Poikani on nyt ysillä ja tähtää "koodariksi". Mihin kannattaisi jatkaa?
Kommentit (259)
Koodareita koulutetaan myös ammattikursseilla ja ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa. Kannattaa kysellä työvoimatoimistosta. Palkka ei tuollaisella koodarilla yleensä ole kovin hyvä, riippuu tietysti myös tyypistä mutta ammattikurssin jälkeen ei jonkin toisen tutkinnon opiskelu kirpaise kovin paljoa. Datanomiopintoja minäkin suosittelen jos lukio ei kiinnosta. Muuten lukio+IT-tradenomi tai yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ketju, mutta vastataan nyt vielä kerran.
On totta, että koodareissa on paljon ns. itseoppinutta porukkaa, mutta tämä vaatii paljon sisäistä kutsumusta ja käytännössä tarkoittaa, että poika osaa jo koodata (kyllä sen kutsumuksen pitäisi näkyä jo).
Datanomi periaatteessa ainoa amislinja, mutta käytännössä koodausopintoja on siellä vähän ja ne ovat todella alkeellisia. Siitä toki voi jatkaa sitten korkeakouluun (periaatteessa ihan minne tahansa).
Lukio kuitenkin antaa paremmat valmiudet opiskella jatkossa korkeakoulutasolla.
Niille jotka saarnaa intialaisista jne. Toki halpatyövoima tulee, mutta on erittäin vaikea uskoa, että kaikki työ ulkoistetaan. Mutta juuri tämän takia kannattaa opiskella, että pääsee niihin ylätason suunnittelutöihin, jotka tehtään lähellä loppuasiakasta. Lähtökohtaisesti ennusteet povaavat kasvaava digityöläisten vajetta Euroopassa ja samalla palkat nousevat myös niissä kehittyvissä maissa. Miksi ihmeessä intilainen osaaja tyytyisi vähempään kuin eurooppalalinen? Tukityöt on eri juttu, mutta juuri sen takia sitä osaamista kannataakin kehittää.
Olet väärillä jäljillä. Intialainen voi tyytyä 1/10 palkkaan siksi, että heidän elinkustannuksensa on 1/10. Eivätkä he tyhmiä ole. Mikäli meillä 5 miljoonasta ihmisestä 500 on huippukoodareita, heillä on populaa 200 kertaa enemmän ja voisi olettaa kuippukoodareitakin olevan silloin vähintään 200 kertaa enemmän. Matemaattiset taidot Intiassa ovat perinteisesti erinomaiset.
Osa muutoksesta tulee standardoinnista ja siitä, että kaikki pyrkivät käyttämään samanlaisia prosesseja. Ei tarvita useaa ERP:ä kun SAP riittää. Ei tavita montaa Officee, kun Microsoftin riittää. Ei tarvita monenlaista erilaista automaatiota, kun yksi hyvä riittää. Meillä ei ole osaa eikä arpaa standardoinnin kehittymisessä, sillä ne tehdään aina massoille. Kieli on ainoa asia, joka meitä toistaiseksi suojelee.
Kumpikaan meistä, eikä kukaan muukaan tiedä, millaiseksi digitaalinen huominen kehittyy tekoälyineen, virtuaalitodellisuuksineen, autonomisine ajoneuvoineen jne. Mutta selvää on, ettei kehitys tapahdu ilman kehttijä - ei meillä eikä Intiassa. Toki järjestelmiä korvataan järkevimmillä - sitähän ne digityypit tekee koko ajan. Mutta on suppeaa ajattelua, että työkatoaa, kun olemassa olevat järjestelmät korvataan paremmilla. Me kun olemme nähneet vasta alun.
Toinen asia on se, että kolmannessa maailmassa osaajien (siis osaajien) palkat lähestyvät jo nyt lännen tasoa, ovat alempia, mutta ei todellakaan 1/10. Jos muuten tsekkaat maailman kalleimpia kaupunkea asua, niin Kiinan kaupungit ovat jo kärkisijoilla ja Intia tulee perässä. Ketään ei kiinnosta paljonko asuminen maaseudulla olkimajassa riisiä syöden maksaa. Jos haluat asunnon kaikilla mukavuuksilla, lapset hyvään kouluun ja viettää lomasi ulkomailla se maksaa - myös Intiassa. Joten voit olla ihan varma, että se Intian kustannustaso nousee myös - ja on jo noussut.
Datanomi kaksoistutkinto ja jos siitä ei heti päädy töihin tai jos koulu houkuttelee niin amk/yliopisto tietojenkäsittelytiede. Tuo oli oma polkuni ja ainakin näin ensimmäisen vuoden ylioppilaana olen hieman pettynyt yliopistoon. Koin saaneeni parempaa opetusta amiksessa joten sitä ei kannata hylätä vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Koodaus eli ohjelmointi vaatii matemaattista osaamista ja teorian ymmärtämistä. Ei se ole semmosta pelkkää aivontonta kirjoittelua.
Lukio -> tietojenkäsittelytiede HY
Siinä paras tie koodariksi
Ei se välttämättä vaadi matemaattista osaamista kovin paljoa eikä teoriakaan tarvitse älyttömän syvällisesti ymmärtää, riippuu myös siitä mitä koodaa.
Hyvä valinta! Onnea pojallesi, toivottavasti hän saavuttaa tavoitteensa
Vierailija kirjoitti:
Lukio ei ehkä hänen juttunsa.
Lukion kautta ja sieltä ainaskin pitkä matikka. Sen jälkeen Insinööriksi
Jotain pitää olla opiskellut että saadaan palkata. Datanomi riittää aluksi ja tradenomi/insinööri/muu todella helppo amkkikoulutus päälle muutaman työvuoden jälkeen ja helvetin hyvä osaaminen niin koodin kirjoittajalle ei palkkakaan ole enää rajoitettu.
Jos lukio ei kiinnosta niin ei sinne turhaan kannata mennä. Amiksessa helvetisti vaan tekee omia projekteja, itse koulunhan sisältö on ihan olematon, luokkaa asenna office ja kasaa tietokone. Koodaus on siis opeteltava itse.
Kaksi veljeä ja kavereita koodareina, palkkahaitarina sellainen 2.5-7k ja porukassa amiksen käyneistä tohtoreihin. Heiltä olen kuullut useaan kertaan että koulutuksen taso ei tarkoita osaamistasoa vaan se yliopiston tietojen käsittelystä valmistunutkin voi olla saakelin tyhmä koska on aina vain lukenut esimerkit mutta käytännön osaaminen on olematon. Painottavat rekrytessä omia projekteja erittäin paljon.
Nyt siis pitäisi poikasi ruveta opettelemaan jotain kieltä ja sen pohjalta sitten muita. Koodaamaan ei opi käymällä koulua vaan itse tekemällä. Jos koodaus oikeasti on se mistä tykkää niin rohkaise tekemään isompiakin juttuja ja nettisovelluksia tekemällä voi nykyään alaikäinenkin tehdä rahaa.
Miksi tradenomi-datanomi tietä alapeukutetaan? Jokainen koodari (olen alallla itsekin) jonka tiedän ja joka töissä, on maksimissaan tradenomi. Monet vain datanomeja, suurinosa opiskellut itse ja vain peruskoulu käytynä. Tällä hetkellä koodaus työllistää, jos osaa. Firmoissa huutava pula tarpeeksi osaavista koodareista. Tietojenkäsittelytiede yliopistossa on vähän huono, sillä se on vain erittäin teoriittista yliopistokamaa, ei sitä koodausta ja niitä kieliä opetella siellä mitä firmat haluavat. Itseoppineet poikkeuksetta ovat parhaita tällä hetkellä, tunnetusti koulu ei ole kiinnostanut mutta koodaus kyllä ja siinä sitten ollaan parhaita. Myös koulutuksessa ollessaan joutuu opiskelemaan itse, sillä koulut eivät ihan oikeasti tarjoa riittävän kattavaa tietoa ja harjoitusta. Ja pojan kannattaa aloittaa jo nyt, ei muuta kuin Googlen haku laulamaan. Englannin osaaminen on muuten pakollista. Ja kielet sekä tekniikka ylipäätään kehittyvät koko ajan, joten muotikielet seuraaminen ei ole pahitteeksi jos haluaa työllistyä.
Osapäiväbritti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briteissä tarjottiin 5500 euron verran kk-palkkaa mutta asuntojen vuokra on 3500-4500 euroa esim. pienestä kaksiosta, ja eläminen muutenkin yhtä kallista kuin täällä ellei kalliimpaakin, joten ei oikein nappaa lähteä hommiin sinne.
Oho, onpa meno Briteissä muuttunut! Olin siellä 5 vuotta töissä (palasin 2008) ja silloin kuukausipalkka koodaripoikaystävälläni oli 44000 puntaa vuodessa. Siellä ilmoitetaan palkka aina vuosipalkkana. Itse en koodaa, mutta olen muuten IT-alalla ja tienasin "vain" 33000 puntaa vuodessa. Se oli hieman enemmän, mitä tienasin Suomessa samanlaisessa työssä siihen aikaan. Vuokrani kaksiosta Lontoon zone 2:lla oli 739 puntaa kuussa ja Oyster Card välillä zone 1 - zone 2 noin 79 puntaa kuussa (siis vastasi meidän seutulippua). Mukavasti jäi rahaa säästöönkiin, koska ruoka, vaatteet ja muut päivittäiset kulutustavarat ovat huomattavan paljon halvempia kuin Suomessa.
Jos nykypalkka koodareilla on noin suuri ja vuokrat viisinkertaiset, niin onpa muuttunut maa hirveästi näinä vuosina. Sukulaiseni ja ystäväni eivät ole alkuunkaan muistaneet minua tällaisesta informoida, vaikka siellä jatkuvasti juoksenkin. Hieman nyt kyllä tiedustelisin lähteitäsi tässä asiassa?
Katsokaapa vaikka International House Hunters tv-sarjaa, siinä mm. Britteihin töihin lähtevät pariskunnat ovat taivastelleet paikan päällä niiden vuokrien hintoja viimeiset 3-4 vuotta. Joku pieni kostean näköinen läävä pikkukaupungin liepeiltäkin maksaa alk. 2500+ euroa jossa ei omaa pihaa ja korkeintaan joku parveke. Sijanneissa joissa ei edes kunnon bussiyhteyksiä.
Vittu, opetelkaa kunnolla englanti niin osaatte ize opetella koodaamaan nettiohjeiden avulla ja lukekaa klassikkokirjoja myös ohjelmoinnin alalta.
Ja tutustukaa toisten koodiin.
Mun tuttu lähti Lontooseen it-hommiin neljä vuotta sitten mutta palasi jo sieltä, joutui maksaa 1300eur soluasunnosta eli makuuhuoneesta jossa jaettu keittiö ja kylppäri eli oli 2 muuta kämppistä. Tuo kämppä oli 25 kilsan päässä Lontoon keskustasta eli matkoihin meni paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Koodareita ei 10 vuoden kulttua enää edes tarvita.
Muuta kuin erittäin harvoilla erikoisaloilla ja siellä vain todellisia huippuammattilaisia.
No onneksi ne intialaiset eivät ole tulossa Suomen markkinoille kilpailemaan pelkästään, vaan populan kokoa pitää verrata isompaan kategoriaan, esim. Intia vs "teollisuusmaat".
OECD-maat sisältävät 1,3 miljardia ihmistä, joka on aikalailla sama väkimäärä kuin kaikki intialaiset, eli eivät ne nyt varsinaisesti jyrää millään satakertaisella väkimäärällä. Parhaimmillaan voitaneen puhua kaksinkertaisesta määrästä koodareita taistelemassa samoista töistä, mutta eihän mihinkään kiveen ole hakattu, kuinka paljon koodareita ylipäätänsä tarvitaan.
Lisäksi Intia on sen verran kehitysmaa, etten mä ainakaan usko, että sieltä kovin hurjasti koodareita olisi valmistumassa verrattuna vastaavan populaation teollisuusmaihin. Alle puolet intialaisista omistaa esimerkiksi vessan. Sähkökin puuttuu vielä joka viidenneltä. Toki koodauksen alkeita voi opiskella vaikka kiviä tönimällä, mutta ei se pitkälle kanna.
Pelkkä 1/10 palkalla elävä koodari ei vielä palkkoja edes laske, koska sellaiseen tarvitaan hurja ylitarjonta koodareista, eikä silloinkaan voi palkat mielettömästi alaspäin tulla, koska alanvaihto on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta kuin erittäin harvoilla erikoisaloilla ja siellä vain todellisia huippuammattilaisia.
Siinä vaiheessa kun koodareita ei enää tarvita (vaatii ihmisentasoisen yleistekoälyn), niin eipä kyllä oikein vaadita monia muitakaan ammatinosaajia. Ei siis uhkakuva laisinkaan tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun koodareita ei enää tarvita (vaatii ihmisentasoisen yleistekoälyn), niin eipä kyllä oikein vaadita monia muitakaan ammatinosaajia. Ei siis uhkakuva laisinkaan tuollainen.
Ei vaadi tekoälyä juuri ollenkaan.
Nyt jo on ohjelmia jotka koodaa jopa kokonaisia pelejä alusta loppuun. On myös itse itseään koodaavia ohjelmia. Älyä niissä ei ole ollenkaan. Koska sitä ne ei juuri tarvitse.
Noi yhdistettynä open sourceen joka valloittaa ohjelmistoalaa niin koodarien määrä tippuu murto-osaan nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi tekoälyä juuri ollenkaan.
Nyt jo on ohjelmia jotka koodaa jopa kokonaisia pelejä alusta loppuun. On myös itse itseään koodaavia ohjelmia. Älyä niissä ei ole ollenkaan. Koska sitä ne ei juuri tarvitse.
Noi yhdistettynä open sourceen joka valloittaa ohjelmistoalaa niin koodarien määrä tippuu murto-osaan nykyisestä.
Harhasi ovat sitä luokkaa, että kohta hoito kutsuu...
Vierailija kirjoitti:
Ettekö muka ole seuranneet uutisista miten IT-firmat potkii väkeä, ja korvaa heitä EUn ulkopuolisella halpatyövoimalla???
No ei ole pakko mennä Tiedolle tai CGIlle, kyllä niitä vaihtoehtoja on muitakin firmoja. Keitä nämä jokaiseen keskusteluun tulevat oikein ovat jotka jankuttavat koodauksen olevan turhaa kun "kaikki" siirtävät tuotannon Intiaan? Nythän on vielä nimenomaan otsikoitu että tuotantoa tuodaan takaisin Suomeen kun offshoring aiheuttaa enemmän kuluja kuin suomalaisille työntekijöille maksettava palkka.
Ja täyttä paskapuhetta ettäkö pitäisi aina olla yliopistokoulutus jotta olisi pätevä koodari. Olen tavannut työelämässä päteviä datanomeja, tradenomeja, mediainsinöörejä, diplomi-insinöörejä, tietojenkäsittelyn maistereita, täysin itseoppineita jne. Palkka menee tasan osaamisen ja kokemuksen mukaan eikä papereiden. Insinööri voi nostaa 2800e/kk ja tradenomi 5000e/kk. Riippuu paljon siitä minkälaiseen on suuntautunut ja mitä tekee. Webbipuolella noin yleisesti on korkeammat palkat.
Osapäiväbritti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briteissä tarjottiin 5500 euron verran kk-palkkaa mutta asuntojen vuokra on 3500-4500 euroa esim. pienestä kaksiosta, ja eläminen muutenkin yhtä kallista kuin täällä ellei kalliimpaakin, joten ei oikein nappaa lähteä hommiin sinne.
Oho, onpa meno Briteissä muuttunut! Olin siellä 5 vuotta töissä (palasin 2008) ja silloin kuukausipalkka koodaripoikaystävälläni oli 44000 puntaa vuodessa. Siellä ilmoitetaan palkka aina vuosipalkkana. Itse en koodaa, mutta olen muuten IT-alalla ja tienasin "vain" 33000 puntaa vuodessa. Se oli hieman enemmän, mitä tienasin Suomessa samanlaisessa työssä siihen aikaan. Vuokrani kaksiosta Lontoon zone 2:lla oli 739 puntaa kuussa ja Oyster Card välillä zone 1 - zone 2 noin 79 puntaa kuussa (siis vastasi meidän seutulippua). Mukavasti jäi rahaa säästöönkiin, koska ruoka, vaatteet ja muut päivittäiset kulutustavarat ovat huomattavan paljon halvempia kuin Suomessa.
Jos nykypalkka koodareilla on noin suuri ja vuokrat viisinkertaiset, niin onpa muuttunut maa hirveästi näinä vuosina. Sukulaiseni ja ystäväni eivät ole alkuunkaan muistaneet minua tällaisesta informoida, vaikka siellä jatkuvasti juoksenkin. Hieman nyt kyllä tiedustelisin lähteitäsi tässä asiassa?
zone 2 saa huoneen 550£ ja koko asunnon 2000£
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö muka ole seuranneet uutisista miten IT-firmat potkii väkeä, ja korvaa heitä EUn ulkopuolisella halpatyövoimalla???
No ei ole pakko mennä Tiedolle tai CGIlle, kyllä niitä vaihtoehtoja on muitakin firmoja. Keitä nämä jokaiseen keskusteluun tulevat oikein ovat jotka jankuttavat koodauksen olevan turhaa kun "kaikki" siirtävät tuotannon Intiaan? Nythän on vielä nimenomaan otsikoitu että tuotantoa tuodaan takaisin Suomeen kun offshoring aiheuttaa enemmän kuluja kuin suomalaisille työntekijöille maksettava palkka.
Ja täyttä paskapuhetta ettäkö pitäisi aina olla yliopistokoulutus jotta olisi pätevä koodari. Olen tavannut työelämässä päteviä datanomeja, tradenomeja, mediainsinöörejä, diplomi-insinöörejä, tietojenkäsittelyn maistereita, täysin itseoppineita jne. Palkka menee tasan osaamisen ja kokemuksen mukaan eikä papereiden. Insinööri voi nostaa 2800e/kk ja tradenomi 5000e/kk. Riippuu paljon siitä minkälaiseen on suuntautunut ja mitä tekee. Webbipuolella noin yleisesti on korkeammat palkat.
Totta. Papereilla ja kouluilla ei projekteihin päästä, vaan OSAAMALLA ASIANSA. On ihan sama oletko maisteri vai itseoppinut jos olet opetellut oleelliset asiat ja sinulla on ymmärrys. Minä opettelin ohjelmoinnin Commodore 64:llä. Tästä on 33 vuotta aikaa.
Olen tehnyt kursseja yliopistossakin, mutta mitä sitten. Samat asiat oppii netistä ja kirjoista itsekin jos haluaa ja älyä on.
Tutustuu open source ja free software projekteihin. Koodin LUKUTAITO on vaikeampaa kuin sen tuottaminen. Hänen pitää osata ymmärtää muiden tekemää koodia osallistuakseen projekteihin!!!