Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta
Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.
Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?Ehkä se asiakas osasi tietämättäsi tilata gluteenitonta olutta?
http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Suomen+gluteeniton+olutvalikoima/1…
Ehkäpä ei osannut. Ravintolan listalla ei nimittäin gluteenittomia oluita ollut. Yleensä erittäin allerginen kyllä osaa niitä kysyä. Ihan normi hanaolutta halusi.
Tää ketju on taas täynnä ihan jonninjoutavaa jankkausta. Jos olet oikeasti allerginen, ilmoita se ravintolassa. Kerro kaikki, mitä et pysty syömään. Jos allergioita on paljon, niin pidä mukana listaa kaikista aineista, jolle olet allerginen ja anna se tarjoilijan mukana keittiöön. Näin keittiöhenkilökunta voi tehdä haluamasi. Joissakin tapauksissa allergiat voivat olla sen verran vaikeat, että ruoan laittamiseen ei ole resursseja tai raaka-aineita ja sille ei sitten voi mitään.
Jos olet ns. itse diagnosoinut itsesi tai olet jollain muotidieetillä tms., ilmoita ravintolassa, että et ole oikeasti allerginen, eikä sinulle tule reaktiota esim. vehnästä. Näin keittiössä ei tehdä sinulle erikseen ja eri välineillä annosta, vaan jätetään pois haluamasi raaka-aine.
Jos olet vege, kasvissyöjä tai ihan mitä tahansa näitä vastaavista, näet varmaan jo ravintolan listalta, onko siellä sinulle jotain sopivaa. Jos ei ole, mene muualle.
Onko tää nyt tään vaikeempaa?
Eniten vihaan näitä, jotka kuvittelevat olevansa jollekkin allergisia ja sen mukaan pitäisi jokaisen hyppiä. Näitä on omassakin lähipiirissä ja myös asiakkaina Naurettavaa. Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja allergiatesteihin!
Vierailija kirjoitti:
Eniten vihaan näitä, jotka kuvittelevat olevansa jollekkin allergisia ja sen mukaan pitäisi jokaisen hyppiä. Näitä on omassakin lähipiirissä ja myös asiakkaina Naurettavaa. Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja allergiatesteihin!
Joko joku allerginen, joka kuvittelee allergiansa, veti herneen nenään? :D
Sain kerran kasvisruokaa vaikka olen hetero mies.
Olen todella allerginen avokadolle. Saan järkyttävää vatsakipua ja kramppeja yhdestä palastakin avokadoa. Eräässä ravintolassa sain annoksen kolme kertaa avokadolla, vaikka kerroin allergiastani. En mennyt enää toista kertaa....
Tänään on kansainvälinen veganismipäivä. Yritetään sen kunniaksi kaikki syödä vegaanisesti tuotettua ruokaa, jooko? Itse söin luomupihvin, ei toki tiukasti tulkittina ole vegeruokaa, mutta kuitenkin eettisemmin tuotettua kuin esim. ei-luomut kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on taas täynnä ihan jonninjoutavaa jankkausta. Jos olet oikeasti allerginen, ilmoita se ravintolassa. Kerro kaikki, mitä et pysty syömään. Jos allergioita on paljon, niin pidä mukana listaa kaikista aineista, jolle olet allerginen ja anna se tarjoilijan mukana keittiöön. Näin keittiöhenkilökunta voi tehdä haluamasi. Joissakin tapauksissa allergiat voivat olla sen verran vaikeat, että ruoan laittamiseen ei ole resursseja tai raaka-aineita ja sille ei sitten voi mitään.
Jos olet ns. itse diagnosoinut itsesi tai olet jollain muotidieetillä tms., ilmoita ravintolassa, että et ole oikeasti allerginen, eikä sinulle tule reaktiota esim. vehnästä. Näin keittiössä ei tehdä sinulle erikseen ja eri välineillä annosta, vaan jätetään pois haluamasi raaka-aine.
Jos olet vege, kasvissyöjä tai ihan mitä tahansa näitä vastaavista, näet varmaan jo ravintolan listalta, onko siellä sinulle jotain sopivaa. Jos ei ole, mene muualle.
Onko tää nyt tään vaikeempaa?
Ei, ei ole vaikeaa. Ymmärräthän, että vien mukanani myös sen seurueen, joka olisi voinut syödä ravintolassasi, jos olisitte vaivautuneet fiksaamaan yhtä ateriaa sen verran, että minäkin olisin voinut syödä. Parhaillaan olen hakemassa sopivaa ravintolaa noin 10 hengen pikkujouluaterialle ja sihteerimme etsii paikkaa noin 30:lle. Sellaista, jossa myös vegaanille on tarjolla syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää nyt tään vaikeempaa?Ei, ei ole vaikeaa. Ymmärräthän, että vien mukanani myös sen seurueen, joka olisi voinut syödä ravintolassasi, jos olisitte vaivautuneet fiksaamaan yhtä ateriaa sen verran, että minäkin olisin voinut syödä. Parhaillaan olen hakemassa sopivaa ravintolaa noin 10 hengen pikkujouluaterialle ja sihteerimme etsii paikkaa noin 30:lle. Sellaista, jossa myös vegaanille on tarjolla syötävää.
No menkää perkele kasvisravintolaan! Ainiin, jos joku haluaa kuitenkin pihvin. Muuten, ei se hyvä vegaanin eväs synny liharuokia fiksaamalla, kyllä se pitää suunnitella ihan varta vasten. Enkä minä halua tarjota vegaanillekaan mitää hätäpäissään fiksattua skeidaa. Kyllä ne ansaitsee ihan harkitun ruokakokonaisuuden myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää nyt tään vaikeempaa?Ei, ei ole vaikeaa. Ymmärräthän, että vien mukanani myös sen seurueen, joka olisi voinut syödä ravintolassasi, jos olisitte vaivautuneet fiksaamaan yhtä ateriaa sen verran, että minäkin olisin voinut syödä. Parhaillaan olen hakemassa sopivaa ravintolaa noin 10 hengen pikkujouluaterialle ja sihteerimme etsii paikkaa noin 30:lle. Sellaista, jossa myös vegaanille on tarjolla syötävää.
Varmasti löytyy sopiva ravintola, joten mitä valitat ja uhoat! Jos joku ravintola ei haluta tarjota vegaanista niin kai se on ravintolan oma valinta. Eihän siellä kasvisravintolassakaan varmaan tarjota pihviä. On kyllä helvetin huono sihteeri, jos täytyy kauan etsiä tuollaista paikkaa. Kenkää joko sihteerille tai vegaanille. Tai molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upeaa, parhaillaan Huomenta Suomessa haastatellaan vegaaneita. Toiselta kysyttiin, mikä ero on kasvissyöjällä ja vegaanilla. Vegaani kertoi, että kasvissyöjä voi syödä kalaa ja kananmunia. En ole varma, olivatko hänen mainitsemansa eläinproteiinit juuri nuo kaksi, mutta sisältö oli tuo .
Kun edes vegaani, joka on perehtynyt kasvis-ei kasvis -syömiseen syvällisemmin kuin tavallinen tallaaja, ei osaa vastata siihen, mitä kasvissyöjä syö, on ymmärrettävä se ettei sitä välttämättä ymmärrä moni muukaan, ei edes ravintolassa.
t. kasvispainoitteisesti syövä sekasyöjä
Voihan vegaanikin syödä kananmunia. Olen nähnyt.
Mistäs kasvista niitä munia taas saikaan?
Vierailija kirjoitti:
Tänään on kansainvälinen veganismipäivä. Yritetään sen kunniaksi kaikki syödä vegaanisesti tuotettua ruokaa, jooko? Itse söin luomupihvin, ei toki tiukasti tulkittina ole vegeruokaa, mutta kuitenkin eettisemmin tuotettua kuin esim. ei-luomut kasvikset.
Mitä tekoa eettisyydellä on veganismin kanssa? Se tarkoittaa vain että syö pelkkää kasvikuntaa. Vegaani voi elää vaikka pelkällä gmo soijalla, glyfosaattivehnällä ja riistopalmuöljyllä jos huvittaa. Veganismi ei myöskään ole synonyymi terveelliselle, hän voi elää vaikka sipsi-limu-karkki-pikaruokadieetillä niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menkää perkele kasvisravintolaan! Ainiin, jos joku haluaa kuitenkin pihvin. Muuten, ei se hyvä vegaanin eväs synny liharuokia fiksaamalla, kyllä se pitää suunnitella ihan varta vasten. Enkä minä halua tarjota vegaanillekaan mitää hätäpäissään fiksattua skeidaa. Kyllä ne ansaitsee ihan harkitun ruokakokonaisuuden myös
Use(imm)at ravintolat pääkaupunkiseudulla onneksi jo osaavat laskea, että on kannattavaa pitää tarjolla myös vegaaninen vaihtoehto, vaikka suurin osa asiakkaista olisikin edelleen sekasyöjiä. Tallinnassa tarjonta on nykyisin vielä parempi. Mutta aina on jokunen jäärä, joka mieluummin pitää kiinni periaatteistaan kuin kannattavuudesta. Lycka till, vaan.
Tämän ketjun perusteella suomalaiset kokit vihaa asiakkaita ja halveksii näiden rajoitteita. Millä meriiteillä? Eihän tässä maassa edes ole yhtään oikeasti hyvää ravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upeaa, parhaillaan Huomenta Suomessa haastatellaan vegaaneita. Toiselta kysyttiin, mikä ero on kasvissyöjällä ja vegaanilla. Vegaani kertoi, että kasvissyöjä voi syödä kalaa ja kananmunia. En ole varma, olivatko hänen mainitsemansa eläinproteiinit juuri nuo kaksi, mutta sisältö oli tuo .
Kun edes vegaani, joka on perehtynyt kasvis-ei kasvis -syömiseen syvällisemmin kuin tavallinen tallaaja, ei osaa vastata siihen, mitä kasvissyöjä syö, on ymmärrettävä se ettei sitä välttämättä ymmärrä moni muukaan, ei edes ravintolassa.
t. kasvispainoitteisesti syövä sekasyöjä
Voihan vegaanikin syödä kananmunia. Olen nähnyt.
Mistäs kasvista niitä munia taas saikaan?
Mistä kasvista vesi tulee? Entä suola? Ja kalapuikot? Ai niin, vegaanithan eivät käytä niitäkään. Paitsi salaa.
Maitoallerginen ilmoittautuu.... Itse kestän ihan pienen määrän maitoa, yliannos aiheuttaa vatsakipuja, ripulia, oksentelua, uskomattomia ilmavaivoja + koko vartalo kutinan. Osaan jo tilata ruokaa ravintolassa ilman kermakastiketta yms. eikä yhdessäkään ravintolassa ole tullut ongelmia. Ainoastaan jäätelöannoksista luopuminen harmittaa. Mieheni on myös oppinut huomauttamaan, jos olen vahingossa syömässä maitopitoista ruokaa, koska joutuu sitten nukkumaan eri huoneessa kaasupäästöjeni vuoksi. Sen olen huomannut että kaupoissa olevat tuote-esittelijät eivät aina ymmärrä etten todellakaan maista mitään ennenkuin luen tuoteselosteen.
Mutta sukulaiset. Tämä on laktoositonta, hylaa, ei siinä ole kuin kermakuorrutus, ota nyt jne. Söin kerran perhejuhlissa leivoksia, joiden vannottiin olevan maidottomia. About tunnin-parin päästä makasin sohvalla tuskissani ja mieheni etsi lääkkeitä ennenkuin raavin itseni verille. Ja mitä kuuluu keittiöstä: " Taitaa se olla oikeasti allerginen..." Siinä meni sitten viikonloppu wc:ssä ja luottamus samalla pöntöstä alas.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään otsikon lukeminen sai minut näkemään punaista. Kuulen itse usein maitoproteiiniallergisena "Joo no tähän on käytetty laktoositonta kermaa/voita/maitoa". En myöskään ymmärrä miksi esimerkiksi buffetissa ei voida merkitä "Maidoton", mikäli tuote ei sisällä maitotuotteita. Usein lukee "Laktoositon" ja sitten joudun kyselemään, että onko tässä laktoosittomia maitotuotteita vai onko tämä täysin maidoton. "Siinä ei ole käytetty mitään maitotuotteita, eli on laktoositon." ARGH.
Nämä TonTon-dietillä olevat kuormittavat älyttömästi ruokapaikkoja.
Ja useilla se vika on korvienvälissä olevalla pururadalla.
Caisa kirjoitti:
Maitoallerginen ilmoittautuu.... Itse kestän ihan pienen määrän maitoa, yliannos aiheuttaa vatsakipuja, ripulia, oksentelua, uskomattomia ilmavaivoja + koko vartalo kutinan. Osaan jo tilata ruokaa ravintolassa ilman kermakastiketta yms. eikä yhdessäkään ravintolassa ole tullut ongelmia. Ainoastaan jäätelöannoksista luopuminen harmittaa. Mieheni on myös oppinut huomauttamaan, jos olen vahingossa syömässä maitopitoista ruokaa, koska joutuu sitten nukkumaan eri huoneessa kaasupäästöjeni vuoksi. Sen olen huomannut että kaupoissa olevat tuote-esittelijät eivät aina ymmärrä etten todellakaan maista mitään ennenkuin luen tuoteselosteen.
Mutta sukulaiset. Tämä on laktoositonta, hylaa, ei siinä ole kuin kermakuorrutus, ota nyt jne. Söin kerran perhejuhlissa leivoksia, joiden vannottiin olevan maidottomia. About tunnin-parin päästä makasin sohvalla tuskissani ja mieheni etsi lääkkeitä ennenkuin raavin itseni verille. Ja mitä kuuluu keittiöstä: " Taitaa se olla oikeasti allerginen..." Siinä meni sitten viikonloppu wc:ssä ja luottamus samalla pöntöstä alas.
Rikosilmoitus pahoinpitelystä. Mikäli kyseessä hengenvaarallinen allergia, niin tapon yrityksestä.
Katselin juuri tänään töissä meidän myyntihinnastoa ja kaksi tuotetta, jotka satavarmasti sisältää maitoa oli merkittu M. Kiva asiakkaan tilatessa katsoa, että tuota otan kun käy maitoallergiselle ja sitten hupsiiis. Joku tehnyt taas työnsä hyvin :)
Kenestä oli kyse? ”TV:stä tuttuja” kokkejahan on nykyään niin monta, ettei enää pysy kärryillä.