Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...

Vierailija
27.10.2017 |

Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?

Kommentit (469)

Vierailija
401/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen tilanne tänä jouluna, että haluaisin pyytää apua. En kehtaa. Mies on ollut helmikuusta saakka työttömänä. Mä teen paria työtä sen mukaan miten niitä on tarjolla. Mun koulutuksella ei riitä vakityöpaikkaan enää nykyään. Joskus riitti. Teen oikeastaan mitä vaan mitä tarjotaan. Onneksi olen hyväkuntoinen ja terve. Meillä on kolme teiniä. Asumme kaupungissa hyväosaisten alueella ja ulospäin näyttääkin, että ihan hyvin menee. Tukia emme saa mistään, ei ole tukiverkkoakaan.

Kaikki tulot myös menevät saman tien ihan vain elämiseen. Nyt vaan toivon, että mitään ei mene rikki. Varaa ei ole minkään korjaamiseen. Miehen työkuviot näyttävät suhteellisen toivottomilta. Hänet pistettiin pihalle 20 vuoden jälkeen yhdessä muutaman muun vanhemman työntekijän kanssa.

Joulu on tulossa ja ruuan saan pöytään (olen marjastanut ja sienestänyt) mutta lahjat on asia erikseen. Lapset ovat kasvaneet sitä vauhtia, että vaatteet on vanhemmille jääneet pieniksi. Onneksi nuorin voi kierrättää vanhemman vaatteet. Ja vielä on niin, että on tyttö ja poika että ei saa ostettua edes yhteisiä vaatteita.

Mut nähdessään varmaan ajatellaan, että hyväosainen. Me ollaan tällä hetkellä kuitenkin huonommin toimeentulevia kuin köyhyysrajalla elävät. Olen vuoden mittaan myynyt paljon tavaroita ja enää on jäljellä mitä todella tarvitsemme. Toisaalta ei ole enää mitään myytävää.

Toivottavasti tilanne kirkastuu. Mutta en alkaisi kyllä ihmisten tarvetta jouluavulle arvailla. Kynnys tuollaiseen avunpyyntöön on aika korkealla.

Hae rohkeasti apua Pelastusarmeijalta, seurakunnan diakoniatyöstä tms. ja laita toimeentulotukihakemus Kelaan, sehän onnistuu sähköisesti. Apu kuuluu teillekin, oli se sitten virallista tai epävirallista. Ymmärrän oikein hyvin, ettei ole helppo kertoa kellekään omasta vaikeasta tilanteestaan. Minäkään en halua kertoa puolitutuille, ettei minulla ole ollut aikoihin töitä. Siunausta sinulle ja perheellesi toivottaen x!

Vierailija
402/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettava tosiasia on se että mitä enemmän huijareita jää kiinni niin sitä vähemmän ihmiset haluavat auttaa. Sitäkö tässä halutaan?

Ei vaan halutaan, että huijarit jäävät kiinni ja että apua saavat ne, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

No joo siis muotoilin ehkä hölmösti lauseeni. Tarkoitin että moni jättää auttamatta kun ei tunnu löytyvän kanavaa jota kautta apu todellisuudessa menisi AINA oikeasti sitä tarvitseville vaan joka paikasta löytyy huijareita. Kysymys viittasi siis siihen että sitäkö ne huijarit haluavat eli että apua oikeasti tarvitsevat jäävät avutta kun huijarit kokevat jäävänsä jostain paitsi.

Tätä myöskin jäin miettimään.  Tuon sosiaaliporonoksi syyttävän suhteen. Kauhea angsti, ettei millään muotoa olisi hänen mielestään voinut auttaa ketään. Huolimatta noista tyypeistä, uskon ja tiedän että Suomessa on todellisia avuntarvitsijoita. He eivät olet somessa. Omakokemus on, että ne ihmiset, jotka todella tarvitsivat joulun tunteen, läsnäolossa ja hyvyydessä, ovat poissa. Se mitä osasin silloin ja se on minussa, että välitän tuntemastani ihmisestä. Nykyään on vain hyväksikäyttöä, vanhemmat eivät välitä lapsistaan, kunhan vain lapset ovat vanhemman jatkeita, kouluttautuvat mihin vanhempi haluaa, lapsen tunnemaailmasta viis. Ihan perseellään on joidenkin arvomaailma. Ja joulutarpeetkin. Kunhan jotain materiaalimatskua tulee, niin jees kaikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän lasta pienituloisessa perheessä olisi paljon huonompi juttu. Jos ne eläimet oikeasti on pelastettu kadulta, niin miksi niitä ei saisi pelastaa. 

Aina voi olla antamatta apua, on ihan vapaaehtoista.

Milläköhän lailla sä "pelastat" eläimet, jos sulla ei ole varaa hankkia niille ruokaa? Etenkin jos taloudessa on lapsi, jolle on vaikeuksia hankkia kaikki tarpeellinen? Pitäiskö jättää ne elukat vaikka hesylle, ja toivoa että sieltä ne adoptoi tyypit joilla on varaa kustantaa niille laadukas ravinto ja tarvittavat terveyspalvelut. Lemmikit eivät ole leluja, joihin on oikeus koska mieli tekee, siitäkin huolimatta ettei niistä pysty huolehtimaan. Ne ovat eläviä olentoja.

Vierailija
404/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.

Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.

Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.

on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.

Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.

Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?

Onpa pyyteetöntä auttamista.

Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".

Voi helevetti tätä kateuden määrää.

Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).

Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?

Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?

Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.

Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.

Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.

Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.

Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:

monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.

Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.

Antakaa suurperheiden olla rauhassa!

Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.

Tuollainen elämäntapaintiaanin elämä onkin ihan itse valittu elämäntapa eikä silloin kaipaakaan tuntemattomien ihmisten jouluavustuksia vaan elää onnellisena juuri sitä elämäntapaintiaanielämäänsä. 

Olipa halpamainen vastaus.

Miksi ei "tuollaisen elämän" valinnut (=lapsirakas yh-äiti) haluaisi, että joku joskus auttaa häntä?

Miksi häntä pitäisi "auttaa", kun hän elää jo omaa unelmaansa? 

Mitä tarkoitat?

Kenen unelma on elää köyhyydessä?

En tule koskaan ymmärtämään täysin tätä monilapsisten äitien solvaamista - ja tekopyhää paheksumista, ikäänkuin he jotenkin olisivat kaiken pahan ja väärän ruumiillistuma. Apuakaan he eivät ansaitse.

Ihan sama oletko yh-äiti vai yh-isä vai pariskunta. Jos hankit 6 lasta siitä huolimatta että hädin tuskin onnistuisit tarjoamaan laadukkaan elämän edes kahdelle lapselle, olet mielestäni itserakas ja vastuuton. Se että uhriut siitä, että jotkut peräänkuuluttaa vastuun kantamista omista valinnoista sekä hieman järjen käyttöä ja elämänhallintaa, kertoo sinun mielenlaadusta paljon.

Vierailija
405/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kyllä kummastuttaa noi lakanatoiveet. Kuka kumma lapsi osaa pyytää jotain tiettyjä lakanoita?

Ei varmasti osaakaan, tuskin tietävät että sellaisia onkaan ellei äiti esittele kuvastosta "eiks ois kivat". Ja sillehän ei mitään rajaa ole mitä kaikkea löytyy kynistä leluihin ja mukeista T-paitoihin, penaaleihin, reppuihin, yöpaitoihin, eväsrasioihin, name it....

Jos on rahat tiukalla ja tulee olemaan pitkän aikaa, järkevintä olisi hankkia jotain mikä kasvaa lapsen mukana. Meidän tenava tykkäsi 6-vuotiaana Ryhmä Hausta ja puoli vuotta myöhemmin totesi olevansa liian iso siihen jo. Mitään hau-kamaa ei tosin ostettukaan.

Se on tuollaista kun kuvitellaan että "kaikilla muilla on" ja pitää sitten itsekin saada. Ei ole oikein tajua siitä montako tuntia joutuu töitä painamaan vaikka iPhonen eteen kun Kela ja sossu ovat maksaneet kaiken. 

Vierailija
406/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä niin helkkarin surullista tässä yhteiskunnassa. Tuettavat eivät ymmärrä, miksi heitä tuetaan, he jotka tukevat ovat veronmaksajat. Ja täällä vittuillaan suoraan päin naamaa psykopaattisin angstein, kun on tuettu, liittyen siihen yhteen raihijaan tai ne jotkut jouluavun hakijat. Se oli kyllä avartavaa. Tuetaan silti, ketä katsotaan järkeväksi tukea, ei Jouluavun kautta vaan pakko nyt hakea ne todelliset avuntarvitsejat vaikka viereisestä kylästä, niin että saa luotettavaa tietoa. Tämä oli tässä, pitkän matkan juoksun tulos, sinisilmäisenä ennen. Ymmärtäkää, tarkoitan lähinnä että ne tukijat, että taas meitä vietiin, stop.

Vierailija
407/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lapsi on osannut toivoa jotain tiettyjä lakanoita. On nyt 4v. Mutta yhtenä päivänä toivoo yhtä ja toisena toista. Eihän lapsen kaikkia toiveita tarvitse tai pidä toteuttaa! En ymmärrä näitäkään, jotka säälivät lasta kun saa taloudellisesti jotkut pitkäikäisemmät lakanat, eikä niitä toivomiaan. No voivoi. Sillä lapsella on aivan varmasti jotain muitakin toiveita, ja ne toteutetaan jotka pystytään, ja ekana ne jotka ovat edes jossain määrin järkeviä. Miksi haluaisin, että lapsi oppii että hän saa kaiken mitä haluaa? En ostaisi omille lapsillenikaan kalliita lakanoita, paitsi ehkä jotain Marimekko tms alennuksesta, koska tiedän että kestävät kulutusta ja aikaa, joten en tod osta kellekään joka elää puutteessa jotain huonolaatuisia lakanoita kalliilla.

Vierailija
408/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaisille hyypiöille muka haluaa mitään antaa:

"Kahden lapsen äiti Kirkkonummelta - lapset 14v tytär ja 24v poika. Pojalla on vakavia mielenterveydensairauksia, joiden takia on määräaikaisella eläkkeellä ja asuu kotona.

Äiti on omien sairauksiensa vuoksi määräaikaisella eläkkeellä ja lokakuusta lähtien saa Kelan päivärahoja. Kuukaudessa ei jää mihinkään ylimääräiseen varaan perusmenojen ja suurten lääkekulujen jälkeen.

Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."

Ai kuka?  Esimerkiksi minä. Suurituloinen, kahden lapsen (tyttö ja poika, jotka ovat jo aikuisia) yh, jolla myös koira. Koirallakin viljaton ruokavalio. 

No koiralla ei ole mitään asiaa syödäkään viljaa, siitähän ne sairaudet juuri tulee.

Vierailija
409/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on Lidlissä tarjouksessa mm. pimeässä hohtavia tarroja 2,99 (prinsessa, avaruus tai viidakko), pöytäkynttilä 1,49 (tuoksukynttilä 2.49), jouluinen kaitaliina 3,49, kynttilälyhtyjä 3,99, lasten yövalo 11,99 (pöytämalli), LED-jouluvalot edullisimmillaan 2,99 ja erilaisia valokoristeita saa alle vitosen tai kympin. Lapsilisähän tuli kolme päivää sitten, jos vanhemmat saisivat lapselleen vaikka sen kolmen euron tarrapaketin hankittua ja niitä joulukoristeita.

Ja vessapaperi 12 rullaa 2,05 euroa.

Vähän aikaa sitten oli tarjouksessa muovailuvahoja, käsityösettejä esim. nallen ompeluun, sis. kaikki tarvikkeet, papereita, värejä jne. Samoin vauvanvaatteita ja muitakin vaatteita, leivontatarvikkeita.

Ja sitten väitetään että yhtään lahjaa ei lapselle ole varaa hankkia eikä mitään ruokaa pysty hankkimaan. Ok, jos ei asu Lidlin lähellä niin ymmärrän mutta kyllä jokainen jotain saa vuoden aikana hankittua. 

Joulu tulee joka vuosi mutta aina se tulee puun takaa ja mihinkään ei ole varaa jo lokakuussa. 

Todelliset avuntarvitsijat ovat tietenkin erikseen. 

Vierailija
410/469 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako kukaan ymmärtää, että jos on tullut yritystoiminnassa konkurssi, yo tai isompi firma, silloin ei vastuussa omalla omaisuudellaan. Yksityisyrittäjän tilanne on päinvastainen, siksi motivaatio moraalista. Firmat muuttavat yksityistoiminimellään osakeyhtiöksi, syystä että riskin hallinta on turvallisempaa, ei ole omavastuusta loppujenlopuksi nimellistäkään, koska oy, normi.  Ne mitä tuolla itketään, on sitä, että yrityksen veloista ei olla vastuussa. Kyse on elämänhallinnasta, ollaan ostettu osakkeet, veneet ja mökit, liittyy firmaan. Aina on jokin pesävara, mistä pidetään luonnollisesti turpa kiinni, "varattomina".

Niinno, ei se yritysmuoto muuta sitä tosiasiaa, että jos yritys aikoo saada pankista tai mistä tahansa muualta lainaa, täytyy sille olla vakuuksia. Mitä ne tavalliset yrittäjät vakuutenaan sitten käyttää? Omaa omaisuuttaan tietenkin. Ihan niin kuin se toiminimelläkin yrittävä. Joten ihan samalla tavalla se oma omaisuus on tavallisella pulliaisella siinä firmassa kiinni kuin kaikilla muillakin. Vai kuinka ajattelit, että pankit yms. lainaa myöntävät turvaavat sen, että saavat omansa pois, jos yritys ei maksa velkaansa?

Vierailija
411/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Jouluapua sivulla, eikä minulla ainakaan ollut vaikeuksia löytää sopivalta kuulostavaa perhettä minun mielestäni kohtuullisine tarpeineen. (Ilman mitään supernyyhkytarinoita)

Toki siellä on myös perheitä, jotka eivät ’täytä niitä kriteerejä’ minkä perusteella minä haluan auttaa mutta minä - ja myös sinä - voit halutessasi jättää sen 9kissaisen perheen auttamatta, kuten myös sen perheen jossa vanhemmat 20v työttöminä ja lapsiakin jo kuusi ja juuri jouluksi tulossa seuraava. Toki me varmaan kaikki toivomme että he saavat yhteiskunnalta jotain elämänhallintaa vahvistavaa tukea, mutta juuri minun ei ole pakko pahoittaa mieltäni ja lahjoa juuri heitä.

Problem solved!

Vierailija
412/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi jo eläinsuojeluilmoituksen paikka. 9 kissaa on tolkuton määrä jo hyvätuloisessakin perheessä. Kuvitelkaa vaan pelkästään sitä kissanhiekan menekkiä. Vai liekö hiekkalaatikot ääriään myöten täynnä ja haju sen mukainen?

Ja tuollaisessa paikassa on sitten lapsiakin....?

Tuossa perheessä tarvittaisiin jo ihan muunlaista apua kuin jouluapua. Oletettavasti asuntokaan ei ole järin iso jos rahat ovat noin tiukalla.

Meillä on kaksi kissaa ja kyllä ne kaipaavat oman rauhallisen tilansa. Hiekkalaatikoita on kolme. Kun lisätään ruoka, eläinlääkärit ym menot niin kyllä siihen rahaa vaaditaan. En pysty edes kuvittelemaan yhdeksää kissaa, vaikuttaa siltä että ovat lisääntyneet keskenään eli ovat vielä leikkaamattomiakin. 

Jos ei ole rahaa edes jouluruokiin niin tuosta perheestä pitäisi ottaa eläimet pois. 

Meillä on myös kaksi kissaa. Oli kolmekin, ennen kuin se kolmas, 18-vuotiaaksi elänyt vanhus piti viedä piikille.

Mutta että kolme hiekkistä kahdelle? Hyvänen aika sentään... :D Kyllä noille on tuo yksi hiekkis aina riittänyt, eikä haise koskaan! :D

Aikoinaan, kun oli 2 aikuista & kuusi pentua, niin ainoastaan silloin piti olla 2 hiekkistä, niin kauan kun pennut luovutettiin uusiin koteihinsa. :) No problemos. ;)

Vierailija
413/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.

Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.

Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.

on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.

Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.

Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?

Onpa pyyteetöntä auttamista.

Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".

Voi helevetti tätä kateuden määrää.

Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).

Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?

Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?

Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.

Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.

Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.

Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.

Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:

monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.

Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.

Antakaa suurperheiden olla rauhassa!

Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.

Mä olen tälläisten elämäntapaintiaanien lapsi. Meitä lapsia oli 6 ja olis ollut enemmän jos vanhempien toiveet olis toteutuneet. Ne yritti näet aina uutta raskautta, vielä kun äiti oli reilusti 40v. Äidillä oli kaiketi kuusi keskenmenoa vuosien varrella. Siitä huolimatta, että edes meidän kuuden elättäminen ei onnistunut. Käytiin sossussa ja itkettiin elämän epäreiluutta. Lapsuus oli köyhää ja koti pieni ja nuhjuinen. Ikinä ei saanut sitä mitä halusi ja mitä toivoi. Aina erottui muista ja tulinkin kiusatuksi mm. vaatteistani ja siitä että vanhemmat kävi sossussa. Vanhempien talousongelmat rasitti myös meitä lapsia, jo alta kouluikäisestä. Ikinä ei voinut olla varma onko kotona edes ruokaa. Välillä lupailtiin joku kiva juttu ja sitten se peruttiin kun ei saatukaan rahaa. Meidän lasten lahjarahat käytettiin vanhempien toimesta. Ja teininä kun meni kesätöihin, niin nekin rahat meni perheen menoihin. Teininä ei päässyt mihinkään, koska ei ollut rahaa. Ei konsertteja, festareita eikä muuta tavallista nuorten elämää. Rahaa vanhempani eivät osanneet käyttää lainkaan, kaikki mitä tuli myös meni ja varsin nopeassa tahdissa. Muistan teininä (käsitin jo tuolloin tilanteen) olleeni raivoissani kun vanhempani vaan yrittivät vielä uutta lasta. Rehellisesti sanottuna oli onni että tuli keskenmeno. Säästyipä yksi lapsi siltä köyhyydeltä. Mutta se mikä siinä silloin vitutti oli se, että meitä olemassoleviakaan ei kunnolla pystytä elättämään ja lisää vaan haluttais. Kun siihen on joku ihme oikeus, kun ollaan niin lapsirakkaita ja ties mitä. Paskat, lapsirakkautta on tehdä tasan se määrä lapsia joihin omat rahkeet riittää, sekä taloudellisesti että henkisesti. Ja tasan siihen on myös oikeus. Meillä ei rahkeet riittäneet kumpaankaan, ei ollut rahaa ja äiti oli masentunut, vanhemmat tappeli koko ajan. Silloin teininä jo tuntui, ettei vanhemmat välitä meistä lapsista yksilöinä, heille tärkeintä on lukumäärä. Se uusin on aina se tärkein, meistä muista viis. 

Meistä kuudesta kaksi on nyt ns. normaaleja veronmaksajia. Neljä on perinyt vanhempiemme elämänmuodon, sossusta rahat ja jos ei saa niin valitetaan kuinka väärin on. Lapsetkin kärsii ja se on kaikkien muiden paitsi vanhempien vika. Yksi tehtailee lapsia liukuhihnalta. Vaikka ne resurssit ei riitä. Sossuhan ne sitten elättää. Lapsia käy sääliksi. Ei se ole oikein lasta kohtaan, lapsella on oikeus turvalliseen elämään. Eikä sen tarvi olla yltäkylläinen. Mutta ei ole oikein että pienen lapsen pitää miettiä ja murehtia onko huomenna ruokaa ja millä sähkölasku maksetaan ettei sähköt katkea.

Itse tein kaksi lasta. Enemmän olisin halunnut, mutta noille kahdelle pystyn varmasti takaamaan kaikki perusjutut elämässä. Pystyn maksamaan laskut eikä lasten tarvi murehtia aikuisten asioita. He voivat elää lapsen huoletonta elämää. Toisin kuin minä.

Ei, mä en pidä sun kuvaamias elämäntapaintiaaneja sankareina. Itsekkäitä paskoja ne on. Ei ne ajattele lapsiaan, ne ajattelee vain itseään. Kun minä haluan lapsia, haluan vaikka rahkeet ei riitä antamaan niille lapsille sitä perusturvallisuutta ja perusarkea. Sitä mihin lapsella on oikeus. Lapsen oikeus menee aina vanhempien lapsenteko-oikeuden edelle. Jos rahat ei riitä, niin silloin ei tehdä lisää lapsia. Ne paukut pannaan silloin niihin olemassaoleviin. Ja sama eläinten kanssa. Ei eläimiä jos ei rahat riitä. Eläimiin menevät rahat laitetaan lapsiin.

Vierailija
414/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissahulluja ja tosi hulluja kissahulluja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi jo eläinsuojeluilmoituksen paikka. 9 kissaa on tolkuton määrä jo hyvätuloisessakin perheessä. Kuvitelkaa vaan pelkästään sitä kissanhiekan menekkiä. Vai liekö hiekkalaatikot ääriään myöten täynnä ja haju sen mukainen?

Tuossa perheessä tarvittaisiin jo ihan muunlaista apua kuin jouluapua. Oletettavasti asuntokaan ei ole järin iso jos rahat ovat noin tiukalla.

Meillä on kaksi kissaa ja kyllä ne kaipaavat oman rauhallisen tilansa. Hiekkalaatikoita on kolme. Kun lisätään ruoka, eläinlääkärit ym menot niin kyllä siihen rahaa vaaditaan. En pysty edes kuvittelemaan yhdeksää kissaa, vaikuttaa siltä että ovat lisääntyneet keskenään eli ovat vielä leikkaamattomiakin. 

Jos ei ole rahaa edes jouluruokiin niin tuosta perheestä pitäisi ottaa eläimet pois. 

Meillä on myös kaksi kissaa. Oli kolmekin, ennen kuin se kolmas, 18-vuotiaaksi elänyt vanhus piti viedä piikille.

Mutta että kolme hiekkistä kahdelle? Hyvänen aika sentään... :D Kyllä noille on tuo yksi hiekkis aina riittänyt, eikä haise koskaan! :D

Aikoinaan, kun oli 2 aikuista & kuusi pentua, niin ainoastaan silloin piti olla 2 hiekkistä, niin kauan kun pennut luovutettiin uusiin koteihinsa. :) No problemos. ;)

Jos on kovinkin pitkät työpäivät niin ehtii se yksi laatikko täyttyä melko nopsaan. Meillä on suurikokoisia rotukissoja. Vaativat siistiä tilaa enemmänkin kuin sen yhden nurkan laatikosta. 

Vierailija
415/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai noissa pyytäjissä monelaista vipeltäjää mutta taitaa kyllä ap:n ja monen muunkin kommentoijan perimmäinen motiivi etsimällä etsiä ääriesimerkkejä ja niiden nojalla painaa apua kaipaavia perheitä alas jotta itse saisi kokea itsensä jotenkin paremmaksi.

Vierailija
416/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissahulluja ja tosi hulluja kissahulluja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän rotukissojen kasvattaja sanoi että jos on yksi kissa, yksi laatikko riittää. Kahta ja sitä enempää varten jokaisella kissalla tulee olla 1½ laatikkoa - eli kahdelle kissalle kolme laatikkoa, kolmelle kissalle viisi (puolikkaat pyöristetään ylöspäin) jne. 9 kissaa vaatisi siis realistisesti 14 laatikkoa. Kyllä siihen jo aika monta säkkiä kissanhiekkaa saa upottaa, ihmekään että tarvitsevat apua.

Vierailija
417/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa käy esille, miten jouluavun hakijat pilkkaavat ja halveksijat auttajiaan.  Lapsellista teinimäistä vettuilua, naureskelua ja perusteettomia kommentteja. Sanoisivat suoraan vaan että v***u tuo se v**n lahjasi tänne rahana, jotta voin käydä kaljaa hakemassa ja ettei muu kiinnosta.

Joo, eipä itsellänikään tee mieli enää avustaa mitään kun vastaanotto on tuollainen. Tässä ketjussa jopa kiitoksen sanomista on pidetty jonain nöyristelynä ja rikkaiden sosiaalipornona. Kyllä nyt itse olettaisin vähintään sen sanan saamista jos avustan köyhää perhettä, mutta ilmeisesti pitäisi joko jättää lahjat oven taakse ja juosta pois tai sitten vain antaa könttäsumma tilille ja toivoa että edes osa menee lasten lahjoihin. Varmaan ne tavaranakin annetut lahjat olisi pian nettikirppiksillä myytävinä. 

Vierailija
418/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin sitä, kuinka monet pyytävät joulukoristeita. Eikö heillä ole aikaisemmin vietetty joulua ja eikö muka yhtään koristeita ole tallella aikaisemmilta vuosilta. Myöskään lumihiutaleiden yms. tekeminen paperista ei ole niin vaikeaa, ettäkö siihen rahallista apua pyytäisin. Ja tosiaan noita joulukoristeita saa vuoden alussa niin halvalla, että eikö kannattaisi silloin niitä ostaa edes muuta jemmaan.

Vierailija
419/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelin sitä, kuinka monet pyytävät joulukoristeita. Eikö heillä ole aikaisemmin vietetty joulua ja eikö muka yhtään koristeita ole tallella aikaisemmilta vuosilta. Myöskään lumihiutaleiden yms. tekeminen paperista ei ole niin vaikeaa, ettäkö siihen rahallista apua pyytäisin. Ja tosiaan noita joulukoristeita saa vuoden alussa niin halvalla, että eikö kannattaisi silloin niitä ostaa edes muuta jemmaan.

Tämä edellyttäisi sitä, että näillä perheillä olisi suunnitelmallisuutta. Paljonko suunnitelmallisuutta uskot olevan vanhemmilla, jotka sairaseläkkeellä ja työttöminä ovat päättäneet puskea kuusi mukulaa köyhyyteen ja nyt ei ole muka varaa ostaa edes euron askartelutarvikkeita? 

Vierailija
420/469 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa tarpeeksi hyvätuloinen auttamaan. Monessa ilmoituksessa on että vaatteita, hygieniatuotteita ja lahjat, vaikkakin pienet ja kohtuulliset. Sitten vielä ruokaa ja koristeita. Saako sama perhe varmasti kaiken tuon? Vai akuuteimman tarpeen kuten ruoan, lahjat listalla viimeisenä?

Vaatteita ja hygieniatuotteita tarvitaan aina, eikö ihmiset saa apua muina vuodenaikoina? Jätetäänkö ne ostamatta ja käytetään rahat lahjoihin? Olen itse köyhästä perheestä ja tiedän että kaikki apu on tarpeen. Silti jotenkin tämä ”kaikki” apu nyt joulun takia tänne-keräykset mietityttää.

Kun ryhmän nimikin on että jouluapua, olisiko ihan väärin olettaa että auttaminen keskittyy jouluisiin asioihin kuten niihin lahjoihin tai pieneen ruoka-apuun. Mä en edes ymmärrä miten tuo toimii vaatteiden osalta. Äidille koko xl vaatteita, eli meen kauppaan ja ostan tietämättä tykkääkö ja mahtuuko?

Omillekin lapsille ostan hyvin järkevällä tavalla lahjoja, en pysty ostamaan omillekkaan kalliita lego-paketteja yms mitä tuolla toivotaan. Tietenkään lapsi ei voi tietää lahjan arvoa eikä tarvitsekaan ja aikuisetkin varmasti ymmärtää että aikamoinen enkeli pitää kohdalle löytyä että lahjan saa. Siksi olisikin helpompaa mahdollisen hyväntekijän roolissa kun toiveet keskittyisi siihen olennaiseen. Jos mun pitää valita ostanko ruokaa vai lelun niin se on ruokaa. Saako lapset sitten niitä lahjoja?

Toivottavasti joku ymmärsi pointin, yllättävän vaikeaa oli selittää mitä koitin tarkoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi