Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eron jälkeen mies ei maksa yhteisestä asunnosta

Vierailija
31.10.2017 |

Asunto-osake miehen kanssa yhteinen. Ostettiin hyvältä paikalta vuosi sitten ja nyt meni lusikat jakoon. Muutin pois asunnosta vuokralle ja mies jäi yhteiseen asuntoon. Nyt mies sitten sanoi että minun täytyy vieläkin maksaa puolet lainasta ja vastikkeesta niinkun tähänkin asti koska asunto on yhteinen VAIKKA EN ASU SIELLÄ. Hän tarjoutui ostamaan mutta olen maksanut vasta niin vähän ettei tulisi kuin alle 2000e enemmän kuin mitä varainsiirtovero oli. Lisäksi arvonnousu houkuttelee mutta en tosiaankaan ole maksamassa asumiskuluja puoliksi asunnosta jossa en edes asu. Emme olleet naimisissa eli ainut omaisuutemme puoliksi on tämä osake. En tahtoisi myydä osaketta miehelle koska muuta omaisuutta ei ole kertynyt vielä ja mies tahtoo pitää toisen puolen itsellään tai ostaa minunkin osan eikä missään tapauksessa myydä pois vaan laittaa vuokralle kun itse muuttaa pois joskus. Eikö kuitenkin olisi kohtuullisinta että hän maksaa asumisestaan ja minä omastani siellä missä itse asun? Mistä saan oikeusneuvoja tai muuta kun tämä ei ole kuitenkaan avioero?

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on hallintaan oikeuttavat osakkeet. Ei se asuminen liity siihen mitenkään. Maksa pois vain. Vuokraa voit toki periä mieheltäsi.

Vierailija
2/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osake miehen kanssa yhteinen. Ostettiin hyvältä paikalta vuosi sitten ja nyt meni lusikat jakoon. Muutin pois asunnosta vuokralle ja mies jäi yhteiseen asuntoon. Nyt mies sitten sanoi että minun täytyy vieläkin maksaa puolet lainasta ja vastikkeesta niinkun tähänkin asti koska asunto on yhteinen VAIKKA EN ASU SIELLÄ. Hän tarjoutui ostamaan mutta olen maksanut vasta niin vähän ettei tulisi kuin alle 2000e enemmän kuin mitä varainsiirtovero oli. Lisäksi arvonnousu houkuttelee mutta en tosiaankaan ole maksamassa asumiskuluja puoliksi asunnosta jossa en edes asu. Emme olleet naimisissa eli ainut omaisuutemme puoliksi on tämä osake. En tahtoisi myydä osaketta miehelle koska muuta omaisuutta ei ole kertynyt vielä ja mies tahtoo pitää toisen puolen itsellään tai ostaa minunkin osan eikä missään tapauksessa myydä pois vaan laittaa vuokralle kun itse muuttaa pois joskus. Eikö kuitenkin olisi kohtuullisinta että hän maksaa asumisestaan ja minä omastani siellä missä itse asun? Mistä saan oikeusneuvoja tai muuta kun tämä ei ole kuitenkaan avioero?

Jos puolet lainasta on sinun nimissäsi, totta kai joudut oman osuutesi hoitamaan. Käytännössä nyt vaadit, että hän kerryttäisi sinulle lisää omaisuutta, mikä ei ole kohtuullinen vaatimus teidän tilanteessanne. Loppujen lopuksi teillä on vain kolme vaihtoehtoa: 1) sinä lunastat miehen osuuden asunnosta ja otat koko lainan nimiisi, 2) mies tekee saman tai 3) myytte asunnon kolmannelle, maksatte lainan pois ja jaatte keskenänne myyntivoiton. Muita vaihtoehtoja ei ole. Mies voi pakottaa sinut kolmanteen vaihtoehtoon vaikka et siihen itse suostuisi ja sinä tietysti voit pakottaa hänet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että sinulle kuitenkin sitten tulevaisuudessa kelpaisi kaikki myyntitulot tästä enimmäkseen miehesi maksamasta asunnosta. Ja nehän pitäisi tietenkin jakaa 50/50?

Vierailija
4/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tyytyväinen, jos pääsisin eroon asunnosta ilman tappiota, kun noin tuoreesta asuntokaupasta on kyse.

Vierailija
5/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei suostu myymään kolmannelle vaikka ehdotin. Itse en haluaisi myydä hänelle koska en hyötyisi arvonnoususta. Laina ja vastike on yhteensä noin 800e joten minun 'osuus' 400e kuukaudessa. Voin siis vaatia 400e vuokraa kuukaudessa häneltä jolla maksan oman osuuteni?

AP

Vierailija
6/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa vastaat myös kuluista, jos omistat osan asunnosta. :D

Vierailija
7/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei suostu myymään kolmannelle vaikka ehdotin. Itse en haluaisi myydä hänelle koska en hyötyisi arvonnoususta. Laina ja vastike on yhteensä noin 800e joten minun 'osuus' 400e kuukaudessa. Voin siis vaatia 400e vuokraa kuukaudessa häneltä jolla maksan oman osuuteni?

AP

Et voi vaatia mitään vuokria. Sinä omistat, sinä vastaat myös kuluista.

Vierailija
8/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstisi on jonkin verran sekavaa, eikä siitä käy ilmi mitä oikein haet takaa. Sinun kannattaa joko myydä puolikas miehelle (kuten hän on ehdottanutkin), vaatia että asunto laitetaan myyntiin kokonaan jos uskot saavasi paremmat rahat vapailta markkinoilta tai sopia miehen kanssa että hän jää ikäänkuin vuokralle sinun puolikkaaseen. Tämä asia olisi kannattanut käsitellä ennen kuin muutit pois. Nykyisellään sinulla ei ole oikeutta vaatia miestä maksamaan esim. vastikkeen kokonaan.

Periaatteessa poismuuttava osapuoli ei voi vaatia tätä, mutta sen sijaan poismuuttava voi vaatia jäljellejäävää maksamaan vuokraa, sillä hän omistaa puolet asunnosta. Vuokraa voi vaatia enintään puolet siitä mitä hän saisi, jos omistaisi asunnon kokonaan. Siksi hänen vuokratulot voivat olla suuremmatkin kuin se puolet yhtiövastikkeesta jonka hän joutuu maksamaan.

Anyway taloudellisesti järkevintä tässä tilanteessa on sopia asia mahdollisimman pian, nimittäin mies asuu puolikkaassasi ilmaiseksi niin kauan kunnes jotain on päätetty. Järkevintä olisi myydä puolikas miehelle, jos et erityisesti halua tehdä kiusaa (tosin häviät itse rahaa mitä pidempään vitkuttelet). Turha jäädä odottamaan mitään arvonnousua, kun samalla häviät koko ajan rahaa miehen asuessa lähes ilmaiseksi kämpässä.

Vierailija
9/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Voit vaatia puolet kohtuullisesta markkinavuokrasta, mitä se nyt sitten onkaan. Jos asunnostanne saisi tonnin vuokraa, voit vaatia 500 häneltä. Jos siitä saisi 600, voit vaatia 300.

Sinun saamasi vuokratulo ei ole sidoksissa lainan lyhennyksen tai vastikkeen määrään, vaan markkinatasoon.

Vierailija
10/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Mistä hiton arvonnoususta? Asunto myyntiin ja joku ostaa sen tuosta noin vaan?

Vierailija
11/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi miehelle hienoa, että hänen ei tarvii maksaa asumisestaan kuin 400e kuussa. Onhan toi nyt ihan järjetöntä, että sä maksat puolet siitä. Tietenkin myyt asunnon miehelle.

Vierailija
12/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Et voi vaatia mitään vuokria. Sinä omistat, sinä vastaat myös kuluista.

Käräjäoikeudet ovat eri mieltä niissä tapauksissa, kun toinen puolisoista jää yhteisesti omistettuun asuntoon. Kumpikin puoliso maksaa osuutensa vastikkeista ja lainasta, kunnes asunto on ositettu. Asuntoon jäävä puoliso joutuu maksamaan vuokraa tyypillisesti kahden vuoden määräajan jälkeen, jos tilanne jatkuu niin pitkään.

Vierailija
13/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Voit vaatia puolet kohtuullisesta markkinavuokrasta, mitä se nyt sitten onkaan. Jos asunnostanne saisi tonnin vuokraa, voit vaatia 500 häneltä. Jos siitä saisi 600, voit vaatia 300.

Sinun saamasi vuokratulo ei ole sidoksissa lainan lyhennyksen tai vastikkeen määrään, vaan markkinatasoon.

Vuokratuloista toki maksat myös verot, joten vuokraa ei auttamatta kata asunnon menoja.

Vierailija
14/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vastike ja laina meneen puoliksi, mutta mielestäni mies kyllä jotain maksaa asumisetsaan.

Ei hän voi ilamiseksi asua, koska omistaa vain puolet asunnosta, toisesta puolikkaasta (kysyjän) täytyy jotain hyvittää kun saa asua siellä.

Jos vastike ja laina on 800, niin mielestäni olisi ok, että maksaa sen 400 "vuokraa".

Mun mielestä ap on oikeassa.

Vierailija
15/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Muista maksaa verot sitten tuosta saamastasi vuokratulosta. Malliesimerkki siita miten asuntotuloa ei verota.

Vierailija
16/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä provo? Ei kai tällaisia kysymyksiä kukaan oikeasti kysy??

AP: tottakai joudut maksamaan oman laisani omasta omaisuudestasi. En tajua, miten onnistut edes sekoittamaan siihen sen, kuka siinä asuu. 

Eikä se nyt vuokraan liity mitenkään myöskään. Asunto on sun sijoitusasuntosi ja saat siitä vuokraa markinavuokran verran tai sen perusteella, paljon mies siitä suostuu sulle maksamaan. Sinähän et miestä voi pakottaa mihinkään myöskään eli olet todella huonossa neuvotteluasemassa tuon suhteen. Et voi todellakaan kuvitella, että koska lainalyhennys on 400e niin vuokra on 400e kun ei ne liity mitenkään toisiinsa. Älä ole tyhmä. 

Jos et ole tyytyväinen miehen maksamaan vuokraan niin ehdota miehelle, että vuokraatte asunnn 3. osapuolelle. Voit myös myydä osuutesi kalliimmalla miehelle, jos hän on valmis kerran ostamaan ja ostaa toisen sijoitusasunnon tuon sijaan. 

Vierailija
17/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Jos kerran miehesi jäi asumaan asuntoon, niin tottakai sinulla on oikeus vaatia miestä maksamaan sinulle vuokraa, kun hän kerran asuu siinä. Vuokran perusteeksi käypä vuokra. Kannattaa muistaa, että tuo vuokra lasketaan pääomatuloksi, josta menee veroa 30%.

Vierailija
18/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asia on niin, että sinä vastaat (puolesta) asunnon kuluista niin kauan kuin sitä omistat. Tämä siis on sen 400E7kk oman ilmoituksesi mukaan. Voit sopia miehesi kanssa, että hän maksaa sinulle vuokraa puolet aslueen käyvän tason mukaisesta vuokrasta. Tämän voit käyttää lainan ja vastikkeen maksuun. Huomaa kuitenkin, että a) se ei todennköisesti ihan riitä ja b) siltä osin kuin vuokra ylittää vastikkeet ja lainan korot, se on veronalaista tuloa, eli siitä menee kolmannes pääomaveroa.

Oikeasti sun kannattaa myydä asuntosi puolikas miehellesi. Tämä on ainoa tapa, jolla pääset eroon noista kuluista. Kolmannelle osapuolelle myyminen ei millään lailla lisäisi sun hyötymistäsi asunnon aikanaan mahdollisesti tapahtuvasta arvonnoususta, koska sitä ei ole vielä tapahtunut.

Vierailija
19/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on aina se riski, että toinen jättää lainat yms maksamatta ja silloin on kusessa molemmat. Joten asian kannattaa hoitaa mahdollisemman nopeasti, joko myymällä osuutensa tai  pitää hakea pesänjakaja, joka vie asian oikeuteen.

Vierailija
20/160 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin tyytyväinen, jos pääsisin eroon asunnosta ilman tappiota, kun noin tuoreesta asuntokaupasta on kyse.

Joko myyt äijälles tai makselet kiltisti kuluja. Mulla ollu sama läppä. Muija alko selittää samaa turhaketta kun sinä.. Meinas ihan tosissaan että ei maksele mitään enää, mutta olis sit esim 15v kulttua tullu hakemaan rahaa, kun asunnon olis pistäny myyntiin/vuokralle. Onneks sen oma faija selitti sille järkeä. Seki pyöritteli päätään. Sit ostin sen ulos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi