Kuinka monta tuntia nukut keskimäärin per päivä?
Ja miten itse koet - saatko tarpeeksi unta? Jos et, mitkä ovat suurimmat syyt univajeeseen?
Kommentit (105)
Eräs tuttuni myös kertoo melkein päässeensä Mensaan...Yhtään yhdyssanaa ei osaa kirjoittaa oikein😃! En tiedä kuinka paljon nukkuu öisin tai päivisin, mutta itse pidän tuota seikkaa jonkinlaisena älykkyyden mittarina.
Vierailija kirjoitti:
~6-7 tuntia nukun yössä. Optimaalinen on siinä 7-8 välillä.
Sama täällä, komppaan täysin.
En voi ymmärtää, kuka ehtii nukkua 9-10 h, jos käy töissä.. Näyttäisi olevan palstalaisten keskuudessa yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä yleensä kuutisen tuntia.
Pari kertaa viikossa tunnin päiväunet. Ihan hyvin voin. Aina ihmetyttää nämä "säännöt", että pitää sitä tai tätä... Ei Iltalehden terveysosiosta löydy totuus vaan ihan omaa kehoa kuuntelemalla.
Eivät kaikki tarvitse kahdeksan tunnin yöunta.
Ärsyttää minuakin nämä Iltalehden ym. ohjeistukset. Luo lähinnä paineita muutenkin riittävän stressaavan elämään. Ei kaikilla mene ihan niin, että saa päättäessään nukuttua sen 8 h putkeen..
Joskus en saa nukuttua kuin reilu 6 tuntia vuorokaudessa (en yksinkertaisesti nukahda kovin aikaisin ja herätyskin on aikaisin), joskus nukun sen 6 tuntia yössä ja päivällä ehkä 2-3 tuntia ja joskus saan nukkua aamulla niin pitkään kuin haluan, niin silloin tulee nukuttua jopa reilu 10 tuntia vuorokaudessa, keskimäärin nukun ehkä reilut 8 tuntia vuorokaudessa mutta näin talvella erityisesti on vaikea herätä aamulla aikaisin kun tekisi joka päivä mieli nukkua vähintään jonnekin kymmeneen asti.
Käyn toimistotyössä ma-pe ja nukun arkisin noin 8h yössä. Viikonloppuna vähän enemmän, ehkä 9h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää, kuka ehtii nukkua 9-10 h, jos käy töissä.. Näyttäisi olevan palstalaisten keskuudessa yleistä.
Ei ole lapsia tai muita velvoitteita. Kolme ohjattua harrastusta viikossa 1,5h kerrallaan, yksi niistä lauantaina. Normi 8-16 työ.
Ehtisin nukkua usein vaikka 14h vuorokaudessa, mutta ihan niin suuri ei ole unentarve. :D
8-9h unta on itselleni sopivasti. Seitsemänkin riittää, jos ei ole univelkaa. Yli 9 on sitten jo liikaa; tulee saamaton, kömpelö ja hidasälyinen olo.
Tosin riippuu myös siitä, mihin aikaan nukkuu. Jos menen nukkumaan klo 3.00, niin on ihan sama minkä verran nukkuu, olen tosi väsynyt koko seuraavan päivän. Ja toisaalta jos tosi väsyneenä nukahtaa jo vaikka klo 21.00, niin herätessäni klo 7.00 olen virkeä eikä olo ole yhtään tönkkö, vaikka olen nukkunut 10h putkeen. Mutta tällöin onkin varmaan univelkaa alla, kun noin aikaisin on tullut unta.
Säännöllinen klo 22.30 nukkumaan ja 8.00 ylös on minulle luontaisesti sopiva rytmi (en yleensä nukahda heti vaan luen vajaa puoli tuntia sängyssä ensin). Töihin vaan pitää mennä kahdeksaksi, niin joudun heräämään aikaisemmin kuin olisi helpointa. Mutta siis ei se seiskalta herääminen paha ole, ei niin luontaista vaan ja ilman kelloa nukun helposti pommiin.
Alle 6h. Liian vähän, aivan liian vähän, olo on pska 24/7 ilman kunnon yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menen nukkumaan 19.30. Hyvin ehtii nukkua 9h.
Päivällä nukun korkeintaan tunnin. Yöllä ainakin 6 tuntia.
7,5h/ yö.
Päivällä nukun, kun voin.
11 tuntia. Vapailla vähemmän sillä haluan saada tehtyä kotityöt mitä en viikolla jaksa/nukkumiselta ehdi.
Nyt kun olen opiskelijana, ja gradu ja itsenäiset etätyöt, niin nukun n. 8-10h joka yö. Koen nukkuvani hyvin (saa olla kiitollinen, joskus oli aikoja kun illat meni valvoessa).
Lukekaa kirja "Unen voima, miksi nukumme" ! ! Törkeän hyvää infoa unesta.
JA yleisin syy miksi itse herään aamuyöstä on se, että olen syönyt huonosti (liian vähän/ravinneköyhää ruokaa). Siskollani on pahoja univaikeuksia, ja hän syö minun mielestä aivan liian vähän. LISÄTKÄÄ SITÄ SYÖMISTÄ, eli hyviä rasvoja (siemenet, pähkinät, oliiviöljy), hyvin sulavaa proteiinia (kasviproteiinit), paljon eri värisiä kasviksia ja hedelmiä (joka kauppareissulla ja jokaisella lautasellisella kaikkia sateenkaaren värejä). Jos et ole kokeillut, suosittelen lämpimästi! Uni maistuu paljon paremmin ja pitempään.
Nukun noin 9 tuntia, mutta nykyään vähemmän naapurin takia. Naapurissa menevät nukkumaan noin 12-2 välillä ja heräävät 6 aikaan. Jää ihan liian vähäiset unet, kun melkein kaikki äänet kuuluu seinän läpi ja siihen heräilen. Olen ihan uupunut, töissä ja muussakaan ei enää mikään onnistu väsymyksen takia.
8-9 h unet. Nukkumaan menen joka ilta samaan aikaan . Hyvin riittää ja on luksusta. Mikäs tässä sosiaalipummina nukkuessa
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Yöllä 7-8h ja töiden jälkeen, kotiin tultua tasan 45min päikkärit.
Usein ainoastaan 4h. Mietin erilaisia asioita ja kärsin luultavasti masennuksesta. Olen yrittänyt puhua vaimo kanssa mutta se ei onnistu. Raskasta on.
Vierailija kirjoitti:
Alle kahdeksan tunti nukkuvat eivät ole pirteitä ja kuolevat nuorempina!
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/terveys/nukutko_kuusi…
http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys-hyvinvointi/terveys/nuku-kunnoll…
Niin, mutta suhteellisesti laskettuna paljon nukkuvat elävät ihan yhtä vähän, jos ajatellaan valveilla olemisen olevan elämistä.
Mutta tuo on hyvä uutinen. Eipähän tarvitse elää liian vanhaksi samassa vi tut uks essa, joka päivä.
Alle neljä tuntia. Eihän se riitä ja luultavasti kuolen sydänkohtaukseen ennen kuin täytän 50.