Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?
Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?
Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.
Kommentit (378)
Ostan omalle lapselle varmaan noin 5-8 lahjaa. Hyvä vuosi töissä ja bonarit tulevat ennen joulua sopivasti.
Ennemin yksi toivottu lahja kuin monta ei-toivottua. Tätä oli omien vanhempieni aivan mahdotonta aikanaan ymmärtää. Meillä aina lapsena määrä korvasi laadun ja siitä en pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä kolmen lapsen lahjoihin mennyt yli 1000€ ja vielä on tarkoitus hankkia muutamat jutut lisää. Mun lapsuudessa sain joululahjaksi vain känniset vanhemmat niin mun lapset saa joka joulu vesiselvät vanhemmat + mieluisia lahjoja niin paljon kun lompakko vaan venyy. Tähän vielä jouluruoat + kodin koristelu. Sukulaisten antamat lahjat päälle. Meille aikuisille riittää ruoka ja lasten ilo jouluna.
Ääripäästä toiseen siis. Mietis nyt vähän. Tonni on ihan hirveä summa.
Tonni kolmen lapsen lahjoihin on vain vähän päälle 300€ per lapsi, ei siis mikään hirveä summa.
Kyllä 300 euroa on paljon rahaa melkein millä mittarilla vaan. Mitä sillä 300e ostetaan?
No eikä ole "paljon rahaa melkein millä mittarilla vaan". Aloitetaan vaikka kuukausipalkasta tai auton tai asunnon hinnasta.
Joillakin se vain mieluisuus vaan mitä kallein hinta millä tehdä vaikutus kavereihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei pidä opettaa siihen, että jouluna saa kymmeniä paketteja.
Riittää vähempikin. Sellainen viisi on maximi. Suuret lahjaröykkiöt ovat jotenkin noloja. Miksi pitää olla valtavasti lahjoja? Niilläkö ostetaan hyväksyntää ja paikataan huonoa omaatuntoa?Meillä lapset saa paljon lahjoja, noin 25 pakettia per lapsi.
Miksi ei? Joulu on lasten juhla.
Jotenkin tuntuu, että joku nyt provoilee. Vaikka tällaisiakin tietysti voi olla. Itse en edes keksisi 25 lahjaa. Itse pystyn ideoimaan alle 10 järkevää lahjaa, ellen sitten osta vain suurta kasaa kirjoja.
Riippuu lahjoittajien määrästä. Lapseni eivät osaa odottaa enempää kuin yksi/lahjoittaja.
Me vanhemmat ostamme yhdessä yhden/lapsi. Yleensä jotain tuiki tarpeellista, tyyliin uusi läppäri tai kännykkä. Kummit ja isovanhemmat lahjoittavat yhden lahjan kukin.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitse. Jotain mieleistä ja jotain tarpeellista on linjani. Ei ole isoihin varaa. Joulu on paljon muutakin kuin lahjat.
Meillä sama systeemi, toki lahjoja tulee lisäksi munmeilta ja kuumeilta joten kyllä niitä useampi kertyy silti
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä aika äärimmäisyyksiin viety tuo lahjojen niukkuus monilla. En ymmärrä miksi vielä joulupukkiin uskovat pienet lapsetkin pitää vetää mukaan tuohon ekologisuussyyllistykseen. Ei lahjoja nyt mitään vuorta tarvita, mutta kyllä 1-2 aika vähän on. Antakaa lasten olla vielä lapsia ja nauttia joulusta, maailman ehtii pelastaa myöhemminkin. Kukaan ei mene piloille tai saa vääriä kulutustottumuksia jos kerran vuodessa jouluna saa vaikka 8-10 huolella mietittyä lahjaa. Ei niiden tarvitse mitään kertakäyttöleluja olla tai krääsää. Se mitä ostetaan ja tehdään joulujen välissä merkitsee kasvatuksessa paljon enemmän. Lahjat ja niiden tuoma jännitys ja avaamisen ilo kuuluvat lasten jouluun.
Vaikka itse kaikkea kulutuskeskeisyyttä kritisoinkin ja kannatan ekologisuutta, olen tästä kyllä samaa mieltä. Pienille lapsille voisi ostaa juuri vaikka 2 lelua, mutta sitten lisäksi voi ostaa hyödyllisiä ja kehittäviä juttuja, mitä ostaisi ehkä muutenkin, tyyliin värikynät ja värityskirja lapsen lempiteemalla (esim. Muumi), jotain vaatteita, jotain karkkia, askartelujuttuja. Ja kirjoja, pelejä, palapelejä yms voi ostaa vaikka kirpputorilta (tarkistaa vain, että kaikki palat ovat tallella). Ja ekologistahan on suosia kierrätyslahjoja. Itse olen ostanut lapsille etenkin kirjoja ja vaatteita kierrätettynä - kirjoja senkin vuoksi, että aina haluttuja kirjoja ei ole enää löytänyt uutena ja antikvariaatti on ollut ainoa paikka ostaa ne.
Mielestäni pari-kolme pakettia olisi oikein sopiva tai yksi aivan täsmälahja (esim. tänä jouluna tyttö saa toivomansa itse/yhdessä askarreltavan ja koottavan nukkekodin osat). Miehellä kuitenkin trauma vanhemmista, jotka ostivat manioissaan marraskuussa jopa autoja ja roinaa, mutta jouluna lapsille saikin ostettua esim. yhteiseksi suihkugeelin eikä kotona ollut ruokaa. Niin että miehen mielestä pitää olla paljon paketteja, joita lapset saavat innoissaan odottaa, jakaa ja aukaista. Meillä menee lahjoihin n. 100 e / lapsi ja lisäksi saavat sukulaisilta sukkia, kirjoja, suklaata yms. Lahjoja enemmän lapset odottaa kuitenkin pulkkamäkeä/luistelua ja joulupukin näkemistä. En usko, että pettyisivät hirveästi jos jonain jouluna jouduttaisiin sanomaan, ettei ole varaa ostaa paljon lahjoja. Mies ei ehkä pääsisi yli sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää vähempikin. Sellainen viisi on maximi. Suuret lahjaröykkiöt ovat jotenkin noloja. Miksi pitää olla valtavasti lahjoja? Niilläkö ostetaan hyväksyntää ja paikataan huonoa omaatuntoa?Meillä lapset saa paljon lahjoja, noin 25 pakettia per lapsi.
Miksi ei? Joulu on lasten juhla.Jotenkin tuntuu, että joku nyt provoilee. Vaikka tällaisiakin tietysti voi olla. Itse en edes keksisi 25 lahjaa. Itse pystyn ideoimaan alle 10 järkevää lahjaa, ellen sitten osta vain suurta kasaa kirjoja.
Sulla on varmaan huono mielikuvitus. Leluilla leikkivälle lapselle tuo määrä ainakin tulee heittämällä täyteen (siis ajatusleikkinä jos pitää keksiä 25 lahjaa). Varmaan keksisin itsellenikin noin monta tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon lahjoja, MUTTA läpi vuoden keräillään vaivihkaa listaa toiveista. Listaan tulee mitä vaan.
"Äiti, ois ihanaa kun ois omat sakset..."
"Iskä, milloin saan oman vasaran..."
"Voi miten nätti metsä, ois ihana juosta siellä!"
Listassa:
* sakset
* vasara
* lahjakortti metsäretkelleNäin niitä kertyy. Pieniä ihania lahjoja, jotka ovat varmasti haluttuja.
Kannattaako jotain saksia papetoida joulupakettiin? Itse laittaisin mieluummin ne samaan pakettiin värikynien ja piirustuspaperin kanssa, niin tulee järkevä setti. Ei jokaista irrallista esinettä tarvita paketoida omaan pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Joulu on lasten juhla.Jotenkin tuntuu, että joku nyt provoilee. Vaikka tällaisiakin tietysti voi olla. Itse en edes keksisi 25 lahjaa. Itse pystyn ideoimaan alle 10 järkevää lahjaa, ellen sitten osta vain suurta kasaa kirjoja.
Mikä tässä nyt on niin outoa tai provoa?
T. Se 25 lahjaa ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan huono mielikuvitus. Leluilla leikkivälle lapselle tuo määrä ainakin tulee heittämällä täyteen (siis ajatusleikkinä jos pitää keksiä 25 lahjaa). Varmaan keksisin itsellenikin noin monta tarvetta.
Itse en tosiaan keksisi itselleni tai edes lapselle. Lapsilla kuitenkin jo on ennestäänkin leluja, ja eivät suinkaan ole koskaan toivoneet kovin montaa lelua - yleensä heillä on ollut pari lelutoivetta. Ja vaikka lapset tykkäävät esim. legoista, en näe jotenkin mitään mieltä siinä, että ostetaan vaikka viisi erilaista legopakkausta. Kaksi legopakkausta voisi vielä mennä. Ja leluissahan on se, että eiväthän ne oikein mahdu minnekään, jos jouluna tulee useampi lelupakkaus. Hirveä tavaramäärä! Kuulostaa vähän siltä, että ostellaan vähän sieltä ja täältä kaikkea eteen tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä kolmen lapsen lahjoihin mennyt yli 1000€ ja vielä on tarkoitus hankkia muutamat jutut lisää. Mun lapsuudessa sain joululahjaksi vain känniset vanhemmat niin mun lapset saa joka joulu vesiselvät vanhemmat + mieluisia lahjoja niin paljon kun lompakko vaan venyy. Tähän vielä jouluruoat + kodin koristelu. Sukulaisten antamat lahjat päälle. Meille aikuisille riittää ruoka ja lasten ilo jouluna.
Ääripäästä toiseen siis. Mietis nyt vähän. Tonni on ihan hirveä summa.
Tonni kolmen lapsen lahjoihin on vain vähän päälle 300€ per lapsi, ei siis mikään hirveä summa.
Kyllä 300 euroa on paljon rahaa melkein millä mittarilla vaan. Mitä sillä 300e ostetaan?
No eikä ole "paljon rahaa melkein millä mittarilla vaan". Aloitetaan vaikka kuukausipalkasta tai auton tai asunnon hinnasta.
Jos kuukausipalkastasi otetaan pois 300€ alat varmasti kitistä.
Jos autolainanasi kuukausimaksu nousee 300€, alat varmasti kitistä.
Jos asuntosi vastike nousee 300€, alat varmasti kitistä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tosiaan keksisi itselleni tai edes lapselle. Lapsilla kuitenkin jo on ennestäänkin leluja, ja eivät suinkaan ole koskaan toivoneet kovin montaa lelua - yleensä heillä on ollut pari lelutoivetta. Ja vaikka lapset tykkäävät esim. legoista, en näe jotenkin mitään mieltä siinä, että ostetaan vaikka viisi erilaista legopakkausta. Kaksi legopakkausta voisi vielä mennä. Ja leluissahan on se, että eiväthän ne oikein mahdu minnekään, jos jouluna tulee useampi lelupakkaus. Hirveä tavaramäärä! Kuulostaa vähän siltä, että ostellaan vähän sieltä ja täältä kaikkea eteen tulevaa.
Ei ne 25 pakettia ole kaikki lelupaketteja.
On paljon erilaisia vaatteita, kirjoja, pelejä ja käyttötavaraa. Meillä ei ostella pitkin vuotta juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin outoa tai provoa?
T. Se 25 lahjaa ostanut.
Kauhea tavaramäärä. Nykyisin aika moni perhe pikemminkin kokee, että roinaa on liikaakin, ja aika harva haluaa enää haalia sitä kasakaupalla lisää. Varsinkin lapsiperheissä moni kokee, että tavaraa on ihan liikaa. Ja itse en tosiaan edes keksisi noin monta lahjaa, ellei siihen sisältyisi jotain turhaa krääsää tai sellaista, joka sinänsä voisi olla ok, mutta ei ole juuri kyseiselle lapselle täsmäostos. Esim. alakouluikäinen lapseni saa kaksi legopakettia (toinen tulee isovanhemmilta), 4 kirjaa, jonkun vaatteen, jonkun karkki- tai suklaajutun, kännykkälaukun, lautapelin ja yhden vapaa-ajan urheiluun liittyvän jutun. Jos pitäisi vielä keksiä 10 lisälahjaa, niin kyllähän se menisi siihen, että väistämättä alkaisi ostella kaikkea turhaa. No, ehkä joku toinen vaate vielä voisi olla järkevä ostos, tai joku lisäkirja... Mutta kun lapsella jo kaikkea tarpeellista on, ja toivomuslistassaankin oli vain kolme asiaa, jotka kaikki tulee saamaan, niin täytyy sanoa, että en kyllä keksisi mitenkään 25 lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne 25 pakettia ole kaikki lelupaketteja.
On paljon erilaisia vaatteita, kirjoja, pelejä ja käyttötavaraa. Meillä ei ostella pitkin vuotta juuri mitään.
No, sitten ehkä vähän eri asia, jos kaikki vuoden aikana ostetut asiat tulee nimenomaan joulupaketeista. Silti en oikein ymmärrä senkään pointtia. Kuulostaa siltä, että joitain asioita pitää osata ennekoida, jos kesän kamppeetkin ostetaan jo talvella, ja jotain sitten täytyy odottaa, kun ei voi ostaa syksyllä tarpeeseen vaan pantataan jouluaattoon.
Miksi tarvitsee olla yhtään lahjaa? Ei kaikki uskontokunnat vietä joulua. Itseasiassa joulua vietää vähemistö maailman väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä helposti tulee 12+ lahjaa. Tuossa on kuitenkin aina 2-3 kirjaa, lautapeli, yökkäri, legoja tms. Sitten joku toivottu lelu. Loput tulee sukulaisilta ja voi olla mitä vaan. Pitkin vuotta ei ostella leluja tai muita krääsää. Jos jotain haluavat, joutuvat siihen itse säästämään. Minusta lahjat kuuluvat lasten jouluun ja en todellakaan koe heidän menevän pilalle tuosta.
Enemmän lellittyjä ovat ne, jotka pitkin vuotta saavat ties mitä muotisälää, kauppareissuilla vinkumalla leluja ja viimeisimpiä muotivaatteita kun eivät muita kelpuuta. Meillä lapset eivät ikinä, siis koskaan, ole kiukutelleet kaupassa esim. leluosastoilla kun mitään ei osteta, joten koen ettei tuo joulun lahjamäärä kasvatusta metsään vie.
Ei minunkaan lapseni ole koskaan kiukutelleet leluosastoilla, vaikka minulla on tapana ostaa heille asioita myös muulloin kuin jouluna tai synttärinä, ja ovat tottuneet, että kaikenlaista extraakin voi saada. Silti esim. joululahjatoiveet ovat maltillisia, eikä heistä ole tullut mitään kerskakuluttajia.
Monen on ja monen ei.
Suhteellista.
Kuitenkaan se, että se toki on monelle iso raha, ei voi tarkoittaa sitä, että ne joilla varaa on, eivät saisi rahaa käyttää.