Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
961/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Jos haluaa muuttaa pk-seudulla pienemmälle paikkakunnalle, mutta kuitenkin haluaa asua lähellä palveluita ja viihdykkeitä, niin kannattaa harkita vaikka Riihimäkeä, Saloa tai Porvoota sijainnin vuoksi.

Mä veikkaan, että 10-20 vuoden kuluttua on aika paljon keskituloisia ihmisiä muuttanut pk-seudulta kehyskuntiin, kun asuminen ja olot pk-seudulla käy niin kalliiksi, ettei siellä ole varaa asua kuin erittäin varakkailla ja niillä, jotka elävät vain tuilla ts. Kela maksaa asumisen kokonaan.

Porvoo onkin ihana, ja jopa työmatka Helsinkiin vielä kohtuuden rajoissa. Jos puhtaasti rahallisesti ajattelee kannattaako muutto, niin sitten ehkä kuitenkin vielä pitemmälle pitäisi lähteä. Porvoon suunnalle jos haluaa niin samantien vaikka Loviisaan asti. Alkaa olla asumisen hinta kohdillaan...

Vierailija
962/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan muuttaa suomesta pois. Inhoan kylmää joka suomessa on 12 kk vuodessa ja tämä puolen vuoden pimeys on täysin sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin perheen kanssa pari vuotta sitten Espoosta pieneen kylään, kuitenkin vain parin sadan kilometrin päähän. Mies tekee pääosin etätyötä, harvakseltaan käy Helsingissä työn takia. Minä hoidan lapsia kotona käyn pari kertaa viikossa tuuraamassa yhdessä kahvilassa. Hyvin tullaan toimeen ja viihdytään. Ihanaa aikasin kesä aamuna kävellä postilaatikolle yöpaidassa paljain jaloin lehteä hakemaan ja koirakin saa kulkea vapaana siinä mukana. Ja sitten lukea se lehti pihakeinussa kahvia juoden kun aamuaurinko lämmittää ja linnut laulaa. Talvella on pimeetä. Oikeesti ihan uskomattoman pimeetä ku katuvalot on vasta tossa päätiellä. Mutta tunnelmallista ja rauhallista. Villasukat on kovassa käytössä ja tuli takassa päivittäin. Ei kaduta muutto.

Lasten kaverit kilometrien päässä, harrastusmahdollisuuksia bnolla paitsi kävellä postilaatikolle yöpaidassa  ja villasukkailla loppupäivä. On siinä lapsille hyvä asua. Mitä luulet kun lapsesi tulevat teini-ikään?

Vierailija
964/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse juuri mietin muuttoa Hämeenlinnasta Helsinkiin. Helsingin ihmispaljoudessa on ihana käydä. Siellä saa olla kuka haluaa ja pukea mitä haluaa, kukaan ei ihmettele. Pikkukaupungissa on oikeasti aika rajoittunutta.

Olen tuota miettinyt, isossakin kaupugissa on ne omat piirit missä pääasiassa pyörii eli tavallaan isossakin kaupungissa on se oma pikkukaupunki missä elää. Lisäksi kun on töissä, on se oma työpiiri. Jos miettii ettei kukaan ihmettele, niin aina kuitenkin ihmettelijöitä löytyy.

Suosittelen ennemmin Tamperetta kuin Helsinkiä jos haluaa olla oma itsensä. Olen kyylääjien pikkukylistä lähtöisin, Tampereella olen kotona, jo reilut 15v. Samasta lapsuudenkaupungista Helsinkiin muuttanut ystävä haluaisi sieltä pikaiseen pois kun on niin töykeää, nokka pystyssä kulkevaa väkeä.

Olisko ne nokkapystyssä kulkevat juurettomia junantuomia?

Vierailija
965/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin Helsingistä takaisin maalle muutamia vuosia sitten. Työmatkat alkoivat kyllästyttää aika paljon ja avioero oli lopullinen niitti, takaisin Helsinkiin. Pikkupaikassa ei ole julkista liikennettä. Tunnet suunnilleen kaikki pikkupaikassa. Siinä 2 suurinta haittaa minulle. Olen lisäksi huoleton yöeläjä. Pikkupaikassa kaupat menee 21:00 kiinni! Ei sovi minulle. Sopii kyllä monelle muulle.

Vierailija
966/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

Työpaikka. Olen kapea-alainen asiantuntija ja työmatkakin on vain viisi minuuttia. Turun toimipiste lopetettiin viime vuonna, Tampereen kolme vuotta sitten. Muuten kyllä kävisi.

Tasaisen vauhdin taulukon perusteella Helsingin toimipiste lopetetaan vuoden päästä?

Vierailija
967/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin perheen kanssa pari vuotta sitten Espoosta pieneen kylään, kuitenkin vain parin sadan kilometrin päähän. Mies tekee pääosin etätyötä, harvakseltaan käy Helsingissä työn takia. Minä hoidan lapsia kotona käyn pari kertaa viikossa tuuraamassa yhdessä kahvilassa. Hyvin tullaan toimeen ja viihdytään. Ihanaa aikasin kesä aamuna kävellä postilaatikolle yöpaidassa paljain jaloin lehteä hakemaan ja koirakin saa kulkea vapaana siinä mukana. Ja sitten lukea se lehti pihakeinussa kahvia juoden kun aamuaurinko lämmittää ja linnut laulaa. Talvella on pimeetä. Oikeesti ihan uskomattoman pimeetä ku katuvalot on vasta tossa päätiellä. Mutta tunnelmallista ja rauhallista. Villasukat on kovassa käytössä ja tuli takassa päivittäin. Ei kaduta muutto.

Lasten kaverit kilometrien päässä, harrastusmahdollisuuksia bnolla paitsi kävellä postilaatikolle yöpaidassa  ja villasukkailla loppupäivä. On siinä lapsille hyvä asua. Mitä luulet kun lapsesi tulevat teini-ikään?

Mistä tiedät? Toi on just niitä virheellisiä mielikuvia joita ihmisillä on. Ei tarvitse mennä edes Sipoota pidemmälle niin jo löytyy tuollaisia paikkoja. Kaveri asuu Sipoossa, aika lailla tuollaisessa kuvatussa paikassa. Hänen poikansa harrastaa jääkiekkoa ja tytär ratsastusta, kuten äitinsäkin. Koulut ja palvelut silti kävely/ pyörämatkan päässä. T.Helsinkiläinen (vielä toistaiseksi)

Vierailija
968/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä koska olen sinkku ja täällä on ihmisiä. Myös sukulaisia. Ja työpaikka. Jos olisi vaimo ja talo jossain muualla, niin se olisi mahtavaa, mutta tässä tilanteessa en aio muuttaa tästä kaupungista. Tämä keskittämis- ja tiivistämisvimma on syvältä. Ihmispaljous ja ruuhkat käyvät hermoille ja vievät ajan. Julkista liikennettä ei saada koskaan niin tehokkaaksi ettei liikenne olisi monin paikoin tukossa ja bussit täysiä.

Vierailija
969/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata asua Helsingissä jos on pieni/ keskituloinen, mutta tienaa kuitenkin sen verran ettei saa tukia. Asumiseen menee silloin ihan liian iso osa tuloista..

Vierailija
970/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi on paras paikka stadilaisille. Landet valittaa, olis pysyneet kotikonnuillaan.

Vierailija
971/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokka pystyssä kulkevat ovat yleensä junan tuomia. Niin sanotut "hesalaiset" huvitti aikoinaan kun toitottivat ekan tai tokan polven "hesalaiset". Hesalaisia voivat olla mutta ei Stadilaisia.

Vierailija
972/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nämä landet valittaa?

Vierailija
973/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinna kirjoitti:

Stadi on paras paikka stadilaisille. Landet valittaa, olis pysyneet kotikonnuillaan.

Lande pärjää missä vain, stadilainen vain Espan eteläpuolella.

Vierailija
974/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä tuota oravanpyörä-juttua, että helsinkiläiset elää oravanpyörässä. En mä ainakaan tunne eläväni missään pyörässä. Menen aamulla töihin ja tulen sieltä neljän jälkeen kotiin. Kyllä kai siellä maallakin mennään aamulla töihin ja tullaan illalla pois. Eiköhän se ole se työpaikka joka aiheuttaa sen "pyörän", eikä se itse kaupunki/kunta/kylä. Jos on kiire, senkin aiheutan ihan itse, lähinnä nukkumalla pommiin. Kai maallakin töissä on sentään työajat joiden puitteissa sitä työtä tehdään? Onko sitten se työtahti jotenkin leppoisampi maalla? Vai mikä sen oravanpyörän kaupungissa oikein aiheuttaa? Jos on lapsia, niin yhtä paljon ne vaatii tekemistä ja huomiota maalla kuin kaupungissakin. 

Vierailija
975/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata asua Helsingissä jos on pieni/ keskituloinen, mutta tienaa kuitenkin sen verran ettei saa tukia. Asumiseen menee silloin ihan liian iso osa tuloista..

Tai sit on elettävä täysin tukien varassa. Silloin on sama missä asuu. Helsingissä on varaa asua jos on sikarikas tai rutiköyhä, ei muuten...

Vierailija
976/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä tuota oravanpyörä-juttua, että helsinkiläiset elää oravanpyörässä. En mä ainakaan tunne eläväni missään pyörässä. Menen aamulla töihin ja tulen sieltä neljän jälkeen kotiin. Kyllä kai siellä maallakin mennään aamulla töihin ja tullaan illalla pois. Eiköhän se ole se työpaikka joka aiheuttaa sen "pyörän", eikä se itse kaupunki/kunta/kylä. Jos on kiire, senkin aiheutan ihan itse, lähinnä nukkumalla pommiin. Kai maallakin töissä on sentään työajat joiden puitteissa sitä työtä tehdään? Onko sitten se työtahti jotenkin leppoisampi maalla? Vai mikä sen oravanpyörän kaupungissa oikein aiheuttaa? Jos on lapsia, niin yhtä paljon ne vaatii tekemistä ja huomiota maalla kuin kaupungissakin. 

Onhan se ihan eri juttu olla kaupan kassalla jossain pienemmässä kaupungissa kuin vaikka asematunnelin alepassa. Tai tk-vuodeosastolla tai jossain alesairaalassa verratuna Helsingin Meikkuun. Tai ravintolassa johon asiakkaita tulee sopivasti harvakseltaan verrattuna johonkin Helsingin ravintolaan jossa lounasaikaan kaikki pöydät täynnä. Eiköhän aika monessa työssä ole aika iso ero...

Vierailija
977/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta pois. Olisi kauheaa asua jossain tylsässä, kuihtuvassa pikkukaupungissa. Vielä kauheampaa olisi ihan maalla pimeyden keskellä.

Vierailija
978/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan eri juttu olla kaupan kassalla jossain pienemmässä kaupungissa kuin vaikka asematunnelin alepassa. Tai tk-vuodeosastolla tai jossain alesairaalassa verratuna Helsingin Meikkuun. Tai ravintolassa johon asiakkaita tulee sopivasti harvakseltaan verrattuna johonkin Helsingin ravintolaan jossa lounasaikaan kaikki pöydät täynnä. Eiköhän aika monessa työssä ole aika iso ero...

Lisään vielä että kyllä se yleinen hälinä, ruuhkat, aistiärsykkeiden tulva ja muu sellainen tuo myös oman osansa stressiin.

Vierailija
979/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuta pois. Olisi kauheaa asua jossain tylsässä, kuihtuvassa pikkukaupungissa. Vielä kauheampaa olisi ihan maalla pimeyden keskellä.

Miksi sitten asut Helsingissä? Mikset muuta suurkaupunkiin? Vaikka Pietariin?

Vierailija
980/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva joka kerta kliffa mennä dösäl Elielille ja ziigaa Atski ulkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän