Pitääkö 3.-luokkalaisen osata itse herätä aamulla kouluun?
Miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö 3-luokkalaisen osata herätä aamulla itse kouluun. Tilanne on se, että minä useimmiten herätän tytön, koska toivoo itse, että joku hänet herättää (eikä siis esim. kännykän herätys). Joskus työvuoroni alkaa niin aikaisin, että en haluaisi herättää tyttöä vielä kukonlaulun aikaan. Miehellä alkaa työt vasta ysiltä eikä hän taas halua (edes harvoin) herätä seitsemän jälkeen, jotta voisi herättää lapsen kasiksi kouluun.
Mua ärsyttää se, että mies ei edes harvoin jaksa herätä lapsen takia. Minä kuitenkin hoidan 85 prosenttia aamuista ja mies nukkuu.
Kommentit (200)
Saako lapsi edes kysyä isältään mitään aamulla jos isä nukkuu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä herätetään edelleen kutos- ja ysiluokkalaiset. Pientä huolenpitoa.
No näin minäkin ajattelen! Mutta on kai liikaa vaadittu...
Ap
Minusta lapsen kanssa ei kannata aina tehdä niin että lapsi pinnistelee siellä ylärajoilla. Vaan voi myös tehdä jotain ihan rakkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei miestä saa hereille millään.
Ap
Tää on nyt sun ja äijäs välinen asia. Me ei voida auttaa. En usko että se sitä aikasemmin suostuu heräämään vaikka sata av mammaa sanoo että olis syytä.
Tekeekö mies yötyötä vai miksi aikuinen ihminen, jolla on lapsia, nukkuu ysiin? Meillä on itsestään selvää, että se vanhempi, joka on aamulla kotona, herättää lapsen (myös kolmasluokkalainen) ja on seurana (keittää puuron jne). Tosin lapsen koulu alkaa myöhemmin, kuin meidän työt, joten jää sitten yksi kotiin odottamaan kouluun lähtöä, mutta yksin ei tarvitse herätä. Lapsi saa nukkua melkein puoli kasiin, tosin yleensä herää itse heti seiskan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on että lapsi kasvaa aikuiseksi ja herää itse. Ei "tunkeileva" kasvatus ole lapselle hyväksi. Kyse on enemmän äidin tunteista kuin lapsen edusta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsen kanssa ei kannata aina tehdä niin että lapsi pinnistelee siellä ylärajoilla. Vaan voi myös tehdä jotain ihan rakkaudesta.
Rakkautta on myös ohjata lasta itsenäisyyteen.
Pitää juu jos on pakkotilanne. Jos on mahdollista että joku herättää aamulla niin miksei sitä voisi tehdä jos tyttö näin toivoo?
Mies on oikeassa. On hyvä että lapsi herää itse. Aamupalassa voi jelppiä niin että vaikka illalla katsotaan valmiiksi että mitä aamulla syö.
Törkeä ja itsekäs isä. Kyllä terve mies voisi aiemmin herätä lapsen takia ettei lapsen tarvi herätä kukonlaulun aikaan 😏 Enemmän se lapsi unta tarvitsee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miestä saa hereille millään.
Ap
Tästä syystä lapsen sitten kannattaisi opetella herämään itse, jos mies nukkuu pommiin niin siinä sitten myöhästyy lapsikin. Ja kyllä sinä jo koululaiselta pitäisi vähän jo vaatiakin.
Kyllä voi. Meillä tyttö teki aamutoimet itse 3. Luokan puolivälistä alkaen kun mies pääsi töihin. Soitin töistä aina juuri ennen kouluun lähtöä ja muistutin oven lukitsemisesta ja esim. uintipäivinä uintikamppeista.
Vierailija kirjoitti:
Törkeä ja itsekäs isä. Kyllä terve mies voisi aiemmin herätä lapsen takia ettei lapsen tarvi herätä kukonlaulun aikaan 😏 Enemmän se lapsi unta tarvitsee!
Koko perheen pitäisi pyöriä pikkuprinsessan ympärillä?! Näin kasvaa niitä itsekäitä aikuisia. Hymiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää juu jos on pakkotilanne. Jos on mahdollista että joku herättää aamulla niin miksei sitä voisi tehdä jos tyttö näin toivoo?
Kun tuntuu hyvältä herättää lapsi niin herätys vain pienentää lasta.Saa lapsen käpertymään vauvaksi ja kaipaamaan takaisin kohtuun. Kun taas jos antaa lapselle tilaa ja ystävällistä tuupausta omatoimisuuteen niin lapsesta kasvaa henkisesti vahva ja pärjäävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Meillä tyttö teki aamutoimet itse 3. Luokan puolivälistä alkaen kun mies pääsi töihin. Soitin töistä aina juuri ennen kouluun lähtöä ja muistutin oven lukitsemisesta ja esim. uintipäivinä uintikamppeista.
Mitä olisi tapahtunut, jos se soitto olisi unohtunut? Lapsi odottanut sitä soittoa, eikä olisi osannut mennä kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Herät veilä kun lapset työelämässä?
Mä herätän meillä lapset. Mielestäni lasten on hyvä kuitenkin opetella välillä heräämään myös itse, koska välillä tulee tilanteita, jolloin kumpikaan aikuisista ei ole aamulla paikalla. Meillä mies usein varmistaa aamulla, että lapset on heränneet (jos siis itse en ole kotona), mutta esim. valvotun yövuoron jälkeen ei ole kohtuullista odottaa, että mies nousee paimentamaan lapsia, jos on mennyt vaikka kuudelta nukkumaan.