Rybelsus -huono olo
Sain sairauteni hoitoon noita tabletteja jotka ovat samaa kuin se paljon puhuttu piikitettävä laihdutus/ diabeteslääkitys.
Tuo Rybelsus aloitetaan 3 mg suuruisella kuukauden ajan. Sitten 7 mg, johon olen siirtynyt. Yököttävä oli, karsea väsymys, menen sänkyyn nyt vaikka nukuin 8 tuntia.
Ruoan ja kahvin ajatteleminenkin saa aiheuttaa vastenmielisyyttä, niin sen kai pitikin. Siirsin kaiken pakasteeseen sopivan pakastimeen jääkaapista.
Kuukauden jälkeen 14 mg sitten pysyvästi. Jos tämä väsymys ja yököttävä olo ei lopu, jatkanko.
Kommentit (160)
Minulla alkamassa sama lääkitys, kiinnostaisi muidenkin kommentit minkälaisia vaikutuksia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkamassa sama lääkitys, kiinnostaisi muidenkin kommentit minkälaisia vaikutuksia ollut.
Kolmen milligramman lääkitystä en huomannut mitenkään , tämä 7 mg tekee huonoa oloa ja väsymystä ainakin näin aluksi. Ohimenevää sen pitäisi olla, ja outoa, kun minulle on aina ruoka maistunut. Hymiö.
Ap.
Syötkö niitä jonkun muun diabeteslääkkeen kanssa vai pelkästään sitä?
Vierailija kirjoitti:
Syötkö niitä jonkun muun diabeteslääkkeen kanssa vai pelkästään sitä?
Normaali db -lääke, jota käyttänyt, on myös käytössä.
Minulla on suurta vaihtelua arvoissa, kannassa näkyi lukevan komplikatiivinen db. Tämän rybelsuksen hoitajan mukaan pitäisi tasoittaa vaihtelua.
Onkohan siihen huonovointisuuteen mitään lääkettä olemassa? Joku vatsalääke?
Kaksi kk takana Rybelsusta, paino pudonnut 6 kg ja haittavaikutuksena väsymys, siis nukahdan milloin tahansa, missä tahansa. Toisaalta tuo väsymys on hyvä, ennen söin unilääkkeitä, nyt en tarvitse niitä. Toinen haittavaikutus on ollut rytmihäiriöt. Ennestään oli lääke rytmihäiriöihin, joita oli muutaman kerran vuodessa. Nyt niitä on viikoittain. Kävin yksityisellä Holterissakin, mutta mitään kummaa ei kuulemma löytynyt. En syö diabetekseen, vaan muuten vaan olin pulska, BMI 31, en saa Kela-korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on semmonen hiljainen kuvotus, ei semmonen että vaikka oksua pukkaisi.
Ehkä joku maitohappopilleri tms. auttaisi, yritän välttää napsimasta käsikauppalääkkeitä koska kaikella taas on vaikutuksensa muihin lääkkeisiin ja niiden imeytymiseen
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kk takana Rybelsusta, paino pudonnut 6 kg ja haittavaikutuksena väsymys, siis nukahdan milloin tahansa, missä tahansa. Toisaalta tuo väsymys on hyvä, ennen söin unilääkkeitä, nyt en tarvitse niitä. Toinen haittavaikutus on ollut rytmihäiriöt. Ennestään oli lääke rytmihäiriöihin, joita oli muutaman kerran vuodessa. Nyt niitä on viikoittain. Kävin yksityisellä Holterissakin, mutta mitään kummaa ei kuulemma löytynyt. En syö diabetekseen, vaan muuten vaan olin pulska, BMI 31, en saa Kela-korvausta.
Se on melko hintavaa ilman kelakorvausta. Yli 120 euroa. Itselle 43 euroa kuukausi.
Kiva kuulla jos paino tippuu. Minulla on siis myös ylipainoa.
Hyvä oli kuulla tuon väsymyksen olevan muillakin. Itse olen huolestellut tätä outoa väsymystä kun koko ajan keho huutaa pitkälleen .
Onhan niitä halvempiakin lääkkeitä jos vaikutus on tuo. Ei kai kukaan voikaan syödä ku on taju pois tai koko syöminen tekee pahaa. Kuulostaa "käärmeöljy" tuotteelta. Veljeni pääsi diabeteksestä ja liikasyönnistä ihan vaa kävelemällä ja pyöräilemällä, myi autonsa ja alkoi pyöräillä ja kävellä ihan kaikkialle. 3 vuoden jälkeen ei ole enää lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melko hintavaa ilman kelakorvausta. Yli 120 euroa. Itselle 43 euroa kuukausi.
Hyvä oli kuulla tuon väsymyksen olevan muillakin. Itse olen huolestellut tätä outoa väsymystä kun koko ajan keho huutaa pitkälleen .
ai siihen saa kela korvauksen, luin jostain ettei ne ole korvattavia... onkohan sitten sillä väliä onko ne diabetekseen määrätty vai laihtumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä oli kuulla tuon väsymyksen olevan muillakin. Itse olen huolestellut tätä outoa väsymystä kun koko ajan keho huutaa pitkälleen .ai siihen saa kela korvauksen, luin jostain ettei ne ole korvattavia... onkohan sitten sillä väliä onko ne diabetekseen määrätty vai laihtumiseen?
Sairauden hoitoon ovat kelakorvattavia nuo joita käytetään myös laihdutuslääkkeinä.
Lääkäri laittaa Kelaan korvauspyynnön ja sitten tulee uusi kelakortti jossa on lääkkeen numerokoodit. Ja tietysti apteekki näkee koneeltaan vaikka ajokortilla hakisi lääkkeensä.
Kela-korvauksen saa jos on diagnosoitu 2-tyypin diabetes, painoindeksi muistaakseni väh.30 ja on ollut jo käytössä joku muu lääke ensin.
Kela-korvauksen saaminen edellyttää lisäksi huonossa tasapainossa olevaa diabetesta.
Vierailijat kirjoitti:
Onhan niitä halvempiakin lääkkeitä jos vaikutus on tuo. Ei kai kukaan voikaan syödä ku on taju pois tai koko syöminen tekee pahaa. Kuulostaa "käärmeöljy" tuotteelta. Veljeni pääsi diabeteksestä ja liikasyönnistä ihan vaa kävelemällä ja pyöräilemällä, myi autonsa ja alkoi pyöräillä ja kävellä ihan kaikkialle. 3 vuoden jälkeen ei ole enää lääkitystä.
Voi taivas, "käärmeöljy". Olisit hiljaa, jos et tuon vertaa ymmärrä. Suomessa myytävät lääkkeet ja niiden vaikutus on erittäin tarkkaan tutkittu. Viis sinun veljestäsi, ei kaikille tuollainen sovi. Minulle Rybelsus ei tehnyt väsymystä eikä huonoa oloa. "Ei kai kukaan voikaan syödä". No monet voivat, eihän nyt kaikilla ihmisillä vaikutus ole sama. Voi pyhä yksinkertaisuus..
Vierailija kirjoitti:
Primperan? Siihenkin tarvii reseptin.
Raskaana ollessani omin sokerittomia Mynthoneita ja mehujäätä pahoinvointia vastaan. Ruokakaupassa hajut oksettivat minua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on semmonen hiljainen kuvotus, ei semmonen että vaikka oksua pukkaisi.
Itselläni oli samanlaista kun annosta korotettiin muutamia kertoja aluksi. Esimerkiksi otti Rybelsusin aamulla klo 8:30 ja sitten klo 9 jälkeen sai syödä aamupalan. Klo 11 jälkeen saattoi tulla kuvotuksen tunnetta, melkein kuin yökkäisi mutta ei kuitenkaan. Sen jälkeen se meni ohi ja lounas maistui normaalisti. Kuvoksen aikaanhan ruoka ei maistu.
Semmoisen tuosta on huomannut, että jos ahtaa mahaan liikaa ruokaa, oli se mitä tahansa, niin se saattaa muutaman tunnin päästä aiheuttaa tuskaisempaa oloa - osittain vähän kuvottavaa mutta myös mahakipua. Ilmeisesti Rybelsus hidastaa ruoansulatusta. Muutenkin kun annoskokoja on pienennetty D2 ja painonhallinnan takia, niin sitä linjaa kannattaa pitää. Helposti kostautuu mässääminen. Eli kun syö maltillisemmin ja kohtuu säännöllisesti niin ei ole tullut pahoinvointia, kuvotusta eikä mitään.
Viime syksystä lokakuun alusta käyttänyt Rybelsusta. 3mg>7 mg> sitten nosto 14 mg mikä toi hirvittävät ylävatsakivut kahteen kertaan. Jätettiin lääke kokonaan pois. (Ohessa käytän Diformin 1g ja 2x750 mg.) Pidettiin 2 kk tauko, jolloin jäätävä nälkä taas alkoi ja painokin alkoi nousta, oli pakko syödä lähes kokoaikaiseen nälkään. Aloitettiin hyvi n hitaasti eli joka toinen päivä 3mg, kuukauden kuluttua nosto 7 mg j.t.pvä, sitten kuukauden kuluttua 7 mg joka päivä. 14 mg ei edes harkita. Paino tippui aluksi kuutisen kiloa, siitä tullut puolet takaisin. Yhtä taistelua että saisi taas tippumaan kilot. Ja pahoinvointia on ajoittain edelleen, tänään ja eilen kovastikin, siinä ja siinä lentäjää laatta, mutta pieniä annoksia kun syö niin auttaa vähäksi aikaa. Sitten on päiviä ettei ole huono olo. Ja tämä väsymys! Vähän kun kävelen olen ihan poikki, mikään uni ei tunnu riittävältä ja jos joskus aamusta tuntuukin ja luulee, että tästäpä tuleekin nyt virkeä päivä niin p*****marjat, teet pari kevyttä kotityötä ja sänky kutsuu taas. Olen koettanut käydä kuntosalilla ja jumpparyhmissä, tsempannut itseni sinne että liikunta virkistää, mutta minun tapauksessani se tällä lääkityksellä vie viimeisetkin voimat. Ihan siis lihasvoimatkin. Portaiden nousu uuvuttaa ja ihan kaikki. Välillä kun v***ttaa tämä oksetus-väsymys - kombinaatio ja koko laihduttamisen vaikeus ja epämukavuus tällä tavoin, nautin muutaman oluen.Tai viiniä ruoan kanssa ja joskus jälkkäriliköörin siihen päälle. Näistä alkoholiasioistakaan vs Rybelsus kun ei mistään ole saanut käypäistä tietoa, annoksista varsinkaan, on pitänyt testata itse. Kyllä, olen käyttänyt lääkettä ja joskus ottanut enemmänkin alkoholia. Mikä enimmillään tarkoittaa hyvät syömiset ja siihen etupääjajälkiruokaruokajuomat ja joskus harvoin yökerhon biletys juomineen tähän päälle. Ihmisellä on elämässään tilanteita ja juhlia ja ihan vaikkapa normaalia lauantaisaunomista, ja näihin monien kohdalla liittyy alkoholi jossakin määrin, vähemmän tai enemmän. Tämä ei nyt ole sitten missään tapauksessa suositus kenellekään. Kerron siksi koska mitään eksaktia tietoa ei tästä eik annoksista ole olemassa, ainoastaan hymistelyjä. Jokaisen elimistö käyttäytyy eri tavalla, joten jollekin se miten itse olen käyttänyt voi olla tosi huono ja vaarallinen juttu. - Mutta: olen havainnut, että alkoholin käytön jälkeisenä päivänä tai seuraavanakaan ei ole pahoinvointia, siis sitä lääkkeestä johtuvaa, ja syödyt ruokamäärätkin voi olla isompia kuin tavallisesti. Vaikka käytän lääkettä. Olen pohtinut, että vieköhän alkoholi sitten tehoa lääkkeeltä? En tiedä, tämä on vain minun kokemukseni. En tosin ole ottanut ilta-Diforminia silloin kun alkoholia, koska se voi reagoida kohdallani alkoholin kanssa. - Mutta aika ihana olo on se, kun ei ole järkyttävää pahoinvointia edes joskus. - Tähän väsymykseen kun vielä keksisi konstin.
Miten nopeasti sinulla alkoi ylävatsakivut ja muut oireet, kun lopetit Rybelsuksen? Minä lopetin 5 päivää sitten, ja ei ole helpottanut. Ylipäätäänkin epäilin, johtuuko kivut ja huono olo lääkkeestä, kun olen käyttänyt sitä n. 9 kk annosta vähitellen nostamalla ja 14 mg:kin jo 6 kk. Alussa oli hieman huonoa oloa, mutta ei tällaisia kipuja. Kävin lääkärissäkin, kun aloin jo epäillä haimatulehdusta, mikä on harvinainen haittavaikutus. Otettiin labrakokeet, ja niiden tulokset olivat ok. Sain kipuihin Libraxia, josta ei ole ainakaan vielä ollut sanottavaa apua. Nyt vain odotan, että Rybelsuksen lopettaminen alkaisi vaikuttaa.
Edelliseen korjaus: miten nopeasti kivut alkoivat HELPOTTAA, kun lopetit Rybelsuksen?
Ei kukaan muu voi tietää kuin sinä itse ja lääkärisi. Jos nyt liikalaihaksi laihdut niin sit ei tietenkään kannata jatkaa.