Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Perhe 81
Äidillä on kolme tytärtä - 15v, 16v ja 18v. Äiti käy töissä, mutta on velkaantunut ja kuukaudessa jää vähän rahaa ruokiin pakollisten menojen jälkeen. Perheessä myös 9 rakasta kissaa.
Toiveet:
Tytöille kosmetiikkaa, kauneudenhoitotuotteita tai pesuaineita. Mitä teinit nyt käyttävät.
Toisaalta mikä vaan olisi tervetullutta, että saisivat neideille edes ne yhdet paketit.
Haluatko auttaa perhettä? Klikkaa karttalinkkiä ja lähetä yhteydenottolomake suoraan perheelle, ja jäät odottamaan heidän yhteydenottoa. Muistathan ottaa perhenumero muistiin.
Kahden kissan omistajana en edes kuvittele hankkivani yhdeksää kissaa. Ensinnäkin haluan ruokkia kissat kunnollisella ruualla ja se maksaa. Toiseksi se hiekkalaatikoiden määrä olisi aivan järkyttävä. Pelkästään ne vievät tilaa, puhumattakaan hiekkaan kuluvasta rahasta. Eihän heillä ole mahdollisuutta viedä kissoja edes eläinlääkäriin tarvittaessa jos raha on noin tiukoilla ja talous jo miinuksella.
Ja sitten ei ole lapsille ruokaa eikä edes yhtä lahjaa?
9 rakasta kissaa mutta entä ne (rakkaat?) lapset?
Jostain syystä ajatellaan että on OIKEUS kaikkeen vaikka ei olisi varaa siihen. On oikeus saada lapsi, on oikeus lemmikkiin.
Mutta ne velvollisuudet unohtuvat helposti.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssä käyvä yh-äiti. Kotona asuu vielä kolme nuorintani (teinejä) ja yhdeksän kissaa. Asumme omakotitalossa ja velkaa on. Opiskeluaikanani tein pikalainoja ja niitä makselen korkeitten korkojen kanssa pois niiin, että tässäkin kuussa piti jättää pari laskua maksamatta. Kirjoja piti toiselle jaksolle hommata lukiolaiselle, bussilippujen omavastuuta maksella yms. Ruokaan+bensoihin jäi nyt 170€ lapsilisiin asti (saan kahdesta lapsesta).
Asumme xxx alueella.Olisin kiitollinen ruoka-avusta. Ihan vaan, jos sinulla on vaikkapa pakastimen perukoilla jotain, niin sekin kelpaisi. Tietenkin kuivatarvikkeitakin, miksei pyykinpesuunkin, wc-paperia yms normaaliin elämiseen kuuluvaa. Edes vähän jotain, niin se olisi jo plussaa.
Tälle perheelle suosittelisin ihan toisenlaista apua, ottamatta kantaa nyt tuohon kissalaumaan. Sossu, srk, leipäjono....
Tilanne on ilmeisesti pitkittynyt. Lukiolaiselle voi hakea apua esim. Pelastakaa Lapset ry:ltä
https://www.pelastakaalapset.fi/tyomme-kotimaassa/evaita-elamalle-ohjel…
Tämä on hlvetin surullista. Minusta on tullut niin kyyninen, etten usko mitään :(
Ihan tuota 9 kissan perhettä kommentoiden, niin tuo on aika järkyttävä määrä kissoja. Tuo menee jo hamstrauksen puolelle.
Minä toivoisin että ilmoituksessa lukisi tupakoivatko vanhemmat. En ymmärrä köyhiä perheitä joissa vanhemmat polttavat molemmat askin päivässä eli n. 12€ joka päivä menee tupakkaan siis yli 4000€ vuodessa ja sitten halutaan apua muilta kun ei ole varaa järkätä lapsille joulua. Ymmärrän että lopettaminen on vaikeaa muta eikö omien lasten nälkä ja puute ole tarpeeksi hyviä motivaattoreita lopettamiselle kun tietää että jokainen aski on pois omilta lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivoisin että ilmoituksessa lukisi tupakoivatko vanhemmat. En ymmärrä köyhiä perheitä joissa vanhemmat polttavat molemmat askin päivässä eli n. 12€ joka päivä menee tupakkaan siis yli 4000€ vuodessa ja sitten halutaan apua muilta kun ei ole varaa järkätä lapsille joulua. Ymmärrän että lopettaminen on vaikeaa muta eikö omien lasten nälkä ja puute ole tarpeeksi hyviä motivaattoreita lopettamiselle kun tietää että jokainen aski on pois omilta lapsilta.
Ja passiivinen tupakointi se vasta myrkyllistä onkin.
apuako kirjoitti:
Vein apua ihan ok yksinhuoltajalle viime jouluna. Heillä oli ilmoituksen mukaan terapiakoira. Olihan se. Häkissä sisällä. Vieläkin mua ahdistaa.
Kai teit eläinsuojeluilmoituksen? Häkissä pitäminen on laitonta. Eikä kyseinen koira hyödy sun ahdistuksesta millään tavalla, ainoastaan teot ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
apuako kirjoitti:
Vein apua ihan ok yksinhuoltajalle viime jouluna. Heillä oli ilmoituksen mukaan terapiakoira. Olihan se. Häkissä sisällä. Vieläkin mua ahdistaa.
Kai teit eläinsuojeluilmoituksen? Häkissä pitäminen on laitonta. Eikä kyseinen koira hyödy sun ahdistuksesta millään tavalla, ainoastaan teot ratkaisee.
Terapiakoira on harvoin vihainen mutta on turvallisempaa laittaa koira häkkiin vierailun ajaksi kuin antaa sen purra vierasta. Ei sellainen laitonta ole. Sen sijaan on rikos päästää vihainen koira vierailijan kimppuun.
Voisin kissoja auttaa mut niille ihmisille en antas mitää :) Kissat on ihania mut itselle riittää jo yhdestä tulisielusesta kissasta hoidettavaa, varmasti nuo 9 kissaa on sukua keskenään ja ei ole vara leikkauttaa. Miten heillä muina kuukausina riittää rahat kissoihin ja lapsiin jos jouluksi kerjätään 🤔 tuommone määrä kisuja vaatii hiekkaa joka kk ainaki 10 säkkii(ellei enemmän) ja 9-11 hiekkalaatikkoa(voi sitä kusen ja paskan määrää), ruokaa näin nopeesti laskettuna ainaki 10lootaa viikkoon ja murot päälle 😯 pieneen asuntoon eivät mahu vai ovatko ulkokissoja 😡
Mother of cats kirjoitti:
Voisin kissoja auttaa mut niille ihmisille en antas mitää :) Kissat on ihania mut itselle riittää jo yhdestä tulisielusesta kissasta hoidettavaa, varmasti nuo 9 kissaa on sukua keskenään ja ei ole vara leikkauttaa. Miten heillä muina kuukausina riittää rahat kissoihin ja lapsiin jos jouluksi kerjätään 🤔 tuommone määrä kisuja vaatii hiekkaa joka kk ainaki 10 säkkii(ellei enemmän) ja 9-11 hiekkalaatikkoa(voi sitä kusen ja paskan määrää), ruokaa näin nopeesti laskettuna ainaki 10lootaa viikkoon ja murot päälle 😯 pieneen asuntoon eivät mahu vai ovatko ulkokissoja 😡
Eihän heillä riitä vaan eri ryhmissä kerjätään ympäri vuoden.
Ei saisi auttaa, koska muutosta ei tapahdu kun lahjoittajat elättää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuota 9 kissan perhettä kommentoiden, niin tuo on aika järkyttävä määrä kissoja. Tuo menee jo hamstrauksen puolelle.
ja sitten ei ole lapsille ruokaa eikä vessapaperia.
Köyhän kerjääjän muotokuva:
"Uskomatonta,että joku vielä menee halpaan,näitä ___n kerjäilyjähän on ollut vuositolkulla kaikissa ryhmissä. Kaikki mahdolliset avustuspaikat on kyllä taatusti kolunnut ja taitaa joka vuosi joululahjatkin avustuksina hyväntahtoisilta kerjätä. Niitä sitten eteenpäin ainakin äityleissä myynyt,siitä oli valtava haloo parisen joulua sitten."
"Niinku et yrittänyt äityleissä myydä tyttäresi lahjoituksena saamaa pet shop-lelua? Jouduit sen sitten äityleiden painostuksen takia antamaan eteenpäin jollekin sitä oikeasti tarvitsemalle lapselle.Ihan vaan yhtenä esimerkkinä. Mutta jatka ihmeessä :)"
"Tulee kyllä ihan lonkalta mieleen pari muutakin juttua. Mutta ehkä mä etsin autettavat ihan jostain muualta,kuin tästä ryhmästä. Pitää sit katella äityleiden myynti-ilmoituksista,että mitä sait lahoituksina :)"
"Ymmärtän liian hyvin, meillä lähes sama tilanne. Tosin olen lastenhoidontuella, mies sairaana ja kolme lasta.. diakonilla kävimme eilen ja saimme parin päivän ruoat. Nyt taas nollilla. Et ole yksin ❤
Onko myydä sohvaa? Edullista :)" (Nollilla, mitä nyt sohvan vois ostaa.)
Olkaa kriittisiä, laskekaa.
Nää kissojen ym eläinten hamstraajat väittävät olevansa eläinrakkaita, pelastavat rescue-eläimiä vaikka, kuitenkin valittavat köyhyyttä ja kun on niin vaikeaa selviytyä arjesta. Miten hitossa saavat nuo eläimet hoidettua kunnolla jos ne sairastuvat esimerkiksi, ja maksavathan ne ruoatkin, varsinkin jos joutuu pitämään jotain dieettiä sille eläimelle.
Eläinten hamstraus on sairaus, addiktio. Valitettavasti kasvoin kodissa, jossa kissoja hamstrattiin. Olin ainoa, joka ei halunnut elää kissalauman ja pitovaikeuksista johtuneen siivottomuuden keskellä, mutta lapsena minulla ei ollut mitään sanomista asiaan. Ei ollut onnellinen lapsuus.
Luulen tunnistaneeni yhden perheen tuolta, pieni kylä ja aikoinaan oltiin perheen äidin kanssa samalla luokalla. Lasten iät täsmää kuin myös muut yksityiskohdat. Ei ole varaa jouluun, mutta on varaa upouuteen telkkariin. On varaa molempien vanhempien polttaa aski päivässä, äiti poltti myös läpi raskauden koska ”neuvolassa sanottiin että enemmän stressiä on lopettamisesta ja se satuttaa vauvaa jos stressaa”. Lapsia on monta koska ei ole varaa ehkäisyyn eikä mies edes halua käyttää kondomia. Juuri lopettivat kaksi eläintä kun ei ollut varaa eläinlääkäriin, nyt sitten hankkivat uuden kun ovat niin söpöjä. Kun näitä tarinoita tietää, ei halua lahjoittaa.
Tyydyn auttamaan tuttuja opiskelijoita, minä olen jo valmistunut ja hyväpalkkaisessa työssä. Voin käydessä ostaa kaapit täyteen ruokaa, sponsoroida matkan (voitto kun saan itse matkaseuraa ja kaveri ilmaisen loman) ja auttaa jos on tiukempi kuukausi. Minun budjettiin muutamat sataset eivät tee lovea, mutta opiskelijana piti pärjätä sillä summalla koko kuukausi. Samoin autan eläkkeellä olevia vanhempiani. Kuin myös lapsiperhearkea pyörittävää äitiä joka on käytännössä yksinhuoltaja miehensä saatua aivoinfarktin. Hoidan lapsia välillä, käyn kaupassa ja välillä käydään yhdessä syömässä. Kaikkien tilanne on joko tullut hyvin yllättäen tai sitten se on väliaikainen. Vanhempani taas ovat aina auttaneet minua ja nyt on minun vuoro. Tuntemattomille en aio lahjoittaa tai auttaa, ihan siksi että koskaan ei tiedä mikä tilanne oikeasti on.
En ole aikaisemmin sivustolla käynyt ja tuntuu kyllä tosi pahalta. Moni pyytää vaatteita, alusvaatteita, hygieniatuotteita. Ei siis mitään kalliita lahjatoiveita ja itse en törmännyt yhteenkään ilmoitukseen, missä olisi pyydetty jotain todella kallista. Monissa oli, että käytettykin käy.
Näitä kommentteja kun luin niin kuvittelin avunpyyntöjä todella härskeiksi.
Olisi hyvä pitää mielessä, että jos siellä yhdellä on mopo vähän karannut käsistä niin ei kaikkia pidä sen vuoksi leimata.
Käväsin Facebookin Jouluapua-sivulla.
Sieltä saa vaikutelman, että kansallispukuiset pyytäisivät eniten jouluapua, mutta kyse lienee kuitenkin siitä, että he eivät häpeä köyhyyttä ja pyytämistä niin kovasti, kuin vaaleat suomalaiset.
Lahjoittajista sain hiukan pelottavan kuvan:
"Kävin perheen ovella, eikä edes kunnolla kiitosta sanottu."
"Eivät päästäneet eteistä pidemmälle."
"He eivät olleet kotona, kun MINÄ tulin oven taakse."
"En saanut edes halausta."
"Ei mitään kiitosta, ei korttia, ei kahvia tarjottu eikä myöhemminkään otettu yhteyttä. Kuitenkin annoin yhteensä lähes 500€:n arvosta tavaraa kolmelle perheelle. Kyllä on paha mieli."
Mitä ihmettä he oikein haluavat niiltä köyhiltä! Hämmentävää.
Mun elämäntapatyöttömällä tutulla on myös aina ollut järjettömän paljon lemmikkejä.. elää tuilla vailla aikomustakaan mennä töihin ja lemmikkejä on tällä hetkellä:
1 iso koira
1 kallis keskikokoinen rotukoira
3 pupua
2 kallista liskoa
Olisi kiva tietää mistä saa rahat niiden elättämiseen, koska itse en raaski opiskelijana ostaa edes hamsteria vaikka haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Käväsin Facebookin Jouluapua-sivulla.
Sieltä saa vaikutelman, että kansallispukuiset pyytäisivät eniten jouluapua, mutta kyse lienee kuitenkin siitä, että he eivät häpeä köyhyyttä ja pyytämistä niin kovasti, kuin vaaleat suomalaiset.Lahjoittajista sain hiukan pelottavan kuvan:
"Kävin perheen ovella, eikä edes kunnolla kiitosta sanottu."
"Eivät päästäneet eteistä pidemmälle."
"He eivät olleet kotona, kun MINÄ tulin oven taakse."
"En saanut edes halausta."
"Ei mitään kiitosta, ei korttia, ei kahvia tarjottu eikä myöhemminkään otettu yhteyttä. Kuitenkin annoin yhteensä lähes 500€:n arvosta tavaraa kolmelle perheelle. Kyllä on paha mieli."Mitä ihmettä he oikein haluavat niiltä köyhiltä! Hämmentävää.
Kyllähän hyviin tapoihin kuuluisi sanoa kiitos. Tilanne voi kyllä olla aika hämmentävä ja luulen, että moni menee vähän lukkoon.
Lahjoittajat odottavat ilmiselvästi, että heitä kohdellaan kuin entisaikojen patruunoita kun korkeassa ylhäisyydessään jonkun lantin antoivat mökkiläiselle. Pyyteetön antaminen taitaa olla yksi niitä asioita, joka tässä elämässä on vaikea oppia. Antaa niin, että ei mitään odota takaisin.
Hyvä kysymys. Äitiyspakkaus on tosi kattava.
Tai kuinka ei ole säilytetty niitä vanhempien lasten vaatteita?
Ihan sama kuvio kuin joulukoristeissa. Mitään ei ole vaikka on jo liuta lapsia, joka joulu puuttuu vaatteet ja koristeet.
Itse ostan yleensä keväällä jopa 70% alesta talvivaatteet seuraavalle vuodelle ja vastaavasti syksyllä kesävaatteet. Eivät ehkä ole MUOTIA enää sitten kun ne päälle laitetaan mutta aina olen laatua saanut hankittua.