Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päätin maksaa vähemmän veroja lyhentääkseni lainat

velallinen_yrittäjä
31.10.2017 |

Olen yrittäjä, joka maksaa verot ennakkoon, kuten monet. Alkusyksystä bisnes on lähtenyt hyvin käyntiin, ja ennusteeni mukaan tuloni koko vuodelta ovat 20-25 tonnin luokkaa (n. 10.000 € toki tienasin tammi-syyskuussa sivutoimisena yrittäjänä kun olin työtön). Verokortti -palvelun mukaan olisi näin ollen velkaa n. 8.000 € ennakkoveroja, mutta en halua vielä maksaa noin paljon veroja. Minulla on nimittäin n. 10.000 € velkaa eri luottokorteilla ja lainoissa. Olen päättänyt siis aliarvioida tuloni yrittäjyydestä vapauttaakseni rahaa lainojen ja luottokorttien nopeaan lyhentämiseen. Maksan toki tämän vuoden puolella vielä jotain ennakkoveroja. Hyvällä tuurilla ja järjellisellä rahankäytöllä voin olla tämän kuvion mukaan TÄYSIN vapaa turhista kulutusvelasta jo ensi helmikuussa. Sitten säästän joka vuosi tietyn summan, joten kun veropäätös ja jäännösverolaput tulevat ensi syksyllä, on mistä maksaa jäännösverot vuodelta 2017. Siinä on naurettavan pieni korko - 0,5 %. Paljon halvempi kuin luottokorttien korot ja kulut. Jo nyt 3:lta luottokortilta ja yhdeltä kulutuslainalta kertyy huimat 83 € / kk. En tiedä, onko tämä täysin järkevä suunnitelma, mutta olen halunnut niin pitkään päästä eroon veloista, ja nyt mahdollisuus tarjoutui. Toisaalta tuntuu huonolta "huijata" verottaja, mutta toisaalta tuntuisi vielä pahemmalta jatkaa huijata itseäni maksamalla 83 € / kk pelkkä kuluissa ja koroissa. Mitä mieltä muut ovat? Ovatko muut tehneet saman tai vastaavan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän montakin yrittäjää, jotka maksaa veronsa  vasta jälkikäteen. Verottajan perimä korko on aika pieni verrattuna moneen.

Kunhan maksat Verottajalle sen, mikä sille kuuluu, niin järjestelyissäsi ei ole mitään väärää. Saattaa vähän kirpaista, kun kerralla joutuu maksamaan mätkyjä, mutta siihenhän olet sitten varautunut.

Vierailija
2/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sotkea firman tulot ja omat menot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 1, näin mäkin luulin. Ei mitään pahaa ole jäännösverojen/mätkyjen maksamisessa, kun osaa suunnitella ja varautua siihen. Ainoa riski on liikkeenvaihdon täysromahdus ensi vuonna, mitä pidän aika epätodennäköisenä.

Vierailija
4/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2, firman tulot ovat ainoat tuloni. Kun asiakas maksaa laskun firman tilille, siirrän itselleni ns. yksityisoton (miinus alv, YEL ja ennakkovero).

Vierailija
5/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opettaja joka opetti alaa sanoi aikoinaan aina elävänsä velaksi verottajalle ja sijoittavansa rahat.  Saa itse rahoista kovemman tuoton sille ajalle. Tietenkin jos rahaa ajatellaan, niin ei käytellä mitään luottokortteja yms. missä vain häviää.

Itse tosin toimin isäni ohjeen mukaan. Ensin maksetaan menot ja sitten vasta käytellään rahojaan. Ehkä siinä häviää vähän, mutta omatunto on aina puhdas eikä tarvitse kikkailla.

Sinkkumies

Vierailija
6/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mitään huijaamista, vaan järkevää talouden suunnittelua. Kulutusluotoissa ja muissa pikalainoissa on kuitenkin aina korkeat korot ja näin ollen niitä kannattaa lyhentää ensisijaisesti. Mätkyjen ottaminenkaan ei ole mikään rikos, vaan huomattavasti kannattavempaa kuin veropalautusten. Ja niissä on huomattavasti pienemmät korot verrattuna lainoihin. 

Vierailija
7/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vainFiksuTaloudenSuunnittelua kirjoitti:

Ei tuo ole mitään huijaamista, vaan järkevää talouden suunnittelua. Kulutusluotoissa ja muissa pikalainoissa on kuitenkin aina korkeat korot ja näin ollen niitä kannattaa lyhentää ensisijaisesti. Mätkyjen ottaminenkaan ei ole mikään rikos, vaan huomattavasti kannattavempaa kuin veropalautusten. Ja niissä on huomattavasti pienemmät korot verrattuna lainoihin. 

Älykäs ei osta millään luotolla ja yritä sitten saada lainaa verottajalta. Ainoa järkevä syy siihen on sijoittaminen.

Sinkkumies

Vierailija
8/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätkyistä voi myös saada alennusta muuttuneen elämäntilanteen vuoksi ;) 

Sinähän tienaat kohta jo rutosti. Kävisikö se muuttuneeksi elämäntilanteeksi?

hehheh.. huumoria vain..

Sinkkumies

Vierailija
9/9 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumies, ymmärrän täsyin. En väitäkään, että aikaisempi luotonotto oli järkevä tai fiksu. Nyt haluan vaan kantaa koko vastuuni luotonantajien edellä, ja mahdollisimman nopeasti, joten voisi taas elää velatonta elämää.

Muuten, älykäs joskus ostaa jotain luotolla, jos luotto on hyvin suunnitteltu ja halpa. Ei pitää likaa moralisoida nämä raha-asiat.