Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olis oikeasti köyhä ja rahaton niin silloin pyynnöt olisi ihan eri luokkaa kuin "vegaani-makkaraa", "playstation4", sun muut älyttömän kalliit hittilelut ja safkat. Sillon tyytyy siihen mitä saa äärettömällä kiitollisuuden tunteella. Joulu on hiljentymistä ja yhdessä oloa, millon siitä piti tehdä näin saamarin kaupallista ja hankkia ylitsepursuava lahjakasa kuusen alle....
Joo, huh huh vegaanimakkara maksaa 4€ ---> kuinka köyhä kehtaakin toivoa 4 euron makkaraa joulupöytään! Plan-kuukausilahjoittajan vähimmäismaksu on 10€/kk, lahjoita nyt hyvä ihminen planille, kyllä 10€/kk tulee halvemmaksi kuin 4 euron makkara kerran vuodessa. Jos jollekin 4 euron makkara vastaa joulukinkkua niin ei pitäisi kaivaa sinun suoltasi.
Kstsos, kun köyhä ei saa olla vegaani vaan sen pitää toivoa kinkkua.
T: köyhähkö vegaani, jolla kyllä riittää hyvin rahat papuihin ja kaaliin ja siihen makkaraankin silloin tällöin.
apuako kirjoitti:
Vein apua ihan ok yksinhuoltajalle viime jouluna. Heillä oli ilmoituksen mukaan terapiakoira. Olihan se. Häkissä sisällä. Vieläkin mua ahdistaa.
Oliko häkki kiinni vai auki. Minulla oli aikanaan pieni, lyhytkarvainen koira, joka piti kuljetushäkkiä omana pesänään. Se siis rakasti nukkua siellä lämpimässä vällyihin kaivautuneena, kun sinne häkkiin lapsetkaan eivät sitä menneet häiritsemään vaan sen mennessä sinne tiesivät kaikki, että nyt se on väsynyt ja haluaa olla rauhassa. Häkissä oli ovi, jonka sai kokonaan irti ja se pantiin paikalleen vain silloin, kun lähdettiin reissuun ja nostettiin häkki autoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluun erään kaupungin asukkaiden facebook- ryhmään, jossa on kanssa vähän jouluapua - tyylinen joululahjakeräys menossa. Ihmiset saavat sielä esittää lahjatoiveita itse. Ajattelin aluksi, että onpa kiva idea, että voisi jotain perhettä auttaa. Mutta eipä sielä sellaisia perheitä juuri ole, joita tekisi mieli tai edes pystyisi auttamaan. Lähes jokaisessa pyydetään itselle ja jokaiselle lapselle lahjakorttia sinne, tänne tai tuonne, monen kympin leluja tai pleikka 4 pelejä. Oikeastikko ihmiset kuvittelee, että vieraan perheen lahjoihin on varaa tai halua laittaa tuosta noin vain 100e ja ylikin? En vaan ymmärrä.
Ilmeisesti kuvittelee kun on kaikki muutenkin saatu tarjottimella (mitä nyt sitten joutunut tekemään hirveän määrän paperitöitä kun on laitettu toimeentulotukihakemus). Useimmilla lahjoittajilla on itselläänkin lapsia ja muita ihmisiä joiden lahjoihin menee rahaa, jopa vähemmän kuin mitä nuo ihmiset pyytävät, ja omat jouluateriat järjestettävänä. Lähdepä siinä sitten tungokseen shoppailemaan jonkun suurperheen toivelistan kanssa, yritä löytää kaikki oikeat lelut ja ruuat, paketoi / valmista ne, järjestä aikaa kuskata ne kotiovelle ja sitten ei kiitostakaan tule.
Mielestäni olen osani tehnyt maksamalla veroja ja kasvattamalla omat lapseni järkeviksi rahankäyttäjiksi. Rahaa ei laitettu uusimpiin puhelimiin, peleihin ja muotileluihin. Sen sijaan meillä on aina ollut ruokaa, lapsilla on ollut vaatteita, harrastuksia ja pääsivät opiskelemaan sinne minne halusivat eivätkä aio toimeentulotukea edes hakea vaan opiskelevat kesätkin jos töitä ei saa.
Eikö kukaan noista hakijoista saa veronpalautuksia?
Ainakin lapsilisät tulee 22.12.2017
Ei se jouluruoka niin kallista ole ja lahjoja voi ostaa pitkin vuotta vaikka kirpparilta.
Mä en käsitä miten ihmiset pyytää ihan pokkana talvitakkeja, toppahousuja, kenkiä ja muita vaatteita koko perheelle. Ihan marketin perustakkikin maksaa satasen ellei kaksikin + housut ja kengät ja muut vaatteet, jopa alusvaatteet ja koko perheelle. Siihen päälle lelut! Joillakin nuo listat on jo tuhansissa euroissa.
Eri asia jos käytetty kelpaa mutta harvassa ilmoituksessa niin lukee.
En lukenut koko ketjua mutta täytyy sanoa, että kyllä on pienisydämisiä ihmisiä täällä palstalla. Esim. miksi köyhän lapsi ei saisi toivoa jotain tiettyä joululahjaa, esim. 30 € legopakettia, ihan niin kuin kuka muu lapsi tahansa? Ajatteletteko todella olevanne suuria hyväntekijöitä, jos lahjoitatte tällaiselle lapselle "joululahjaksi" jonkun kirpparilta ostetun toppatakin (vain siksi että saisitte lapsen kautta näpäytettyä vanhempia, joilla elämä ei ole hallussa)? Miettikääpä nyt, tuntuuko se lapsesta aidolta joululahjalta.
Vierailija kirjoitti:
Selaako joku tosiaan noita jouluapusivuja pelkästään siksi, että saisi närkästyä köyhien toiveista?
Ei ole köyhiä vaan tuhlareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen sosiaalityöntekijä saanut huomata, että ongelmat ja lemmikit kasautuvat samoihin perheisiin. Varmasti myös monilla "normaaleilla" ja varakkailla perheillä on paljon lemmikkejä, mutta heillä niihin onkin varaa.
Olen monesti surkutellut, kun köyhällä perheellä on lemmikki sairaana, eikä ole varaa viedä sitä eläinlääkäriin. Tai ei jaksa hoitaa eläintä. Ymmärrän, että köyhän elämään lemmikki tuo usein paljon iloa, mutta eläintä pitää myös ajatella: on oltava muutama satanen säästössä sen lääkärikäyntejä varten, ja on oltava jaksamista huolehtia siitä. Ja mikä tärkeintä, on oltava varaa ruokkia ja vaatettaa myös ne perheen ihmiset!
Mä olen myös sosiaalityöntekijä ja samaa mieltä sun kanssa. Ymmärrän ja tiedän, että lemmikit on monelle todella tärkeitä. Kuitenkin ns. huono-osaisuuteen liittyy usein kyvyttömyys asettaa asioita tärkeysjärjestykseen, ja siitä seuraa lisää ongelmia jos muutenkin pitää pärjätä minimituloilla.
Tuo "tärkeysjärjestys" on osuva ilmaus.Rahaa riittää tupakkaan ja kaljaan mutta ei jouluun joka ei tule yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä miten ihmiset pyytää ihan pokkana talvitakkeja, toppahousuja, kenkiä ja muita vaatteita koko perheelle. Ihan marketin perustakkikin maksaa satasen ellei kaksikin + housut ja kengät ja muut vaatteet, jopa alusvaatteet ja koko perheelle. Siihen päälle lelut! Joillakin nuo listat on jo tuhansissa euroissa.
Eri asia jos käytetty kelpaa mutta harvassa ilmoituksessa niin lukee.
Alle satasella minä sain aivan uudet toppatakit ostettua itselle ja lapselle. Kallis on teidän perusmarketti :D
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun näille annetaan, niin eivät opi itse säästämään. Siskoni kerjää rahaa vanhemmiltani jokaiseen vähän isompaan hankintaan, vaikka on jo 40.
Esim. ruoka,jos se koostuu jokapäiväisistä tilauspizzoista tai hesessä/mäkkärissä käymisestä,turha valittaa ettei rahat riitä välttämättömiin menoihin.Yksikin nero valitti tt-tuen pienuutta ja samalla puhui "halvemmista pizzatilauksista" ja kuinka ravintolassa ei voisi käyttää yhtä paljon rahaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tällaisille hyypiöille muka haluaa mitään antaa:
"Kahden lapsen äiti Kirkkonummelta - lapset 14v tytär ja 24v poika. Pojalla on vakavia mielenterveydensairauksia, joiden takia on määräaikaisella eläkkeellä ja asuu kotona.
Äiti on omien sairauksiensa vuoksi määräaikaisella eläkkeellä ja lokakuusta lähtien saa Kelan päivärahoja. Kuukaudessa ei jää mihinkään ylimääräiseen varaan perusmenojen ja suurten lääkekulujen jälkeen.
Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."
Tuo "perusmenot" onkin moniulotteinen käsite näille "köyhille"...
Vierailija kirjoitti:
Minua itse köyhänä ihmetyttää, eivätkö nämä apua hakevat perheet oikeasti saa yhtään mitään ostettua itse vuoden aikana lahjavarastoon lapsilleen? Olen ostanut lähes kaikki tämänkin vuoden joululahjat isoilla aleprosenteilla, aina kun on kohdalle osunut. Esim. maksoin Brion pienestä paketista 2€, oikea hinta lähes kympin. Ostan lahjat pitkin vuotta, joten raha riittää hyvin vielä jouluruokiin ja pieneen ekstraankin.
No nämä "köyhät" taas tuhlaavat joka euron heti kun sellaisia ilmestyy.Joulukin tulee joka vuosi näköjään täysin yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri lanttu- ja porkkanalaatikkoa, juurekset maksoivat noin euron 2kg. Eli tosi kallista on perusjouluruoka.
Kinkku maksaa muutaman kympin ja siihen(kään) nämä "köyhät" eivät voi kokonaisen vuoden aikana varautua.
Vierailija kirjoitti:
Selaako joku tosiaan noita jouluapusivuja pelkästään siksi, että saisi närkästyä köyhien toiveista?
Ei ne köyhiä olisi jos rahaa ei tuhlattaisi älyttömyyksiin.
Mä voisin ottaa muutaman kissan ja auttaa siten kissanruokakustannuksissa :) Kissat <3
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun näille annetaan, niin eivät opi itse säästämään. Siskoni kerjää rahaa vanhemmiltani jokaiseen vähän isompaan hankintaan, vaikka on jo 40.
Huonoimpia säästämään rahaa ne jotka ei itse tienaa rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua mutta täytyy sanoa, että kyllä on pienisydämisiä ihmisiä täällä palstalla. Esim. miksi köyhän lapsi ei saisi toivoa jotain tiettyä joululahjaa, esim. 30 € legopakettia, ihan niin kuin kuka muu lapsi tahansa? Ajatteletteko todella olevanne suuria hyväntekijöitä, jos lahjoitatte tällaiselle lapselle "joululahjaksi" jonkun kirpparilta ostetun toppatakin (vain siksi että saisitte lapsen kautta näpäytettyä vanhempia, joilla elämä ei ole hallussa)? Miettikääpä nyt, tuntuuko se lapsesta aidolta joululahjalta.
Miksi lapsen pitäisi saada 30€ arvoinen lelu lahjoituksena, jos vanhemmilla ei riitä rahat sitä itse ostaa? Miksei esim. 15-20€ arvoinen lelu kelpaa? Monissa keskituloisissakin perheissä asetetaan rajoja joululahjojen hinnoille, eivätkä heidänkään lapsensa kaikkea saa!
Sitäpaitsi jos päättäisin tukea pienituloisen perheen lasta, pyrkisin varmasti ensin täyttämään lapsen perustarpeet. Kasvava lapsi tarvitsee aika lailla joka vuosi uudet talvivaatteet, mutta samoilla leluilla voi leikkiä useampiakin vuosia. Auttamishalu tosin loppuu siinä kohtaa, kun pyynnöissä ilmoitetaan vain uusien vaatteiden/lelujen kelpaavan. Omassa pihapiirissäni oli hyvinkin tavallista laittaa lapsilta pieneksi jääneitä vaatteita kiertoon, enkä tästä mitään traumoja ole saanut (nyt ikää 21v).
Jos vastaanottajalla on varaa kieltäytyä tarjotusta avusta, oletan heidän sitten pärjäävät hyvin ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen pitäisi saada 30€ arvoinen lelu lahjoituksena, jos vanhemmilla ei riitä rahat sitä itse ostaa? Miksei esim. 15-20€ arvoinen lelu kelpaa? Monissa keskituloisissakin perheissä asetetaan rajoja joululahjojen hinnoille, eivätkä heidänkään lapsensa kaikkea saa!
Sitäpaitsi jos päättäisin tukea pienituloisen perheen lasta, pyrkisin varmasti ensin täyttämään lapsen perustarpeet. Kasvava lapsi tarvitsee aika lailla joka vuosi uudet talvivaatteet, mutta samoilla leluilla voi leikkiä useampiakin vuosia. Auttamishalu tosin loppuu siinä kohtaa, kun pyynnöissä ilmoitetaan vain uusien vaatteiden/lelujen kelpaavan. Omassa pihapiirissäni oli hyvinkin tavallista laittaa lapsilta pieneksi jääneitä vaatteita kiertoon, enkä tästä mitään traumoja ole saanut (nyt ikää 21v).
Jos vastaanottajalla on varaa kieltäytyä tarjotusta avusta, oletan heidän sitten pärjäävät hyvin ilmankin.
Kun me olimme köyhä (työssäkäyvä) lapsiperhe kaikki kierrätettiin. Ei jäänyt pojallekaan traumoja keltaisista ja punaisista vaatteista:) Mitään ei kerjätty mistään, joulu ja syntymäpäivä oli ainoat päivät kun sai jotain uutta. Pienen lelun tai vaatteita.
Nyt keskituloisina isovanhempina edelleenkin ostoraja lahjoihin on 50e, sillä saa jo vaikka mitä. Jos haluaa jotain isompaa niin siihen säästetään rahat.
20 lahjakortin laitoin paikalliseen joulupuu keräykseen. Ehkä vielä toisen samanhintaisen lahjan voin laittaa. Mutta en koskaa ylitä summaa minkä laitan omilleni
Kuuluun erään kaupungin asukkaiden facebook- ryhmään, jossa on kanssa vähän jouluapua - tyylinen joululahjakeräys menossa. Ihmiset saavat sielä esittää lahjatoiveita itse. Ajattelin aluksi, että onpa kiva idea, että voisi jotain perhettä auttaa. Mutta eipä sielä sellaisia perheitä juuri ole, joita tekisi mieli tai edes pystyisi auttamaan. Lähes jokaisessa pyydetään itselle ja jokaiselle lapselle lahjakorttia sinne, tänne tai tuonne, monen kympin leluja tai pleikka 4 pelejä. Oikeastikko ihmiset kuvittelee, että vieraan perheen lahjoihin on varaa tai halua laittaa tuosta noin vain 100e ja ylikin? En vaan ymmärrä.