Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moderni sisustus. Miksi kaikkien kodit ovat tismalleen toistensa kopioita?

Vierailija
01.11.2017 |

Eikä tarvitse nyt tulla avautumaan siitä, miten oppikirjassa määriellään se oikea skandinaavinen ja moderni sisustus. Tiedätte kyllä mitä mä nyt ajan takaa.

Olenko mä ainut, joka ei halua kotiinsa tätä modernia ja skandinaavista ilmettä? Tuntuu, että kaikkien kodit ovat toistensa kopioita. Pari Hayn penkkiä, Lokki valaisin ja jokunen Aallon huonekalu, ikean Bestå, mahdollisimman selkeälinjainen valkoinen tai harmaa sohva. Paljon valkoista. Sitten tottakai niihin paperipusseihin viherkarvi, design lettersiä ja marimekon astioita. Vessassa roikkuu mieluiten marimekon tms pyyhkeet ja näitä dotsin nuppeja yms joka puolella. Clusen kello sit vielä vesaan pöydälle. Sama väritön maailma jatkuu tottakai lastenhuoneissaki..

Tehkää mitä haluatte. Jokainen voi sisustaa ihan miten haluaa.

Mutta onko oikeasti yli puolella 20-45 vuotiaista naisista oikeasti täysin sama sisustusmaku, vai onko kyse siitä, että haluaa samaa kuin muut. Ettei oikeasti ehkä olekaan itsellä niin silmää, vaan haluaa kopioida muilta? Ehkä tavoitteena on vaan halu olla kuten muutkin ja saada ottaa siitä lokkivalaisimesta ja villamatosta kuva someen, että kaikki näkee että olet muotitietoinen?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FB-ryhmässä tullut niin monta kertaa eteen klooniolkkari, jossa valkoinen/harmaa sohva, Tanger-matto tai vastaava, valkoinen Bestå-tv-taso ja Hay Hee-nojatuoli tai kaks. Piristyksenä toki roosa sohvatyyny. Vittsjö-hyllyn päällä peikonlehti ja moderni suttutaulu sekä Desenion klassikkoprintit ohuissa mustissa kehyksissä.

Ja köökissä niitä muovisia kuppituoleja puujaloilla, kalliita aitoja tai halpoja jysk-kopioita. Unohtamatta String-seinähyllyä, tai Halpahallin vastaavaa. Pöydällä Marimekon tai Design-lettersin mustavalkoiset astiat.

On siellä hienojakin koteja, sellaisia, missä näkyy että on omaakin silmää ja kykyä tuoda persoonallisuutta sisustukseen, ja sellaista kerroksellisuutta. Nyt monilla näkyy niin selvästi, että ne maalaisromanttiset elementit (valkoinen Ektorp, Hemnesit, arkkupöydät ja koristeelliset peilit) on rahdattu ulos ja hankittu uuutta ja halpaa tilalle. Mitäköhän seuraavaksi?

Noi teema, marimekot, arabiat, Pentikit, muumit yms kaikilla olevat astiat on saaneet ainakin meillä "vastarinnan" aikaiseksi:)

Arkiastiana on V&Bn Tipo Blue ja parempana Ikean ihana Skyn. Tuon Skynin (aidon) posliinin laatu on järjettömän hyvä verrattuna kaikkiin luettelemiini kivitavara-astioihin!

Vierailija
42/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin syy tuohon yhdenmukaiseen sisustukseen ole ihan siinä että mitä kaupoista saa? Aika harva viitsii alkaa tuottamaan ulkomailta huonekaluja pelkän erikoisuudentavoittelun nimissä. Joten sen sijaan kaikki menee vaan sinne paikalliseen sisustuskauppaan ja ostaa mitä sieltä on tarjolla ja mikä käy yhteen vähän kaiken kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap ainoa. Itse yritän luoda kotiini jotain tämän tyylistä tunnelmaa

https://i.pinimg.com/736x/3b/3a/82/3b3a820d82d9c5c8f00d033697165e02--vi…

Tummia tapetteja, vanhoja tummia huonekaluja, messinkikynttelikköjä, paksuja runsaita samettiverhoja, itämaisia mattoja... monelle sisustumakuni on ihan kauhistus, tiedän. Itse tietysti viihdyn. Kaikki tyylillään.

Vierailija
44/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah niin samaa mieltä! En myöskään ymmärrä miksi sisustaminen = trendikkään koristekrääsän ja rojun ostaminen. Sisustuslehdet täynnä tylsää, harvoin on mielenkiintoisia koteja eikä näitä showroomin näköisiä ”asianharrastajien” tavarakokoelmia. Itse olen köyhä mutta harrastan antiikkia, en osta ollenkaan uusia huonekaluja. Ikean lastulevystä en maksaisi euroakaan. Mihin sitten kipataan kaikki tuikkukipot ja ruusukultaiset maljakot kun muoti muuttuu?

Vierailija
45/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ongelmana se, että mistään kaupasta ei saa kuin sitä mikä sillä hetkellä on muotia.

Helsingissä ehkä on enemmän vaihtoehtoja, mutta muualla Suomessa vaihtoehdot typistyvät siihen mikä on muotia tai mitä sattuu löytämään kirpparilta.

Itse olen tämän kokenut ongelmaksi silloin kun tarvinnut ostaa vaikka uusi sohva tai jotain muuta isompaa sisustusjuttua. Joskus on joutunut vaan odottamaan että se muoti menisi ohi mistä ei itse pidä, ja on pitänyt vaan pärjätä sen vanhan rikkinäisen sohvan kanssa.

Kaipaisin kyllä enemmän vaihtelua ja valinnanvapautta.

Tapetteja on helppo tilata netissäkin, varsinkin jos niistä saa mallikappaleita., mutta jotkut huonekalut kävisi mielellään näkemässä ihan livenä. Kuvat kun eivät aina kerro totuutta.

Matkoilla käydessäni käyn paljon erilaisissa sisustuskaupoissa ihailemassa kaikkea ihanaa. Harmi vaan että niitä ihania juttuja ei pysty tuomaan kotiin, ihan pieniä esineitä lukuunottamatta.

Vierailija
46/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan näppylöitä kun näenkin sanaparin moderni ja skandinaavinen.

Vierailija
47/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan uniikkeja olette!

Kyllä meidän tyylittömien massasopuleiden on nyt mentävä nurkkaan häpeämään kun ei vaan urpoudessamme tajuta sisustaa niin kuin te.

Täytyy olla kiitollinen, että teitä on edes muutama, jotka taidatte oikeaoppisen ja oikealla tavalla persoonallisen sisustustavan!

Osuko?:D

Totta puhuen inhoan myös ko. tyyliä. Esim okv on kauhuskenaario. Kevyt (=opiskelijamainen, halpa), valkoinen (sairaalamainen) ja tylsä. Pahinta ovat juuri ne opiskelijamaiset rimpula-string-hyllyt. Kauheat!!!

Toinen inhokki on hölmö kukka-amppeli jossain tyhmässä paikassa roikkumassa.. Huomaa, ettei kodissa haeta muuta kuin muodikkuutta. Missä kirjat, taide? Ikea-kuvia ei lasketa. Noissa kodeissa asuu tyhjiä ihmisiä, joiden tyhjyyttä koti ilmentää kivasti.:)

Vierailija
48/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei v!ttuakaan kiinnosta sisustaminen. En tajua, miksi hitossa mun pitäisi nuohota jossain kirppiksillä etsimässä persoonallisia sisustusratkaisuja. Haluan kuitenkin, että kämppä on suht yhdenmukainen, on helpompi pitää järjestystä yllä eikä tuu kotona levoton olo. Ja perusroinan pitää olla sellaista, että uutta saa helposti liitettyä mukaan ilman, että se sotii vanhojen kalujen kanssa. Plus uusien kamojen hankkimisen pitää olla äärimmäisen helppoa, nopeaa ja yksinkertaista, ei missään nimessä mitään pikkukaupunkien osto- ja myyntiliikkeiden koluamista.

Tommonen sliikki skandinaavinen meininki ei vie liikaa huomiota muusta, monet näistä muotirojuista ovat myös toimivia, saa sotkut ovien taakse piiloon ja pinnat on kestäviä, helppoja pitää puhtaana. Että sillä meillä ainakin mennään, mikä on helposti saatavilla ja sopivat yhteen. Viimeisimmän muuton yhteydessä pari vuotta sitten hankkiuduttiin eripariroinasta eroon ja ostettiin aika nopealla tahdilla ja vähällä vaivalla uudet modernimmat romppeet tilalle. Investointi oli iso, mutta toivottavasti näillä mennään vuosikymmenet.

On joo varmaan jonkun mielestä tylsää, kun ei ole hipahtavaa kirpparimeinkiä eikä oma kädenjälki näy missään. Ei tuo varmaan omaakaan silmää eniten miellyttävä ratkaisu ole. Mutta kun ei kiinnosta ei niin tipan vertaa käyttää kallista aikaani johonkin tuon kummempaa, niin näillä mennään.

Vierailija
49/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan muuttamassa uuteen taloon tämän kuukauden lopulla. Tulee sisustukseen sitä ap:n mainitsemaa tylsää vaaleutta ja Lokki-valaisin. Valaisin on äitini peruja. Mutta ollaankin nyt asuttu aikamme vanhassa rintamamiestalossa, jossa on keittiössä oranssia seinää ja punaista lattiaa, kamarissa keltaista tapettia, rappuset ylös sinapinkeltaista violetilla seinällä. Riitti, kun 10 vuotta katseli niitä. Eipä kannattanut rempata, ja talo puretaankin autokatos/varaston tieltä. Talo on miehen kotitalo, ja anopin kuoleman jälkeen tultiin tähän. Joten ehkä ymmärrät, miksi haluan vähän "rauhallisemman" värimaailman..

Vierailija
50/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva selata sisustuslehtiä. Mutta joskus ne edustus- ja mallikodit menevät kyllä överiksi. Eniten mietityttää se mieletön pieteetti johonkin yksityiskohtaan. Esimerkiksi jossain lehdessä oli sellainen älyttömän ruma "kirsikkalamppu". Siis kaksi mielettömän isoa pallukkaa roikkuu katossa ja asunnon omistajien oli "ihan pakko saada se heille".

Just. Hinta oli ihan yhtä iso kuin esineen rumuuskin... Ihminen siis kohdistaa kaiken mielenkiintonsa  ja energiansa yhteen rumaan design-esineeseen ja lehti yrittää uskotella meille kuluttajille, kuinka mielettömän upea juttu se on...

Vierailija
51/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasta saa myös puisia kalusteita ja monet ikean huonekalut, etenkin sohvat ovat oikeasti hyviä.

Asiaan: tuo ei pidä paikkaansa, että kaupoista ei saa kuin muotikrääsää. Meidän uusi talo valmistui kuukausi sitten. Olen joutunut ostamaan kaiken uutta (edellinen talo pahasti homeessa) ja en inhoa mitään muuta tyyliä niin paljon, kuin tätä nykyajan hay-lokki-marimekko-kuppituoli trendiä. Hyvin olen löytänyt kaupoista omaan makuun sopivia juttuja. Sohvan halusin ennemmin hieman romanttiseen tyyliin sopivan ja helposti löytyi. Jean vernetillä on kivoja kaappeja ja hyllyjä jne.. ja ihan perus Asko, isku, vepsäläinen jne löytyy moneen makuun sopivaa. Toki tarjontaa on eniten tähän valtatrendiin sopivaa.

Vierailija
52/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tuollaista ole, eikä kavereillakaan. Mutta kun ollaan taloja käyty katsomassa ostomielessä, on kaikissa uudehkoissa taloissa lähes aina juuri kuvailemasi sisustus ja olen itsekin miettinyt etteikö niihin uusiin taloihin kukaan uskalla mitään värikästä tai omannäköistä hankkia.

Mutta ehkä ihmiset tykkää, samaahan sitä oli ysärillä, kaikilla samaa mäntypaneelia tai valkoista keittiönkaappia puisilla listoilla tai seitkytluvulla, kaikilla samaa sinapinkeltaista ja tummanvihreää.

Olen ihmetellytkin miksi monet talot on pilattu laittamalla valkoisiin kaappeihin puiset listat. Onko esim tullut halvemmaksi.

Harmi että monissa vanhoissa vuokra-asunnoissa on tuollaiset jätetty vaikka muovilattiat uusittu.

Vierailija
53/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOtko sä  ap nähny kaikkien suomalaisten kodit kun voit moista väittää vai yleistätkö joiden tuttaviesi, tiettyjen bloggareiden ja sisustuslehtien kuvien kodit =kaikkien kodit.

Väitänpä että valtaosa suomalaisten kodeista ei  edusta tuota  tyylisuuntaa joten hohhhoijaa vaan.

Vierailija
54/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tuollaista ole, eikä kavereillakaan. Mutta kun ollaan taloja käyty katsomassa ostomielessä, on kaikissa uudehkoissa taloissa lähes aina juuri kuvailemasi sisustus ja olen itsekin miettinyt etteikö niihin uusiin taloihin kukaan uskalla mitään värikästä tai omannäköistä hankkia.

Mutta ehkä ihmiset tykkää, samaahan sitä oli ysärillä, kaikilla samaa mäntypaneelia tai valkoista keittiönkaappia puisilla listoilla tai seitkytluvulla, kaikilla samaa sinapinkeltaista ja tummanvihreää.

Olen ihmetellytkin miksi monet talot on pilattu laittamalla valkoisiin kaappeihin puiset listat. Onko esim tullut halvemmaksi.

Harmi että monissa vanhoissa vuokra-asunnoissa on tuollaiset jätetty vaikka muovilattiat uusittu.

Ja piti myös sanoa että nyt tajusin että tuo yhdistelmä onkin ollut tyylikästä.

Vierailija
55/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että vaihdellaan verhoja ja mattoja ja ehkä ostetaan muutama uusi sisustusesine tms.

Se on kuitenkin mun mielestä outoa, että uusitaan trendien mukaan jatkuvasti yhtä ja toista. Kertoo vain omasta epävarmuudesta ja halusta olla kuten muutkin. Se Hayn tarjotinpöytä ja keinutuoli halutaan vain, että voi postata kuvan Someen ja tadaaa kaikki näkee miten trendikäs sisustaja olet.

Vierailija
56/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tykkäisin vähän erilaisesta sisustuksesta ja sisustaisin eri tavalla jos olis RAHAA, näin opiskelijana kun muutin  nuorena omaan kämppään niin otin sitä mitä sai ja se mitä sain tai mihin oli rahaa oli ikean tylsät simppelit huonekalut. Edelleen samat kamat ja ei todellakaan rahaa ostaa jotain erikoisempaa:/ Hyvä kun on uusiin petivaatteisiin ja pyyhkeisiinkään varaa :(

Vierailija
57/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sisustukseen ottamatta kantaa. Mutta en käsitä miksi ihmiset remontoi koko ajan? Kertoo todellakin vain siitä, että elämän ainoa tehtävä on olla muiden silmissä jotenkin hieno ja menestyksekäs, olematta sitä oikeasti.

Tapetoidaan ja maalataan ja puolen vuoden päästä sama uudestaan. Keittiöön halutaan uudet tasot, koska "ei tää harmaa ollutkaan mun juttu" ja kaikkea vaihdellaan koko ajan. Leivänpaahdin ja muut härpäkkeetkin oatetaan uutta muodin mukaan.

Sitten lehdet uutisoivat, kun Kulutusluottoja otetaan yhä enemmän ja kotitalouksien velka kasvaa, yhä enemmän asuntoja menee ulosottoon jne.

Vierailija
58/69 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt myös tuota velkaantumista. Kun pankkialalla työskentelen, niin aihe kiinnostaa erityisesti.

Trendisisustaminen ei ole varsinaisesti edes hyvätuloisten harrastus. Trendejä ja tiettyjä merkkejä seuraavat ovat usein alempaa keskituloa olevia. Ihan kuten lasten haalareissakin. Duunarin lapsi kulkee todennäköisemmin jossain kalliissa merkkihaalarissa.

Fakta on, että paljon niitä tavaroita ostellaan osamaksulla jne.

Asuntolainan yhteydessä ei enää saa autolainaa kuten ennen. Vielä joku aika sitten monet nostivat asuntolainaa rutkasti yli tarpeen, koska oli pakko saada se uusi auto pihaan. Nyt sille on tullut hieman jarrua ja lainaa saadaan vähemmän ylimääräistä ja nyt sitten pitää epätoivoisesti nostattaa statusta edes niillä Lokkilampuilla ja vastaavilla.

Kyllähän (ainakin täällä Pohjanmaalla) suurimmat ja kalleimmat talot rakentavat keskiluokka. Suurituloiset pienempiä taloja tai ostavat useammin jo valmiin talon.

Näyttämisen halua siis niille, jotka eivät riittävästi tienaa tai muutoin koe menestyvänsä.

Sitähän tämä Hay-Lokki-Yki Nummi-Artekin kanto yms on.

Vierailija
59/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit ei varmaankaan ole se ongelma, vaan tyyli ja tavarat. Valkoinen sisustus on todella kaunis ja valkoisella ja harmaalla voi sisustaa miljoonalla eri tavalla.

Mutta tää nykyajan muotisisustus alkaa toden totta tökkiä. Kaikki haluavat samaa ja tykkäävät samasta. Oma maku tuntuu olevan ihan hukassa. Lokkia, stringiä, hieman artekia, harmaa moderni sohva, hayta... ugh

Vierailija
60/69 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse taitaa olla ihan siitä, että suurin osa sisustamista harrastavista on alkanut harrastaa sitä vasta hiljattain. He jotka ovat harrastaneet sitä pidempään, jopa perineet harrastuksen lapsuudenkodistaan tai vieläkin kauempaa isovanhemmiltaan, heidän kodeissa onkin sitten yleensä vähän muutakin kuin sitä valkoista live laugh love - lantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan