Onko ihan normaalia? Mies ei tiedä tavallisimpiakaan asioita
Kysyn ihan tosissani, en osaa itse tätä arvioida. Miehelleni on ihan outoja sellaiset asiat, jotka itselleni ovat itsestäänselvyyksiä. Hän ei esim. metsässä tunnista yhtäkään kasvia, ei edes mustikkaa ja puolukkaa (silloin ei tosin ollut marjoja). Hän ei myöskään tiennyt, miten auto lämmitetään lämmitystolpan avulla (muutimme juuri taloon, jossa oma meillä oma tolppapaikka). Lisäksi hän ei esim. tunne klassikkosatuja ollenkaan, ei ollut koskaan kuullutkaan punahilkasta.
Olen aiemmin suhtautunut huumorilla hänen tietämättömyyteensä, mutta nyt on alkanut ärsyttää. Miten joku voi olla noin pihalla? Hän on korkeasti koulutettu ja kiinnostunut mm. tähtitieteestä, ettei kyllä aivan tyhmä ole. On vain kai jotenkin kulkenut laput silmillä koko elämänsä (30 v.)?
Kommentit (191)
Tulipa juuri opittua mikä on Platonin luolavertaus. Ei tuo nimitys ihan vieras ollut, mutta en olisi yhtään osannut sanoa mistä on kyse.
Minulla oli vähän traumaattinen lapsuus ja olen vaan dissosiaation kanssa jotenkuten mennyt eteenpäin. Vaikka olin aina ihan hyvä koulussa, eivät asiat jääneet mieleen. Yhtenään tulee vastaan joka kouluaineesta juttuja jotka "pitäisi tietää".
Vierailija kirjoitti:
Tulipa juuri opittua mikä on Platonin luolavertaus. Ei tuo nimitys ihan vieras ollut, mutta en olisi yhtään osannut sanoa mistä on kyse.
Minulla oli vähän traumaattinen lapsuus ja olen vaan dissosiaation kanssa jotenkuten mennyt eteenpäin. Vaikka olin aina ihan hyvä koulussa, eivät asiat jääneet mieleen. Yhtenään tulee vastaan joka kouluaineesta juttuja jotka "pitäisi tietää".
Ymmärrän, että vuosiluvut ja muut yksityiskohdat eivät painu mieleen. Muun muassa sellaisia ihmisiä on mollattu bimboiksi, jotka eivät tiedä Suomen itsenäistymisvuotta. Mustikka, puolukka ja punahilkka ovat mielestäni vielä enemmän yleissivistyksen peruskauraa kuin tuo itsenäistymisvuosi...
Tosi surullista, jos vanhemmat ei vie lapsia metsäretkille ja lue satuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että vuosiluvut ja muut yksityiskohdat eivät painu mieleen. Muun muassa sellaisia ihmisiä on mollattu bimboiksi, jotka eivät tiedä Suomen itsenäistymisvuotta. Mustikka, puolukka ja punahilkka ovat mielestäni vielä enemmän yleissivistyksen peruskauraa kuin tuo itsenäistymisvuosi...
Tosi surullista, jos vanhemmat ei vie lapsia metsäretkille ja lue satuja.
No on jo kumma, jollei Suomen itsenäistymisvuotta ainakaan nyt tiedä...
Vierailija kirjoitti:
Lämmitystolppajuttua en tietäisi itsekään, koska minulla ei ole koskaan ollut autoa eikä ole edes ajokorttia. Peruskoulussa oppii kyllä tunnistamaan puolukan ja mustikan, mutta äkkiäkös nuo unohtuu, jollei omassa elämässä kyseisellä tiedolla mitään tee. En minäkään muista enää kuin muutaman harvan sienen, koska en poimi taikka syö koskaan sieniä. Jos puolukka ja mustikka eivät vielä olleet tehneet marjaakaan, en kovasti ihmettele, jos pelkkiä varpuja ei kaupunkilainen, jota ei marjastus kiinnosta ja jonka kouluajoista on yli kymmenen vuotta kulunut, tunnista.
Se, että mies ei tunnista Punahilkkaa, siis edes hahmona, vaikka tarinan juonenkäänteet olisivatkin päässeet unohtumaan, sen sijaan tuntuu kyllä vähän oudolta. Nämä vanhat klassikkosadut ovat osa yleissivistystä ja tulevat elämässä esiin muissakin asiayhteyksissä kuin varsinaisesti siinä, että otetaan kirja käteen ja luetaan satu. Ilmeisesti miehelle ei kotona olla koskaan juuri mitään saduista ja kirjallisuudesta puhuttu? Eikö koulussakaan näitä perussatuhahmoja opetettu? Olen itse jo yli nelikymppinen enkä tiedä mitä peruskoulussa nykyisin opetetaan, mutta kyllä meillä oli ala-asteella ohjelmistossa Punahilkat, Lumikit, Tuhkimot, Pienet Merenneidot, Hannut ja Kertut ja Prinsessa Ruususet.
Ei miehesi tyhmältä vaikuta, mutta kyllä hänellä aikamoisia aukkoja ns. perustason yleissivistyksessä saattaa olla. Jos kotikasvatus on ollut retuperällä, se ei välttämättä ole ihmekään. Enemmän minua kiinnostaisi se, kuinka kiinnostunut mies on oppimaan asioita, joita ei ole aiemmin tiennyt. Kerroitko sinä hänelle Punahilkat tarinan? Oliko hän kiinnostunut kuulemaan sen? Opetitko sen lämpötolppajutun? Entä kävittekö uudestaan metsässä marja-aikaan katsomassa, jos se mustikka olisi silloin näyttänyt tutummalta?
Niin niin, että se mitä Sinä et muista, ei sillä niin väliä. Mutta minkä Sinäkin muistat -> kuuluu yleissivistykseen! 😃 Tyypillistä av-palstaa...
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu ajattelevan yleissivistyksestä, et turhaa tietoa, ei hyötyä missään jne. Mistä te keskustelette tai miten? Vai ettekö keskustele ollenkaan? Tai vain pinnallisia mistä ostit, mitä maksoi?
Itse en oikein tahdo jaksaa sellaisia ihmisiä, joilla on olemattomat yleistiedot ja joille pitäisi selittää kaikki perusasioita myöten. Tai sellaisia tyyppejä, jotka halveksii milloin mitäkin teosta, biisiä, leffaa tai kirjaa vain sen takia, et eivät yksinkertaisesti tajua niiden hienoutta, kun suurin osa menee yli hilseen niin että heilahtaa. Ei ole jaksettu opiskella, ottaa selvää, kaikki mitä ei ymmärrä on 'tyhmää'. Kun itse on se tyhmin.
Mut kai sillä tietämättömyydellä on puolensa: Titanicin loppuratkaisu on järisyttävä, se että Hitler häviää sodan on hirmu yllätys tai että jenkit hävisi Vietnamin sodan vielä suurempi yllätys. Mutta paljon jää sitten varmaan tajuamatta, mutta kaipa se on vähän makuasia: saako Euroopan historiasta tietävä enemmän irti vaikkapa Game of Thronesista kuin sellainen, joka ei tiedä siitä mitään? Tai katsooko jotain Tarmo Mannia ja hänen roolisuorituksiaan hieman eri tavalla, kun tietää hänen elämäntarinansa ja historiansa?
Jep. Lasten kanssa kun katsoo vaikkapa piirrettyjä, niin usein sinne on ripoteltu ilmeisen tahallisesti vanhemmillekin jotakin sellaista, mitä lapset ei ihan kokonaan ymmärrä tai eivät ymmärrä ollenkaan. Aikuiset hihittelevät vähän eri kohdassa kuin penskat. Joskus sitten tämä sama ilmiö toistuu aikuistenkin kanssa, varsinkin monet vitsit tuntuvat menevän ohi kun yleissivistys ei vain riitä. Uusi SHerlock, South Park ja Simpsonit esimerkiksi on täynnä tällaisia heittoja.
Mut kyllä Suomessakin osataan, tulee mieleen ainakin Tahdon asia, jossa oli esim.
Esko: ...testataan marsuilla. Niiden nimet ovat Wallis Simpson ja Pumtsukka. Toinen on saanut NOW:ta ja toinen ei...
Myöhemmin:
Esko...meinasin pakata jo marsutkin mukaan sinne jenkkeihin.
Marianne: Ei kannata. Marsut uppoaisi paremmin britteihin...
Eihän tuo avaudu mitenkään sellaiselle, joka ei tiedä kuka on W. Simpson ja minkälainen hän oli tyypiltään.
Toinen esimerkki:
Turre (Torbjörn Heinonen!!!): ...ja duunaa siihen (mainostekstiin) sitten joku valkoinen valas!
Mikko: Ay, ay Sir!
Ei avaudu tuokaan ilman hyvää yleissivistystä, ei siitä saa irti mitään. Ja nykyään leffat ja tv-ohjelmat on täynnä tällaisia intertekstuaalisia heittoja. Mahtaa yleistajuttomilla olla paljon kaikenlaista länkytystä, mistä ei saa mitään tolkkua. Kyllä on huonoja käsikirjoittajia, nih. Parempia tekstejä, semmoisia missä kaikki selitetään niin, että Tikkurilan Teuvokin älyää.
Mun tapailemani mies sekoittaa jatkuvasti shampoon ja saippuan. Saattaa puhua "vartaloshampoosta" ja kertoo pesseensä hiuksensa saippualla, siis ihan kuin olisi vasta oppinut sanat ja menevät siksi sekaisin. Tuntuu aivan älyttömältä, että joku voi sekoittaa tuollaiset? Mies on 25-vuotias, täysin suomalainen, käynyt ihan normaalit suomalaiset koulut jopa ihan kelvoin arvosanoin ja vaikuttaa kaikin puolin normaalijärkiseltä, mutta silti saippuan ja shampoon ero täysin hakusessa. Kaipa sitten useillakin muuten "normaaleilla" voi olla tuollainen arkinen juttu, mikä on jäänyt jostain kumman syystä pimentoon. En olisi huolissani, jos nuo miehesi arkiset tietämättömyydet jäävät muutamiin yksittäistapauksiin.
Puolukka, mustikka, Punahilkka? Eivät kuulu yleissivistykseen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Punahilkka = yleissivistystä.
Ja naiset ihmettelee miksi ne ei pärjää työelämässä?
Ja (jotkut) miehet ihmettelevät tällä palstalla harva se päivä, mikseivät naiset kiinnostu heistä. Miksiköhän?
Minusta laajan yleisivistyksen kartuttaminen vaatii myös aikaa. Korkeakoulutetuilla ei sitä välttämättä ole. Jos on oman alan kirjat päntättävinä, niin siinä ei jää aikaa alkaa lukemaan niitä romaaneja jotka kuuluu yleisivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tapailemani mies sekoittaa jatkuvasti shampoon ja saippuan. Saattaa puhua "vartaloshampoosta" ja kertoo pesseensä hiuksensa saippualla, siis ihan kuin olisi vasta oppinut sanat ja menevät siksi sekaisin. Tuntuu aivan älyttömältä, että joku voi sekoittaa tuollaiset? Mies on 25-vuotias, täysin suomalainen, käynyt ihan normaalit suomalaiset koulut jopa ihan kelvoin arvosanoin ja vaikuttaa kaikin puolin normaalijärkiseltä, mutta silti saippuan ja shampoon ero täysin hakusessa. Kaipa sitten useillakin muuten "normaaleilla" voi olla tuollainen arkinen juttu, mikä on jäänyt jostain kumman syystä pimentoon. En olisi huolissani, jos nuo miehesi arkiset tietämättömyydet jäävät muutamiin yksittäistapauksiin.
Joku kertoi tällä palstalla joskus samantyyppisen jutun miehestä, joka ei tiennyt shampoolla ja saippualla olevan jotain eroa ja puhui "saipoosta" :D En minäkään käsitä miten tuo on mahdollista. Eikä minustakaan ole vielä huolestuttavaa, jos yleissivistyksessä on aukkoja, mutta aloittajan mies kuulostaa siltä, ettei se yleissivistys muuta olekaan kuin yhtä suurta aukkoa, ja silloin on kyllä jo jokin pahasti vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punahilkka = yleissivistystä.
Ja naiset ihmettelee miksi ne ei pärjää työelämässä?
Ja (jotkut) miehet ihmettelevät tällä palstalla harva se päivä, mikseivät naiset kiinnostu heistä. Miksiköhän?
Minä tiedän Punahilkan ja muut satuhahmot, koska luen paljon satuja, mutta siltikään naiset eivät kiinnostu
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitystolppajuttua en tietäisi itsekään, koska minulla ei ole koskaan ollut autoa eikä ole edes ajokorttia. Peruskoulussa oppii kyllä tunnistamaan puolukan ja mustikan, mutta äkkiäkös nuo unohtuu, jollei omassa elämässä kyseisellä tiedolla mitään tee. En minäkään muista enää kuin muutaman harvan sienen, koska en poimi taikka syö koskaan sieniä. Jos puolukka ja mustikka eivät vielä olleet tehneet marjaakaan, en kovasti ihmettele, jos pelkkiä varpuja ei kaupunkilainen, jota ei marjastus kiinnosta ja jonka kouluajoista on yli kymmenen vuotta kulunut, tunnista.
Se, että mies ei tunnista Punahilkkaa, siis edes hahmona, vaikka tarinan juonenkäänteet olisivatkin päässeet unohtumaan, sen sijaan tuntuu kyllä vähän oudolta. Nämä vanhat klassikkosadut ovat osa yleissivistystä ja tulevat elämässä esiin muissakin asiayhteyksissä kuin varsinaisesti siinä, että otetaan kirja käteen ja luetaan satu. Ilmeisesti miehelle ei kotona olla koskaan juuri mitään saduista ja kirjallisuudesta puhuttu? Eikö koulussakaan näitä perussatuhahmoja opetettu? Olen itse jo yli nelikymppinen enkä tiedä mitä peruskoulussa nykyisin opetetaan, mutta kyllä meillä oli ala-asteella ohjelmistossa Punahilkat, Lumikit, Tuhkimot, Pienet Merenneidot, Hannut ja Kertut ja Prinsessa Ruususet.
Ei miehesi tyhmältä vaikuta, mutta kyllä hänellä aikamoisia aukkoja ns. perustason yleissivistyksessä saattaa olla. Jos kotikasvatus on ollut retuperällä, se ei välttämättä ole ihmekään. Enemmän minua kiinnostaisi se, kuinka kiinnostunut mies on oppimaan asioita, joita ei ole aiemmin tiennyt. Kerroitko sinä hänelle Punahilkat tarinan? Oliko hän kiinnostunut kuulemaan sen? Opetitko sen lämpötolppajutun? Entä kävittekö uudestaan metsässä marja-aikaan katsomassa, jos se mustikka olisi silloin näyttänyt tutummalta?
Niin niin, että se mitä Sinä et muista, ei sillä niin väliä. Mutta minkä Sinäkin muistat -> kuuluu yleissivistykseen! 😃 Tyypillistä av-palstaa...
Minä erotan kyllä puolukan ja mustikan myös varpujensa perusteella, mutta en pidä kauhean kummallisena, jos joku joka ei koskaan marjasta, ei erota. Sitten jos näkee mustikkaa ja puolukka metsässä marjoineen päivineen, on toki jo yleissivistyksessä mielestäni aukko, jollei vieläkään tunnista.
Mutta juu, ilmeisesti sinusta auton kytkeminen lämpötolppaan on siis sellainen asia, joka jokaisen pitäisi osata, koska se oli se asia, mitä minä en osaa ja jonka osaamista en myöskään pidä yleissivistykseen kuuluvana. No, missä ihmiset, joilla ei ole autoa taikka ajokorttia oppivat pistämään auton lämpötolppaan jos se kerran kuuluu yleissivistykseen? Kertoisitko?
Kuulostaa ihan siltä että se vaan testaa sua eli ts. pelleilee sun kustannuksella...
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa todella oudolta ettei tunnista mustikkaa ja puolukkaa. Vaikkei ois käynt metsässä koskaan niin törmäähän noihin ruokakaupassakin. Se ei ole mikään ihme ettei osaa lämmitystolppaa käyttää jos ei ole sellaista käyttänyt. Satujaakaan ei välttämättä muista enää jos ei ole niistä ollut lapsenakaan kovin kiinnostunut. Uskon että mies voi silti olla älykäs, monien älykkäiden kiinnostuksenkohteet on hyvin kapea-alaisia, koska on käytetty kaikki aika siihen omaan juttuun keskittymiseen.
Mä en kyllä ole koskaan törmännyt kaupassa pelkkiin mustikan tai puolukan varpuihin. Marjoihin kyllä, mutta en koskaan pelkkiin varpuihin...
Noh tuntuupas taas tyhmältä. Punahilkan juonen muistin hetken miettimisen jälkeen. Klassikkosatuja tunnen lähinnä siten, että jossain muussa kirjassa/tv-sarjassa/leffassa on parodisoitu sitä satua. Lastenkirjoja meillä oli kotona pienen kirjaston verran mutta klassikkosatuja siellä ei ollut. Mustikkaa ja puolukkaa en tunnistaisi pelkistä varvuista, kerran ne yläasteella opeteltiin ja sitten olen unohtanut, en käy marjassa (marjoista kyllä tunnistan). Kasvit eivät vaan kiinnosta mua. Lämmitystolpasta tiedän sen verran että sitä käytetään talvisin, itse en ole koskaan käyttänyt. Viimeksi mulla oli auto kun asuin vielä kotona maaseudulla, ja siellä lämmitin auton talvisin laittamalla "johdon" autotallin pistorasiaan ja toisen pään auton keulaan sinne sopivaan reikään. Mikä se johto on nimeltään, mikä osa autossa lämpeää, en tiedä. Vanhempani opettivat vain että "laita auto töpselin päähän pakkasilla".
Koen kyllä olevani täysin työkykyinen aikuinen :D Saa haukkua ja hämmästellä yleissivistyksen puutettani.
En minäkään tiedä mitä pitää tehdä että saa auton lämpötolppaan ja vuokrasin juuri elämäni ensimmäisen oman autopaikan. Olen 40 vuotta.
Mustikan ja puolukan tunnistan, mutta ymmärrän jos joku koko ikänsä kaupungissa asunut, mökillä käymätön ei tunnista.
Aloittajan mies luultavasti luulee että fakki-idiootti tarkoittaa jotain aivan v...un tyhmää. Vaikka niinhän se kyllä vähän tarkoittaakin :)
^Siitähän se yleissivistys syntyy, muistiin jääneistä koetuista asioista. :)