilmi jo töihintulotarkastuksessa.
Noin kuukauden verran olen nukkunut keskimäärin 3 tuntia yössä ja sen kyllä huomaa mustista silmäpusseista ja tyhjästä katseesta, sekä jatkuvasta energian puutteesta päivisin. En oikein itsekään ymmärrä miksi en saa nukuttua enempää. Liekö masentuneisuudella osansa asiassa.
Toisinaan torkahdan sohvalle päivisin, mutta useampina päivinä en nuku myöskään päivällä. Tiedän kyllä, että pidemmän päälle tämä on erittäin epäterveellistä. Minulla on paljon sydämentykytystä ja useampia lisälyöntejä peräkkäin. Luulen tämän johtuvan väsymyksestä. Ehkä pitää taas alkaa käyttämään melatoniinia, jotta saan unirytmin kuntoon.
Yöllä n. 6-7h Ja noin 1h päiväunet. Olen kokeillut välillä 8h ilman päiväunia, mutta olin silloin väsyneempi ja ärtyneempi.
Noin 4h pätkissä. Vauva 4 kk syö myös öisin ja taapero 3 v heräilee myös välillä öisin. Uni on luksusta.
Viikolla nukun yöllä noin 9h. Viikonloppuna yöllä noin 10h ja saatan päivällä ottaa pienet päiväunet. Minulla on yksi lapsi ja hän nukkuu myös noin 9-10 tuntia yössä heräilemättä.
Päivällä en ehdi nukkua kun työpaikalla ei sovi vetää tirsoja.
Alle 9 tunnin yöunella en pärjää.
Pärjään arkena aika vähillä unilla, en saa untakaan ikinä ennen puolta yötä. Herätys 6.30, unta noin 6 tuntia ja se riittää kyllä oikein hyvin! Päivällä en pysty nukkumaan, en ole koskaan saanut unta. Viikonloppuisin nukun helposti 10 tunnin yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin 5 tuntia ja senkin nukun pätkissä. Näin menty about 10kk. Ja syy tähän on vauva. Ei todellakaan riitä tuo unimäärä. Pelkään että itsellä jää unettomuus päälle siinä vaiheessa kun lapsi alkaa nukkua.
Kokemuksesta sanon että älä missään nimessä rupea pelkäämään sitä saako unta. Sitä joutuu helpolla kierteeseen kun ylivirittyneenä ei saa nukuttua ja rupee stressaamaan saako ikinä kunnolla nukuttua mikä on sitten se syy miksi unettomuus jatkuu/pahenee. Koska uni kyllä tulee jos mieli on levollinen...
Aamuvuorossa herätys aina 3.30. Laskekaa siitä kuinka aikaisin pitäisi mennä nukkumaan, jos haluaa nukkua 8-9h. Viikonloput käytän nukkumiseen.
Tarvitsen paljon unta, joten pyrin saamaan 9 tunnin yöunet. Aina ei onnistu, jos lapsi ei halua nukahtaa ajoissa tai on tavallista aiempi työaamu. 7 tunnin unilla olen täysi zombi.
~6-7 tuntia nukun yössä. Optimaalinen on siinä 7-8 välillä.
Vuorokaudessa nukun n. 7 tuntia. En nuku päivisin, se sotkisi täydellisesti jo muutenkin herkän unirytmin.
Yöllä yleensä kuutisen tuntia.
Pari kertaa viikossa tunnin päiväunet. Ihan hyvin voin. Aina ihmetyttää nämä "säännöt", että pitää sitä tai tätä... Ei Iltalehden terveysosiosta löydy totuus vaan ihan omaa kehoa kuuntelemalla.
Eivät kaikki tarvitse kahdeksan tunnin yöunta.
Työttömänä ehtii nukkua. Öisin nukun 8-9 tuntia ja iltapäivällä otan 1-2 tunnin torkut. On kyllä makeaa elämää.