Onko ihan normaalia? Mies ei tiedä tavallisimpiakaan asioita
Kysyn ihan tosissani, en osaa itse tätä arvioida. Miehelleni on ihan outoja sellaiset asiat, jotka itselleni ovat itsestäänselvyyksiä. Hän ei esim. metsässä tunnista yhtäkään kasvia, ei edes mustikkaa ja puolukkaa (silloin ei tosin ollut marjoja). Hän ei myöskään tiennyt, miten auto lämmitetään lämmitystolpan avulla (muutimme juuri taloon, jossa oma meillä oma tolppapaikka). Lisäksi hän ei esim. tunne klassikkosatuja ollenkaan, ei ollut koskaan kuullutkaan punahilkasta.
Olen aiemmin suhtautunut huumorilla hänen tietämättömyyteensä, mutta nyt on alkanut ärsyttää. Miten joku voi olla noin pihalla? Hän on korkeasti koulutettu ja kiinnostunut mm. tähtitieteestä, ettei kyllä aivan tyhmä ole. On vain kai jotenkin kulkenut laput silmillä koko elämänsä (30 v.)?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tapailemani mies sekoittaa jatkuvasti shampoon ja saippuan. Saattaa puhua "vartaloshampoosta" ja kertoo pesseensä hiuksensa saippualla, siis ihan kuin olisi vasta oppinut sanat ja menevät siksi sekaisin. Tuntuu aivan älyttömältä, että joku voi sekoittaa tuollaiset? Mies on 25-vuotias, täysin suomalainen, käynyt ihan normaalit suomalaiset koulut jopa ihan kelvoin arvosanoin ja vaikuttaa kaikin puolin normaalijärkiseltä, mutta silti saippuan ja shampoon ero täysin hakusessa. Kaipa sitten useillakin muuten "normaaleilla" voi olla tuollainen arkinen juttu, mikä on jäänyt jostain kumman syystä pimentoon. En olisi huolissani, jos nuo miehesi arkiset tietämättömyydet jäävät muutamiin yksittäistapauksiin.
Joku kertoi tällä palstalla joskus samantyyppisen jutun miehestä, joka ei tiennyt shampoolla ja saippualla olevan jotain eroa ja puhui "saipoosta" :D En minäkään käsitä miten tuo on mahdollista. Eikä minustakaan ole vielä huolestuttavaa, jos yleissivistyksessä on aukkoja, mutta aloittajan mies kuulostaa siltä, ettei se yleissivistys muuta olekaan kuin yhtä suurta aukkoa, ja silloin on kyllä jo jokin pahasti vialla.
Millä tavalla vialla? Onko niin että tyyppi on viallinen ja se pitäisi viedä saunan taakse, vai että sen pitäisi hävetä loppuiän itseään ja sivistymättömyyttään ja muuttaa purkkiin asumaan, vai pitäisikö hänen nyt aikuisiällä päntätä klassikkosadut, vain koska "ne kuuluu tietää"? Mitä jos ei opettele? Onko se silloin huono ihminen? Ja ihan vilpittömästi kysyn, en ihan täysin ymmärrä tätä nippelitiedon taitamiseen liittyvään vakavuutta ja tuomitsevuutta.
Ei kai se kovin normaalia ole. Et olisi edes kysynyt jos olisi.
Olen kasvanut maalla metsän keskellä, mutta en nähnyt ikävuosien 19-28 välillä yhtään marjaa luonnossa. Miksi? Asuin ulkomailla ja kaupungeissa. Esikoisen kanssa olen nyt käynyt metsissä syömässä mustikkaa ja puolukkaa, ja voin sanoa tunnistavani ne varpujen perusteella. 5 vuotta sitten tilanne oli eri. Enkä kyllä usko että tuo 2-vuotias näillä eväillä tunnistaa mustikan varvut koko elämänsä. Kyllä ne asiat unohtuu kun ei niiden kanssa ole tekemisissä.
Ja lämpötolpan opettelin myös aikuisiällä aamukuudelta kun oli paukkupakkaset eikä auto startannut. Ennakointi olisi ollut jees. Miksi ihmeessä olisin ennen autoa tiennyt miten se toimii? Ja näillä etelän lauhoilla talvilla en tarvitse vaikka auto onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa todella oudolta ettei tunnista mustikkaa ja puolukkaa. Vaikkei ois käynt metsässä koskaan niin törmäähän noihin ruokakaupassakin. Se ei ole mikään ihme ettei osaa lämmitystolppaa käyttää jos ei ole sellaista käyttänyt. Satujaakaan ei välttämättä muista enää jos ei ole niistä ollut lapsenakaan kovin kiinnostunut. Uskon että mies voi silti olla älykäs, monien älykkäiden kiinnostuksenkohteet on hyvin kapea-alaisia, koska on käytetty kaikki aika siihen omaan juttuun keskittymiseen.
Mä en kyllä ole koskaan törmännyt kaupassa pelkkiin mustikan tai puolukan varpuihin. Marjoihin kyllä, mutta en koskaan pelkkiin varpuihin...
Aika usein näkee varpujen kuvia marjapusseissa ja laatikoissa ja marjoista valmistetuissa tuotteissa.
Sorry, en usko että suomessa syntynyt ja kasvanut ihminen ei muka tunnista mustikkaa!
Onhan näitä, mun mies ei ymmärtänyt mikä on pohje, mikä reisi =) Kysyppä niiltä mitä tahansa moottoreihin tai tekniikkaan liittyvää, niin vastaus tulee heti ja oikein.
Tuota noin, tuli vaan mieleen että jospa nämä puolukoiden (ja muiden marjojen ei-tunnistajat) voisivat olla punavihervärisokeita?
Olen törmännyt jo kahteen miestuttavaan jotka kuuluvat siihen 8 &:n ryhmään että eivät vaan erota niitä marjoja eikä kukaan ole koskaan kertonut tällaisesta ongelmasta ja johan siitä usko loppuu ja lakkaa yrittämästäkin.
On kuulema ihan tuskaa yrittää käsikopelolla poimia vaikka mansikoita kun kaikki on yhtä harmaata massaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, tuli vaan mieleen että jospa nämä puolukoiden (ja muiden marjojen ei-tunnistajat) voisivat olla punavihervärisokeita?
Olen törmännyt jo kahteen miestuttavaan jotka kuuluvat siihen 8 &:n ryhmään että eivät vaan erota niitä marjoja eikä kukaan ole koskaan kertonut tällaisesta ongelmasta ja johan siitä usko loppuu ja lakkaa yrittämästäkin.
On kuulema ihan tuskaa yrittää käsikopelolla poimia vaikka mansikoita kun kaikki on yhtä harmaata massaa.
Ei harmaata vaan ruskeeta. Mun mies on punavihervärisokea, mutta silti tietää minkälainen on mustikka ja puolukka, varpuineen marjoineen. Puolukkaan ei mennä yhdessä, koska mies ei löydä niitä puolukoita. Näkee vaan ruskeeta joka puolella. Mustikat löytää kyllä, kun ovat sellaisia sinimustia pallukoita ruskeassa pusikossa.
Kun nyt ajattelen asiaa niin en ole varma tietävätkö omat lapseni Punahilkka satua. Kaikenlaista on kyllä luettu heille pienenä mutta ei noita klassikoita muistaakseni koskaan. Ehkä jossain muualla on heille tullut vastaan ja tietävätkin mutta en kyllä osaa kysymättä sanoa. Ja aikuisia siis ovat jo. Marjat varmaan kyllä tunnistavat. Lämpötolpista en tiedä kun kummallakaan ei autoa ole ja meillä auto oli tallissa.
Minunkin mielestäni nuo muut lämpötolppaa lukuunottamatta olivat ensi ajatuksella itsestäänselvyyksiä, mutta tarkemmin ajatellen en sittenkään tiedä...;
Okei, ehkä se on sitten ruskeata. Enhän minä tietty tidä minkävärisenä ko. kaverit kokivat tuon punavihreän puuron. Toinen heistä osti uuden auton ja se oli kulema marjapuuronpunainen.
-Se oli oikeesti haalean turkoosi!
Huonoja esimerkkejä, kasvit käytiin tasan kerran koulussa läpi ja jos ei metsässä käy usein niin ei ne kasvit nyt niin helposti tunnistettavia ole (sanoit ettei ollut marjoja) ja lasten sadut on ainakin suurin osa mennyt ohi niiltä, joille ei niitä lapsena luettu. Itse olen aikuisiällä joutunut googlettamaan yleisimpiä satuja.
Lämpötolppa esimerkki oli vähän epäselvä, siis ei tiennyt miten sitä käytetään vai ei tiennyt miten se toimii (tekniset ominaisuudet yms)? Koska en minäkään tiedä mitä kaikkea sen tolpan sisällä tapahtuu.
En mäkään tunnista mustikkaa ja puolukka pelkistä lehdistä (tai siis tiedän suurinpiirtein minkänäköiset lehdet on kyseessä, mutta en tietäisi kumpi on puolukka ja kumpi mustikka). Enkä ole koskaan lämmittänyt autoakaan :D
Mutta tuo punahilkka on outo.
Lahjakkailla ja erilaisilla ihmisillä voi olla hyvinkin epätasainen osaamisprofiilini kuten aiempi postaaja hienosti asian ilmaisi. Voi johtua kasvatuksesta tai sitten ihan mielenkiinnon puutteesta. Vanhempi on voinut yrittää opettaa, mutta luovuttanut, kun lapsi tutkii itselleen mielenkiintoisia asioita X ja Y mieluummin. Hienoahan on, että mitä pidemmälle ihmiset erikoistuvat kapeaan osaamisalueeseen sitä suurempia löytöjä tehdään ja sitä tehokkaampaa toiminta yhteiskunnassa on. Punahilkka ja mustikanvarvun tunnistus on vain ajanhukkaa sellaiselle uranuurtajalle. Toistaalta kaikkein nörteimmilläkin kannattaa olla jotain perustaitoja, että pysyvät hengissä, kun ei ole enää peräänkatsojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hän olisi puolukan ja mustikan tuntenut jos hänelle ei ole koskaan opetettu? Jostain koulukirjasta joskus näytetty. Tai lämmitystolpan toiminnan?
Ei kukaan tiedä kaikkea. Enemmän ihmettelen ihmisiä jotka eivät ymmärrä asioita joita on opetellut. Esim. prosenttilaskuja tai liikennemerkkejä.No kai nyt mustikka ja puolukka on jokaiselle opetettu jo alaluokilla? Ihan kaupunkilaisillekin.
Jos perheessä on ollut esim. avioero tai jotain muuta ikävää, voi lapsella jäädä ihan sumuun joku kouluvuosi eli ei myöhemmin enää muista mitä asioita silloin piti opetella. Jos vanhemmat eivät ole vieneet lasta marjametsään tai eivät ole lukeneet satuja, niin minkäs sillekään lapsi mahtaa. Suomessa on myös paljon vaikeissa oloissa kasvaneita lapsia, joilla vanhempien ongelmista johtuen on paljon opittavaa itsekseen aikuisina. Onneksi oppia voi myöhemmälläkin iällä.
https://yle.fi/uutiset/3-9894211
Kysyin mun 8v pojilta tietääkö ne minkälainen on mustikka ja minkälainen puolukka, joo tietävät, tässä lähiössä omakotitaloalueella on pieniä metsiköitä joissa ovat ikänsä leikkineet ja koulussa on myös käyty metsäretkellä.
Mutta, eivät tienneet mikä on punahilkka, eivät tunnistaneet satua vaikka kerroin että siinä on susi joka syö isoäidin ym. Olen kuvitellut että heille on jossain vaiheessa niitäkin luettu tai ovat nähneet telkkarista. Esikoistyttö on 23v. ja pikkulapsesta asti katsoi kaikki disneyn piirretyt ja muitakin, ja kirjoja oli myös näitä klassikosatuja. Ja tietää kaiken saduista, amerkkkalaisen opiskelukaverin kanssa meillä väittelivät punahilkkasadun "alkuperäisestä tarinasta" ja siitä elokuvasta joka on tehty punahilkasta. En nyt muista tarkkaan mitä puhuivat kun puhuivat vielä englantia, mutta amerikkalaisella oli joku teoria että punahilkka on raiskauksen uhri, että se että se lähetetään sinne metsään ja susi ahdistelee sitä ja jotenkin se punainen hilkkakin liittyi siihen. Kaipa näistä klassikoista on tehty vaikka miten paljon aikuisten elokuviakin, ja ainakin kahta sarjaa olen itse seurannut, eli ihan ovat perinnetarinoista tulevat juonet voimissaan nykykulttuurissakin.
Grimmin sadutkin on ikivanhoja jotka tunnetaan ympäri maailman, joten kyllä ne kuuluu yleissivistykseen, ja nyt kyllä aion lukea pojille ne sadut, kaikki ne ärsyttävän tyttömäiset prinsessasadutkin.
Ja mitä tulee kasvien yleissivistykseen, niin kun menee metsään, pitää tunnistaa kuusi, mänty ja koivu, ja siellä maan rajassa puolukka, mustikka ja sammal. Pitää tietää miltä näyttää kettu, ja miltä susi ja karhu, vaikka niitä ei olisi koskaan eläinpuistossa nähnyt, hirvikin pitää tietää. Myös kukista pitää tunnistaa esim. voikukka. Peruskoulussakin käydään biologian asioitakin moneen kertaan, samaan tapaan kuin kertotaulu tulee monella eri luokalla käytyä uudestaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hän olisi puolukan ja mustikan tuntenut jos hänelle ei ole koskaan opetettu? Jostain koulukirjasta joskus näytetty. Tai lämmitystolpan toiminnan?
Ei kukaan tiedä kaikkea. Enemmän ihmettelen ihmisiä jotka eivät ymmärrä asioita joita on opetellut. Esim. prosenttilaskuja tai liikennemerkkejä.No kai nyt mustikka ja puolukka on jokaiselle opetettu jo alaluokilla? Ihan kaupunkilaisillekin.
Jos on koulussa näytetty kuvat, on melko vaikea tuntea niitä luonnossa 15 vuotta myöhemmin. Tuskinpa itsekään muistat esim. kaikkia Euroopan pääkaupunkeja tai Euroopan pisimpien jokien läpikulkumaita.
Etkö siis todella osaa Euroopan pääkaupunkeja? Että jos vaikka kirjassa ollaan Pristinassa niin et tiedä, mikä maa on kyseessä? Jos kaverisi matkusti Bukarestiin, et tiedä, minne hän oikeastaan meni? Jos uutisissa kerrotaan, että Wienissä on tehty terrori-isku, et tiedä, onko se Portugalissa vai Saksassa? Etkä ehkä edes tiedä, kumpi niistä on lähempänä Suomea.
Koulussa me kyllä käytiin useaan kertaan metsiköissä ihan ala-asteelta lukioon, kuin myös siellä Senaatintorilla, ainakin Tuhkimoa piti analysoida ala-asteella, varmasti muitakin satuja luettiin. Olin huonomaineisessa lähiökoulussa.
Osaan oman alani, valmistuin hyvin arvosanoin, lisäksi tunnen kirjallisuutta, historiaa, maantiedettä ym., mutta myös pinnalla olevia artisteja ja mitä elokuvia nyt pyörii, osaan siivota, laittaa ruokaa ja osaisin varmaan lämmittää autonkin, vaikka ei sellaista ole koskaan ollut. Kaikki olen mielestäni oppinut ihan "ilmaiseksi" koulussa tai vanhempien kanssa ollessa, ja kaikki on varmaan lähtenyt siitä, että (kouluttamattomat duunari)vanhempani olivat kiinnostuneita minusta ja keskustelimme yhdessä jo kun olin lapsi.
On kyllä outoa. Oudoimpana noista esimerkeistä pidän sitä, ettei ole koskaan törmännyt Punahilkka-satuun. Itse ajattelen, että älykkyys ja yleistieto - asiat, jotka tietää, osaamatta sanoa, mistä ne on alunperin oppinut - korreloivat aika kovasti. Utelias ihminen imee tietoa ympäristöstään, ja on yleensä myös fiksu. Nuo kommentit, ettei vaivaudu opettelemaan itselleen tarpeettomia asioita, ovat kummallisia ja ylimielisiä minusta.
Riippuu siitä, miten paljon näitä esimerkkejä miehestäsi löytyy, noihin kolmeen mainitsemaasi voi olla ihan loogiset selitykset. Itse en esimerkiksi tiedä moniakaan lapsuusaikojeni piirrettyjä tai tv-ohjelmia, koska en ikinä katsonut telkkaria aamuisin eikä meillä ollut videoita.
Minä olen korkeakoulutettu nainen, joka on oppinut tunnistamaan mustikan ja puolukan vasta aikuisiällä, samoin ihan yleisimmätkin linnut, kasvit, sienet yms. Kotona ei noista asioista oltu kiinnostuneita, ehkä jopa lähes halveksuttiin tuollaista luonnonläheistä elämää ja tietoa. Eikä niitä koulussakaan opi, toki kuvasta olisin voinut tunnistaa puolukan tai mustikan MARJAN, mutta itse kasvi ihan eri asia ja vielä siellä luonnossa on eri asia se nähdä kuin kirjan sivuilla. Ja ihan tiedoksi vain, aikuisiällä olen astunut aivan uuteen maailmaan kun olen oppinut arvostamaan luontoa, perinteitä ja hieman luonnonläheisempää elämänmenoa. Käyn jopa sienessä nykyään! :D Vanhempiaan, lapsuuttaan tai elinolojaan ei kukaan voi valita, Eikä noita varmaan jokaisella tule opeteltua jos ei mitään innostusta ole koskaan asiaan saanut.
Minusta ei ole normaalia.
Seurustelin joskus insinöörin kanssa muutamia kuukausia ja parisuhde päättyi siihen että tympäännyin kun äijä ei tiennyt mistään mitään. Hän vieläpä ilmaisi pitävänsä tarjoilijoita jotenkin yksinkertaisina: työskentelin silloin ravintolan vuoropäällikkönä ja täytyy sanoa että työyhteisössämme ei ollut ketään niin tolloa kuin tuo miesystäväni 😂 Pidin häntä ensin unelmamiehenä, mutta tuo yleissivistyksen puute oli lopulta luotaantyöntävää. Edes ns päivän polttavista asioista ei voinut puhua kun ei ollut kuullutkaan.. Vaikka esim. kaupan kassajonossa iltapäivälehtien lööpit olisivat hehkuttaneet viikkokausia jotain asiaa niin tämä ei ole nähnyt sitäkään. Miten voi olla? Muita tuollaisia en ole koskaan tavannut.
No mulla oli pitkään hakusessa mikä on maljakon ja ruukun ero. Tosin lapsena, ei enää aikuisena.
Ja miehestä puheen ollen, mun 40v. mies ei vielä viime vuonnakaan tiennyt, että "saipotta" on oikeasti saippua :D Pelattiin sanaselityspeliä ja selitin sille saippuan ja se hokee saipottaa, sanoin että se oikea muoto, perusmuoto! Ja se vaan hoki saipottaa :D :D