Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
81/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Olet asian ytimessä. Siis ihan oikeasti. Itse olen muuttanut pois ja ihmettelen, miten joku näkee siellä melussa ja saasteessa, betonin keskellä elämisen ihanteellisena elämänmuotona. Keinotekoinen markkinoiden syöttämä turhuus korvaa kaiken oikeasti ihmiselle tärkeän ja sitten mietitään, miksi mua ahdistaa. Sitä se on, ei muuta.

Vierailija
82/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Olet asian ytimessä. Siis ihan oikeasti. Itse olen muuttanut pois ja ihmettelen, miten joku näkee siellä melussa ja saasteessa, betonin keskellä elämisen ihanteellisena elämänmuotona. Keinotekoinen markkinoiden syöttämä turhuus korvaa kaiken oikeasti ihmiselle tärkeän ja sitten mietitään, miksi mua ahdistaa. Sitä se on, ei muuta.

Olipa hyvin sanottu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työ, perhe ja ystävät täällä. Asun vuokralla ja ei ole autoa. Ei ole omaisuutta. En halua muuttaa muualle missä ei ehkä saakaan töitä. Täällä julkiset kulkevat joka paikkaan. Kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Pääsen töihin kätevästi ja aika nopeasti.

Vierailija
84/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko Helsingissä maksaa halvimmillaan vuokrayksiö keskustasta/ läheltä? Täällä pienellä paikkakunnalla noin 600 euroa, luulen että lähes yhtä kallista kuin Helsingissäkin.

En tiedä mistä paikkakunnasta on kyse mutta on niitä paljonkin halvempia paikkoja.

Tulkaa Heinolaan! Täältä saa vuokralle yksiön vuokralle noin 300€.

Vierailija
85/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä pääkaupunkiseudulla; siellä ei ole edes pienin työttömyysprosentti Suomessa, joten on sitä muuallakin töitä.

Vierailija
86/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan pikkukaupungissa. Täällä k-supermarket ja s-market isoimmat ruokakaupat. Löytyy kuitenki monta baaria/ravintolaa. Ihan keskustassa ei oo ku yks juottola ja yks ruokaravintola mutta muutaman kilsan päässä useampia. Meillä kolmen makuuhuoneen omakotitalo joen rannalla 2000m2 tontilla. Ostohinta n. 65000. 1-2km päässä kaupoista, pankeista ym. Hyvin pärjää. Lähin vähänkään isompi kaupunki on n. puolen tunnin ajomatkan päässä eli ei kaukana. Mutta auto täällä pitää olla mikä on ainut miinus täällä asuessa. Ei minkäänlaista julkista liikennettä mihinkään. Uimarannat kesällä ihan huiput! On siis merenrantakaupunki.. mutta sinnekki mentävä autolla mikä ärsyttää.. töitä tietenki huonosti mutta aina mulle jotaki hommaa on löytyny. Eli siis mun näkemys tähän asiaan on että pikkukaupunki hyvä jos tarpeeksi palveluita kuitenki. Ja joku isompi paikka suht lähellä.

Kuulostaa aika ihanalta!

Jep 😊 muutin siis itekki isommasta kaupungista tänne joitaki vuosia sitte. Asuin ensin rivitaloyksiössä jossa vuokra 300e. Eikä ollu ees mikään pikku koppi vaan 37m2 omalla takapihalla. Täällä kyllä asuminen niin edullista että sen takia en täältä mihinkään halua. Vaikuttaa kuitenki olevan kasvava kaupunki ku jatkuvasti rakennetaan uusia taloja ja kauppakeskusta (?!) yms.

Vierailija
87/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miksi nämä keskustelut menevät siihen "En voi ymmärtää miten joku voi asua sellaisessa...", minä ymmärrän. Jokainen asuukoon siellä missä haluaa.  Syitä on varmasti monia. Juuret, sosiaalinen piiri, tarjonta, työmahdollisuudet ym.

Haluisin itsekin kokeilla Helsinkiä. Syyt: muutama kaveri asuu siellä, paljon ihmisiä (pidän siitä että hukun massaan), kumppanin (naisen) saanti saattaisi olla helpompaa. Todennäköisesti en kuitenkaan koskaan tule Helsinkiin muuttamaan, koska asumisen kalleus duunarille on aivan liikaa.

Loppujen lopuksi asun sitten missä tahansa, elämään mahtuu iloa ja surua.

Vierailija
88/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

Työpaikka. Olen kapea-alainen asiantuntija ja työmatkakin on vain viisi minuuttia. Turun toimipiste lopetettiin viime vuonna, Tampereen kolme vuotta sitten. Muuten kyllä kävisi.

Taidat olla kapeakatseinen asiantuntija. Luultavasti sopivaa työtä löytyisi muualtakin jos haluaisi etsiä.

Kateuden piikki pisti.

Vierailija
89/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ei se helsinki mikään lontoo ole. Rumaa ja ankeaa ja töykeitä törppöjä, ja jos ei erikoisemmin pidä teatteri-museo-baari-illanvietosta niin en keksi mitään syytä asua siellä. Ns. "maalla" voi harrastaa paljon monipuolisemmin mitä helsingissä.

Heko heko :)

Vierailija
90/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan pikkukaupungissa. Täällä k-supermarket ja s-market isoimmat ruokakaupat. Löytyy kuitenki monta baaria/ravintolaa. Ihan keskustassa ei oo ku yks juottola ja yks ruokaravintola mutta muutaman kilsan päässä useampia. Meillä kolmen makuuhuoneen omakotitalo joen rannalla 2000m2 tontilla. Ostohinta n. 65000. 1-2km päässä kaupoista, pankeista ym. Hyvin pärjää. Lähin vähänkään isompi kaupunki on n. puolen tunnin ajomatkan päässä eli ei kaukana. Mutta auto täällä pitää olla mikä on ainut miinus täällä asuessa. Ei minkäänlaista julkista liikennettä mihinkään. Uimarannat kesällä ihan huiput! On siis merenrantakaupunki.. mutta sinnekki mentävä autolla mikä ärsyttää.. töitä tietenki huonosti mutta aina mulle jotaki hommaa on löytyny. Eli siis mun näkemys tähän asiaan on että pikkukaupunki hyvä jos tarpeeksi palveluita kuitenki. Ja joku isompi paikka suht lähellä.

Kuulostaa aika ihanalta!

Jep 😊 muutin siis itekki isommasta kaupungista tänne joitaki vuosia sitte. Asuin ensin rivitaloyksiössä jossa vuokra 300e. Eikä ollu ees mikään pikku koppi vaan 37m2 omalla takapihalla. Täällä kyllä asuminen niin edullista että sen takia en täältä mihinkään halua. Vaikuttaa kuitenki olevan kasvava kaupunki ku jatkuvasti rakennetaan uusia taloja ja kauppakeskusta (?!) yms.

Voi vitsi miten hyvältä kuulostaa! Saako kysyä mikä kaupunki on kyseessä?

Vierailija
91/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miksi nämä keskustelut menevät siihen "En voi ymmärtää miten joku voi asua sellaisessa...", minä ymmärrän. Jokainen asuukoon siellä missä haluaa.  Syitä on varmasti monia. Juuret, sosiaalinen piiri, tarjonta, työmahdollisuudet ym.

Haluisin itsekin kokeilla Helsinkiä. Syyt: muutama kaveri asuu siellä, paljon ihmisiä (pidän siitä että hukun massaan), kumppanin (naisen) saanti saattaisi olla helpompaa. Todennäköisesti en kuitenkaan koskaan tule Helsinkiin muuttamaan, koska asumisen kalleus duunarille on aivan liikaa.

Loppujen lopuksi asun sitten missä tahansa, elämään mahtuu iloa ja surua.

Olet oikeassa! Molemmissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa ja ihmiset arvostavat eri asioita. Eikä tän kai olekaan tarkoitus olla mikään kilpailu siitä onko maalla vai kaupungissa paremmin vaan ihan vaan keskustelua, pohdintaa ja uusia näkökulmia aiheeseen liittyen.

Vierailija
92/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko Helsingissä maksaa halvimmillaan vuokrayksiö keskustasta/ läheltä? Täällä pienellä paikkakunnalla noin 600 euroa, luulen että lähes yhtä kallista kuin Helsingissäkin.

En tiedä mistä paikkakunnasta on kyse mutta on niitä paljonkin halvempia paikkoja.

Tulkaa Heinolaan! Täältä saa vuokralle yksiön vuokralle noin 300€.

Mä mainostan Raaseporia! Yksiö noin 400€ vuokralle tai omaksi alkaen noin 30 000€. ja lyhyt matka Helsinkiin täälläkin! Uutta verta kaivataan joten tervetuloa!

Vierailija
93/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko maksaa asuminen Herttoniemessä, kolmen makkarin asunnossa?

Vierailija kirjoitti:

sehän on tietty halpaa ku makkara ja kaikilla siivoojilla on varaa asua Hersikassa 3mh kämpässä. no jos jotain veikkais nii paljon alle 400 000€ ei irtoo. 

no joo, mut tää kiinnostaa muakin, tuskin olis rahaa tollaiseen.

No aivan riippuu asutko kaupungin asunnossa, VVO:lla, Saton kämpässä jne. Me siis asumme kaupungin asunnossa ja vielä niistä toiseksi halvimmassa. Tosiaan 5min kävelymatka uimarantaan, 10min kävelymatka Herttoniemen metroasemalle, 10min kävelymatkan alueella kaikki mainitsemani kaupat (aiemmassa postauksessa). 3h + k, 64m2, vuokra 770€ sis. parkkihallin 50€ sekä saunan 16€/kk. Meitä vielä kaksi työssäkäyvää aikuista niin rahaa jää vaikka mihin.

Unelmissa olisi hankkia 3h + k omistusasunto, mutta katsotaan. Myös asumisoikeisasunto kelpaisi tietystä taloyhtiöstä. Omistusasuntoakaan en ottaisi kuin muutamasta hassusta talosta ja siinä kolmiot maksaa sen ~300k€.

vierailija #59

Vierailija
94/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kommentti, jotka tuli mieleen. Aion siis itse muuttaa noin vuoden päästä pois kunhan työkuviot selkiytyvät. Myyn asuntoni ja todennäköisesti saan hieman voittoa. Velka puolittuu, kun ostan omakotitalon tontilla. Pidän remontoinnista. Naisten perään katseleva saattaa pettyä täällä. Monelle treffailu on harrastus. Itse en ole löytänyt ainakaan.

Muualla ajetana matkaa, täällä aikaa. Kyllä, monet asiat ovat lähellä. Aikaa sen sijaan menee pieneenkin siirtymiseen helposti aika, johon muualla ehtii ajamaan 50km.

Joku sanoi, että maalla ei voi tehdä mitään, mitä ei Helsingissäkin. Väärin. Ensimmäisenä tulee mieleen maanviljely (viljelypalstalle oli yli 10 hakijaa per palsta). Hiihtäminen onnistuu muuallakin. Paloheinän ladut ovat kyllä sinänsä hyvät, mutta eivät Suomen ainoat. Itseä kiinnostaisi myös mehiläiset ja kaikenlainen autotallitouhuilu. Täällä ei tilaa siihen ole. Pyöräilystä pidän. Vaikka asun ns hyvillä paikoilla sen suhteen on aika tuskastuttavaa polkea ensin puolikin tuntia, että pääsee aloittamaan varsinaisen lenkin. Sipoossahan on hyvin tietä tähän.

Vierailija
95/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-hämäläinen kirjoitti:

Mieti hämeenlinnalainen vaikka Kylli Kylliäistä! Siinä on ihminen, joka vetää kyllä aivan omalla tyylillään! En ole samaa mieltä asioista kuin hän, mutta täytyy ihailla rohkeutta olla noinkin "outo" niin pienessä kaupungissa.

No joo. Mutta mietipä, jos Kylli Kylliäinen haluaisikin välillä muuttua? Jos hän haluaisi olla joku muu kuin se Hämeenlinnan Kylli Kylliäinen, joka tekee sitä ja tätä? Pienellä paikkakunnalla kun saa jonkun tietynlaisen ihmisen maineen ja roolin, sitä on vaikea mennä muuttamaan.

Vierailija
96/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä tämä yhtenä päivänä tuli mieleen ihan kuin jonain ahaa-elämyksenä, mutta ravintolat! Enkä nyt tarkoita biletyspaikkoja, vaan ruokaravintoloita. Ei me kovin usein käydä missään fine diningissa, ei edes joka kuussa. Mutta vuoden mittaan tulee käytyä varmaan 5-6 kertaa syömässä hienommin ja sitten vähän useammin ei-ihan-niin hienosti. Tätä ravintoloiden valtavaa tarjontaa on pitänyt niin itsestäänselvyytenä, ettei sitä ole osannut edes ajatella. Mutta jostain tuli yhtenä päivänä mieleen, että mitä jos asuu sellaisessa paikassa, ettei siellä ole ensimmäistäkään kunnollista ravintolaa? Että pitää oikein tehdä retki jonnekin isompaan kaupunkiin vain sen vuoksi, että pääsee syömään hyvässä ravintolassa. Alkoi jotenkin ahdistaa sellainen ajatuskin. 

Kieltämättä välillä ahdistaa se, miten paljon on rahaa asunnossa kiinni. Tuohon ahdistukseen auttoi jonkin verran, kun otettiin reippaasti asuntoainaa ja sijoitettiin se osakkeisiin. Nyt se viheliäinen asuntolaina tienaa reilusti korkokuluja enemmän osinkoina ja tuntuu mukavammalta maksella sitä, kun vastapainona on asuntojen seinien lisäksi kunnon osakesalkku. Mutta ahdistaa se silti, kivempi olisi jos ei tarvitsisi maksaa asumisesta niin paljon. Mutta ei se niin paljon ahdista, että haluaisin pois. 

Pari vuotta sitten hankittiin vene ja sen myötä on tullut nautittua enemmän Helsingin ja Espoon saaristosta. Ei tarvitse päräyttää kuin pienen matkan päähän, niin on uskomattoman kauniit maisemat ja rauha. Meillä on myös mökki vuosivuokralla Inkoon saaristossa, tämäkin on kiva paikka lepuuttaa hermoja ja sellaisen matkan päässä, että voi halutessaan käydä vaikka päiväselvään. Joskus käydään viikollakin - illaksi saunomaan ja aamulla takaisin töihin. Ehkä ap:llekin voisi tehdä hyvää joku tällainen henkireikä?

Vierailija
97/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika ihanalta!

Voi vitsi miten hyvältä kuulostaa! Saako kysyä mikä kaupunki on kyseessä?

Pohjois -Pohjanmaalla tämä 😊 eli heittää kyllä jo kauas pk -seudulta 😁

Vierailija
98/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä tämä yhtenä päivänä tuli mieleen ihan kuin jonain ahaa-elämyksenä, mutta ravintolat! Enkä nyt tarkoita biletyspaikkoja, vaan ruokaravintoloita. Ei me kovin usein käydä missään fine diningissa, ei edes joka kuussa. Mutta vuoden mittaan tulee käytyä varmaan 5-6 kertaa syömässä hienommin ja sitten vähän useammin ei-ihan-niin hienosti. Tätä ravintoloiden valtavaa tarjontaa on pitänyt niin itsestäänselvyytenä, ettei sitä ole osannut edes ajatella. Mutta jostain tuli yhtenä päivänä mieleen, että mitä jos asuu sellaisessa paikassa, ettei siellä ole ensimmäistäkään kunnollista ravintolaa? Että pitää oikein tehdä retki jonnekin isompaan kaupunkiin vain sen vuoksi, että pääsee syömään hyvässä ravintolassa. Alkoi jotenkin ahdistaa sellainen ajatuskin. 

Kieltämättä välillä ahdistaa se, miten paljon on rahaa asunnossa kiinni. Tuohon ahdistukseen auttoi jonkin verran, kun otettiin reippaasti asuntoainaa ja sijoitettiin se osakkeisiin. Nyt se viheliäinen asuntolaina tienaa reilusti korkokuluja enemmän osinkoina ja tuntuu mukavammalta maksella sitä, kun vastapainona on asuntojen seinien lisäksi kunnon osakesalkku. Mutta ahdistaa se silti, kivempi olisi jos ei tarvitsisi maksaa asumisesta niin paljon. Mutta ei se niin paljon ahdista, että haluaisin pois. 

Pari vuotta sitten hankittiin vene ja sen myötä on tullut nautittua enemmän Helsingin ja Espoon saaristosta. Ei tarvitse päräyttää kuin pienen matkan päähän, niin on uskomattoman kauniit maisemat ja rauha. Meillä on myös mökki vuosivuokralla Inkoon saaristossa, tämäkin on kiva paikka lepuuttaa hermoja ja sellaisen matkan päässä, että voi halutessaan käydä vaikka päiväselvään. Joskus käydään viikollakin - illaksi saunomaan ja aamulla takaisin töihin. Ehkä ap:llekin voisi tehdä hyvää joku tällainen henkireikä?

Sitten kyllä puhutaan jo jostain todella tuppukylästä jos ei siellä ensimmäistäkään kunnollista ravintolaa löydy. Ja silloinkin on luultavasti joku kunnon kaupunki pienen ajomatkan päässä. Tuskin siitä sentään ongelmaa tulisi. Ainakaan jos vertaa siihen mitä asumisen hinnassa voittaa. Sillä erotuksella käy aika monta kertaa syömässä hyvin...

Vierailija
99/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseänikin vähän mietitytti, kun tajusin, että sukulaisten hulppea omakotitalo viidellä makuuhuoneella maksaa satatonnia vähemmän kuin meidän kerrostaloasunto. Mutta en mä osaisi täältä pääkaupunkisedulta lähteä. Ei kiinnosta museot tms. Olen vain juurtunut tänne.

Vierailija
100/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Helsingistä Espoon kautta Tukholmaan. Päivääkään en ole katunut muuttoani, täällä sitä vasta oikea kaupunkimaisuus tuntuu. Kun haluan hiljentyä lomille palaan Suomeen kesäpaikalleni. Muuten ei ole ajatuksia muuttaa takaisin Suomeen jurottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä