Kyllä olisi nykyaikaa, että noissa kouluissa sekoitettaisiin köyhät ja rikkaat
Aivan typerää, että jo synnyttyä lapsi pitää ilmoittaa johonkin tiettyyn kouluun. Hyvinvointiyhteiskunnan ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien ja kehitysten kannalta tuo on todella valitettavaa.
Käyhät ja rikkaat pitäisi sekoittaa, kaikkien kehityksen turvaamiseksi.
Kommentit (91)
Oppilasainesta isomman muutoksen on huomannut vuosien mittaan vanhemmissa. Itsekeskeistä porukkaa, joka kaipaisi itsekin muutaman kasvatustunnin. Eivät toki kaikki, mutta valitettavasti riittävä osa.
On muuten todella rasittavaa opettaa ryhmää, missä osa ei käytännössä puhu suomea lainkaan ja osa on natiiveja. Yllättäen nämä hitaan vievät ajan ja nopeat saavat vain oppikirjan, että itseopiskele. Realismia. En yhtään ihmettele, että vanhemmat haluavat jälkikasvunsa parempiin kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
On muuten todella rasittavaa opettaa ryhmää, missä osa ei käytännössä puhu suomea lainkaan ja osa on natiiveja. Yllättäen nämä hitaan vievät ajan ja nopeat saavat vain oppikirjan, että itseopiskele. Realismia. En yhtään ihmettele, että vanhemmat haluavat jälkikasvunsa parempiin kouluihin.
Eikö tämä ihana monikulttuurisuus oikein meinaa toimia?
Säälin niitä lapsia, joilla olisi potentiaalia pärjätä ihan hyvin. Heiltä varastetaan tulevaisuus tällä tavalla.
Tuo monikulttuurisuus rapauttaa vielä tämän yhteiskunnan. Omat eivät uskalla lisääntyä, kun tietätävät taloudelliset uhan ja todellisuuden. Toiset surutta muiden veronmaksajien piikkiin pistelevät menemään pullaa uuniin kerta toisensa jälkeen. Täysin vastuutonta toimintaa.
Kyllä mekin haluttaisiin lapsia, vaan ei ole varaa, kun ne maksavat, vaikka miten kirpparilta ostaisi tavarat.
Jää vanhempien aktiivisuuden varaan tukea lahjakkaita lapsia. Koulussakin osan siitä voisi tehdä, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ihana monikulttuurisuus oikein meinaa toimia?
Säälin niitä lapsia, joilla olisi potentiaalia pärjätä ihan hyvin. Heiltä varastetaan tulevaisuus tällä tavalla.
Näin ne PISA tulokset saadaan alenemaan. Suomen koulun hyvyys johtui yhtenäisestä oppilasmateriaalista.
Opettajana naurattaa tuo Pisa-tulosten aleneminen. Kun on kehitystendessin itse nähnyt. Ai mistäköhän johtui?
Tässä vaiheessa vielä eniten jaksaa naurattaa, että kutsutaan vihapuheeksi sitä, että "Houston, we have a problem."
Vierailija kirjoitti:
Opettajana naurattaa tuo Pisa-tulosten aleneminen. Kun on kehitystendessin itse nähnyt. Ai mistäköhän johtui?
Kerro tarkemmin,kiitos.
Miksi halutaan ihan kaikessa, että ihmiset ovat yhtä harmaata massaa? Sukupuolia ei saa olla, ja jos on älykäs, pistetään koulussa kielitaidottomien tollojen apuopettajaksi, ettei vaan opi liikaa. Siis wtf? Paitsi tietysti monikulttuuri-oppilaat pitää nostaa jalustalle. He kyllä saavat kiusata muita (siis eiväthän he kiusaa, heidät on vain ymmärretty väärin...), mutta heistä ei saa sanoa mitään pahaa.
Koitimme välttää kaikin mahdollisin keinoin tietynlaisten alueiden tietynlaiset koulut.
Valitsimme asuinpaikkamme Helsingissä hyvämaineisen pienen koulun oppilaaksiottoalueelta ja saimme lapset hyvään kouluun.
Toinen lapsista jatkoi saman alueen yläasteella, joka oli myös ok koulu alueen keskiluokkalaisen väestörakenteen vuoksi. Toinen lapsi haki ja pääsi yläasteelle painotetulle luokalle.
Molemmat pääsivät hienoihin lukioihin, toinen pääsi opiskelemaan tavoiteltuun erikoislukioon ja toinen opiskelee ns. eliittilukiossa.
Kyllä alulla on ollut merkitystä ja se kantaa hedelmää. Olen todella onnellinen, että funtsattiin näitä juttuja ennen kuin koulu alkoi ja lapset saivat hyvän startin.
Vierailija kirjoitti:
Koitimme välttää kaikin mahdollisin keinoin tietynlaisten alueiden tietynlaiset koulut.
Valitsimme asuinpaikkamme Helsingissä hyvämaineisen pienen koulun oppilaaksiottoalueelta ja saimme lapset hyvään kouluun.
Toinen lapsista jatkoi saman alueen yläasteella, joka oli myös ok koulu alueen keskiluokkalaisen väestörakenteen vuoksi. Toinen lapsi haki ja pääsi yläasteelle painotetulle luokalle.
Molemmat pääsivät hienoihin lukioihin, toinen pääsi opiskelemaan tavoiteltuun erikoislukioon ja toinen opiskelee ns. eliittilukiossa.
Kyllä alulla on ollut merkitystä ja se kantaa hedelmää. Olen todella onnellinen, että funtsattiin näitä juttuja ennen kuin koulu alkoi ja lapset saivat hyvän startin.
Näin mekin yritettiin tehdä. Mutta sitten Helsingin opetusvirasto päätti perustaa rauhallisen keskiluokkaisen asuinalueemme hyvään kouluun erityisluokan, johon erityisoppilaat tuodaan muista koulupiireistä. Syyksi kerrottiin kouluverkon tasapainottaminen. Oma lapseni joutui epäonnekseen luokkaan, joka tekee "yhteistyötä" tämän erityisluokan kanssa useimmissa kouluaineissa. Lopputuloksena opetuksen taso on romahtanut ja työrauha mennyt.
En pysty siirtämään lastani yksityiseen kouluun, koska niissä ei ole vapaita oppilaspaikkoja. Lähikouluperiaatteen vuoksi en saa lasta myöskään muuhun kunnalliseen kouluun. Nyt preppaan lasta musiikkiluokan soveltuvuuskoetta varten, koska se on ainoa tapa pelastautua yläkoulun ajaksi luokkaan, jossa todennäköisesti olisi mahdollisuus opiskella normaalissa ympäristössä. Myös kotikoulu on ollut vakavasti harkinnassa.
Lastenlapset laitetaan alusta asti yksityiseen kouluun. Olen jo aloittanut säästämään sitä varten.
Helsinki saattaa myös yhdistää hyvän ja huonom koulun, minkä jälkeen uudessa koulussa oppilaita viskellääk täysin mielivaltaisesti "saman koulun sisällä".
Itse olen työskennellyt multikultikoulussa joten lapseni menivat taitopainotteisille erikoisluokille heti kun mahdollista, näin he pääsivät myös laadukkaaseen lukioon jossa kaikkien luokkatovereiden äidinkieli oli joko suomi tai ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työskennellyt multikultikoulussa joten lapseni menivat taitopainotteisille erikoisluokille heti kun mahdollista, näin he pääsivät myös laadukkaaseen lukioon jossa kaikkien luokkatovereiden äidinkieli oli joko suomi tai ruotsi.
Suomessa venäläis-suomalainen, ranskalais-suomalainen koulu mutta ruotsalais-suomalainen koulu on kielletty lailla. Opiskelevatko ruotsinkieliset suomen kielellä tässä koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa venäläis-suomalainen, ranskalais-suomalainen koulu mutta ruotsalais-suomalainen koulu on kielletty lailla. Opiskelevatko ruotsinkieliset suomen kielellä tässä koulussa?
Tuo viittaamasi ruotsalais-suomalainen koulu toteutuu kyllä. Se on suomeksi kielikylpy ja luokat on ihan tavallisissa suomalaisissa kouluissa. Ja ruotsinkielisethän voi mennä myös käymään koulua suomeksi. Varsinkn moni ns kaksikielinen näin toimiikin.
Suomalainen on kateellinen: kukaan ei saisi oppia koulussa, koska jos oma ipana on häirikkö, niin kyllä sillä on oikeus torperoida muiden työskentely. Jos varakkaat on omissa kouluissaan saamassa opetusta ja ohjausta, niin kenen päivät se kiusanhenki pystyy samanhenkisessä porukassa pilaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viittaamasi ruotsalais-suomalainen koulu toteutuu kyllä. Se on suomeksi kielikylpy ja luokat on ihan tavallisissa suomalaisissa kouluissa. Ja ruotsinkielisethän voi mennä myös käymään koulua suomeksi. Varsinkn moni ns kaksikielinen näin toimiikin.
Kielikylpy ei ole sama asia. Tämä kirjoittaja yrittää kieltää Suomessa tapahtuvan separatismin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi halutaan ihan kaikessa, että ihmiset ovat yhtä harmaata massaa? Sukupuolia ei saa olla, ja jos on älykäs, pistetään koulussa kielitaidottomien tollojen apuopettajaksi, ettei vaan opi liikaa. Siis wtf? Paitsi tietysti monikulttuuri-oppilaat pitää nostaa jalustalle. He kyllä saavat kiusata muita (siis eiväthän he kiusaa, heidät on vain ymmärretty väärin...), mutta heistä ei saa sanoa mitään pahaa.
Nuo vielä sanovat päin naamaa, ettei naista tarvitse totella. Jo lapsena. Siinähän integroituvat yhteiskuntaa, kun kotoa on opittu arvot jo äidinmaidosta. Saa tehdä mitä huvittaa. Jos yrittää suitsia, niin se olla rasismia. Siinähän sitten syrjäytyvät puolikielisenä luku- ja kirjoitustaidottomana yhteiskunnan elätiksi ja rikollisuusriesaksi. Joku Orpo silittää vielä päätä, että hyvin tehty.
Ei liity kiva-kouluun mitenkään. Vaan opetusviraston intoon yhdustellä jättikouluiksi hyvät ja huonot koulut.
Tällöin tilastoissa s2-oppilaita on oikea suhde...