Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedostaako kissat, että ihmisellä on pää vai miksi jotkut kissat tuijottaa silmiin?

Vierailija
31.10.2017 |

Vai liikkuvat silmätkö heitä kiinnostaa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ihmiset inhimillistävät elämiä, niin tekevätkö eläimet samalla tavalla ihmisille? Näkeekö kissa ihmisessä ja muissa eläimissä kissamaisuutta samalla tavalla kuin ihminen näkee "ihmismäisyyttä", esim. saattaa pitää jotain eläimen ilmettä surullisena tai ääntä nauruna. Ihminen näkee sekavissa muodoissa ihmisen kasvoja (esim. Kuun pinnalla), joten näkeekö eläimet eläinten kasvoja?

Kuvittelisin, että kissat tekevät noin. Nehän usein lähestyvät henkilöä, joka välttelee niitä ja pakenee kissasta innostuneita. Katsekontaktia välttävä ihminen on niille helpommin lähestyttävä kuin innoissaan silmät tapillaan kissaa ihaileva.

Vierailija
22/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näön varassa saalistavan pedon ole syytä kyetä erottamaan helposti monen lajin yksilöt toisistaan ja kyetä tarkkailemaan näiden kuntoa ja aikomuksia. Jos lammaskin tunnistaa parikymmentä ihmistä pärstän perusteella, niin miksei sitten kissa? Jopa akvaariokalat kulkee minun perässä, ei muiden, koska minä ruokin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että kissat ovat paljon parempiakin hahmottamaan toisen olennon liikkeitä. Saalistajeläimenä ja toisaalta varovaisena yksineläjänä kissa on tottunut tarkkailija. Se tuntuu aina tietävän esim. mille etäisyydelle tarkalleen pitää asettua ihmisestä, ettei tämä ihan yllä koskemaan siihen. En minä ainakaan osaa tehdä yhtä tarkkoja laskelmia, saati jostain toisesta lajista kuin ihmisistä.

Vierailija
24/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt sitä, että tunnistaako kissa omistajansa näöltä vai vaan hajuaistin perusteella? Kissoilla kun on todella hyvä näkö, mutta onko niillä olemassa sitä kykyä tunnistaa ulkonäöltä? Mun kissat ilmestyy usein ikkunaan kun oon tulossa kotiin ja tuijottaa mua juuri sen näköisinä kun tunnistaisivat, mutta epäilen. :D Kertokaa joku joka tietää! 

No aivan varmasti tunnistaa. Tunnistaa perheenjäsenet sadan metrin päästä. Huomaa siitä, kun kissa istuu ikkunalla, ja hyppää sieltä ovelle odottamaan kun poika tulee kotiin.

Vierailija
25/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että kissat ovat paljon parempiakin hahmottamaan toisen olennon liikkeitä. Saalistajeläimenä ja toisaalta varovaisena yksineläjänä kissa on tottunut tarkkailija. Se tuntuu aina tietävän esim. mille etäisyydelle tarkalleen pitää asettua ihmisestä, ettei tämä ihan yllä koskemaan siihen. En minä ainakaan osaa tehdä yhtä tarkkoja laskelmia, saati jostain toisesta lajista kuin ihmisistä.

Jos minun kissa kävelee kadulla ihan läheltä, kosketusetäisyydeltä, jostain ihmisestä, tiedän tasan varmaan, että kyseinen ihminen on kissojen kanssa tekemisissä. Jotain muita ihmisiä se kiertää kaukaa. Luultavasti hajuaisti kertoo, onko kissaihmisestä kyse.

Vierailija
26/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin osata kehrätä, minusta se on ylivertainen taito. Todellakin kissat ja koirat katsovat silmiin ihan tarkoituksella ja ihan varmasti tunnistavat tutut ihmiset jo kaukaa olemuksesta. Silloin kun kävin vielä kissan kanssa kävelyllä, myös naapuruston naakat oppivat tunnistamaan minut kaukaa. Silloinkin kun liikuin ilman kissaa seurailivat ja yrittivät kiusata. Niiden parasta hupia oli houkutella kissa narussa puuhun ja minä sitten perässä.

Vierailija
27/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tajuaa.

Mutta vessanpytystä mun kissani ei tajua mitään, vaikka istuu sylissäni pytyllä istuessani päivittäin. Oon yrittänyt saada häntä käsittämään että sinne pyttyyn pissataan, mutta tietty se ei ehkä tajua sitä siksi että mun ahteri peittää koko pytyn.

Vierailija
28/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoilla on hyvä kaukonäkö ja ovat hyviä näkemään liikettä. Koska kissalla tärkeitä ihmiskontakteja ei ole sadoittain, se oppii varmasti tunnistamaan ihmiset niin kävelytyylistä, hajusta, askel- ja puheäänestä. Kissalla on paljon parempi kuulo kuin ihmisellä, joten se kuulee nämäkin jo paljon kauempaa.

Vierailija
29/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt, mieltääkö kissa jossain tilanteessa kädet ja jalat eri olennoksi kuin ihmisen pää. Saattaa olla, että ainakin jalat, silloin kun se aamulla hyökkää peiton alle varpaisiin kiinni. Ei käytä kynsiään, joten kyllä tajuaa, että kyseessä ei ole saalis. 

Vierailija
30/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kissamme rakastaa, jos katsoo sitä silmiin ja puhelee sille lempeästi. "Juttelemme" näin pitkäänkin ja kissa vastaa kehräämällä.

Olen sille ehkä hassu pää, jolla on pitkät raajat. :-D Kissani on ystäväni, joka hyväksyy minut sellaisena kuin olen. Villahousuisen kamuni takia maailma on mukavampi paikka elää.

Vierailija
31/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt sitä, että tunnistaako kissa omistajansa näöltä vai vaan hajuaistin perusteella? Kissoilla kun on todella hyvä näkö, mutta onko niillä olemassa sitä kykyä tunnistaa ulkonäöltä? Mun kissat ilmestyy usein ikkunaan kun oon tulossa kotiin ja tuijottaa mua juuri sen näköisinä kun tunnistaisivat, mutta epäilen. :D Kertokaa joku joka tietää! 

Enpäs tiedä, mutta samaa olen miettinyt. Välillä kyllä olen aivan varma, että nuo katit tunnistavat tutut ihmiset myös ikkunan läpi. Sen tiedän, että ne osaavat tunnistaa jo rappukäytävässä kuuluvista askeleista, onko joku tuttu tulossa (juostaan ovelle vastaan jo etukäteen), liikkuuko rapussa asiaan kuuluva ihminen (eli joku naapuri tai tuttu posteljooni, joihin ei reagoida mitenkään) vai joku vieras (jolloin etenkin vanhempi pitää matalaa urinaa ja vahtaa ovea, ettei kukaan vain hyökkää sisään). Mutta fiksuja eläimiä nuo vaan kyllä ovat.

Kai se nyt tunnistaa. Omista kissoista, joilla on aivan erilaiset luonteet keskenään, näkee hyvin, miten eri tavalla reagoivat eri ihmisiin. Ja niille jotka sanovat, ettei kissa tottele nimeään, niin paskat. Omat kipittävät pitkänkin matkan päästä kotiin kun ovella käyn pari kertaa huutamassa nimeä.

Oma kolli, joka tuli meille kulkukissana ihan pienenä pentuna, on niin perääni kuin olla ja voi, vaikka lapset hoitavat ruokinnan kokonaan. Pitää kai emonaan, kun sitä pentuna kovasti paijailin ja leikitin, sekä nypin tikut pois tassuista ja punkit turkista. Se oli siis ihan pieni ilmestyessään maatalomme pihaan, eikä siitä lähtenyt koko kesänä mihinkään. Pakko se oli sitten syksyn kylmillä alkaa päästää sisälle. 

On edelleen kovin ihmisrakas ja kaipaa rapsutuksia.

Vierailija
32/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kissat tajuaa, että ihminen on erillinen olento, jolla on pää ja silmät.

No mikä niille opettaa, että toi on pää, käsi ja jalat?:D

Kissat käy yön aikana salaisessa kissakoulussa missä niille opetetaan ihmisen anatomia.

Jep. Mun kissa tällä hetkellä luokalla 3 ja vuorossa sisäelimet.

Repesin niin paljon tälle (täällä bussissa) että uskoakseni nenästäni lensi räkää edessä istuvan niskaan 😲

Vierailija
33/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta naapurin rontti näyttää pelottavalta, kun se tuijottaa silmiin. Ihan kun se näkis mun sieluun asti.

Meidän kissa kun tuijottaa silmiin ja sitten siristää silmiään, se on maailman mukavimpia tunteita. Kuuluu hiljainen kehräys.

Vierailija
34/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta naapurin rontti näyttää pelottavalta, kun se tuijottaa silmiin. Ihan kun se näkis mun sieluun asti.

Meidän kissa kun tuijottaa silmiin ja sitten siristää silmiään, se on maailman mukavimpia tunteita. Kuuluu hiljainen kehräys.

Meidän kollin nimi on juurikin Rontti, ja siristelee mielellään silmiään.

Vierailija
35/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ovat paljon älykkäämpiä kuin ap kuvitteleekaan.

Meilläkin kissat ovat tunnistaneet nimensä. Kun asuttiin maalla, meillä oli kissa joka kävi ulkona, ilmeisesti ihan jossain metsässä asti viiletti. Aamulla piti mennä keittiön rapulle huutamaan "Huldaa!" Kesti jonkun aikaa, sitten jostain kaukaa kuului ihme ulvontaa, sitten parin minuutin kuluttua näki kun metsän rajasta juoksee kissa hirmuvauhtia kotiin hypellen esteiden yli kuin gaselli. Kas kun "mamma" kutsui, sitä on tultava vaikka miten kaukaa :)

Toinen kissa tunsi nimensä niin hyvin, että jos kutsui että "Kassu, tule syömään!" alta aikayksikön pyöri kiljuva kolli jaloissa -- jos taas huusi että "Kassu, mitä sinä olet mennyt tekemään! Ryöttiläs!" sitä kissa sai etsiä loppupäivän. Pahantekijä oli synnintuskissaan piiloutunut jonnekin kaapin piemeimpään nurkkaan. Eikä auttanut jos yritti huutaa "Kassu, tule syömään!", arvasi nimittäin juonen heti, että jos tulee joutuu vastuuseen repimästään tuolin kankaasta.

Kaikkein fiksuin oli Lumikki, jolle saattoi sanoa, että "tullaan vasta illalla takaisin, menepä nokosille". Kissa meni sängylle ja etsi torkkuasennon. Jos taas sanoi että "käväisen kaupassa ja tuon sulle tuoretta silakka" -- silloin kissa jäi odottamaan oven taakse ja vaikka asuttiin kerrostalon toisessa kerroksessa, niin jo rakennuksen alaovelle tullessani aloin kuulla huutoa ylhäältä ("missä on mun silakat? tai vastavaa).

Kassu oli kollina ihastunut raksamiesten hommiin. Aina kun tuli joku remppamies tai putkimies meille korjaushommiin, oli korjausmiehellä äkkiä vapaaehtoinen (ei-toivottu) avustaja. Oli kiva katsoa remppamiehen hölmistynyttä ilmettä kun hän etsii ruuvimeisseliä lattialta kyykyssä  ja yhtäkkiä tuhti karvainen tassu tulee sielä miehen jalkojen välistä tavoittelemaan työkalua ("tässä se on!, Etko näe") :) Jos remppamies nousi tikkaille katsomaan jotain katonrajassa, niin kissa oli äkkiä tikkailla mukana myös niska kenossa tiiramassa. Jos kissan vei pois häiriköimästä ja laittoi makkariin suljetun oven taakse, niin sieltä kuului sitten semmoinen kiljunta että oksat pois. Veri veti raksahommiin.

Vierailija
36/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat ovat paljon älykkäämpiä kuin ap kuvitteleekaan.

Meilläkin kissat ovat tunnistaneet nimensä. Kun asuttiin maalla, meillä oli kissa joka kävi ulkona, ilmeisesti ihan jossain metsässä asti viiletti. Aamulla piti mennä keittiön rapulle huutamaan "Huldaa!" Kesti jonkun aikaa, sitten jostain kaukaa kuului ihme ulvontaa, sitten parin minuutin kuluttua näki kun metsän rajasta juoksee kissa hirmuvauhtia kotiin hypellen esteiden yli kuin gaselli. Kas kun "mamma" kutsui, sitä on tultava vaikka miten kaukaa :)

Toinen kissa tunsi nimensä niin hyvin, että jos kutsui että "Kassu, tule syömään!" alta aikayksikön pyöri kiljuva kolli jaloissa -- jos taas huusi että "Kassu, mitä sinä olet mennyt tekemään! Ryöttiläs!" sitä kissa sai etsiä loppupäivän. Pahantekijä oli synnintuskissaan piiloutunut jonnekin kaapin piemeimpään nurkkaan. Eikä auttanut jos yritti huutaa "Kassu, tule syömään!", arvasi nimittäin juonen heti, että jos tulee joutuu vastuuseen repimästään tuolin kankaasta.

Kaikkein fiksuin oli Lumikki, jolle saattoi sanoa, että "tullaan vasta illalla takaisin, menepä nokosille". Kissa meni sängylle ja etsi torkkuasennon. Jos taas sanoi että "käväisen kaupassa ja tuon sulle tuoretta silakka" -- silloin kissa jäi odottamaan oven taakse ja vaikka asuttiin kerrostalon toisessa kerroksessa, niin jo rakennuksen alaovelle tullessani aloin kuulla huutoa ylhäältä ("missä on mun silakat? tai vastavaa).

Kassu oli kollina ihastunut raksamiesten hommiin. Aina kun tuli joku remppamies tai putkimies meille korjaushommiin, oli korjausmiehellä äkkiä vapaaehtoinen (ei-toivottu) avustaja. Oli kiva katsoa remppamiehen hölmistynyttä ilmettä kun hän etsii ruuvimeisseliä lattialta kyykyssä  ja yhtäkkiä tuhti karvainen tassu tulee sielä miehen jalkojen välistä tavoittelemaan työkalua ("tässä se on!, Etko näe") :) Jos remppamies nousi tikkaille katsomaan jotain katonrajassa, niin kissa oli äkkiä tikkailla mukana myös niska kenossa tiiramassa. Jos kissan vei pois häiriköimästä ja laittoi makkariin suljetun oven taakse, niin sieltä kuului sitten semmoinen kiljunta että oksat pois. Veri veti raksahommiin.

Meidän kissa haluaa kans osallistua. Sähkömies oli asentamassa jotain pistorasiaa, huoneen nurkassa kyyryssä, niin sieltä kuului hämmästynyt älähdys. Kissa oli hypännyt olkapäälle katsomaan, mitä hän siellä puuhaa.

Vierailija
37/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kissat tajuaa, että ihminen on erillinen olento, jolla on pää ja silmät.

Kissat käy yön aikana salaisessa kissakoulussa missä niille opetetaan ihmisen anatomia.

Repesin niin paljon tälle (täällä bussissa) että uskoakseni nenästäni lensi räkää edessä istuvan niskaan 😲

Sulla on aika yksinkertainen huumorintaju. Kuka lukee aaveeta yleisellä paikalla?

Vierailija
38/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aika yksinkertainen huumorintaju. Kuka lukee aaveeta yleisellä paikalla?

Siis miksi ei lukisi?

Vierailija
39/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ei lukisi?

No mua ainaki hävettäis jos joku huomais! "jaa tuo on varmaan se joka kirjoittelee jotain pillupyllyjuttuja aaveelle".

Vierailija
40/46 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tykkää härnätä ihmisiä. Miettivät, että on tuokin oikeasti tyhmä, kun käy töissä voidakseen maksaa ruokani, siivoaa sotkut ja vielä rapsuttelee silloin kun olen sillä tuulella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän