Jennin, 16, ura uhkaa katketa: Kelalta ei tukea
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710162200463732_u0.shtml
Kaupassa hän joutuu miettimään hyvin tarkkaan, mitä voi ostaa...Tervetuloa aikuisuuteen!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun oo ainekaan koskaan tarvinnu miettiä mitä kaupasta ostan. T aikuinen
Peruskoulusta suoraan miehen lompakolle?
Nainenko ei sitten vielä nykyäänkään pysty elättämään itseään? Ja saa palkkaa edes sitä vähää, että voisi ostaa ruokaa miettimättä joka senttiä? Aika asenteellista. Kyllä meillä ainakin mies kuluttaa huomattavasti enemmän kuin minä ja pärjäisin esim 1/4 siitä ruoka määrästä, mitä miehelle täytyy ostaa. Eiköhän jätetä se aika jo historiaan, kun nainen juoutui pyytämään mieheltään ruokarahaa ja rahat sukkahousuihin. Vaikka olikin itse sen karjan hoitanut ja lypsänyt, mutta maitotili meni isännän tilille, joka ei siellä navetassa ollut käynyt edes satunnaisena vieraana.
Kyllä ei köyhän perheen lapsella vaan välttämättä oo varaa opiskella. Jouduin itsekin pyytämään mieheltä avustusta lukiokirjoihin, koska opintotuki ei riittänyt. Asumismenoihin en voinut osallistua.
Onko kenties unohtanut laittaa Kelaan jotain oleellisia liitteitä tai laittanut väärän lapun? Meidän tytölle tuli ensin hylsy opintolainasta, kun laittoi epähuomiossa väärän lapun opiskelutodistuksena sinne Kelaan. Toisella yrittämällä meni läpi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vanhemmat ole vielä elatusvelvollisia????
Miksi Jennin isästä ei sanota mitään? Eikö hän voisi vähän sponsata tyttärensä harrastusta ihan ilman Kelan tukea? Ne rahat eivät menisi ainakaan tupakkaan ja kaljaan.
Siis tyttöhän ei asu kotona jolloin pitäsi kyllä saada kaikki mahdolliset tuet ja ainakin se laina. Itse sain 16-vuotiaana niin opintolainaa kuin opintotukeakin ja asuin kotona. Isä sai minimipalkkaa ja äiti oli sairaseläkkeellä. Muutin pois 18-vuotiaana ja sain päälle vielä asumistuen ja toimeentulotuen. Enpä sitten tiedä mistä tässä tapauksessa kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt töitä siitä päivästä kun täytin 16 (kirjaimellisesti menin tekemään työsopimuksen ja aloitin syntymäpäivänäni). Töitä on hyvin vaikeaa nuorena saada, mutta nyt minulla on nyt 2 työtä. Se ensimmäinen kunnon työpaikka ja toinen mihin hain. Minua ja siskoani tultiin jopa kyselemään muualle töihin silloin kun aloitin ensimmäisessä työpaikassani, koska olivat pitäneet siitä, miten oma-alotteisesti ja hyvin teimme työmme. Valitettavasti olimme kumpikin silloin hieman liian nuoria päästäksemme sinne.
Pointtini siis tässä oli, että pitää vaan aktiivisesti mennä kyselemään ja lähettämään hakemuksia. Onni oli kyllä minullakin matkassa, kun isäni osasi kysyä, jos töitä löytyisi ja niin sitten löytyikin, mutta pomoni sanoi, että oli vakuuttunut hakemuksesta todella paljon ja sen takia sinne suurilta osin pääsinkin. Toiseen työpaikkaani en ensimmäisellä kerralla päässyt, vaan seuraavana vuonna kirjoitin paremman hakemuksen ja sitten lykästi! Eli hyvällä hakemuksella pääsee jo pitkälle!
Oletan sinun olevan nyt täysi-ikäinen. Ajat ovat muuttuneet paljon muutamassa vuodessa työnhaun suhteen. Nyt on vuosi 2017, ei 2010.
Jos vanhempien tulot ovat pienentyneet yli 20 % verrattuna viimeiseen vahvistettuun verotukseen, ja esittää siitä selvityksen palkkatodistuksineen, otetaan tämä huomioon. "Jenni" & "Viivi" katsoivat nopeammaksi toiminnaksi kertoa ip-lehdessä Kelan olevan pe+++ tä. Isä-(Nicolaus-J.anus-petteri )käyttänee palkkansa muuhun kuin tytön harrastuksen ja koulunkäynnin tukemiseen.
16 v on alaikäinen ja vanhempien elätettävä.
Vanhemmat rahoittavat lapsensa harrastuksen ja koulunkäynnin niinkuin muutkin tekevät. Suomessa ollaan jo nyt niin vähän vastuussa omien lasten suhteen. Ajatellaan vaikka Saksaa jossa vanhempien vastuu ulottuu 27 vuoteen asti ja muissakin maissa yli kaksikymppiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis tyttöhän ei asu kotona jolloin pitäsi kyllä saada kaikki mahdolliset tuet ja ainakin se laina. Itse sain 16-vuotiaana niin opintolainaa kuin opintotukeakin ja asuin kotona. Isä sai minimipalkkaa ja äiti oli sairaseläkkeellä. Muutin pois 18-vuotiaana ja sain päälle vielä asumistuen ja toimeentulotuen. Enpä sitten tiedä mistä tässä tapauksessa kiikastaa.
Höpöhöpö.
"Koska 16-vuotiaasta maksetaan lapsilisää, <strong>16-vuotias ei voi saada opintorahaa. </strong>Jos 16-vuotias asuu vanhempansa luona, hän ei voi saada muutakaan opintotukea. Mutta jos 16-vuotias asuu muualla kuin vanhempansa luona, hän voi saada opintolainan valtiontakauksen ja vuokralla asuessaan opintotuen asumislisän. Vanhempien tulot vaikuttavat molempiin tukimuotoihin. Jos vanhempien vuositulot ovat vähintään 61 000 euroa, ei opintotukea voi saada."
Vierailija kirjoitti:
16 v on alaikäinen ja vanhempien elätettävä.
Ja silti oikeutettu opintolainan takaukseen ja yleiseen asumistukeen , JOS vanhempien vuositulot alle 61 ke. Hakemukseen tarvitsee laittaa selvitys liitteineen, että tämän hetkiset tulot ovat alle rajan, jos tullut hylsy verotietojen perusteella. Tukiaishakemuksia väsätessä voi hyvinkin päästä tuntipalkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi kusinen tilanne. Ei Suomessa pitäisi tuollaista olla
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa jonkun harrastuksia?
Maksattehan te veronmaksajat alkoholihaitoistakin joka vuosi yli kymmenen miljardia euroa. Suurin yksittäinen kuluerä yhteiskunnassa on alkoholihuumeen haitat.
Jennin isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vanhemmat ole vielä elatusvelvollisia????
Miksi Jennin isästä ei sanota mitään? Eikö hän voisi vähän sponsata tyttärensä harrastusta ihan ilman Kelan tukea? Ne rahat eivät menisi ainakaan tupakkaan ja kaljaan.
Jutussa sanotaan, että perheen isäkin on pienituloinen. Siivoja-Viivin ja anonyymi-iskän vuositulot ovat olleet yhteensä yli 61 000 / vuosi. Nyt pienemmät, mutta olisi liian suuri vaiva todistaa se Kelalle ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika tykkää pelaamisesta. Siis pelaa tuntikausia koneella. Hän haluaa nyt melkein parin tonnin pelikoneen jotta saa jatkaa harrastustaan kunnollisella tasolla. joillekin pelaajillehan maksetaan satoja tuhansia, ellei miljoonia kun ovat tarpeeksi hyviä.Poikani tähtää juuri sellaiseen tulevaisuuteen. Maksaiskohan Kela pliis sen koneen niin jäisi meillä rahaa sitten niihin lukion kirjoihin????
Jos noin olisi, niin poikasi osaisi tehdä silmää nykyisellä koneella netissä rahaa saadakseen uuden koneen.
Näissä tapauksissa joku stipendisysteemi olisi tarpeen. En sitten tiedä mihin vanhempien rahat menee, jos lapsi ei ole etusijalla. Omakotitalon maksamiseen?Poika tekee toki rahaa mutta eihän hänen kuulu itse kustantaa omaa elämäänsä alaikäisenä.
No hei. Me asutaan Piilaaksossa. Poika kyllä pelaa mutta Kela tuskin maksaa tänne asti mitään. Siitäkään huolimatta että mieheni kanssa ehdimme kumpikin maksaa yli 10 vuotta veroja Suomessa kalleimman veroluokan mukaan:) Voisimmeko periä takaisin jonkun verran Suomen valtiolta kun emme ole kuitenkaan itse koskaan olleet hyötymässä siitä kuinka hyviä veronmaksajia olimme? Lapsetkin tehty ja koulutettu ulkomailla.
no hei hei, olette käyneet Suomessa ilmaiset koulut ja mies kenties jos sinäkin yliopiston joka toistai seksi on ilmaine . Käyttäneet terveyspalveluita ja ties mitä muuta.
Voi hyvää päivää. Nytkö pitää maksaa kaikille alaikäisille mieluisa harrastus, jos vanhemmilla on vähän rahaa. Seuraavaksi ostellaankin verorahoilla kilpahevosia ja purjeveneitä, kun kyllähän jokaisella pitää olla subjektiivinen oikeus harrastaa mitä haluaa.
Niin, urheilijan ura voi katketa, ellei ole rahaa eikä sponsoria. Nytkö Kelan pitäisi alkaa sponsoriksi? Riittääkö perusteeksi se, että urheilua harrastava henkilö pitää itse itseään "tulevaisuuden lupauksena", vai pitääkö lausunnolle olla vankempia perusteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi kusinen tilanne. Ei Suomessa pitäisi tuollaista olla
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa jonkun harrastuksia?
Maksattehan te veronmaksajat alkoholihaitoistakin joka vuosi yli kymmenen miljardia euroa. Suurin yksittäinen kuluerä yhteiskunnassa on alkoholihuumeen haitat.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51795-mtv3-alkoholikatastrofi-suomessa…
Suomessa alkoholikatastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne, eikä ihan ansaitsisi tänne kirjoitettuja kommentteja. Toisaalta aika vaikea tehdä myöskään sellaista linjausta, että koripalloharrastuksen takia pitäisi erityisesti saada yhteiskunnan tukia.
Ehkä tällaisia varten pitäisi olla jotain stipendejä tai muuta hyväntekeväisyyttä? Vaikka seuralla ei olisikaan varaa maksaa palkkaa, niin paria lahjakkuutta voisi tukea silti rahallisesti keräysvaroin?
Urheiluseuroissa on yleensä useita lahjakkaita nuoria. Ne "keräysvarat", joita käytettäisiin tälläisiin avustuksiin käytännössä kerätään urheilevien lasten ja nuorten vanhempien rahapusseista maksuina ja selkänahasta talkootyötä teettämällä. Ne vähemmän lahjakkaiden tai nuorempien pelaajien vanhemmat eivät halua joutua maksamaan vielä enempää lapsensa harrastuksesta, jotta avustetaan lahjakkaita rahallisesti. Seurat varmasti hankkivat jo niin paljon sponssirahaa, kun saavat.
Kuinkas monta työtä Räikkösen isällä olikaan, että saivat kustannettua Kimin ajoharrastuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt töitä siitä päivästä kun täytin 16 (kirjaimellisesti menin tekemään työsopimuksen ja aloitin syntymäpäivänäni). Töitä on hyvin vaikeaa nuorena saada, mutta nyt minulla on nyt 2 työtä. Se ensimmäinen kunnon työpaikka ja toinen mihin hain. Minua ja siskoani tultiin jopa kyselemään muualle töihin silloin kun aloitin ensimmäisessä työpaikassani, koska olivat pitäneet siitä, miten oma-alotteisesti ja hyvin teimme työmme. Valitettavasti olimme kumpikin silloin hieman liian nuoria päästäksemme sinne.
Pointtini siis tässä oli, että pitää vaan aktiivisesti mennä kyselemään ja lähettämään hakemuksia. Onni oli kyllä minullakin matkassa, kun isäni osasi kysyä, jos töitä löytyisi ja niin sitten löytyikin, mutta pomoni sanoi, että oli vakuuttunut hakemuksesta todella paljon ja sen takia sinne suurilta osin pääsinkin. Toiseen työpaikkaani en ensimmäisellä kerralla päässyt, vaan seuraavana vuonna kirjoitin paremman hakemuksen ja sitten lykästi! Eli hyvällä hakemuksella pääsee jo pitkälle!
Oletan sinun olevan nyt täysi-ikäinen. Ajat ovat muuttuneet paljon muutamassa vuodessa työnhaun suhteen. Nyt on vuosi 2017, ei 2010.
Täysi-ikäinen olen, mutta tapahtumista ei edes 5 vuotta :)