HS:ssä kehotetaan pukeutumaan paremmin töissä - valtava viharyöppy trikooperseiltä!
Lukekaa ihmeessä, huvittavaa miten kauheaa olisi jos pitäisi pukeutua paremmin, sanoo kansa.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
No oon töissä kuntosalilla niin ei jakkupuku oikein sovi...
Koetko olevasi bisnesalalla?
Siitähän tässä oli kyse!
Suomalaiset kokee, että tyylikäs ja pukeutuminen on itsensä korostamista ja jalustalle nostamista. Siksi monet tyytyy tyylittömyyteen, ehkäpä alitajuisesti asiaa edes tiedostamatta, jotta eivät kokisi vihamielisyyttä. On tämä Suomi sitten "upea" maa, kun täällä on aikaa sitten otettu kyseinen asenne, jossa tyylikäs koetaan erilaisena erottuvuuden vuoksi. Kyseinen henkilö laitetaan sitten ruotuun paheksunnalla, jotta se ei ole erilainen. Erilaisuus on uhka. Siksi oltava samanlainen. Näin siis Suomessa.
Jos kaikki olisivat alkaneet alusta alkaen pukeutua tyylikkäästi, niin silloin kukaan ei olisi ollut erilainen, eli uhkana koettu. Tätä ei valittu. Valittiin kyllä muissa Euroopan maissa. Suomi on niin elinvoiman imevä maa.
suomalaiset ei muutenkaan osaa pukeutua siististi. häihinkin mennään trikoomekossa tai ihan vaan trikoopaidassa. kauppaan mennään creokseissa ja leggingseissä. vähänkään ylipainoinen laittaa 2 kokoa liian ison mustan hupparin. hiuksia ei voi harjata ja meikkiä nyt ei kukaan jaksa laittaa
Onneksi mulla on töissä työvaatteet asiantuntijatehtävässä. Siinä muuten säästää pitkän pennin!
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli oli kyllä enemmän kuin oikeassa. Suomalaiset eivät todellakaan viitsi pukeutua ja tulevat töihin legginseissa ja tunikoissa.
Miksi yleistät? En minä ainakaan suomalaisena pukeudu lainkaan noin rumasti - en töissä enkä vapaallakaan.
Ihan oikein. Tietty riippuu työstä mutta kyllä esim toimistoissa olisi paljon toivomisen varaa.
Mä olen elänyt sen ajan kun esim pankeissa ja valtion toimistoissa ei saanut naisilla olla edes housuja (70-80 luvulla)! Se kieltämättä oli liikaa mutta olen aina pukeutunut muuten siististi töihin, farkuissa en ole tainnut mennä koskaan.
Kieltämättä näytin 30v:nä ikäistäni vanhemmalta jakkupuvuissani ja korkkareissani mutta niitäkin löytyy nuorekkaita ja kauniita joka ikäryhmälle.
Mun "tanttakorot" on kyllä olleet 5-8cm.
Ja kaikki lähtee hiuksista!! Pitää olla aina siististi leikatut ja laitetut. Tietty onnellisia ne joilla ainoa sopiva kampaus on poninhäntä tai nuttura, helpolla pääsee
Jakkutakissa, minihameessa ja korkkareissa vaan tuonne metallipuolelle rälläköimään, hitsaamaan, maalaamaan. Kyllä kauneus kukkii. Sama maatilahommissa. Itseasiassa haluaisin jopa nähdä sen miten kauniit vaatteet sotkeentuu, repeää ja menee käyttökelvottomikis. Vielä kun kyseessä olisi 9e työharjottelija, jolla meneekin sitten kuukauden tulot suoraan hienoihin vaatteisiin <3
Ei voi olla noin jumalattoman vaikeaa tajuta että artikkelissa puhuttiin bisnespukeutumisesta ja toimistotöistä, ei metallipajoista ja navetoista.
Vierailija kirjoitti:
Jakkutakissa, minihameessa ja korkkareissa vaan tuonne metallipuolelle rälläköimään, hitsaamaan, maalaamaan. Kyllä kauneus kukkii. Sama maatilahommissa. Itseasiassa haluaisin jopa nähdä sen miten kauniit vaatteet sotkeentuu, repeää ja menee käyttökelvottomikis. Vielä kun kyseessä olisi 9e työharjottelija, jolla meneekin sitten kuukauden tulot suoraan hienoihin vaatteisiin <3
Ensinnäkin, kymmenennen kerran, jutussa puhuttiin bisnespukeutumisesta. Toisekseen, minihametta ei ole koskaan pidetty bisnespukeutumiseen kuuluvana, navetassakaan.
Trikooperseitä saisi olla meidänkin työpaikalla! Kyllä niitä on kiva vilkuilla ;)
Mielelläni pukeutusin ja laittaituisin, mutta tällä palkalla ei kerran kuussa käydä kampaajalla, ripsihuollossa ja kynsihuollossa, eikä ostella hienoja vaatteita. Muuten kyllä mielelläni...
Vierailija kirjoitti:
Trikooperseitä saisi olla meidänkin työpaikalla! Kyllä niitä on kiva vilkuilla ;)
Niin. Jos on trikoopersekroppa. Harvalla on.
Millainen vaikutus tulisi jos lainaneuvottelussa pankinjohtajan tuolilla istuu reikäfarkkuinen, epäsiisti , likaisissa vaatteissa tai ns. pieruverkkareissa oleva tyyppi? Tai sairasta lastasi hoitaisi naamalävistetty puoli takapuolta paljaana roikkuvilla lökäfarkuilla varustettu ihminen? Tai ruokakaupassa sinua palvelisi valuvissa leggareissa ja yöpaitamaisessa asuun pukeutunut ammattilainen?
Vain koska heidän mielestään töissä pitää saada pukeutua mukavasti, niin ettei ahista, eikä kenenkään muun tarvitse tulla sanelemaan heille miten pitää pukeutua.
Eikö ole niin että talonpoikaisjärkeä saa käyttää. Ei kukaan tuossa Hesarin artikkelissakaan tarkoita että jokaisella pitää olla jakkupuku ja mittatilauskengät.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni pukeutusin ja laittaituisin, mutta tällä palkalla ei kerran kuussa käydä kampaajalla, ripsihuollossa ja kynsihuollossa, eikä ostella hienoja vaatteita. Muuten kyllä mielelläni...
Mulla ei ole koskaan ollut geelikynsiä eikä tekoripsiä. Kampaajalla käyn 2-3 x vuodessa, leikkaan hyvän mallin joka säilyy pitkään siistinä. Etuna tietty paksut ja runsaat hiukset jotka ei haaroitu tai kuivu rumiksi. Sävytän itse pari kertaa vuodessa luonnollisen karamellinsävyiseksi joka on lähellä omaa väriä.
Hienot vaatteet.... hmm. Mä ostin alesta kauniin kotelomekon 13€:lla ja upean tyylikkään pitsisen kotelomekon 35 punnalla reissussa ollessa. Kengät em maksoi myös 35£ ja laukku 20€ (tälläkertaa etsin kiiltonahkaisia, enkä nahkaisia). Noita en kuitenkaan käytä päivittäin ja huollan hyvin joten ne säilyy hyvänä vuosikausia.
Taitaa olla taitolaji?
169
Onneksi on työvaatteet! Pukeudun vapaa-ajalla yleensä hyvin rennosti, rikkinäisiin farkkuihin, huppareihin ym. Onpa siis hyvä, kun ei tarvitse ajatella mitä päällensä laittaa, kunhan sukkahousuvarastoa ei päästä ehtymään. Olen kyllä töissä ihan palvelualalla, en missään bisnesympyröissä, mutta korkokengät ja jakku -linjalla mennään.
Vaan työvaatteista ja niihin liittyvistä ohjeistuksista huolimatta osa työntekijöistä ei näytä niin huolitelluilta. Vaatteita ei viitsitä/jakseta/tajuta silittää tarvittaessa tai ripustaa kotona niin etteivät ne rypisty. Asuun kuuluva ohut huivi on rypyssä ja nimikyltti vähän miten sattuu. Hiukset on epäsiistin näköisesti. Kengät ovat likaiset.
Myönnän, että itsellänikin on niitä päiviä, jolloin en näytä kovin hehkeältä ja hamekin on jäänyt silittämättä :D Siisti yleisilme on kuitenkin melko helppo luoda. Olen opetellut pari helppoa ja hyvännäköistä nutturakampausta, jotka teen muutamassa minuutissa, ja hiuksetkin pysyvät kurissa hoitosuihkeella. Huulipuna ja kevyt poskipuna pelastavat vähän väsähtäneenkin ilmeen.
Heikko kohtani on kynnet, jotka katkeilevat töissä. Siksi pidänkin yleensä ne hyvin värittöminä ja melko lyhyinä. En myöskään omista kirkkaanvalkoista hammasrivistöä. Olen kyllä iloinen, että Suomessa ulkonäöllä ei ole niin suurta painoarvoa työelämässä kuin monissa muissa maissa! Mielummin katselee vaikka vähän nukkavieruja kuin eläisi yhteiskunnassa, jossa ulkonäköpaineet olisivat jotain Etelä-Korean tasoa.
Ai niin, en minäkään käy kampaajalla kuin leikkauttamassa huonot latvat pois, en värjää hiuksiani, ei ole tekokynsiä tai -ripsiä. Siisti ulkonäkö ei vaadi mitään noista! - 178
Jutulla olisi ollut enemmän uskottavuutta jos neuvojen antajat itse olisivat näyttäneet tyylikkäitä. Nainen varsinkin oli pukeutunut tylsääkin tylsemmin eikä mieskään häikäissyt.
Jos työnantaja ei maksa työvaatteita, niin silloin saa pukeutua miten lystää.
Ihan joutava tämä artikkeli, avaus ja koko hemmetin kirja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tällä palstalla nähty: juhlien pitää olla rennot, joten on ihan OK mennä hautajaisiin riemunkirjavassa trikoomekossa, jos siinä tuntee olonsa kotoisaksi. Töissä kuin töissä on mitkä tahansa salihousut ja mainosT-paita ihan käypäset: jos ei kelpaa työnantajalle, niin hankkikoot työvaatteet.
Ei suomalainen mäkitupalaisten jälkeläinen halua pukeutua, koska siitä on vaivaa. Siksi väljä tunika ja legginsit on olevinaan OK joka paikkaan ja sitä siististi pukeutunutta pidetään änkyränä.
Erityinen huomio tässä on sellainen, että miehet jotka pukeutuvat istuviin housuihin (EI FARKUT), kauluspaitoihin ja irtotakkeihin, lytätään saman tien hintteinä tai ties minä preppyinä. Miesten tulisi pukeutua kuin teini tai "leggarimamma", muuten on huonoitsetuntoinen ja pikkutärkeä jos pukeutuukin klassisen miehekkäästi.
Kyllä mä olen todennut sen,ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Jos ostaa hyvät ja laadukkaat kengät, jotka maksaa enemmän, niin ei tarvitse ostaa niin usein. Halvat kengät menee tosi nopeasti käyttökelvottomiksi! Mielummin säästän pennosiani ja ostan yhdet hyvät kengät! Sama pätee vaatteisiin. Halpoja rättejä kun ostaa nii niistä tulee nopeasti paljon rahaa. Halpaliikkeistä ostan aluspaitoja tms, mitkä ei niin näy, jos vähän rispaantuu. muuten ostan laadukkaampana, että on pidempi käyttöikä. Myös käytettynä löytyy paljon hyvän näköisiä vaatteita ja etenkin laukkuja, jotka olisi muuten kalliita. Kannattaa myös ajatella ekologisuutta!