Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kari Aihisen raju ala ja synnyttävät mimmit

28.10.2017 |

Itkettäis jos ei naurattais niin paljon.

Joo ei varmaan äitylit kerkee töihin eikä luomaan uraa huippuravintolan huippukeittiössä muiden huippukokkien siis mieskokkien kanssa, kun ensin pitää hakee lapset dagiksesta ja sitten viedä ne päiväkotiin - lapsiparat! Sitten ne naiskokit vielä synnyttääkin ne lapsensa ja se vie Aihisen mukaan 1-2 vuotta ja sinä aikana huippuravintolan keittiössä vaihtuu kaikki koneet eikä perunakaan ole enää peruna.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/25/huippukokki-kari-aihinen-alan-…

Kari Aihinen sanoi myös, että tv:ssä näkyvät huippukokit ovat miehiä, koska naisilla tulevat fysiikan lait vastaan.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005425896.html

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää minulle tyytyväinen feministi, niin minä esittelen teille Antti Tuiskun tyttöystävän.

Vierailija
122/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on av-raadin näkemys siitä, miksi huippukokit ovat lähes poikkeuksetta miehiä niin Suomessa kuin muuallakin?

Tällasten aihisten takia, joille nainen on uhka ja se kampitetaan.

Aihisen kaltaiset nössömiehet on pahimpia sovinisteja, tuntevat itsensä niin mitättömäksi miehisten miesten rinnalla, että ajattelevat että "no, ainakin olen parempi kuin nainen".. helvetin pelle.

Altyylinen ilmaisusi kertoo sinusta kaiken oleellisen.

Aika harvassa on ne naiset, jotka oikeasti jaksavat 12 tunnin päiviä seisomatyössä. Kyllä siellä soiteltaisiin jo liittoon ja työsuojeluvaltuutetuille, jos tavallinen suomalaisnainen kyseisessä työssä olisi viikonkin.

Faktat on faktoja, elä sen kanssa.

Mihin perustat väitteesi? Naisia on paljon töissä kaupan alalla, ravintola- ja hoitoalalla eikä siellä hirveästi istuskella. Voisinhan minäkin väittää, että autonkuljettajan työ on helppoa, siinähän vain istutaan ja pyöritellään rattia.

Olen itse ollut huippuravintoissa töissä , ja tiedän mistä puhun teidän palstamammojen mutuilun sijasta.

Kaupan kassat istuu, tarjoilijan työ on raskasta ellet ole Rossossa töissä, ja hoitoalallahan se istuminen ja juoruaminen on arkipäivää.

Eipä näy naisia palomiehinä, kaivoksilla, metsureina tai roskakuskeina.

Kaupassa on muutakin työtä kuin kassalla. Mitä itse olen ollut sairaalassa potilaana, niin ei ne hoitajat kauheasti istuskele, mutta koneelle kirjauksia tehdessä tosin istuvat.

Metsureita ei enää paljoa ole ja motokuskit istuvat päivät pääksytysten. Naiset tekevät omissa metsissä metsätöitä. Roskakuskien työ on koneellista ja ainakin itse saan täydetkin roska-astiat liikuteltua.

Todellakin uskon sinun huippuravintolassa työskentelyn, aivan varmasti.

Hienoa miesten vähättelyä. Enpä yllättynyt. Toki naisten muumilaulujen laulaminen ja sormiväreillä leikkiminen kotona tai lastentarhassa on sitä maailman raskainta työtä.

Missä kohtaa vähättelin miehiä? Se ei ole vähättelyä, jos kertoo, miten ennen fyysiset työt on koneellistettu. Päiväkoteihin tarvitaan lisää miehiä hoitajiksi, mutta he eivät sinne halua, kun se on niin raskasta.

Kakarat nukkuu päiväunia, askartelee ja syö ihan itsekseen ja puolet päivästä seisotaan pihalla.

Todella rankkaa. Mene kertomaan tuo palomiehille ja poliiseille, jotka saavat samaa palkkaa kuin muumilaulujen laulaja.

Unohdit kokonaan kasvatuspuolen. Sinun mallilla lasten päivähoito olisi vaan lasten säilömistä. Päivähoidossa on myös palomiesten ja poliisien lapsia hoidossa, ei he vähättele sitä, että lapset saavat laadukasta hoitoa. Se näkyy sitten lasten koulumenestyksessä ja ammatinvalinnassa.

En oikein ymmärrä, miksi sinulle lasten hoito ja kasvatus on asioita, joita voi tehdä vasemmalla kädellä. Jos nuo tekee huonosti, niin se näkyy sitten aikuisiällä. Se näkyy myös tällä palstalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset perustavat edelleenkin alle 10% kasvuyrityksistä , ravintoloiden osalta luku on varmaan promillen luokkaa. Mutta silti naisten pitäisi päästä julkkiskokeiksi julkkismieskokkien tilalle?

Suomessa ei ole ensimmäistäkään naishuippukokkia, eikä sen puoleen maailmallakaan.

Vastuunpakoilijana on niin helppo huudella puskista.

Naisten perustamia ravintoloita on ja hyviä ravintoloita ovatkin. Vain osa haluaa joksikin julkkiskokiksi telkkariin, suurimmalle osalle riittää, että tekee sitä mistä tykkää ja saa siitä elannon. Sitä ruokaa ei edelleenkään tehdä jalkovälillä.

Vierailija
124/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on av-raadin näkemys siitä, miksi huippukokit ovat lähes poikkeuksetta miehiä niin Suomessa kuin muuallakin?

Aihisen kaltaiset nössömiehet on pahimpia sovinisteja, tuntevat itsensä niin mitättömäksi miehisten miesten rinnalla, että ajattelevat että "no, ainakin olen parempi kuin nainen".. helvetin pelle.

Aika harvassa on ne naiset, jotka oikeasti jaksavat 12 tunnin päiviä seisomatyössä. Kyllä siellä soiteltaisiin jo liittoon ja työsuojeluvaltuutetuille, jos tavallinen suomalaisnainen kyseisessä työssä olisi viikonkin.

Mihin perustat väitteesi? Naisia on paljon töissä kaupan alalla, ravintola- ja hoitoalalla eikä siellä hirveästi istuskella. Voisinhan minäkin väittää, että autonkuljettajan työ on helppoa, siinähän vain istutaan ja pyöritellään rattia.

Olen itse ollut huippuravintoissa töissä , ja tiedän mistä puhun teidän palstamammojen mutuilun sijasta.

Kaupan kassat istuu, tarjoilijan työ on raskasta ellet ole Rossossa töissä, ja hoitoalallahan se istuminen ja juoruaminen on arkipäivää.

Mutta oletko ollut töissä arvostelemilasi aloilla, esim. hoitotyössä? Miksi kaikkien pitäisi jaksaa 12 tunnin päiviä? Ei niitä jaksa kuin nuoret ihmiset muutaman vuoden, sanoi jo Anthony Bourdainkin.

Fiksut kokit-joita olen tavannut- ottavat koko keittiön huomioon, jakavat työt, rytmittävät työskentelyn. Ne minäminä-sovinistit on sitten ihan eri juttu. Ja näitä löytyy myös naisista, täytyy myöntää. Oli sukupuoli ja ravintolan työtehtävä mikä tahansa, asenne ja persoona ratkaisee.

Vierailija
125/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oletko ollut töissä arvostelemilasi aloilla, esim. hoitotyössä? Miksi kaikkien pitäisi jaksaa 12 tunnin päiviä? Ei niitä jaksa kuin nuoret ihmiset muutaman vuoden, sanoi jo Anthony Bourdainkin.

Fiksut kokit-joita olen tavannut- ottavat koko keittiön huomioon, jakavat työt, rytmittävät työskentelyn. Ne minäminä-sovinistit on sitten ihan eri juttu. Ja näitä löytyy myös naisista, täytyy myöntää. Oli sukupuoli ja ravintolan työtehtävä mikä tahansa, asenne ja persoona ratkaisee.

Oletko itse ollut Aihisen alaisena töissä? Jos et, niin älämölösi on vain naurettavaa.

Keittiötyö ei ole feministien ajatus- ja puuhastelupiiri, vaan raakaa loppumatonta työtä.

Vierailija
126/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on muutakin työtä kuin kassalla. Mitä itse olen ollut sairaalassa potilaana, niin ei ne hoitajat kauheasti istuskele, mutta koneelle kirjauksia tehdessä tosin istuvat.

Metsureita ei enää paljoa ole ja motokuskit istuvat päivät pääksytysten. Naiset tekevät omissa metsissä metsätöitä. Roskakuskien työ on koneellista ja ainakin itse saan täydetkin roska-astiat liikuteltua.

Todellakin uskon sinun huippuravintolassa työskentelyn, aivan varmasti.

Hienoa miesten vähättelyä. Enpä yllättynyt. Toki naisten muumilaulujen laulaminen ja sormiväreillä leikkiminen kotona tai lastentarhassa on sitä maailman raskainta työtä.

Missä kohtaa vähättelin miehiä? Se ei ole vähättelyä, jos kertoo, miten ennen fyysiset työt on koneellistettu. Päiväkoteihin tarvitaan lisää miehiä hoitajiksi, mutta he eivät sinne halua, kun se on niin raskasta.

Kakarat nukkuu päiväunia, askartelee ja syö ihan itsekseen ja puolet päivästä seisotaan pihalla.

Todella rankkaa. Mene kertomaan tuo palomiehille ja poliiseille, jotka saavat samaa palkkaa kuin muumilaulujen laulaja.

Ja itse olit päiväkodissa työssä vuonna...?

Siitä tietää että on viikonloppu, kun tämä vänkääjä on täällä. Taitaa olla paljon ylimääräistä omaa aikaa?

Vierailija
127/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari Aihisen raju ala ja synnyttävät mimmit. En tietenkään avannut linkkejä enkä ole vielä lukenut lehtiä eli olen kommentoijien varassa nyt. Pitkä ketju. Voitko tänne noin sivulle 10 laittaa pienen tiivistelmän asiasta, josta halusit keskustella. Nyt on metoo-huuma ja useisiin keskusteluihin tulee vihaisten naisten kommentteja. Tänne mahtuu. 

Vierailija
128/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kari Aihisen raju ala ja synnyttävät mimmit. En tietenkään avannut linkkejä enkä ole vielä lukenut lehtiä eli olen kommentoijien varassa nyt. Pitkä ketju. Voitko tänne noin sivulle 10 laittaa pienen tiivistelmän asiasta, josta halusit keskustella. Nyt on metoo-huuma ja useisiin keskusteluihin tulee vihaisten naisten kommentteja. Tänne mahtuu. 

Kari Aihinen sanoi että naiset synnyttää, ja tämän kiistattoman biologisen faktan sanottuaan Suomen ykkössovinisti ja naisvihaaja.

Suomalaiset naiset on todellakin melko sekaisin.

Vierailija
129/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kari Aihinen sanoi että naiset synnyttää, ja tämän kiistattoman biologisen faktan sanottuaan Suomen ykkössovinisti ja naisvihaaja.

Suomalaiset naiset on todellakin melko sekaisin.

Kari Aihinen sanoi, että naiset synnyttää eikä he sen vuoksi pärjää ravintola-alalla. Pienten lasten äidit eivät pärjää kokkeina, mutta hän ei kertonut, miksi pienten lasten isät pärjäävät. Aihisen mielestä naisten pitää joutua hakemaan lapsia päivähoidosta vaikka työpäivät venyisivät. Lapset ovat siis este naisten uralle, ei miesten.

Vierailija
130/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö tästäkin saada aikaan uuden lynkkausketjun?  Etkö saanut raadolliselle luonteellesi Metsäkedosta tarpeeksi tyydytystä?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/25/huippukokki-kari-aihinen-alan-…

Vierailija
131/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sieltä facen ja twitterin ääreltä naputtelemasta voisi siirtyä naputtelemaan hakemusta kokkikouluun jos taitoa ja halua riittää.

Vierailija
132/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset haluavat kaiken. Perheen, uran. Kylmä tosiasia on, että kaikkea ei voi saada. Täytyy tehdä valintoja. Täällä valittavat naiset kuulostavat tosi katkerilta. Miksi ei voi nauttia valitsemastaan tiestä.  Uranainen luo uraa ja nauttii vapaudestaan, perheellinen keskittyy lapsiinsa. Voi opetella nauttimaan omasta tilanteestaan. Lopettaa minä minä-ajattelun. Antava saa. Keittää rakkaudella miehelle kahvit. Ei ajattele, että nyt on toisen vuoro tehdä. Voin kertoa, että toimii. Toisen ilahduttaminen tuo itselle hyvää oloa ja verenpaine laskee. Olen nainen.

Vierailija
133/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihinenon ollut mukavan rento kokki näissä ruokaohjelmissa ja olen tykännyt hänen olemuksestaan. Sattumalta oli tv auki ja näin tämän hänen tokaisun naisista. Ajattelin: Siis mitä? Kun naisen on oltava hakemassa lapset päiväkodista, niin eivät voi joustaa työajoissa. No voi kait ne isätkin hakea ja silloin ei isäkään voi joustaa.

Olen painanut töitä koko elämäni ajan. Alkaen 7 vuotiaasta asti kesätöissä. (nykyään kiellettyä) Olen saanut viisi lasta ja aikoinaan työ oli todella tärkeä osa elämääni. Koti myös piti aina olla tip top. Melkonen nipo olin joka asiassa. Nuorimmaisen sain 40 vuotiaana ja elämän arvot on heittäny ympäri. Työtä teen sen verran, että toimeen tullaan, mutta koti ja perhe on ykkös asia. Vapaa-aika on kullan arvoista. Aivan erilailla olen läsnä nuorimmalle kuin edellisille lapsille. Ja lapsen lelut saa olla ympäri asuntoa. Ei haittaa yhtään. Nykyään ymmärrän paremmin ihmiselon rajallisuuden ja kuin nopeasti aika kulkee. Nykyiseen työpaikkaan hakiessa sanoin jo haastattelussa, etten tee ylitöitä ja ylimääräiset vapaat on vain plussaa. Olen töissä sen mikä on välttämätöntä. Haluan olla läsnä kotona. Tämä passasi työnantajalle.

Vierailija
134/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset haluavat kaiken. Perheen, uran. Kylmä tosiasia on, että kaikkea ei voi saada. Täytyy tehdä valintoja. Täällä valittavat naiset kuulostavat tosi katkerilta. Miksi ei voi nauttia valitsemastaan tiestä.  Uranainen luo uraa ja nauttii vapaudestaan, perheellinen keskittyy lapsiinsa. Voi opetella nauttimaan omasta tilanteestaan. Lopettaa minä minä-ajattelun. Antava saa. Keittää rakkaudella miehelle kahvit. Ei ajattele, että nyt on toisen vuoro tehdä. Voin kertoa, että toimii. Toisen ilahduttaminen tuo itselle hyvää oloa ja verenpaine laskee. Olen nainen.

Kyllä nainen voi saada sekä uran että lapset ja moni nainen saakin. Se vaan vaatii myös mieheltä paljon. Jos mies ei ota omaa vastuutaan ja jousta tarpeen vaatiessa, ei sellaisella miehellä tee mitään. Toista pitääkin ilahduttaa, mutta sen pitää mennä molempiin suuntiin, ei niin, että ainoa ilahduttaja on nainen.

Vierailija
135/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puhui kyllä asiaa. Kokin homma on raskasta ja alipalkattua joten jos on mahdollisuus säännöllisempään elämään niin se otetaan mielellään vastaan.

No ei se nyt niin raskasta ole. Eikä varsinkaan alipalkattua.

Vierailija
136/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet haluavat kaiken. Perheen, uran. Kylmä tosiasia on, että kaikkea ei voi saad. Täytyy tehdä valintoja. Täällä valittavat miehet kuulostavat tosi katkerilta. Miksi ei voi nauttia valitsemastaan tiestä. Uramies luo uraa ja nauttii vapaudestaan, perheellinen keskittyy lapsiinsa. Voi opetella nauttimaan omasta tilanteestaan. Lopettaa minä minä-ajattelun. Antava saa. Keittää rakkaudella naiselle kahvit. Tai vaikka hakea lapset päiväkodista.

Vierailija
137/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että kokin tuntipalkka on 11 eur, sen lisäksi epäsäännöllinen vuorotyö eikä tuntejakaan anneta useimmiten kuin 90 tuntia / 3 vko. Kuka itseään kunnioittava ihminen tuollaiseen lähtee?

Niin on, tosin Aihinen taisi jutussaan puhuakin "huippukokeista", joiden ansiot lienevät hieman eri tasoa. Tosin eipä ne sitten normikokin hommia juuri teekään, vaan ovat Aihisen tapaan kuuluisien ravintoloiden keittiöpäälliköitä, tai pyörittävät omia ravintoloita ja siinä sivussa käyvät esiintymässä televisiossa ja kaikenmaailman kissanristiäisissa. Eli toisin sanoen sen huippukokin palkka tulee ihan jostain muusta, kuin ravintolan keittiöstä raa*asta kokin hommasta, siis juuri siitä, millä Aihinen perustelee alan kovuutta.

Itse olen mies ja aiemmin olen nimenomaan Aihista pitänyt ainoana kohtuullisen asiallisena julkkiskokkina (kiitos kaapus keittiössä ohjelman, joka on ainut järkevä nykyajan kokkiohjelma), mutta mitä enemmän on hänen naamansa alkanut kaiken maailman turhaakin turhemmissa "kädetönkokki" turhakkeissa näkymään, niin sitä alemmas on arvostukseni häntä kohtaan tippunut. Tämä puoliseiskan aivopieru sitten tiputtikin hänet suoraan pohjalle samaan turhake sarjaan, kaikenmaailman björkkien ja sukuloiden kanssa.

En kyllä mitenkään ymmärrä Aihisen logiikkaa siinä, kun hän perustelee "mimmien" puuttumisen huippukokkien joukosta sillä, että muka huippulokin homma on niin rajua, että "fysiikan lait" estää naisia nousemasta huppukokeiksi. Hän pääsi vielä anteeksi pyyntönsä jälkeenkin kommentoimaan aivopieruaan ja sama piereskely tuntui jatkuvan edelleen: ”Fysiikan laeilla tarkoin sitä, että tämä on fyysinen ala. Tämä ei ole mitään toimistotyötä. Kaikki eivät jaksa olla keittiöissä, laatikollinen lihaluita painaa 40 kiloa.” 

Siis mit vit??? Aihinen perusteli "fysiikan laeilla" nimenomaan naisten kyvyttömyyttä nousta huippukokeiksi ja aika vaikea nähdä, että "huippukokkien" arkisen aherruksen kulmakivinä olisi nimenomaan 40 kilon lihaluulaatikouiden nostelu. Sen sijaan laitoskeittiöt on perinteisesti ollut naiskokkeja (joista iso osa äitejä) pullollaan ja siellä varmaan isoja lihaluulaatikoita nostellaan päivittäin ja silti valtaosa laitoskokeista on ollut naisia jo vuosikymmenien ajan.

Suoraan sanottuna Aihinen puhui itsensä totaalisesti solmuun, eikä hänen olisi anteeksipyyntönsä jälkeen kannattanut enää nolata itseään yhtään enempää, vaan todeta vain, että tuli päästeltyä suorassa lähetyksessä aivan täyttä tuubaa ja vastaisuudessa parantaa tapansa, tai pitää sitten pitää turpansa kiinni.

M47

Vierailija
138/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeraa apinointia. Ei taitoa kirjoittaa omaa tekstiä. Huomaan että osui ja upposi. Niin kauan kuin nainen synnyttää, niin ei tule täyttä tasa-arvoa. Ei voi odottaa miehiltä kunnioitusta, jos aina valittaa ja vaatii.

Vierailija
139/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä itkua täällä... montako naiskokkia on top 50 listalla? 

http://www.theworlds50best.com/list/1-50-winners 

Aika hiljaista on... ihan totta tuo Aihinen puhuu! Ei naisilla vaan ole samanlaista kunnianhimoa kuin miehillä. Sori vaan mutta tämä on fakta eikä se muuksi muutu, mulle ihan sama jos sinä tunnet yhden uraohjuksen joka on nainen. Suurinta osaa ei silti se oma työ niinkään kiinnosta vaan se on pakollinen paha.

Vierailija
140/159 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä itkua täällä... montako naiskokkia on top 50 listalla? 

http://www.theworlds50best.com/list/1-50-winners 

Aika hiljaista on... ihan totta tuo Aihinen puhuu! Ei naisilla vaan ole samanlaista kunnianhimoa kuin miehillä. Sori vaan mutta tämä on fakta eikä se muuksi muutu, mulle ihan sama jos sinä tunnet yhden uraohjuksen joka on nainen. Suurinta osaa ei silti se oma työ niinkään kiinnosta vaan se on pakollinen paha.

Luetun ymmärtäminen taas tapissaan. Missä kohtaa Aihinen puhui sanallakaan naisten kunnianhimosta?

Aihinen puhui naisten kohtaamista "fysiikan laeista", sekä äitiyden mukanaan tuomista ongelmista, jotka hänen mielestään teki "mimmeistä" kyvyttömiä huippukokin hommaan.