AV:lla vai AV:llä?
Jos halutaan lausua AV lyhenteenä ("aavee") eikä koko sanana ("aihe vapaa"), niin kummalla tavalla taivuttaisit sen: AV:lla eli "aaveella", vai AV:llä eli "aaveellä"?
Kommentit (40)
Olemmeko aaveella (iik!) vai aa + veellä?
Av:llä, vrt veemäinen, ei veemainen
En tiedä, mutta luulisin että AV:llä
Aihe vapaalla; ei ole mielipide tai luulo
Vierailija kirjoitti:
Aihe vapaaLLA = AV:lla
Aivan, mutta tätä lyhennettä ei nyt ollut tarkoitus lukea koko sanan mukaan vaan kirjaimittain.
En minä ainakaan ajattele AV:stä puhuessani sitä koko sanaa, joten miksi sen mukaan taivuttaisinkaan?
Sama logiikka kuin:
"Alkaako viini v:llä vai v:lla?"
Tietenkin v:llä, siis myös kirjoittelen av:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta tätä lyhennettä ei nyt ollut tarkoitus lukea koko sanan mukaan vaan kirjaimittain.
En minä ainakaan ajattele AV:stä puhuessani sitä koko sanaa, joten miksi sen mukaan taivuttaisinkaan?
Se on ihan yks haile miten ajattelet sen, kielioppisäännöt on selvät. Lyhenteen sijamuoto tulee alkuperäisen sanan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan yks haile miten ajattelet sen, kielioppisäännöt on selvät. Lyhenteen sijamuoto tulee alkuperäisen sanan mukaan.
Ei muuten tule, vaan lausumisen mukaan. En ehdi enää etsiä lähdettä, mutta googlaten varmasti löydät.
Av:lla tai Äv:llä.
Sanan muut vokaalit ratkaisevat, jos a->a, o->o, ä->ä tai ö->ö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten tule, vaan lausumisen mukaan. En ehdi enää etsiä lähdettä, mutta googlaten varmasti löydät.
Sen voi päättää itse kummin kirjoittaa - alkuperäisen sanan vai lyhenteen mukaan. En tiennyt tätä, enkä koskaan ole tällaista ohjetta kuullut. Esim Osakeyhtiöön on minua ohjeistettu lyhentämään aina Oy:öön, mikä minusta näyttää varsin typerältä kun puheessa puhutaan aina kuitenkin Ooyystä eikä osakeyhtiöstä.
Taas oppi aaveelta jotakin!
Katsotteko tv:ta?
Äänestättekö SDP:ta?
Vierailija kirjoitti:
1) Kyllä
2) Heti kun Paavo Väyrynen liittyy siihen
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. AV on lyhenne, joten se taipuu "AV:llä" viimeisen kirjaimen mukaan samalla tavalla kuin tv ja SDP. Eli veetä, veetä ja peetä. Ei veeta, veeta ja peeta.
Enemmistö vastannut väärän. Ei av-mammat näemmä olekaan niin tietäviä kuin aina hehkuttavat. Tämä ei tosin tullut yllätyksenä.
AV:llä tietenkin. En minä taivuta tv:täkään "tv:ta" vaikka lyhenne tulee televisiosta eikä televisiöstä. Lyhenteet eivät taivu alkuperäisen sanan mukaan.
Kuten puhekielessäkin eli on 2 tapaa:
Aihe Vapaalla jossa käytetään molempia kokonaisia sanoja.
AaVeellä kun lyhennetään pelkkä AV.
Vierailija kirjoitti:
Sama logiikka kuin:
"Alkaako viini v:llä vai v:lla?"
Tietenkin v:llä, siis myös kirjoittelen av:llä.
Kokeile uutta
yle.fi-uutiskirjettämme!
Saat kiinnostavimmat juttumme joka päivä sähköpostiisi kello 12.
Tilaa
Entä luetko "aaveeta" vai "aaveetä"?
Ylänuoli = aaveeta eli AV:ta
Alanuoli = aaveetä eli AV:tä
------------------------------------------------------------------------------------------------>