Tiedostaako kissat, että ihmisellä on pää vai miksi jotkut kissat tuijottaa silmiin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt sitä, että tunnistaako kissa omistajansa näöltä vai vaan hajuaistin perusteella? Kissoilla kun on todella hyvä näkö, mutta onko niillä olemassa sitä kykyä tunnistaa ulkonäöltä? Mun kissat ilmestyy usein ikkunaan kun oon tulossa kotiin ja tuijottaa mua juuri sen näköisinä kun tunnistaisivat, mutta epäilen. :D Kertokaa joku joka tietää!
No ainakaan oma kissa ei tunnista mun kädessä olevaa herkkua silmillään vaikka voisi periaatteessa sen herkun nähdä. Sen täytyy oikeasti haistaa sitä herkkua että tietää että se on todella siinä. Samoin tykkää aina vähän haistaa sormiani ennen kuin antaa silittää
Kissalla on huono lähinäkö. https://www.agria.fi/kissa/artikkeleita/kissan-kaytos/kissan-nakoaisti/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kissat tajuaa, että ihminen on erillinen olento, jolla on pää ja silmät.
No mikä niille opettaa, että toi on pää, käsi ja jalat?:D
Kokeile sitä Käsi, olkapää, peppu-laulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt sitä, että tunnistaako kissa omistajansa näöltä vai vaan hajuaistin perusteella? Kissoilla kun on todella hyvä näkö, mutta onko niillä olemassa sitä kykyä tunnistaa ulkonäöltä? Mun kissat ilmestyy usein ikkunaan kun oon tulossa kotiin ja tuijottaa mua juuri sen näköisinä kun tunnistaisivat, mutta epäilen. :D Kertokaa joku joka tietää!
Enpäs tiedä, mutta samaa olen miettinyt. Välillä kyllä olen aivan varma, että nuo katit tunnistavat tutut ihmiset myös ikkunan läpi. Sen tiedän, että ne osaavat tunnistaa jo rappukäytävässä kuuluvista askeleista, onko joku tuttu tulossa (juostaan ovelle vastaan jo etukäteen), liikkuuko rapussa asiaan kuuluva ihminen (eli joku naapuri tai tuttu posteljooni, joihin ei reagoida mitenkään) vai joku vieras (jolloin etenkin vanhempi pitää matalaa urinaa ja vahtaa ovea, ettei kukaan vain hyökkää sisään). Mutta fiksuja eläimiä nuo vaan kyllä ovat.
Ne kuulevat askeleet, mutta varmasti kyllä tunnistavat myös ulkonäön.
Meidän kissat tunnistavat nimensä, toistensa nimet ja tyttäreni nimen. Osaavat sanat ja sanonnat: karkkia, nyt on ruoka-aika. Ovat myös tarkkoja ruoka-ajoista. Aamulla viimeistään seiskalta pitää olla aamiainen pöydässä ja illalla kahdeksan ja puol ysin välillä päivällinen. Ovat myös äärettömän mustasukkaisia, jos toiselle lepertelee, toinen tulee asap siihen kyttäämään.
Minun kissa katsoo ikkunasta kun ajan autolla pihaan. Sitten hän onkin ovella jo vastassa. Hän myös valvoo kaikki pihanhoitotyöt, lumenluonnit ym. ikkunastaan.
Hän ymmärtää sanat sylikissa=tulee syliin, kesäkissa=pääsee terassille, kissanruoka, oma kuppi=erotuksena koiran ruokakupista menee omalle kupilleen ym. Sormella kun osoittaa niin menee siihen suuntaan, esim.
kiipeilypuuhun.
Kissat analysoi paljon paitsi ihmisen silmistä, myös äänestä ja äänensävystä. Kissa nauttii kun sitä kehutaan ja lässytetään. Kokeile vaikka. Kehu ja lässytä, ei tarvitse edes silittää niin kissa alkaa jo kehräämään ja lupsauttelemaan silmiään ja hieromaan kiepautettua häntäänsä pohkeeseesi.
Luin jostain kirjasta taannoin että ulkokissat kulkevat ulkona joitakin tiettyjä omia tiereittejään pitkin, näitä reittejä ei ihminen näe. Matala-arvoisempi väistää korkeampiarvoista kissaa. Sitten he kokoontuvat pitkäksikin aikaa pitämään kokousta johonkin, sitä ei tiedä millä kielellä, silmin vai miten. Sitten lopettavat kokouksen ja lähtevät pois.
No ainakaan oma kissa ei tunnista mun kädessä olevaa herkkua silmillään vaikka voisi periaatteessa sen herkun nähdä. Sen täytyy oikeasti haistaa sitä herkkua että tietää että se on todella siinä. Samoin tykkää aina vähän haistaa sormiani ennen kuin antaa silittää