Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Ok-seudun työtehtävät ja palkkataso. Tienaan Helsingissä talousalan erityishommissa n 90000 euroa vuodessa, mistään muualta Suomessa vastaavaa tehtävää samalla palkalla ei ole mahdollista saada. Töitä saattaisi löytyä pikkupaikkakunnaltakin, mutta työ olisi hyvin yksinkertaista ja palkka ehkä 35000 euroa vuodessa.
Helsinkiä ahdetaan tahallaan liian täyteen samalla kun muita kaupunkeja yritetään tappauttaa. Miksi? Kenen etu on se että suurin osa työpaikoista on Helsingissä? Internetin ja skypen aikaan lähes minkään valtion laitoksen ei tarvitsisi olla Helsingissä. Voisivat olla Turussa tai Hämeenlinnassa tai Lahdessa, tunnissa pääsee pääkaupunkiin jos on ihan pakko.
Muutin kymmenen vuotta sitten Vallilasta Lahteen ja ei todellakaan kaduta, yksiön hinnalla sai neliön, uimarannalle sata metriä samoin kuin metsäpoluille, keskustaan puoltoista kilsaa. Ja Hki lentokentälle puoli tuntia.
Teen etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset maksavat aivan järjettömiä summia asumisesta sijainnin mukaan. Kalasatamassa uusi perheasunto omalla tontilla helposti liki 10ke/m2, rakennusliikkeet voivat rakentaa ja myydä 10-15 km päässä 4-5 ke/m2. Eli maksetaan n. puoli miljoonaa sijainnista. Todellinen arvovalinta.
Naurettavat hinnat Helsingissä. Ihan järkkyöverit.
Itse tykkään kun on kaupungin sykettä mutta myös luontoa lähellä. Ja meri! Kesäinen Helsinki merineen, saarineen, toreineen jne. on itselleni yhtä ihana kuin maalla mökillä oleminen. Ja käyn kyllä useamman kerran vuodessa teatterissa, museoissa, erilaisissa ravintoloissa/kahviloissa/baareissa. Nautin siitä etten tarvitse autoa mihinkään vaan voin helposti julkisilla mennä nopeasti minne vain haluan ja voi käydä kaupassa vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. Ja olen sitä usein tehnytkin.
Olen kylläkin Helsingistä kotoisin niin toki myös kaikki läheiseni asuvat täällä ja olen täällä käynyt kouluni ja saanut töitä. Ei minua ihmetytä jos joku ei halua asua täällä mutta ihmetyttää jos jostakusta on vaikea kuvitella että täällä voisi oikeasti viihtyä :D
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset maksavat aivan järjettömiä summia asumisesta sijainnin mukaan. Kalasatamassa uusi perheasunto omalla tontilla helposti liki 10ke/m2, rakennusliikkeet voivat rakentaa ja myydä 10-15 km päässä 4-5 ke/m2. Eli maksetaan n. puoli miljoonaa sijainnista. Todellinen arvovalinta.
Jep ja asunnot on aivan naurettavia mitä sillä rahalla saa. Hitaskin on ihan vitsi "kohtuu hintaisia" ilmeisesti alueeseen nähden "kohtuu hintaisia" sillä 270.000€ jostain pienestä 45m2 kaksiosta. Sit kattelet Turkua, Tamperetta tai Jyväskylää, niin tuolla rahalla katotaan jo parempaa kolmiota hallipaikalla. Raksayrittäjänä tekis kyllä helpot massit pk-seudulla, kun tyhjää hinnassa hitasinkin kanssa se 100%
Olen muuttanut pienempään kaupunkiin.
Jollei jotain ihan erityistä palvelua kaipaa ja usein, niin pienessä kaupungissa pärjää siinä kuin Helsingissä. Jos harvoin tarvitsee, eli haluaa esim. käydä jossain tietyssä eirkoisliikkeessä tai museossa, voi reissata.
Ainoa mikä harmittaa on se, että oman alan kiinnostavia työpaikkoja olisi Helsingissä niin paljon.
Minulle Helsingin ja Vantaan ajoista on lämpimiä muistoja, työ, opiskelut, ihania harrastuksia, kulttuurielämää ja ystäviä. Olen asunut useilla eri alueilla kolmisen vuotta yhteensä. Jokaisella alueella puolensa. Olen tätä nykyä ulkosuomalainen mutta jos Suomeen takaisin muuttaisin, niin pk-seudulle ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ok-seudun työtehtävät ja palkkataso. Tienaan Helsingissä talousalan erityishommissa n 90000 euroa vuodessa, mistään muualta Suomessa vastaavaa tehtävää samalla palkalla ei ole mahdollista saada. Töitä saattaisi löytyä pikkupaikkakunnaltakin, mutta työ olisi hyvin yksinkertaista ja palkka ehkä 35000 euroa vuodessa.
Kuten täällä on jo aiemmin todettu, hyvätuloiselle voi olla ihan ok asua Helsingissä. Pienituloisella menee kaikki rahat asumiseen, joten silloin on jo aika kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja asunnot on aivan naurettavia mitä sillä rahalla saa. Hitaskin on ihan vitsi "kohtuu hintaisia" ilmeisesti alueeseen nähden "kohtuu hintaisia" sillä 270.000€ jostain pienestä 45m2 kaksiosta. Sit kattelet Turkua, Tamperetta tai Jyväskylää, niin tuolla rahalla katotaan jo parempaa kolmiota hallipaikalla. Raksayrittäjänä tekis kyllä helpot massit pk-seudulla, kun tyhjää hinnassa hitasinkin kanssa se 100%
Jos hinnassa on tyhjää 100%, se tarkoittaa, että rahoilleen ei saa mitään vastinetta.
Tampereella on huomattavasti mukavampi asua kuin Helsingissä. Asun opiskelijakämpässä Hatanpäällä, osuuteni vuokrasta on 350 euroa ja suoraan kotipihalta lähtee polku Arboretumiin, ihanaan puistoon jossa on järvi vieressä ja kesällä ruusutarha. Keskustassa 3 kilometrin päässä on ostoskeskukset, elokuvateatterit, teatterit ja ravintolat. Tampereella järjestetään paljon tapahtumia. En koe jääväni mistään paitsi.
Ainoa mitä kadehdin Helsingiltä on Akateeminen kirjakauppa, joka on Tampereella ihan näivettynyt. Kun käyn Helsingissä, vietän tuntikausia Akateemisessa tutkimassa eri kirjoja ja ostin viime reissullakin neljä pokkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä on jo aiemmin todettu, hyvätuloiselle voi olla ihan ok asua Helsingissä. Pienituloisella menee kaikki rahat asumiseen, joten silloin on jo aika kyseenalaista.
Pienituloiseksi lasketaan 3000€/kk(brutto) yksin asuva insinöörikin, kun vuokran kylkeen laitetaan opintolainan lyhennys ja asp-tilin epätoivoinen kasvatus. Nytkin on tilillä 250€ jäljellä, 100€ vakuutusmaksu maksamatta, kun ei uskalla ja mitään turhaa en ole tässä kuussa ostanut. Tili tulee viimeinen päivä. Autoa ei ole eikä kyllä olisi varaakaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan kiva. Minä tienaan Espoossa rakennusinsinöörinä 140€/kk vähemmän kuin amkin luokkakaveri samoissa hommissa Jyväskylässä sekä 540€/kk vähemmän kuin toinen amkin luokkakaveri samoissa hommissa Rovaniemellä. Minä halusin töihin ja Espoossa oli töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan muuttaa suomesta pois. Inhoan kylmää joka suomessa on 12 kk vuodessa ja tämä puolen vuoden pimeys on täysin sairasta.
Mä oon ihaillut Yli.lau.dan Sopsyä aka Aleksi Kinnunen. Asuu Maltalla ja massia tulee pelkästään y.likseltä sen verran, että harva meistä pääsee työllä niihin lukemiin ja tänkin lisäksi pyörittää nettisivuja koodaavaa firmaa. Mikään ei sido sitä herraa mihinkään maahan tai kaupunkiin. Itse kun pääsis samaan tilanteeseen.
Jos asuisin maalla kämpässä, joka ei maksa mitään, mutta en voisi tehdä sen enempää töitä kuin mitään muutakaan enkä tapaisi ketään, niin mitä elämää se olisi.
Mihin sitä kotoa lähtee? Välillä ulkomaille ja 2-3 kertaa maaseudulle.
Voi sieltä pk-seudulta muuttaa myös sillä tavalla "lähelle" että työskentely olisi mahdollista Helsinkiin. Jo reilun tunnin matkan päästä Helsingistä saa lähes uusia omakotitaloja isoilla omilla tonteilla samalla hinnalla mitä saa putkiremonttia odottavan kaksion kantakaupungista. Myös monissa asiantuntijatöissä on mahdollista hyödyntää etätyömahdollisuuksia jotta Helsingissä ei tarvitsisi ravata joka arkipäivä vaan esim. puolet viikosta.
Meillä molemmilla korkeasti koulutetulla on työpaikat täällä böndellä. Palkkataso on tosiaan vaatimattomampi (3,5-4,5teur) mutta vastaava omakotitalo maksaisi pelkästään Espoossa vähintään tuplat (250teur->500teur). Ja täällä molemmilla on max. 10-15 min työmatka. Olemme kuitenkin valinneet asuinpaikan myös sitä silmällä pitäen että Helsinkiin pääsee max. 1,5 tunnissa, jolloin sinne on helppo muuten vain lähteä ja hätätilassa olisi mahdollista myös työskennellä. Toki ei monet tutut siellä Helsingissäkään tällä hetkellä paljoa enempää (kuin mitä itse) tienaa, yleensä sen pari sataa euroa enemmän vastaavan tasoisista työtehtävistä mitä itse. Toki uskon että ajan mittaan ero kasvaa kun työssä etenemismahdollisuudet ovat täysin eri kuin böndellä.
Kaikki kaverit opiskeluajoilta asuu kyllä pk-seudulla niin jonkin verran siellä tulee ravattua. Ymmärsin sen hohdokkuuden silloin kun olin nuorempi ja lapseton. Nykyään kun elää sitä perus Prisma-perhearkea niin ei pk-seudulla olisi minulle mitään ylimääräistä annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
No mikset sitten lähde?
Tässähän hän juuri pohtii asiaa hienosti. Täytyyhän sitä miettiä mahdollista suurta elämänmuutosta monelta kantilta. Sinä varmasti lähdet ja menet kuin pässi seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä tuota oravanpyörä-juttua, että helsinkiläiset elää oravanpyörässä. En mä ainakaan tunne eläväni missään pyörässä. Menen aamulla töihin ja tulen sieltä neljän jälkeen kotiin. Kyllä kai siellä maallakin mennään aamulla töihin ja tullaan illalla pois. Eiköhän se ole se työpaikka joka aiheuttaa sen "pyörän", eikä se itse kaupunki/kunta/kylä. Jos on kiire, senkin aiheutan ihan itse, lähinnä nukkumalla pommiin. Kai maallakin töissä on sentään työajat joiden puitteissa sitä työtä tehdään? Onko sitten se työtahti jotenkin leppoisampi maalla? Vai mikä sen oravanpyörän kaupungissa oikein aiheuttaa? Jos on lapsia, niin yhtä paljon ne vaatii tekemistä ja huomiota maalla kuin kaupungissakin.
Onhan se ihan eri juttu olla kaupan kassalla jossain pienemmässä kaupungissa kuin vaikka asematunnelin alepassa. Tai tk-vuodeosastolla tai jossain alesairaalassa verratuna Helsingin Meikkuun. Tai ravintolassa johon asiakkaita tulee sopivasti harvakseltaan verrattuna johonkin Helsingin ravintolaan jossa lounasaikaan kaikki pöydät täynnä. Eiköhän aika monessa työssä ole aika iso ero...
No en kuitenkaan laskisi oravanpyöräksi jos on asemalla Alepassa töissä tai Hgin keskustan ravintolassa. Itse kyllä mieluummin olisin vilkkaassa paikassa töissä, kuin sellaisessa jossa ei käy kuin harvakseltaan ihmisiä. Työvuoron jälkeen se kiire kuitenkin jää sinne Alepaan tai ravintolaan. Työpäivän jälkeisen ajan jokainen voi miettiä miten sen itselleen aikatauluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti kirjoituksessa oli, että ok-seudulla on maksetaan palkkoja, joita edes tre/trk-akselilla ei suostuta maksamaan. Esimerkkinä on mun opiskelukaveri. Fiksu tyyppi, joka halusi tehdä uraa Tampereella. On edennyt tamperelaisittain kohtuu ison firman talousjohtajaksi, kk-palkka 5000 euroa kuukaudessa. Mulla taasen ei ole mitään esimiesvastuuta, palkka 1000 euroa korkeampi. Osittain eroa selittää yritysten koko, mutta asiaan vaikuttaa paljon se, että maakunnissa ei vain suostuta maksamaan hyviä palkkoja.
Ja mitä tulee pk-seudun asumiskuluihin, niin haarukka on todella leveä. Jo kehä-3 äärellä ok-talojen hinnat on hyvin kohtuulliset ja isojen kauppakeskusten palvelut 10 min ajomatkan päässä. Ytimessä asuminen on puhtaasti oma valinta ja siitä pitää olla valmis maksamaan.