HS:ssä kehotetaan pukeutumaan paremmin töissä - valtava viharyöppy trikooperseiltä!
Lukekaa ihmeessä, huvittavaa miten kauheaa olisi jos pitäisi pukeutua paremmin, sanoo kansa.
Kommentit (255)
Hei, kiitti otsikoinnista! Pitikin ostaa töihin legginsejä lissää! YEAH!
Se on just tosi tärkeetä täällä mun työpaikallikin. Maisteri-ihmisenä ja esimiehenä kehitysvammapuolella eteen tulee mm. yllättäen vaipan vaihtoa, syljettyä ruokaa, verta jne. Työvuorot venyvät 12 - 14 tuntisiksi, kyllä ne korkkareilla mennään;) ja koska suomalaiset on niin yksinkertaisia, en tietenkäön osaa ottaa tärkeitä vieraita muissa kuin rikoissa vastaan;)
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja ei maksa työvaatteita, niin silloin saa pukeutua miten lystää.
Varmaan saa, joo. Mutta menepä jatkuvasti vaikkapa pankkiin töihin pieruverkkareissa, niin epäilemättä sinut potkaistaan seuraavissa yt-neuvotteluissa pellolle nopeasti ja kivuttomasti.
https://www.hs.fi/ura/art-2000005416524.html
Hesarin jutun kuvassa tiivistyy yksi asiallisen pukeutumisen ongelma, jota en ole koskaan käsittänyt. Miesten smart casual -vaatteet ovat tyylikkäitä ja naisten vaatteet eivät ole. Pikkutakki lienee se oleellinen ero. Varsinkin kravatin kanssa mies saa kohotettua rennonkin asunsa arkisen yläpuolelle, mutta naisilta tämä ei yleensä onnistu. Aina kun ollaan tilanteessa, jossa miehillä on pikkutakit, mutta ei kuitenkaan pukuja, naiset näyttävät alipukeutuneilta. Poikkeuksena kesäjuhlat, joissa käytetään kesämekkoja. Sitten kun mennään juhlapukeutumiseen naisetkin löytävät lookin, joka on selvästi erilainen kuin arkipukeutuminen. Mutta työpaikoille olisi kyllä syytä keksiä jotain muuta kuin housut ja löysästi leikattu villatakki.
Mun arkityylikin on melko lailla smart casual vaikka töissä olenkin ihan erillisissä työvaatteissa tai ulkovaatteista, mutta eniten mulla särähti korvaan se kuinka naisen pitäisi valkaista hampaat ja hoidattaa kynnet ym. Nämä eivät enää mene siisteyden piikkiin. Miksi naisen oletetaan satsaavan hirveästi rahaa ulkonäköön kun taas miehille riittää pelkät vaatteet? Uskomattoman mautonta, onneksi oma asiantuntevuuteni ei ole kiinni hampaiden valkaisusta.
Kävin sijoitusneuvojan luona Nordeassa. Alle kolmekymppinen mies pönötti puku päällä esitettelemässä rahastoja. Oli tainnut kesällä kertyä muutama kilo ylimääräistä, pelotti milloin lentää housujen tai kauluspaidan nappi otsaan, sen verran kireällä soivat. Puvun takissakin oli vielä nappi kiinni.
Ei käynyt kateeksi ..
Meillä on toimistoja 9:ssä eri maassa, ja Suomen toimisto on ainoa näistä jossa naiset eivät edes meikkaa töihin! Minä siis meikkaan, mutta saan aina kuulla että mihin olet menossa töiden jälkeen kun olet noin hienona! Siis normityövaatteissa ja meikeissä joka on muissa toimistoissa arkipäivää!
Ehei.... ei 3tonnia. Silla paasee Malesiaan/Thaimaaseen 2 viikon lomalle ja hintaan sisaltyy tuo mittatilauspuku. Ei kai kukaan Suomesta raatalipukuja tilaa.
Ei ihan 3 tonnia noin kirjoitti:
Ehei.... ei 3tonnia. Silla paasee Malesiaan/Thaimaaseen 2 viikon lomalle ja hintaan sisaltyy tuo mittatilauspuku. Ei kai kukaan Suomesta raatalipukuja tilaa.
Joo, mutta puvun hinnan suurin komponentti on materiaali, sekä näkyvä että piilossa olevat. Ja ne hyvät materiaalit eivät ole halvempia Aasiassa. Hyvää materiaalia taas ei viitsi antaa kenen tahansa tumpuloitavaksi. Valmistuskustannuksissa voi säästää mutta ei kahdessa viikossa kyllä ehdi hyvin tehtyä pukua saada valmiiksi.
Eka sovitus on n. kaksi päivää, toinen kahden tai kolmen viikon päästä ja siitä viikko eteenpäin niin komistus on likimain valmis ja viimeiset fiksaukset vievät vielä pari päivää. Omplemiseen menee paljon aikaa ja pahimmassa tapauksessa aikaa säästetään liimaamalla eikä omplemalla piilossa olevia paloja.
Niinkin on käynyt että räätäli katsoo melkein valmista pukua ja aloittaa koko homman alusta. Kallis operaatio räätälille mutta maine säilyy.
mulla on tapana pukeutua just niinku mä haluan koska olen aikuinen. Muussa tapauksessa lyön turpaan jos käydään käsiksi ja yritetään pukea kuin nukkia. Jos jotain häiritsee mun pukeutuminen nii vetäköö kätee tai tulkoo mulle aukoo niin vedän turpaa.
T: Asentaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän itsekin hieman klassisemmasta tyylistä, mutta mielestäni usein hiusten värjäys ym. eivät ole kamalan tyylikästä.
Samoin. Käytän töissä päivittäin jakkupukua, ja mielestäni on aina ollut mukavaa pukeutua hyvin. Ei siihen liity mitään pönöttämistä tai jäykistelyä. Rentous on kiinni persoonasta, ei vaatteista. Vapaa-ajalla ja ulkoillessa taas viihdyn oikein hyvin verkkareissa ja ponnarissa.
Ihmettelen muutenkin tätä vastakkainasettelua ja ajatustapaa, että muodollinen pukeutuminen olisi jotenkin ikävää.
Kyllä jakkupuvut ja muut ovat hirveän kalliita. Halvemmaksi tulee kun omistaa vain verkkarit ja on niillä töissä ja kotona.
Ihmettelen työssäkäyvänä että miten muilla on varaa ostaa vaatteita. Lienee ottavat pikavippejä tai sitten on yli 3000e kk palkka.
Ei tavan kansalla ole varaa vaatteilla koreilla.
Mieluummin minäkin ryyppään sen rahan minkä voisin vetää päälleni vaatteiden muodossa. Suotta nurkkiin kerää turhia vaatekappaleita tai tavaraa. Materialismi on täyttä turhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen melkein 70 v. Ja en ole koskaan käyttänyt trikoovaatteita tai verrareita edes kotona. Mulla on ns. Alepa-vaatteet: prässätyt farkut lyhyt villakangastakki tähän vuodenaikaan ja nilkkurit 5 cm koroilla. Kun lähden lounaalle kaupungille tai vaikka Stockalle ,laitan ns prässihousut ,plaserin ja kamelinkarvatakin. Jos bad hair day, laitan hatun. Meikkaan joka päivä. Koskaan ei voi tietää kuka tulee vastaan.
Mistä saa kamelinkarvatakkeja?
Eihän nykyään tahdo löytää edes aitoa untuvaa.
Jutun mukaan työpaikalle ei myöskään saa mennä silmäpussit pullottaen tai ei saa vaativia työtehtäviä.
No - moni meistä saa ne silmäpussit nimenomaan vaativien työtehtävien ja ylipitkien työpäivien vuoksi.
Täytyy kinua pomolta plastiikkakirurgilla käynti, kun alkaa naama roikkua muutenkin.
Ja johan saatiin selitys Suomen suurtyöttömyydelle: huonosti pukeutuneet on joutuneet YT:tten myötä pois esimerkiksi pankeista.
Ihme, että olen saanut pitää duunini tähän asti. Nuorena piti pönöttää jakku- ja housupuvuissa, mutta enää en halua.
Päivän työtehtävistä riippuu, mitä päälleni kiskon. Jos istun päätteen äärellä tapaamatta muita kuin lähimmät työkaverit, niin ihan voin työskennellä farkuissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että olen saanut pitää duunini tähän asti. Nuorena piti pönöttää jakku- ja housupuvuissa, mutta enää en halua.
Miksi pönötit? Et kai kuulu niihin, jotka eivät millään onnistu ostamaan oikean kokoista pukua?
Mä olen normaalipainoinen ja pidän farkkuja ja neuleita. Ei mun työpaikalla tarkene muuten. Toisekseen, voin joskus joutua yllättäin jonnekin työmaalle keskelle rakennuspölyä. Meepä sinne korkkareissa ja hameessa. T. suunnitteluinsinööri.
Ei ihan 3 tonnia noin kirjoitti:
Ehei.... ei 3tonnia. Silla paasee Malesiaan/Thaimaaseen 2 viikon lomalle ja hintaan sisaltyy tuo mittatilauspuku. Ei kai kukaan Suomesta raatalipukuja tilaa
Tuota, ne Thaimaan mittatilauspuvut eivät juuri ole Dressmanin pukuja parempia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen normaalipainoinen ja pidän farkkuja ja neuleita. Ei mun työpaikalla tarkene muuten. Toisekseen, voin joskus joutua yllättäin jonnekin työmaalle keskelle rakennuspölyä. Meepä sinne korkkareissa ja hameessa. T. suunnitteluinsinööri.
Insinööripä minäkin. Tosin olen ratkaissut tuon ongelman siten, että minulla on aina työpaikan kaapissa toinen vaatekerta juuri tuollaisia tilanteita varten.
Kuinka ihmeessä kellertävillä, valkaisemattomilla hampailla pystyi ennen työtä tekemään? Pöyristyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööripä minäkin. Tosin olen ratkaissut tuon ongelman siten, että minulla on aina työpaikan kaapissa toinen vaatekerta juuri tuollaisia tilanteita varten.
Meillä ei ole kunnon sosiaalitiloja, vaan kaapit on keittiössä ja miehillä on kaapit samassa tilassa. Eikä työnantaja ole kustantanut työasua erikseen, turvakengätkin mulla on omat, tosin ne oli opiskeluajalta kun tarvitsin työharjoittelussa enkä sielläkään saanut talon puolesta kun aika oli niin lyhyt (3 kk siinä paikassa). Sekä työpaikka on kylmä, pakko olla paksusti vaatetta, varsinkin kun työpaikalla enimmäkseen vain istun.
Onneksi minun työpaikallani mennään turvallisuus edellä. Eli pitkät hiukset on oltava kiinni, vaatteissa pitää pystyä liikkumaan, kengissä täytyy olla kunnon pito ja housuista pitää löytyä vyölenkit ja taskut (koska lenkkiin saa avainnauhan kiinni ja taskuun saa sen avaimen ettei se vaan roiku vyöllä. Myös työpuhelimen saa taskuun.). Materiaalit mieluiten sellaisia etteivät repeä helposti, tai ainakaan niitä ihan parhaita vaatteita ei kannata laittaa, jos meinaa että niitä voi vielä jossain hienommassa tilaisuudessa käyttääkin. Ei koruja eikä rakennekynsiä. Meikata saa jos haluaa, mutta pakko ei ole. Toki myös säädyllinen on oltava, eli reidet, persuus, maha ja tissivako vaatteiden alle eikä näkyville, mutta tämän nyt pitäisi olla ainakin suurimmassa osassa työpaikkoja itsestään selvää.