Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta
Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän perustaa pitopalvelu, joka mainostaisi erikoisosaamisenaan erilaisten ruokavalioiden huomioonottamista? Olen nimittäin niissä aika haka, ja kokkaaminen suurtalousmentaliteetilla sujuu sekin. Olisiko kysyntää?
Tältä palstalta jo huomaa, että vammaisruoalle on kasvava kysyntä. Niihin vaaditaan myös erikoistumista, että on todennäköisesti ihan kannattavaa.
Vammaisruoalle? Mikä tekee ruoasta vammaisruokaa? Itse rajaan ruokavaliostani pois terveyssyistä sipuli, valkosipulin ja purjon. Tekeekö se ruoastani vammaisruokaa? Voi hyvänen aika nyt taas...
Kyllä juuri sipuli-allergiset ovat yleensä näitä feikki-allergisia mitä suuremmassa määrin. Se ei silti tarkoita ettei jonkun pötsi voisi tosiaan mennä sipulista sekaisin
Sipuli ei sovi, jos on ärtyvä suoli, refluksitauti tai sappikivet. Näihin ryhmiin kuuluu varmaan viidesosa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui. Taidan jatkossa syödä ihan vaan kotona, etten mene tuhlaamaan ravintolatyöntekijöiden aikaa, enkä varsinkaan aiheuta hämmennystä muissa asiakkaissa tarvitessani ambulanssia kun kokki ei käsitä mitä aineksia ruokiinsa lykkää. Pitäkää tunkkinne.
Jess, nyt joku ymmärsi! Enemmän tällaisia, kokkimme kiittää!!! Ja ambulanssi ja koko Suomi.
Moni allergisia mollaava ravintoloitsija ei vain taida ymmärtää, että sen allergisen mukana muualle menee koko seurue. Esimerkiksi meitä on yleensä liikkeellä seitsemän ”tavallista” syöjää ja yksi maitoallergikko. Arvaa, tulemmeko me muutkaan sinun ravintolaasi, jos sieltä ei saa sitä maidotonta annosta? Aivan, emme tule vaan menemme kaikki sinne, missä jokainen meistä saa syödäkseen. Enkä usko, että muutkaan allergiset ihan yksikseen tai allergisten porukoissa liikkeellä ovat...
Kannattaisi joskus laskea, kuinka paljon ”normaaleja” asiakkaita menettää tuollaisella asenteella. Ja kannattaa toivoa, ettei itsellesi koskaan kehity mitään allergiaa. Olet hengenvaarallinen varmaan itsellesikin, koska allergiaruokien valmistaminen tuntuu olevan sinulle ylivoimaisen vaikeaa rakettitiedettä.
No kokki kiittää.
Helpommallahan hän pääsee kun tulee vähemmän asiakkaita 😀
Jos helpolla pääseminen kerran on tavoitteena, niin miksi ollenkaan avata ovia ja tarjota ruokaa? Pönkä ovelle vaan tuollaissa paikoissa, niin eivät asiakkaat tungeksi henkilökunnan riesana vaan menevät muualle. Kaikki voittavat.
Olen joskus kokkina mokannut dieetin kanssa, ei mitään sellaista että kukaan oisi sairastunut vaan niin että olen tarjonnut vegaanille munanuudeleita, kerran muslimi söi sikaa. En kertonut heille siitä edes jälkikäteen aattelin että on kaikille parempi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakiaa sairastava ystäväni (ei ole kuviteltu, vaan diagnosoitu keliakia) sai ravintolassa pihvinsä paneroituna, vaikka oli juuri käyty pitkä keskustelu siitä, onko kastike saatavana gluteenittomana.
Tuokin on surkeaa että ihmiset joutuu korostamaan että ovat oikeasti sairaita ettei luulla ettei sillä niin väliä ole.
Sekin on ikävää, että ihmisen pitää olla "oikeasti sairas", ts. keliaakikko, jotta hänet otetaan vakavasti, muut ovat ruuan kanssa pelleilijöitä. Keliaakikon oireet näkyvät välittömästi ja ovat rajuja, mutta esim. myös paksusuolentulehdus- ja Chronin tauti -potilaat hoitavat sairauttaan ruokavaliolla. Näistä ruokavaliorajoitteista ei vaan saa lääkärintodistusta.
Tiedän, että on sellaisiakin gluteenittoman harrastelijasyöjiä, ja siitä ei ravintoloissa tykätä. Ehkäpä tulehduksellisten suolisairauksien koko ajan lisääntyessä ajatus gluteenittomuudesta alkaa arkipäiväistyä niin, ettei tällaista avauksen mukaista tietämättömyyttä enää esiinny.
Minä olen alkanut sellaiseksi gluteenittomaksi harrastelijasyöjäksi sen jälkeen kun lapsellani diagnosoitiin vilja-allergia. Hänellä sopivat sellaiset gluteenittomat jotka ovat myös vehnättömiä. Huomasin että pääsin eroon vatsavaivoistani kun söin samaa ruokaa lapsen kanssa.
Joskus syön ihan tavallisia vehnää sisältäviä ruokia. Joitakin niistä vatsani kestää paremmin ja joitakin huonommin.
Pastan olin osannut jättää jo aiemmin pois ruokavaliostani, sillä siitä tuli aina kovat mahakivut. En kuitenkaan osannut arvata että kivut johtuvat vehnästä. Olin vain ajatellut että mahani ei tykkää pastasta. Muiden vehnäruokien kanssa pääsen lievemmillä oireilla, eikä pienistä määristä tule yleensä mitään oireita.
Gluteenittomuusharrastelun aloitettuani olen saanut kokea myös aivan uuden tunteen. Sellaisen että mahaan tule hyvä olo ruokailun aikana. Se on aivan mahtavaa. Hyvä olo vatsassa. Sellaisesta en tiennyt aikaisemmin mitään.
Myös meillä vehnä aiheuttaa ongelmia. Mies on reumaatikko ja minä crohnikko; vehnä tekee molemmille nivelkipuja ja minulle myös suolisto-ongelmia. Niinpä siitä on luovuttu kokonaan, ja pidempään ilman oltua toleranssi sitä kohtaan on olematon (eilisten sukupäivällisten jälkeen oksensin pää pöntössä). Ymmärtääkseni viljan proteiini pahentaa tulehdusta?
Mutta asiaan: ystäväni on keliaakikko, ja hänelle ulkona syönti on muuttunut entistä hankalammaksi nykyisten muotigluteenittomien myötä. Jopa ammattilaisille pitäisi erikseen ilmoittaa, että nyt on tosi kyseessä, eikä alkupalaleipiä kannata tuoda tarjolle. Etnisiin ravintoloihin ei ole asiaa muutenkaan, on ikävää kun ei voi luottaa siihen että gluteeniton on gluteeniton eikä esim. samassa rasvassa friteerattu kuin tavalliset annokset.
Ex kokki kirjoitti:
Olen joskus kokkina mokannut dieetin kanssa, ei mitään sellaista että kukaan oisi sairastunut vaan niin että olen tarjonnut vegaanille munanuudeleita, kerran muslimi söi sikaa. En kertonut heille siitä edes jälkikäteen aattelin että on kaikille parempi niin.
Sinun(kin) onnesi, ettet tarjonnut niitä munanuudeleita kanamuna-allergikolle. Olisi saattanut olla hengenlähtö lähellä.
Ilmainen vinkki kokeille: suhtautukaa jokaiseen erityisruokavalioiseen siten että on tosi kyseessä. Ei sitten tarvitse arpoa, kuka on oikeasti allerginen ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui. Taidan jatkossa syödä ihan vaan kotona, etten mene tuhlaamaan ravintolatyöntekijöiden aikaa, enkä varsinkaan aiheuta hämmennystä muissa asiakkaissa tarvitessani ambulanssia kun kokki ei käsitä mitä aineksia ruokiinsa lykkää. Pitäkää tunkkinne.
Jess, nyt joku ymmärsi! Enemmän tällaisia, kokkimme kiittää!!! Ja ambulanssi ja koko Suomi.
Pomo kiittää, kun tulee vähemmän rahaa. Muutama vuosi sitten järkättiin työpaikan pikkujouluja, 15 hengen porukasta yhdellä oli gluteeniton kasvisruokavalio. Muutamasta paikasta kyseltiin, onnistuuko hänellekin saada ruokaa. Jostain vastattiin, että vaikea homma kun pikkujouluaikaan on niin kiirettä. Jostain vastattiin, että laktoositonta kyllä löytyy. Ja yhdestä paikasta tuli koko ruokalista ainesosineen, että keliaakikko voi katsoa etukäteen vaihtoehtoja. Arvatkaa mihin mentiin. Ja mikä paikka pääsi myymään firman laskuun alku- pää ja jälkiruuat ja viinit. Ja mitä ravintolaa käytettiin henkilökunnan ja firman muissa tapahtumissa myös sen jälkeen, vaikka keliaakikko ei enää olekaan meillä töissä.
Meillä sama, paitsi henkilöstöä 96 ja pari keliaakikkoa ja yksi vilja-allergikko.
Joku tuolla aikaisemmin totesi, että "kokki kiittää" (kun ruokarajoitteiset jättävät tulematta) - minä totean, että näissä meidän tapauksissa ravintoloitsija varmasti kiittää.
Oho, taas opin uutta. En tiennyt, että jotkut on laktoosittomillekin maitotuotteille allergisia. Pahoittelut, jatkossa olen sitten sivistyneempi tämänkin asian suhteen...
Vegaanille nyt on sama, mitä syöttää. Oma valinta ja perustelukin ontuu: "en hyväksikäytä eläimiä". Sitä enemmän sitten riistetään ihmisiä. Ei ole arvostettavaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset puhuvat itsekin ihan sekaisin asioita, joten on hyvä heiltä tarkistaa. Juuri eräs nainen lehtihaastattelussa kertoi olevansa kasvissyöjä. Parin lauseen päässä hän kertoi kyllä syövänsä kalaa...
Voisi sitten sanoa, etten syö lihaa. Useimmat "kasvissyöjät" syövät kalaa ja kanaa.
Eräs työkaveri sanoi kerran hyvin, että hän ei syö mitään millä (mikä tulee jostakin jolla) on ollut silmät.
Et taida tietää vegaanin ja vegetaristin eroa. Vegetaristit käyttävät myös rajoitetusti eläinkunnan tuotteita. Yleisimmin maitotuotteita, kananmunia, hunajaa ja kalaa. Eli kyllä todellakin voi kutsua itseään kasvissyöjäksi vaikka söisikin kalaa. Puhtaasti kasvisperäistä ravintoa syövät eivät yleensä kutsu itseään kasvissyöjiksi vaan vegaaneiksi.
Jos olet kasvissyöjä, silloin et syö eläintä.
Nuo kalaa tai kanaa syövät ovat semivegetaristeja. Pescovegetaristit syövät kalaa.
Ja polloveganisti kanaa.
Pahintahan näissä jutuissa on se, kun näitä ihmisiä, jotka pitävät erikoistoiveita pelkkänä nirsoiluna on myös myyjinä ja tarjoilijoina. Kerran seurasin netissä kauhulla anonyymiä keskustelua, jossa myyjät "kehuivat" sillä, etteivät esim laita rasvatonta tai sokeritonta versiota jos pyytäjä on nuori nainen "koska se on nykyään trendikästä pelleillä näillä dieeteillä". Kellään heistä ei käynyt mielessä, että sillä nuorella naisella voi olla esim. diabetes, jolloin sillä todellakin on väliä antaako sokerillisen vai sokerittoman tuotteen - etenkin, jos asiakas luulee saavansa yhtä ja saakin toista, minkä seurauksena verensokeri voi heittää pahastikin tai asiakas voi pistää insuliinin väärin jos ei osaa epäillä asiaa.
Käsitteet kohdalleen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset puhuvat itsekin ihan sekaisin asioita, joten on hyvä heiltä tarkistaa. Juuri eräs nainen lehtihaastattelussa kertoi olevansa kasvissyöjä. Parin lauseen päässä hän kertoi kyllä syövänsä kalaa...
Voisi sitten sanoa, etten syö lihaa. Useimmat "kasvissyöjät" syövät kalaa ja kanaa.
Eräs työkaveri sanoi kerran hyvin, että hän ei syö mitään millä (mikä tulee jostakin jolla) on ollut silmät.
Et taida tietää vegaanin ja vegetaristin eroa. Vegetaristit käyttävät myös rajoitetusti eläinkunnan tuotteita. Yleisimmin maitotuotteita, kananmunia, hunajaa ja kalaa. Eli kyllä todellakin voi kutsua itseään kasvissyöjäksi vaikka söisikin kalaa. Puhtaasti kasvisperäistä ravintoa syövät eivät yleensä kutsu itseään kasvissyöjiksi vaan vegaaneiksi.
Nuo kalaa tai kanaa syövät ovat semivegetaristeja. Pescovegetaristit syövät kalaa.
Höpö höpö, lihansyöjäkin syö kasviksia eli on kasvissyöjä yleensä. Oikea termi ruokarajoitteiselle olisi ei- lihansyöjä tai ei-eläimensyöjä. Tai lihansyönnistä kieltäytyvä.
Yleisesti ottaen hippihörhömaailmanparantaja.
Ja missä edes kulkee lihan raja? Esimerkiksi katkaravussa ei ole lihaa juuri ollenkaan, joten sitä luulisi vegetarianistinkin voivan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti, kun tilaan kahvilassa laktoosittoman laten vastataan " on vain Hylaa", mikä onneksi sopii minulle mutta jotkuthan eivät siis kestä Hylaa ollenkaan ja sitten oma lukunsa ovat maitoproteiinille allergiset!
Käsite "maitoallergia" on harhaanjohtava ja monille ihmisille epäselvä, että mit' tässä nyt siedetäänkään?
Maitoallergia ei ole mitenkään harhaanjohtava käsite, sillä siinä ihminen ei kestä MAITOA (maitotuotteita). Hän on siis allerginen maidon proteiineille, ei yliherkkä laktoosille, joka on siis maidon sokeri.
Tosin jotkut maitoallergikot kestää heraa (maitoproteiini), koska ovat allergisia kaseiinille (maidon toinen proteiini), jota maidossa on suurempi osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Te kaikki jotka ette voi syödä tai halua syödä normaalien (L, VL, G) ruokamerkintöjen mukaan niin tehkää pöperönne ihan itse.
Toinen vaihtoehto on se, että kaikesta siitä extra-ajasta ja asiakaspalvelijan/ kokin teitä varten tekemästä työstä maksatte "allergia/erikoisruokavalio lisän" joka on esim.10e!
T, ravintoloitsija Helsingistä, jolla kohta menee hermot jokaisen hienostelijan kanssa, teitä meillä on paljon ja olette rasittavia, ymmärsittekö?
Vaihda alaa, et sovi työhösi.
Näin ajattelee todella moni tämän päivän meiningistä. Rakkaus ruokaan ja ruoka-aineilla pelleily on kaksi eri asiaa. Oikeat allergiat on asia erikseen, mutta kun päivän aikana väännetään 50 erityisannosta niin kyllä se on jo kallista ja kokeillekin turhauttavaa. Näin se asia on.
Hankalimmat nimetään ja kukaan ei halua olla se, joka hankalan asiakkaan annoksen tekee.
Ja millä helvetin oikeudella menet määrittelemään, että jotkut erityisannosta tarvitsevista eivät olisi oikeasti allergisia tai tarvitsisi sitä annosta muuten terveydellisistä syistä?
Ei sitä määritellä tarvitse, pellet tunnistaa aika nopeasti.
Voitko kertoa missä työskentelet, etten vahingossakaan tule asiakkaaksesi. Vien rahani muualle.
Heh, aivan tutkittu tosiasia että suurin osa ns. allergioista, etenkin esim. kala yms. on vain ns.korvien välissä, kyllähän se sitten aiheuttaa toki niitä oireita, kun on itsensä niihin psyykannut. Olen muuten aika tarkkaan alan tutkimukset seurannut. Vainoharhaisuus ja psyyken häiriö tulee esille sinunkin hyökkäyksestäsi.
Joo, kyllähän se kala-allergisen kurkun umpeen turpoaminen on ihan "korvien välissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.
Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?Asiakas voi tilata gluteenitonta esim vehnäallergian takia.
Olutta se ei sulje pois, lukuunottamatta vehnäoluita.Normaali olut=vehnäolut. Tuskinpa tuota muuten olisin ihmetellyt. Huoh.
Mmm, mä olen luullut, että useimmat oluet tehdään ohrasta. Kaikkea sitä oppii vauva.fi-palstalta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan. Olet vegaani, jota harmittaa kun lacto-/ovo-/pescovegetaristit kutsuvat itseään kasvissyöjiksi?
Itse en ole vegaani enkä vegetaristi vaan ihan normi sekasyöjä. Minulle on aivan yhden tekevää miksi te itseänne kutsutte. Minulla on useita lacto/ovo/pescovegetaristi ystäviä ja sukulaisia, jotka mieltävät itsensä kasvissyöjiksi. Kenenkään kanaakin syövän en ole koskaan kuullut kutsuvat itseään vegetaristiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.
Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.
Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.Ja samaan aikaan täällä kinataan siitä, että vegaanit eivät muka lainkaan käyttäisi eläinperäisiä tuotteita. Haloo? Liivate??
Tosi moni osaa välttää liivatetta. Itse hullunlehmäntaudin takia, muslimit sian takia ja vegaanivaihtoehtoja löytyy liivatteella monia.
Niin se liivate on tehty sian nahasta, mutta mitä tekemistä sillä on hullun lehmän taudin kanssa, joka on nautaeläimen sairaus.
Wikipedia:
"Liivate eli gelatiini on proteiinista koostuva ruoka-aine, jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luuytimistä, suolista ja jänteistä pitkään keittämällä. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakiaa sairastava ystäväni (ei ole kuviteltu, vaan diagnosoitu keliakia) sai ravintolassa pihvinsä paneroituna, vaikka oli juuri käyty pitkä keskustelu siitä, onko kastike saatavana gluteenittomana.
Tuokin on surkeaa että ihmiset joutuu korostamaan että ovat oikeasti sairaita ettei luulla ettei sillä niin väliä ole.
Sekin on ikävää, että ihmisen pitää olla "oikeasti sairas", ts. keliaakikko, jotta hänet otetaan vakavasti, muut ovat ruuan kanssa pelleilijöitä. Keliaakikon oireet näkyvät välittömästi ja ovat rajuja, mutta esim. myös paksusuolentulehdus- ja Chronin tauti -potilaat hoitavat sairauttaan ruokavaliolla. Näistä ruokavaliorajoitteista ei vaan saa lääkärintodistusta.
Tiedän, että on sellaisiakin gluteenittoman harrastelijasyöjiä, ja siitä ei ravintoloissa tykätä. Ehkäpä tulehduksellisten suolisairauksien koko ajan lisääntyessä ajatus gluteenittomuudesta alkaa arkipäiväistyä niin, ettei tällaista avauksen mukaista tietämättömyyttä enää esiinny.
Minä olen alkanut sellaiseksi gluteenittomaksi harrastelijasyöjäksi sen jälkeen kun lapsellani diagnosoitiin vilja-allergia. Hänellä sopivat sellaiset gluteenittomat jotka ovat myös vehnättömiä. Huomasin että pääsin eroon vatsavaivoistani kun söin samaa ruokaa lapsen kanssa.
Joskus syön ihan tavallisia vehnää sisältäviä ruokia. Joitakin niistä vatsani kestää paremmin ja joitakin huonommin.
Pastan olin osannut jättää jo aiemmin pois ruokavaliostani, sillä siitä tuli aina kovat mahakivut. En kuitenkaan osannut arvata että kivut johtuvat vehnästä. Olin vain ajatellut että mahani ei tykkää pastasta. Muiden vehnäruokien kanssa pääsen lievemmillä oireilla, eikä pienistä määristä tule yleensä mitään oireita.
Gluteenittomuusharrastelun aloitettuani olen saanut kokea myös aivan uuden tunteen. Sellaisen että mahaan tule hyvä olo ruokailun aikana. Se on aivan mahtavaa. Hyvä olo vatsassa. Sellaisesta en tiennyt aikaisemmin mitään.
Tuota kutsutaan placebo-efektiksi. Ei siinä mitään muuta ole, kuin se.
Vale-keliaakikoilta pitäisi ravintoloitsijoiden saada vaatia lisämaksu turhasta vaivasta. Ja suvussa on keliaakikko, jolle jatkuvasti tarjotaan kaltaistesi takia vehnää, kun eivät enää usko että keliakiaa edes on. *grr*
Vierailija kirjoitti:
Oho, taas opin uutta. En tiennyt, että jotkut on laktoosittomillekin maitotuotteille allergisia. Pahoittelut, jatkossa olen sitten sivistyneempi tämänkin asian suhteen...
Allerginen saa oireita aineen proteiinista. Laktoosi on maidon sokeri joka poistetaan laktoosittomissa tuotteissa. Tai pilkotaan vähälaktoosisissa. Proteiini jää ruoka-aineeseen. Onneksi et ole kokki, koska tuo on perustieto tiskarillekin.
Minulla ei ole sappivaivoistani mitään virallista diagnoosia, vain keskustelu lääkärin kanssa siitä, että jos oireilu pysyy kurissa ruokavaliolla, ei tarvita mitään sen kummempia toimenpiteitä. Kun vältän tiukasti eniten oireita aiheuttavia ruokia, pystyn syömään muuten normaalisti. Mitä enemmän altistun, sitä useampi ruoka alkaa aiheuttaa oireita. Mitä pidempään oireilu jatkuu, sitä todennäköisemmin joka ikinen ruokailu tuntuu inhottavina oireina.
Tilanteeni siis vaihtelee sen mukaan, miten hyvin pystyn pitämään ruokavalion hallinnassa. Jos menen ravintolaan hyvässä vaiheessa, riittää kun pyydän annokseni ilman niitä muutamaa raaka-ainetta. Ja sitten taas jos menen samaan ravintolaan huonommassa vaiheessa, karsittavaa on paljon enemmän. Seuraavalla kerralla tilanne saattaa taas olla parempi. Jos tarjoilija muistaa minut, pitääkö hän minua muka-allergisena?