Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?
Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?
Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä kolmen lapsen lahjoihin mennyt yli 1000€ ja vielä on tarkoitus hankkia muutamat jutut lisää. Mun lapsuudessa sain joululahjaksi vain känniset vanhemmat niin mun lapset saa joka joulu vesiselvät vanhemmat + mieluisia lahjoja niin paljon kun lompakko vaan venyy. Tähän vielä jouluruoat + kodin koristelu. Sukulaisten antamat lahjat päälle. Meille aikuisille riittää ruoka ja lasten ilo jouluna.
Ääripäästä toiseen siis. Mietis nyt vähän. Tonni on ihan hirveä summa.
Tonni kolmen lapsen lahjoihin on vain vähän päälle 300€ per lapsi, ei siis mikään hirveä summa.
Kyllä 300 euroa on paljon rahaa melkein millä mittarilla vaan. Mitä sillä 300e ostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni sukujuhlissa vietetyistä jouluista on, että lapset odottavat joulussa pelkkiä lahjoja. Jouluaattona täristään koko aamu ja päivä, ennen kuin pukki tulee. Sitten paperit revitään väkivalloin ja todetaan että ai tämmösiä tuli. Ja että eikö oo enempää lahjoja. Se joka saa kooltaan suurimman paketin on voittaja, ja muut kadehtivat ääneen suurta pakettia. Yleensä kuitenkin niiden monen paketin joukosta löytyy juurikin sen yksi ylitse muiden lahja, yleensä jokin paljon toivottu lelu tms. Sen parissa sitten loppuillan viettävät, ja muut rojut unohtuvat lahjapapereiden sekaan.
Kuulostaa hyvin surulliselta joululta.
Ei välttis, kuulostaa vähän siltä kuin meidän lapsuuden joulut, ja ei ollut surullista, ihan hyviä muistoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä kolmen lapsen lahjoihin mennyt yli 1000€ ja vielä on tarkoitus hankkia muutamat jutut lisää. Mun lapsuudessa sain joululahjaksi vain känniset vanhemmat niin mun lapset saa joka joulu vesiselvät vanhemmat + mieluisia lahjoja niin paljon kun lompakko vaan venyy. Tähän vielä jouluruoat + kodin koristelu. Sukulaisten antamat lahjat päälle. Meille aikuisille riittää ruoka ja lasten ilo jouluna.
Tonni kolmen lapsen lahjoihin on vain vähän päälle 300€ per lapsi, ei siis mikään hirveä summa.
Kyllä 300 euroa on paljon rahaa melkein millä mittarilla vaan. Mitä sillä 300e ostetaan?
viime vuonna ostin pojalle tuolin 199,-, pyjaman, kalsareita ja sukkia. + toffeeta.
Nuoremmalle meni samat pyjama, kalsarit ja sukkia... lisäksi isompi legopaketti 129,- ja kuulokkeet 99,-.
Kyllä se äkkiä kolmeen sataan menee. Lisäksi jäi fiilis, että tässäkö tämä oli, ei paljon mitään.
ohis
Kaksi on minusta aika vähän. Muutama riittää. Osa voi olla halpoja, esim. makeisia. Joku oikeasti toivottu juttu pitäis olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei pidä opettaa siihen, että jouluna saa kymmeniä paketteja.
Riittää vähempikin. Sellainen viisi on maximi. Suuret lahjaröykkiöt ovat jotenkin noloja. Miksi pitää olla valtavasti lahjoja? Niilläkö ostetaan hyväksyntää ja paikataan huonoa omaatuntoa?Meillä lapset saa paljon lahjoja, noin 25 pakettia per lapsi.
Miksi ei? Joulu on lasten juhla.Kerro tarkasti mitä ne lahjat ovat? Tuon määrän luulisi näkyvän huushollissa eli minne lahjat joutuvat ajan kanssa kun joka vuosi tuo määrä? Siihen muut lahjat mitä vuoden sisällä mahdollisesti saa. Vai saavatko synttäri ym lahjoja? Montako lasta on?
Voin kuvitella, että tuollaisten lahjamäärät tarvitsevat jopa oman huoneen, vai minne ne joutuvat kun niitä kertyy paljon?
Ovatko kaikki lahjat käytössä joulun jälkeen?2 lasta. Saavat mm. Bruder leluja, kirjoja, palapelejä, vaatteita jne.
Lapset ilmeisesti vielä kovin pieniä ja taitavat olla poikia. Miten sitten jos pysyy vakiona tuo lahjamäärä ja jostain syystä alkaa vähentyä jonain vuotena? Lapset kasvavat tilanteet ehkä muuttuvat.
Miten lapsi tottuu vähempään määrään, kun muistaa että viime vuonna sain niin paljon ja nyt en..? Luuletko että täysin sama malli pysyy aina aikuisuuteen?
Meillä on ostettu aina 2-3 lahjaa, tyyliin lelu, suklaa ja joku vaate ja hyvin onnellinen tuntuu olevan niistä. Sukulaisilta tulee sitten muutama paketti lisää. Liekö tästä johtuisi se, ettei lapsi edes tunnu olevan kovin materian perään. Aikalailla on itsestä kiinni miten suureen kamamäärään sitä lapsensa totuttaa.
On minusta tottumiskysymyskin. Itse sain aina n. 10 pakettia, ja suunnilleen saman verran saa lapsemme. Minusta aika sopiva määrä, ei liikaa eikä liian vähän.
Mukana on siis myös hyötyjuttuja kuten pyjama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viime vuonna ostin pojalle tuolin 199,-, pyjaman, kalsareita ja sukkia. + toffeeta.
Nuoremmalle meni samat pyjama, kalsarit ja sukkia... lisäksi isompi legopaketti 129,- ja kuulokkeet 99,-.
Kyllä se äkkiä kolmeen sataan menee. Lisäksi jäi fiilis, että tässäkö tämä oli, ei paljon mitään.
ohis
No jos laskee huonekalut tai perus tietokonetarvikkeet, kuten kuulokkeet lahjoiksi niin joo saahan sitä menemään. Noista ainoa lahja on tuo lego, muut perusjuttuja.
Ei turhaa krääsää kirjoitti:
Meillä on ostettu aina 2-3 lahjaa, tyyliin lelu, suklaa ja joku vaate ja hyvin onnellinen tuntuu olevan niistä. Sukulaisilta tulee sitten muutama paketti lisää. Liekö tästä johtuisi se, ettei lapsi edes tunnu olevan kovin materian perään. Aikalailla on itsestä kiinni miten suureen kamamäärään sitä lapsensa totuttaa.
Mielestäni tässä toteutuu hyvin se joulun ja antamisen merkitys, että saa jotain kivaa extraa, on jouluruokaa ja tunnelmaa. Yhdessäoloa ja koristeita. Ei ne lahjat ole se pääjuttu, eikä saa olla. Muuten joulu on ymmärretty väärin.
Sellaisista lapsista kasvaa kateita, ahneimpia ja tyytymättömiä joille hoettu jatkuvasti rahan merkitystä. "Ei ole varaa.. tämä on liian kallis"
Vaikka olisi köyhistä köyhin, älä anna arvoa rahalle, älä puhu rahasta ihailevasti. "Jos meillä olisi varaa.." ei.
Eri asia opettaa työntekoon, eri asia opettaa arvostamaan. Tuo on laaja aihe joka vaatii pohtimista jos haluaa kasvattaa lapsia ei-materialisteiksi.
On lapsen iästä ja kehitystasosta kiinni.
Pienemmille jotain värikästä krääsää, pakattuna niin, että joutuu mahdollisimman paljon työskentelemään, ennen kuin lahja löytyy.
Isommille ajatusta mukaan, ja voi selittää lahjan ideaa.
Aikuisille lapsille laadukkaita tarve-esineitä, tarpeeseen perustuen.
Ja kaikenikäisille laadukasta suomalaista marmeladia, suklaata, suut makiaks!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä antaa lahjaksi; ne jotka saavat "kymmeniä" paketteja, saavat todennäköisesti alushousuja, pussilakanoita ja hammasharjoja. Vaatetta ja tavaraa, jota vanhemmat joutuisivat hankkimaan muutenkin. Meillä lapset ei ole koskaan saaneet tuollaisia lahjaksi, vaan leluja, pelejä, kirjoja. Teini-iässä sitten lahjoja vähemmän ja myös vaatteita, kosmetiikkaa ja jotain tulevaan kotiinkin. Näissäkin ajatuksena kuitenkin, että tuntuvat lahjoilta eli hiukan luksusta, ei mitään marketpakkauksia. Nyt kun lapset ovat aikuisia, lahjamäärä on vakiintunut kolmeen / lapsi eli yksi kirja tai vastaava asia saajan taipumusten mukaan, vaate, esim. laadukas untuvatakki, ja yksi kotiin liittyvä lahja. Lastenlasten kohdalla saa sitten revitellä kunnolla :-D
Olen päätynyt siihen, että lahjoja minulta jouluna saavat vain lapsenlapseni 6 kpl, 2 kpl kukin jonkun lelun/askartelutarvikkeita ja vaatteen. Lapsilleni ja heidän puolisoilleen en enää laita mitään. On todella vaikea aikuisille edes keksiä mitään järkevää annettavaa ja kukin heistä on hyvin toimeentuleva, niin eipä eläkeläisen rahkeilla mitään erityistä saa hankittuakaan. Itsekään en tarvitse mitään. Pitkin vuotta hommaan tarpeen mukaan tarvitsemani.
Vierailija kirjoitti:
Pölyimuri/ yleiskone/silitysrauta joululahjaksi ? Tai ÄITIENPÄIVÄKSI ?
MIKSEI ISÄNPÄIVÄKSI ?
Sähköhammasharja vihjaa lahjansaajan huonosta suuhygieniasta, jos ei ole toivottu !
Kun vielä ostin joululahjoja pienille lapsillemme, aloitin jo tammikuun alennusmyynneistä. Ja muutaman kerran pitkin vuotta, kun jotain sopivaa sattui silmään, joulun alla yhden kohtuuhintaisen toivelahjan.
Ei tarvinnut koko joulukuun budjettia käyttää joululahjoihin (4-5 kpl).
Kun lapsemme kasvoivat ja olivat jo muuttaneet omilleen, tarjouduin ostamaan toiveiden mukaan: esim. ompelukone, riisinkeitin. "Koskas mennään ostamaan se ompelukone?" "No, en sitä tarvi kuin kerran vuodessa, lainaan kaverilta, riisit on yhtä helppo keittää kattilassa...."
Tytöille olen nyt "lahjavelkaa" 40 vuoden ajalta, synttärilahjoissa sama juttu !
Pääosin olen samaa mieltä, mutta lahjan saadessaan ei nyrpeän naaman näyttminen ole fiksua. Puhu ennen joulua ko. asia kohdaltasi selväksi.
Me aikuiset emme ostaneet toisillemme joululahjoja, vaan kävimme joskus ulkona syömässä, lomalla muutaman vuoden välein...
Anopilla kesti monta vuotta ymmärtää: AIKUISILLE EI JOULULAHJOJA ! Viimein meni perille, kun en edes avannut pakettia, kun muodosta näin, etttä samat viinilasit - 3 kpl- (kaapit täynnä ennestään) kuin miehen avaamassa paketissa. Vähän nikotteli ja näytti nyrpeää naamaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen perheen koko joulubudjetti on alle 300€.
Mä sain paljon lahjoja lapsena ja tietty tykkäsin siitä. Muuten ei saatu mitään leluja tms keskellä vuotta.
Minä ja mies annetaan lapselle muutama paketti (tänä vuonna taitaa olla 4, mutta yhdessä useampi juttu) ja lisäksi saa isovanhemmilta useamman paketin. Lahjat ovat sekä tarpeellisia juttuja että osa ihan leluja. Mun mielestä määrä on sopiva. Osa lahjoista tulee ostettua etukäteen alesta, osa taas on käytettyjä (voi olla että sitten isompana en enää anna käytettyjä lahjoja). Ei osteta luotolla tai tyhjennetä säästötiliä lahjojen takia.
Me oltiin köyhiä, kun olin lapsi.
Ensimmäiset vähän päälle 10 vuotta elettiin pelkällä isän palkalla, koska äiti oli kotona lapsia hoitamassa.
En saanut paljoakaan lahjoja.
Äiti meni sittemmin töihin, mutta vanhemmat ostivat omistusasunnon, joten loput lapsuusajasta rahat meni lainojen lyhennyksiin.
En saanut paljoakaan lahjoja.
Aikuistuin, opiskelin, valmistuin ja menin töihin. Lapsilleni en ole ostanut lahjoja lainkaan. Syy on jo lapsuudesta vallinnut trendi. En saanut edelleenkään.
Äitini kuvitteli että määrä on tärkein. Itse yleensä pyysin jotain yhtä tiettyä juttua joka oli kallis ja sain siitä halvan bootlegin + 930403 muuta lahjaa. Olisivat käyttäneet ne rahat siihen yhteen leluun mitä toivoin eikä vaan rihkamaan?? En ikinä voi käsittää tätä logiikkaa vielä tänäkään päivänä.
Meillä lapset saa aika harvoin leluja tms. arkena, mutta paketteja kertyy aikas monta. Keräilen kirppiksiltä ohimennen leluja ja mieluisia vaatteita kaappiin odottamaan useamman kuukauden ajalta. Pienten osaöta tämä ei siis budjettia kaada. Suurin osa paketeista parin euron hintaan.
Iso koululainen saa vain pari pakettia: pari kirppiskirjaa, jotain herkkua ja tatritsemansa uuden puhelimen. Hänelle on jo etukäteen selitetty, että jos pakettimäärä harmittaa, voidaan kalliimman jutun sijaan ostella myös monta paketillista krääsää.
Pienet tykkää lahjojen availun jännityksestä ja saavat siiyä myös pitkin jouluaattoa nauttia. Ailuiset tykkäävät rauhallisesta olosta, kun lapset ripotellen avaavat pakettejaan ja jaksavat aina hetken rauhassa kiinnittyä uuteen leluunsa.
Meillä isoäiti on sitä mieltä että lahjoja kuuluu olla paljon. Arvostan kyllä sitä että hankkii lahjoja lapsille, mutta kaikki eivät todella ole tarpeellisia. Itse hankin myös lahjoja kaikille lapsille saman määrän eli jokaiselle viisi pakettia, minusta viisikin olisi ihan hyvä määrä.
Varsinkin isommat lapset ovat tottuneet tuohon mummon shoppailutahtiin ja pitävät itsestäänselvyytenä että paketteja on paljon.
yltäkylläinen? Enemmänkin kerskakulutusta ja luontoa tuhoavaa kulutushysteriaa. Hyi.