Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moderni sisustus. Miksi kaikkien kodit ovat tismalleen toistensa kopioita?

Vierailija
01.11.2017 |

Eikä tarvitse nyt tulla avautumaan siitä, miten oppikirjassa määriellään se oikea skandinaavinen ja moderni sisustus. Tiedätte kyllä mitä mä nyt ajan takaa.

Olenko mä ainut, joka ei halua kotiinsa tätä modernia ja skandinaavista ilmettä? Tuntuu, että kaikkien kodit ovat toistensa kopioita. Pari Hayn penkkiä, Lokki valaisin ja jokunen Aallon huonekalu, ikean Bestå, mahdollisimman selkeälinjainen valkoinen tai harmaa sohva. Paljon valkoista. Sitten tottakai niihin paperipusseihin viherkarvi, design lettersiä ja marimekon astioita. Vessassa roikkuu mieluiten marimekon tms pyyhkeet ja näitä dotsin nuppeja yms joka puolella. Clusen kello sit vielä vesaan pöydälle. Sama väritön maailma jatkuu tottakai lastenhuoneissaki..

Tehkää mitä haluatte. Jokainen voi sisustaa ihan miten haluaa.

Mutta onko oikeasti yli puolella 20-45 vuotiaista naisista oikeasti täysin sama sisustusmaku, vai onko kyse siitä, että haluaa samaa kuin muut. Ettei oikeasti ehkä olekaan itsellä niin silmää, vaan haluaa kopioida muilta? Ehkä tavoitteena on vaan halu olla kuten muutkin ja saada ottaa siitä lokkivalaisimesta ja villamatosta kuva someen, että kaikki näkee että olet muotitietoinen?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt myös tuota velkaantumista. Kun pankkialalla työskentelen, niin aihe kiinnostaa erityisesti.

Trendisisustaminen ei ole varsinaisesti edes hyvätuloisten harrastus. Trendejä ja tiettyjä merkkejä seuraavat ovat usein alempaa keskituloa olevia. Ihan kuten lasten haalareissakin. Duunarin lapsi kulkee todennäköisemmin jossain kalliissa merkkihaalarissa.

Fakta on, että paljon niitä tavaroita ostellaan osamaksulla jne.

Asuntolainan yhteydessä ei enää saa autolainaa kuten ennen. Vielä joku aika sitten monet nostivat asuntolainaa rutkasti yli tarpeen, koska oli pakko saada se uusi auto pihaan. Nyt sille on tullut hieman jarrua ja lainaa saadaan vähemmän ylimääräistä ja nyt sitten pitää epätoivoisesti nostattaa statusta edes niillä Lokkilampuilla ja vastaavilla.

Kyllähän (ainakin täällä Pohjanmaalla) suurimmat ja kalleimmat talot rakentavat keskiluokka. Suurituloiset pienempiä taloja tai ostavat useammin jo valmiin talon.

Näyttämisen halua siis niille, jotka eivät riittävästi tienaa tai muutoin koe menestyvänsä.

Sitähän tämä Hay-Lokki-Yki Nummi-Artekin kanto yms on.

hieman ot, mut varakkaathan usein myös perivät sellaista tavaraa jota kehtaa laittaa esille, joten siksikään heillä ei ole samaa tarvetta kantaa kaupasta statusesinettä talon täydeltä...

Vierailija
62/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä ei vain ole ns. tyylisilmää ja kopion kopiot ovat heistä ihan kivoja. He myöskin persoonina ovat yhtä tylsiä. Työssäni nään paljon koteja ja n. 60% naisen asuttamissa asunnoissa ei ole mitään persoonallisuutta. Poikamiesboxit ovat sukulaisten sisustamia.

Että ei ole tyylisilmää, olen tylsä ja persoonaton? Siksi, että en jaksa keskittyä sisustamiseen??????? Salli mun nauraa. :´D

Ymärrättekö te rakkaat, persoonalliset, värikkäät ja tyylisilmäiset pikku oraakkelituomarit ollenkaan sitä, että kodinsisustus ei ole meillä kaikilla harrastusten kärkipäässä? Ihan voi vaan olla erilainen ihmistyyppi :)  Kaverini osti kerran uuteen tyhjään kotiin eron jälkeen muutettuaan erään huonekalukaupan näyttelysisustuksen kokonaisuudessaan. Itse laiskana sisustajana otin sisustussuunnittelijan ja annoin spekseiksi valoisuuden ja käytännöllisyyden. Musta se ei ole tylsä ollenkaan. 

En minäkään ala haukkumaan ihmisiä siitä, että mikä ihme on, kun ei kaikki halua harrastaa kenttäratsastusta ja miksi vain harvat ja älykkäät, persoonalliset (tietysti kaltaiseni) ihmiset nauttivat mudan roiskuessa hevosen kavioista ja maastoesteiden ylittämisestä ja kaikesta vaarasta ja jännityksestä joka siihen liittyy? Ai niin ja tämähän oli ennen kaikkea TYYLIKKYYSkysymys :D  Koska minun mielestäni maastoesteratsastus on _tyylikäs_ harrastus, jokainen, joka ei sitä harrasta, on auttamattomasti tyylitön moukka! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pari lemmikkiä, ei valkoinen kauaa ole valkoinen. Tykkään väreistä (myös valkoisesta) ja eläminen viihtyisässä kodissa on kiva asia. Joskus olin kovin siivousintoinen, mutta siitä on saanut vähän hellittää ja sietää eläinten jälkiä kodissa, asuvathan nekin siellä. Talven hämäryydessä tosin se hyvä puoli, ettei nurkkien nuohoamista tule juuri ajateltua. Perussiisteys ja kotoisa olo, perheellä on hyvä olla, olisko se mun sisustusidea?

Vierailija
64/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindalunda kirjoitti:

Olenko ainut, jonka mielestä tässä ei nyt ole kyse väreistä, vaan siitä, että ne kamat ovat tismalleen samanlaiset joka kämpässä? Valkoinen koti on usein jopa värikästä tyylikkäämpi. Valkoharmaa tms koti voi todennäköisemmin olla hienostunut, jos sellasta lookia haluaa.

Mutta joo. En jaksa enää esim somessa seurata juuri mitään sisustusjuttuja. Instagramissakin kaikki sisustajat postaa samanlaisia kuvia, ettei edes tiedä kenen kämppä on kyseessä.

Matoissa on aina meneillään muutama blogimatoksikin kutsuttu matto, joka sitten löytyy kaikilta.

Nykyään sitten kaikki apinoi toisiltaan samoja kiluja ja koluja ollakseen varmasti trendikäs ja että kodista löytyy ihan varmasti kaikkea sellaista, että naapurit sitten tietää sinunkin olevan aaaah niin sisustuksellinen ja hieno ihminen.

Eli nyt siis kaikki hankkimaan, ellei jo satu olemaan:

Lokki valaisin, Moccamaster, artekin kanto lehtiteline/puuteline, artekin pari huonekalua, Hayn ritilätuoli, kuppituolit, harmaa sohva, string hyllyt, Deseniolta julistetauluja, mari mekolta astioita, vaaterekki esille, johon asetellaan pari sisustukseen sopivaa vaatetta esille, ikean Bestå tv-taso, olkkariin marmoripöytä tai ns tarjotinpöytä (mieluiten Hayn), sellaset isot nupit eteisen seinälle ja mieluiten vaikkapa Michael Korsin laukku siihen esille. Suotavaa olisi, että jostain löytyisi myös vähän Vallilaa. Kaikki muu "siis ku kaikilla muillakin on" olisi myös suotavaa olla esillä, kuten joku pintatrendi rannekello, saippuapullo, lapselle ostettu esittelytalvitakki tms.

Olen suunnilleen samaa mieltä kanssasi, mutta moccamaster on oikeasti todella hyvä kahvinkeitin ja kestää vuosia ja vielä vuosia. Me juuri vasta hankittiin. Siskolla ollut sama käytössä jo 16v.

Sitä en tiennyt, että se on jotenkin trendikästai liittyy sisustukseen.

Vierailija
65/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt kenelläkään tuollaista sisustusta.

Vierailija
66/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että joku väreihin hurahtanut täällä haukkuu valkoisia koteja.Värikkyyshän on vaan se nyt nouseva trendi, eli pian on kaikilla muillakin niitä värejä, mitäs sitten?

Pääasia että kotona on hyvä olla.Värillä ei niin väliä.

Vierailija
67/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koettanut panostaa sisustuksen laatuun siten, että hankin mieleisiäni (massiivipuisia, tummia kalusteita) käytettynä. On meilläkin sitä valkoista lastulevy-Ikeaa eteisessä, mihin oli saatava toiminnalliset kalusteet (kompaktit kaapit ja lipastot) eikä mitään antiikki-rokokoota.

Vierailija
68/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo skandinaavinen tyyli sattuu olemaan se, joka miellyttää minun silmääni eniten. En kopioi muita tai mene trendien mukaan, minä vain henkilökohtaisesti pidän siitä tyylistä. Makuni on myös aika pysyvä siinä mielessä, että en lähde mukaan jokaiseen uuteen hömpötykseen.

Vierailija
69/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella vuosikymmenellä on omat sisustussuuntansa tai -trendinsä kuten tällä hetkellä sanotaan. Samalla tavalla ne aiempien vuosikymmenten asunnot saman sosiaaliluokan sisällä olivat keskenään samanlaisia kuin nykyään. Nyt keskiluokkaa on määrällisesti paljon ja siksi keskiluokan sisustustrendi on levinnyt laajalle. 70-luvulla työväenluokan sisustustyyli oli vallalla, kun duunareita oli enemmistö.

Ja kuten joku yllä kirjoitti ihmiset tuntee saman sosiaaliluokan ihmisiä ja päättelevät siitä, että jokin sisustustrendi olisi toistaan voimakkaampi. Menepä pitkäaikaistyöttömän ja duunarin perheeseen, jossa 3 lasta, eipä taida olla noita mainitsemisiasi juttuja. Tai Helsingin keskustassa pienessä kolmiossa asuvaan 4-henkiseen kulttuuriperheeseen, joka harrastaa kierrätystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi