Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta
Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti kala-allergiselle on tarjottu tonnikalaa, vaikeasti pähkinäallergiselle pestossa uitettua ruokaa (teollinen pesto tehdään usein cashew-pähkinästä, koska pinjansiemenet on kalliimpia), viljatonta ja maidotonta ruokavaliota noudattava meinasi jäädä ilman aamiaista jne.
Tässä joitain, joihin oon itse törmännyt.
Cashew-pähkinä on ns. epäpähkinä, eli ei allergisoi kuten pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vakavasti allerginen jollekin, niin painota sitä ruokaa tilatessasi ja tarkista asia sitten vaikka 10 kertaa. Keittiössä yleensä tehdään useampia asioita yhtäaikaa, ja erityistilauksiakin saattaa olla useampi. Mitä selkeämmät ohjeet, sitä helpompaa. Jos voissa voi paistaa, mutta kermakastike pitää jättää pois, niin ok, nopeuttaa työtäni ja pääsen nopeammin sen kananmuna-allergisen annosta valmistamaan. Näin kaikki saavat ruokansa nopeammin.
Allergiset, usein osaavat itse kokemuksella arvioida, missä ruoissa näitä allergeeneja voisi olla. Paljon helpompi tarkistaa asia kysyttäessä, kuin itse miettiä 5 tunnin työpäivän ja 20 edellisen erilaisen allergia-annoksen jälkeen miettiä, että missäs kaikissa sitä kananmunaa onkaan. Ja vielä pitäisi pari tuntia jaksaa. Oikein aivopieruna olen joskus tuijottanut vinaigrettekastikkeen ainesosaluetteloa ja reseptiä, että onkohan tässä laktoosia. Olen selvästi jo näin kolmekymppisenä liian vanha ja hidas kokiksi.
Jos sinulla olisi edellytyksiä alalle, osaisit ulkoa kaikkien käyttämiesi aineiden ainesosaluettelot. Niin me keliaakikotkin teemme. Tiedän jokaisesta kettiössäni olevasta asiasta sopiiko se vegelle, muna-allergikolle, maitoallergikolle, laktoosi-intolerantille jne. Ja minä olen sentään vaan kirjanpitäjä.
Jos ei se oma työ kiinnosta sen vertaa että tietäisi mitä raaka-aineet sisältää kannattaa varmasti vaihtaa alaa.
Osaatko ulkoa myös kaikki missä on korianteria, sipulia tai paprikaa edes mausteena? Tajuatko ollenkaan kuinka paljon eri tuotteita ravintolassa voi olla käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vakavasti allerginen jollekin, niin painota sitä ruokaa tilatessasi ja tarkista asia sitten vaikka 10 kertaa. Keittiössä yleensä tehdään useampia asioita yhtäaikaa, ja erityistilauksiakin saattaa olla useampi. Mitä selkeämmät ohjeet, sitä helpompaa. Jos voissa voi paistaa, mutta kermakastike pitää jättää pois, niin ok, nopeuttaa työtäni ja pääsen nopeammin sen kananmuna-allergisen annosta valmistamaan. Näin kaikki saavat ruokansa nopeammin.
Allergiset, usein osaavat itse kokemuksella arvioida, missä ruoissa näitä allergeeneja voisi olla. Paljon helpompi tarkistaa asia kysyttäessä, kuin itse miettiä 5 tunnin työpäivän ja 20 edellisen erilaisen allergia-annoksen jälkeen miettiä, että missäs kaikissa sitä kananmunaa onkaan. Ja vielä pitäisi pari tuntia jaksaa. Oikein aivopieruna olen joskus tuijottanut vinaigrettekastikkeen ainesosaluetteloa ja reseptiä, että onkohan tässä laktoosia. Olen selvästi jo näin kolmekymppisenä liian vanha ja hidas kokiksi.
Jos sinulla olisi edellytyksiä alalle, osaisit ulkoa kaikkien käyttämiesi aineiden ainesosaluettelot. Niin me keliaakikotkin teemme. Tiedän jokaisesta kettiössäni olevasta asiasta sopiiko se vegelle, muna-allergikolle, maitoallergikolle, laktoosi-intolerantille jne. Ja minä olen sentään vaan kirjanpitäjä.
Jos ei se oma työ kiinnosta sen vertaa että tietäisi mitä raaka-aineet sisältää kannattaa varmasti vaihtaa alaa.
Osaatko ulkoa myös kaikki missä on korianteria, sipulia tai paprikaa edes mausteena? Tajuatko ollenkaan kuinka paljon eri tuotteita ravintolassa voi olla käytössä?
Tietysti osaan. Jos esim. haluan laittaa ruokaan mausteseosta, totta vitussa tiedän mitä mausteita siinä on. Enhän muuten tietäisi miltä se maistuu!
Kokin nyt vaan pitäisi opetella nuo asiat ihan niin kun minun täytyy tietää mitä kirjanpitolaki, -asetus ja hyvä kirjanpitotapa sanovat. Kuuluu ammattiin. Jos ei tahdo oppia yksinkertaisia asioita jotka vaativat vain vähän muistamista, ei ala selvästi kiinnosta riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän perustaa pitopalvelu, joka mainostaisi erikoisosaamisenaan erilaisten ruokavalioiden huomioonottamista? Olen nimittäin niissä aika haka, ja kokkaaminen suurtalousmentaliteetilla sujuu sekin. Olisiko kysyntää?
Tältä palstalta jo huomaa, että vammaisruoalle on kasvava kysyntä. Niihin vaaditaan myös erikoistumista, että on todennäköisesti ihan kannattavaa.
Vammaisruoalle? Mikä tekee ruoasta vammaisruokaa? Itse rajaan ruokavaliostani pois terveyssyistä sipuli, valkosipulin ja purjon. Tekeekö se ruoastani vammaisruokaa? Voi hyvänen aika nyt taas...
Kyllä juuri sipuli-allergiset ovat yleensä näitä feikki-allergisia mitä suuremmassa määrin. Se ei silti tarkoita ettei jonkun pötsi voisi tosiaan mennä sipulista sekaisin
Mistä sinä tiedät, että joku on feikkiallerginen?
Eihän sitä varmaksi tiedä, mutta sipuli on aika harvinainen allergeeni. Silti sipuliallergisiksi ilmoittautuneita on suhteellisen usein. Useat heistä saattavat jossain vaiheessa myöntää etteivät ole oikeasti allergisia, vaan eivät voi vaan sietää sipulia jossakin muodossa. Mikä sekin on ihan Ok. Sipuli jää usein sellaiseksi lapsuudesta johtuvaksi traumaksi, "yäk, onks tässä sipulia."
Sipuli vaan on niin perus raaka-aine että aikuisen kannattaisi vähän opetella sitä kuitenkin sietämään.Niin, sipulillehan ei tarvitse olla allerginen, jotta haluaisi vältellä sitä ruokavaliossaan. Sipuli on mm. monelle migreenikolle kohtauksen laukaisija ja ärtyneen suolen oirenyhtymän pahentaja.
Tottakai saa vältellä ruokia, mutta ei saa sitten höpöttää jostain allergiasta. Kokkihan saattaa saada migreenikohtauksen sipuliallergisista asiakkaista
Onko sillä kokin tai tarjoilijan kannalta mitään eroa, olenko minä allerginen sipulille vai aiheuttaako se jotain muita oireita? Jos vähänkään mietit asiakkaan kannalta, niin se on vaan noin miljoona kertaa yksinkertaisempaa mainita allergia kuin alkaa selittää oireiluaan jollekin vieraalle ihmiselle, koko muun seurueen kuullessa ja odotellessa omaa tilausvuoroaan.
Sillä on iso ero. Sipulia välttävä voi syödä salaatin josta on jätetty sipuli pois. Sipuliallergiselle pitää tehdä oma salaatti eri keittiössä. Näin kärjistetysti.
Esim. Oma kananmuna-aalleginen lapsi sai pahat reaktiot keittiön pöydän pinnasta josta oli munavoiOlen se eilen kirjoitellut sappivaivainen. En saa välttämättä oireita jos syön samalla alustalla sipulin kanssa pilkottuja aineksia, mutta sitä ei koskaan tiedä. Ja niitä oireita en todellakaan halua, jos vain voin välttää.
Sitten ilmoitat, että kontaminaatiota pitää välttää. Itse tuon maito ja muna-allergisen äitinä sanon, että kananmuna-allergia on hengenvaarallinen, mutta maidon jäämät ei haittaa. Yritän osaltani helpottaa kokin hommia. Useimmat vakavasti allergisten kanssa tekemisissä olevat tajuavat miten hankalaa se ruuanteko on. Siksi haluaa kommunikoida keittiön henkilökunnan kanssa. Kuitenkin joskus haluamme syödä ravintolassa. Kukaan ei ole lähettänyt ravintolasta pois allergioiden takia. Kiitos, hyvää palvelua olemme saaneet ja aina on löytynyt joku ruoka joka käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?
Maidottomaksi ilmoittautuneelle vieraalle laitoin kurkkua ja keijua tarjolle , eiköhän vetäissyt pari juustosiivua leivälle.
Ruokaa en sitten tehnytkään maidottomaksi.
Näin meillä ammattikeittiöllä.
Voi olla että kyseessä oli laktoosi-intolerantikko, joka halusi minimoida riskin laktoosista ruoassaan (esim. vähälaktoosinen ei käy). Kypsytetty juusto sopi hänelle kuitenkin.
Vegaaneille caesarsalaattia, ihan anjoviskastikkeella... Ammattikeittiön tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti osaan. Jos esim. haluan laittaa ruokaan mausteseosta, totta vitussa tiedän mitä mausteita siinä on. Enhän muuten tietäisi miltä se maistuu!
Kokin nyt vaan pitäisi opetella nuo asiat ihan niin kun minun täytyy tietää mitä kirjanpitolaki, -asetus ja hyvä kirjanpitotapa sanovat. Kuuluu ammattiin. Jos ei tahdo oppia yksinkertaisia asioita jotka vaativat vain vähän muistamista, ei ala selvästi kiinnosta riittävästi.
Edelleenkin maailmassa tarvitaan hyviä kirjanpitäjiä, jotka tosin eivät usein palkkaa kokkeja, eivätkä aseta keittiöhenkilökunnan pääsyvaatimuksia. Näin on parempi, että tilit pysyy kohdillaan ja ruokakin maistuu joltakin. Se on vaan ylen huvittavaa, kun joku ihan toisen alan ihminen esiintyy asiantuntijana ja kertoo mitä toisen ammattiin kuuluu, vaikkei hajuakaan hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua mitä niissä kokkikouluissa oikeen opetetaan. Mullekin on tarjottu kalaa, kanaa, kananmunia ja laktoositonta ja tavallista lehmänmaitoa vaikka olen vegaani. En sentään kuole, vaikka jossain ruuassa vähän maitoa olisikin, mutta esimerkiksi minulla on pahasti maitoallerginen ystävä, joka on pääsasiallisesti kasvissyöjä. Hän ottaa käytännössä aina vegaanisen ruuan ravintolassa, koska se sopii hänen ruokavalioonsa parhaiten. Mutta kun maidottomuuten vegaanisissa ruuissa ("on tää laktoositonta") suhtaudutaan näin leväperäisesti niin hänen puolestaan kyllä pelottaa.
Olen ollut ravintola-alalla ja kerran kolleega tarjosi vegaanille ruokaa joka sisälsi maitoa... "Ei ne sitä huomaa kuitenkaan". Tuli vaan mieleen että mitä jos asiakas olisi ollut allerginen mutta ei sitä erikseen ole painottanut kun olettaa että ei hänelle maitoa kuitenkaan tarjota.
Eli jos olette vegaaneja ja allergisia jollekkin eläinperäiselle tuotteelle niin suosittelen lämpimästi sanomaan asiasta.
Vegaanisessa ruuassa nyt ei vaan saa olla niitä eläinperäisiä ainesosia, eli eipä niistä tarvitse erikseen mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua mitä niissä kokkikouluissa oikeen opetetaan. Mullekin on tarjottu kalaa, kanaa, kananmunia ja laktoositonta ja tavallista lehmänmaitoa vaikka olen vegaani. En sentään kuole, vaikka jossain ruuassa vähän maitoa olisikin, mutta esimerkiksi minulla on pahasti maitoallerginen ystävä, joka on pääsasiallisesti kasvissyöjä. Hän ottaa käytännössä aina vegaanisen ruuan ravintolassa, koska se sopii hänen ruokavalioonsa parhaiten. Mutta kun maidottomuuten vegaanisissa ruuissa ("on tää laktoositonta") suhtaudutaan näin leväperäisesti niin hänen puolestaan kyllä pelottaa.
Olen ollut ravintola-alalla ja kerran kolleega tarjosi vegaanille ruokaa joka sisälsi maitoa... "Ei ne sitä huomaa kuitenkaan". Tuli vaan mieleen että mitä jos asiakas olisi ollut allerginen mutta ei sitä erikseen ole painottanut kun olettaa että ei hänelle maitoa kuitenkaan tarjota.
Eli jos olette vegaaneja ja allergisia jollekkin eläinperäiselle tuotteelle niin suosittelen lämpimästi sanomaan asiasta.
Minä en ole alalla, mutta tunnen kokin, joka on tarjonnut asiakkailleen elämänsä parasta kasvisruokaa (keittiön saaman palautteen mukaan)...ankanrasvassa paistettuna. Hän on vielä alalla.
Niin, kasvisruokaa, mutta ei vegaaniruokaa.
Vehnäallergiselle lapsellemme annettiin hoitopaikassa mannapuuroa. Hoitaja tyynesti väitti, että puurossa ei ole vehnää, vaan se on tehty mannasta.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.
Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?
Ehkä se asiakas osasi tietämättäsi tilata gluteenitonta olutta?
http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Suomen+gluteeniton+olutvalikoima/1…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.
Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.
Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.Karmea asenne. Ruoan ammattilaisen ammattitaitoon todellakin kuuluu erityisdieettien huomiointi. Minullekin se opetettiin koulussa enkä ole kokki vaan lähihoitaja. Helppoja ne on, tuo on pelkkä asenneongelma
No se on helppo lähihoitajan huudella asenneongelmista, jos ei tiedä kuinka vaikeaa se dieettien huomiointi tänä päivänä on, niitä menee niin paljon erilaisia, että ei niiden kanssa vaan aikakaan ammattilaisilla riitä. Olisi reilua että erityisruokavaliota toivovat maksaisivat tupla tai triplahinnan annoksistaan, koska aiheuttavat sen verran lisäkustannuksia vähintään työn ja raaka-aineiden hinnoissa. Kysymys ei todellakaan ole enää vain asenteesta tai tiedoista, vaan ihan ajallista ja taloudellisista realiteeteista. Tämä on asia, mitä erityisruokavaliota haluavat eivät ihan käsitä. Ei kaikilla ravintoloilla ole mahdollisuutta palkata jotain dieettikokkia eikä ole asianmukaisia raaka-aineitakaan kaikkiin dieetteihin varattuna. Ravintolat eivät ole mitään sairaaloita, syöt mitä tarjotaan, tai menet muualle, vaikka syömään eväitä sitten.
Lähihoitajat joutuvat päivittäin olemaan tekemisissä erikoisruokavalioiden kanssa. Henkilökuntaa on vähän ja esim. ruokailutilanteissa pyörii auttamassa opiskelijoita, työvoimatoimiston lähettämiä apulaisia ja sijaisia, joilla ei välttämättä ole edes ymmärrystä eri ruokavaliosta. Täytyy olla tarkkana kenelle annetaan DYS-ruokaa, sosemaista ruokaa, maidotonta ruokaa jne. vaikka ne valmiina keittiöstä tulevatkin (usein kyllä tulee vähän mitä ruokaa sattuu).
Meillä käytiin lähihoitajakoulussa erikoisruokavaliot läpi yhdessä päivässä. Ei ne ole mitään rakettitiedettä, mutta joutuuhan siinä kokki oikeasti vähän aikaa miettimään joku annos täytyy muuntaa viljattomaksi ja vegaaniseksi.
Joillekin tuntuu olevan oikein elämäntehtävä tuo toisten syömisten kyttääminen ja niistä mielensä pahoittaminen. Kamalimpia näyttävät täällä olevan nuo ”ravintola-alan ammattilaiset”, jotka herne nenässä arvostelevat ihmisten valintoja ja tekevät kostoiskuja ”muka-allergisten” ruokiin.
Että terveiset vaan sillekin älypäälle, joka maidottoman asemesta tarjosi ystävälleni maitopitoista ruokaa, koska ”eihän tuo viimeksikään kuollut kun sai maitoproteiinia, huomionhakua vaan koko allergia”. Onnettomat idiootit eivät tajua, että reaktio voi olla todella vakava ja tuskallinen, vaikka tulisikin viiveellä.
Ystäväni vietti useita päiviä sairaalassa tämän toisen tapauksen jälkeen (ensimmäisellä kerralla poti viikon kotona). Selvittelyjen jälkeen paljastui syy sairastumisiin, mutta koska todistaa ei voinut niin ei edennyt syyteharkintaan saakka. Mutta varokoon tulemasta yksin pimeällä vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.
Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.
Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.Karmea asenne. Ruoan ammattilaisen ammattitaitoon todellakin kuuluu erityisdieettien huomiointi. Minullekin se opetettiin koulussa enkä ole kokki vaan lähihoitaja. Helppoja ne on, tuo on pelkkä asenneongelma
No se on helppo lähihoitajan huudella asenneongelmista, jos ei tiedä kuinka vaikeaa se dieettien huomiointi tänä päivänä on, niitä menee niin paljon erilaisia, että ei niiden kanssa vaan aikakaan ammattilaisilla riitä. Olisi reilua että erityisruokavaliota toivovat maksaisivat tupla tai triplahinnan annoksistaan, koska aiheuttavat sen verran lisäkustannuksia vähintään työn ja raaka-aineiden hinnoissa. Kysymys ei todellakaan ole enää vain asenteesta tai tiedoista, vaan ihan ajallista ja taloudellisista realiteeteista. Tämä on asia, mitä erityisruokavaliota haluavat eivät ihan käsitä. Ei kaikilla ravintoloilla ole mahdollisuutta palkata jotain dieettikokkia eikä ole asianmukaisia raaka-aineitakaan kaikkiin dieetteihin varattuna. Ravintolat eivät ole mitään sairaaloita, syöt mitä tarjotaan, tai menet muualle, vaikka syömään eväitä sitten.
Todellakin menen muualle, ja samalla muualle lähtee koko seurue.
Ravintoloiden pitää erikoistua, toiset sairaalaruokaan ja toiset oikeaan ruokaan, seurueesi saa sitten valita, kumpi maittaa.
Mitähän tarkoitetaan "sairaalaruualla"? Tuli mieleen täällä joskus ollut pitkä ketju, jossa kerrottiin outoja kokemuksia sairaalan lapsivuodeosastolta. Siellä oli paljon kertomuksia, jotka juuri olisivat sopineet tähän ketjuun. Eli vilja-allergiselle tuotu leipää, ja tuoja EI TIENNYT, että leipä tehdään viljasta... Kala-allergiselle nimenomaan kalaa ja sitrusallergiselle appelsiini...
Tuossa olet tavallaan asian ytimessä, jos ei sairaalassakaan kyetä järjestämään aina näitä erityisruokavalioita. Niin miten ihmiset kuvittelee, että jossain yhden tai kahden kokin pyörittämässä ravintolassa, kyettäisiin hoitamaan kaikki erityisruokavaliot. Sairaaloissa on kuitenkin palkatut dieettikokit hoitamassa asiaa. Ravintolassa voi olla nuoria juuri amiksesta valmistuneita tai jopa opiskelijoita salissa ja keittiössä.
Sairaalan "dieettikokit" ovat usein myös juuri amiksesta valmistuneita tai jopa opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma, jonka muotidieetit, ja etenkin niitä vähän sinnepäin noudattavat ihmiset, aiheuttavat. Mä haluan maidottoman ruoan, mutta voin mä tota herkullista jäätelö vähän ottaa. Mä haluan gluteenitonta, mutta ei toi pala suklaakakkua kyllä haittaa jne. Eli mitä enemmän on ihmisiä, jotka rajoittavat ruokavalioaan muodin vuoksi, sitä vähemmän vakavasti valitettavasti nämä rajoitukset otetaan ja sitä suurempi riski ulkona ruokailu on oikeasti allergisille/ruokarajoitteisille.
Ei, vaan tämä on ravintoloiden aiheuttama ongelma. Heidän pitäisi ammattilaisina(?) osata tehdä asiakkaan ruoka asiakkaan antamien tietojen pohjalta, analysoimatta niitä sen tarkemmin. Ihan sama vaikka asiakas olisi valehdellut allergiastaan.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin tuntuu olevan oikein elämäntehtävä tuo toisten syömisten kyttääminen ja niistä mielensä pahoittaminen. Kamalimpia näyttävät täällä olevan nuo ”ravintola-alan ammattilaiset”, jotka herne nenässä arvostelevat ihmisten valintoja ja tekevät kostoiskuja ”muka-allergisten” ruokiin.
Että terveiset vaan sillekin älypäälle, joka maidottoman asemesta tarjosi ystävälleni maitopitoista ruokaa, koska ”eihän tuo viimeksikään kuollut kun sai maitoproteiinia, huomionhakua vaan koko allergia”. Onnettomat idiootit eivät tajua, että reaktio voi olla todella vakava ja tuskallinen, vaikka tulisikin viiveellä.
Ystäväni vietti useita päiviä sairaalassa tämän toisen tapauksen jälkeen (ensimmäisellä kerralla poti viikon kotona). Selvittelyjen jälkeen paljastui syy sairastumisiin, mutta koska todistaa ei voinut niin ei edennyt syyteharkintaan saakka. Mutta varokoon tulemasta yksin pimeällä vastaan...
Aika vainoharhaiselta vaikuttaa nuo kostoiskut sun muut väitteet. Vaativia ruokavalioita on yksinkertaisesti niin paljon, että jos tuo pitäisi paikkaansa, ei kyseinen ravintola olisi kauaa olemassa nykypäivän Suomessa. Kuulitko muka itse tuon väitteen että kokki teki tuo tarkoituksella vai onko puhdasta spekulointia. Virheitä sattuu varmasti ja valitettavasti ne voi olla todella pahoja.
Silti nämä asiat voidaan välttää vain tiedolla, koulutuksella, huolellisuudella, riittävällä rehellisellä kommunikoinnilla ruokavalioista ja niiden syistä. Että oikeasti sairaat ja allergiset saadaan paremmin erotettua näistä elämäntapa-dieeteistä. Nykyiset mutudieetit pitää saada jotenkin kuriin, koska homma on mennyt niin hulluksi. Ei tämä asia uhoamisella ja älyttömiä vaatimalla pysy hanskassa.
Vielä lisäksi ammattikoulutus leikkaukset varmaan pahentaa sitä osaamisen tasoa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma, jonka muotidieetit, ja etenkin niitä vähän sinnepäin noudattavat ihmiset, aiheuttavat. Mä haluan maidottoman ruoan, mutta voin mä tota herkullista jäätelö vähän ottaa. Mä haluan gluteenitonta, mutta ei toi pala suklaakakkua kyllä haittaa jne. Eli mitä enemmän on ihmisiä, jotka rajoittavat ruokavalioaan muodin vuoksi, sitä vähemmän vakavasti valitettavasti nämä rajoitukset otetaan ja sitä suurempi riski ulkona ruokailu on oikeasti allergisille/ruokarajoitteisille.
Ei, vaan tämä on ravintoloiden aiheuttama ongelma. Heidän pitäisi ammattilaisina(?) osata tehdä asiakkaan ruoka asiakkaan antamien tietojen pohjalta, analysoimatta niitä sen tarkemmin. Ihan sama vaikka asiakas olisi valehdellut allergiastaan.
Juurikin on aivan pakko analysoida aika tarkasti ne asiakkaan antamat tiedot, koska ne ovat usein epäselviä ja puutteellisia. Valehtelu on täysin väärä tapa saada tämä asia kuntoon. Jos asiakas valehtelee allergioistaan niin ei hän silloin voi tietenkään saada täsmällistä ja järkevää hänen oman ruokavalionsa mukaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole alalla, mutta tunnen kokin, joka on tarjonnut asiakkailleen elämänsä parasta kasvisruokaa (keittiön saaman palautteen mukaan)...ankanrasvassa paistettuna. Hän on vielä alalla.
Niin, kasvisruokaa, mutta ei vegaaniruokaa.
Anatidovegaanista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelevatkin asiakkaat saavat toki itse valita ruokapaikkansa, mikäli maksavat myös laskunsa. Veronmaksajana en julkisissa esim. kouluruokailuissa ole valmis maksamaan ruoasta nirsoilijoiden esim. vegaanien ja heidän jälkeläistensä aiheuttamia ylimääräisiä kustannuksia, koska se on taas minun jälkeläisiltä pois.
Tähän on myös käytännön syy. Itse olen vain laktoositon. Ihan oikeasti. Jos on tarkoitus mennä syönnin jälkeen kotiin, saatan tehdä liennytyksen jälkiruuassa, koska se vaivaa sitten vain kotona. Mutta en viitsi tehdä sitä ruuan kanssa, koska olisi aivan tajuttoman noloa piereskellä sitten sen jälkiruuan aikana siellä ravintolassa, jos on syönyt jotain laktoosipitoista jo ruuan seassa. Uskon että ravintoloitsijakaan ei halua sitä hajua ravintolaansa. 😂