Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Muuta ihmessää jos siltä tuntuu! Itse olen asunut lapsuuteni maalla ja sen jälkeen monella suunnalla, mutta hieman perspektiiviä voin antaa. Kannustan sinua muuttoon, mutta haluan antaa muutamia "huonoja" puolia pohdittavaksi joita olen itse kokenut. Jos ne eivät sinun unelmaasi tuo säröjä niin silloin suosittelen lähtöä.
Ensinnä tulee mieleen lapset. Jos teillä sellaisia on tai meinaatte lähitulevaisuudessa hankkia niin ajattele myös heitä. Pienelle lapselle maalaismaisemat ovat ihan unelmapaikka ja minä ainakin voin sanoa nauttineeni siitä. Voi juoksennella rauhassa pihalla ja seikkailla lähimaastossa. Teini-iässä kuitenkin kaukana asuminen voi olla todella harmillista. Kavereita on vaikea nähdä ja yleensä pikkukylissä kaveripiireissä on vaikeampi kasvaa. Ei voi valita samalla tavalla kavereita kuin kaupungissa ja eroavaisuuksiin tartutaan enemmän, vaikeampi olla oma itsensä. Tämä oli ainakin omalla kohdallani en tiedä muista. Muutenkin helposti kasvaa hieman ns. juntinksi. Ainakin mulla oli vaikeaa kun muutettiin kaupunkiin ja sosiaaliset taidot eivät olleet niin halussa niinkuin muilla vaikka toisaalta nopeasti ne kehittyivät.
Toinen asia on vapaus liikkua. Voi tuntua kivalta kävellä pikkukylän hiljaisilla kaduilla kun ei tungosta ole. Ihmiset oppii nopeasti tuntemaan ja moikkailu on hauskaa. Itseäni kuitenkin välillä ahdisti se, että ei voinut kävellä sillätavalla tuntemattomana missään kun kaikki tunsivat ja "juoruilivat". Riippuu tietenkin paljon paikasta myös.
Kolmanneksi tulee juuri yhteydet mieleen. Vaikeampi liikkua ilman autoa ja juuri siksi teini-ikäiselle vaikeaa. Myös kaupat sun muut menevät aikaisin kiinni ja joitain palveluja voit joutua hakemaan kaukaa.
Siinä muutamia juttuja pohdittavaksi. Sanoisin kyllä kuitenkin paikan olevan tärkein. Jossain voi olla todella yhteisölliset tunnelmat ja toisaalla taas kyyläillään jokaisen liikettä.
Itse maalta kotoisin olevana vaan rakastan Helsinkiä ja sen vilinää!
Vierailija kirjoitti:
Ex-hämäläinen kirjoitti:
Mieti hämeenlinnalainen vaikka Kylli Kylliäistä! Siinä on ihminen, joka vetää kyllä aivan omalla tyylillään! En ole samaa mieltä asioista kuin hän, mutta täytyy ihailla rohkeutta olla noinkin "outo" niin pienessä kaupungissa.
No joo. Mutta mietipä, jos Kylli Kylliäinen haluaisikin välillä muuttua? Jos hän haluaisi olla joku muu kuin se Hämeenlinnan Kylli Kylliäinen, joka tekee sitä ja tätä? Pienellä paikkakunnalla kun saa jonkun tietynlaisen ihmisen maineen ja roolin, sitä on vaikea mennä muuttamaan.
Eipä tuo näytä Siikajoen kuuluisuutta paljon hidastavan (ylen perjantai-ohjelmasta tuttu).
Olen onnellinen täällä maalla. Ihanan sopuisaa ja rauhallista.
Kyllä ympäristö vaikuttaa tosi paljon.
Olen yksin talossani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.
Työpaikka. Olen kapea-alainen asiantuntija ja työmatkakin on vain viisi minuuttia. Turun toimipiste lopetettiin viime vuonna, Tampereen kolme vuotta sitten. Muuten kyllä kävisi.
Taidat olla kapeakatseinen asiantuntija. Luultavasti sopivaa työtä löytyisi muualtakin jos haluaisi etsiä.
Vaativaa akateemista asiantuntijatyötä ei oikeasti ole juuri tarjolla edes keskisuurissa kaupungeissa. Tai on ne "pari" paikkaa, mikä tarkoittaa sitä, että piirit alalla ovat tosi pienet. Helsingissä on töitä ja mahdollisuuksia uralla etenemiseen. Esimerkkinä lakimiehen työt.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Tuolla rahalla saa uuden 150m2 omakotitalon täältä pienehköstä kaupungista "~55 000 asukasta". ABC huoltoasema 100metrin päässä ja k-kauppa 500m ja lidl, prisma, halpahalli jne noin 2 km päässä.Työmatka pyörällä 15min suunta. Autolla vajaa 5min.
Monille tuollainen 150 neliön omakotitalo olisi kauhistus. Itselläni ehdoton raja on 100 neliötä, sen suurempaan en suostu muuttamaan.
Tuntuisi ihan hullutukselta maksaa 300000€ jostain talosta pienellä paikkakunnalla. Helsingissä tuolla saa pienen kivan kerrostaloasunnon, josta melko varmasti saa omansa pois. Perinnönjaossakin se on vain plussaa eikä mikään kauhea työleiri, jonka tyhjentämiseen menee kuukausitolkulla. Plus että mitä mahtaa maksaa auton kulut useamman vuosikymmenen ajalta? Sen minkä Helsingissä asunnosta maksaa enemmän, säästää helposti auton kuluissa. Ja siihen asuntoon laitetut rahat saa helpommin takaisin kuin autoon huvenneet rahat.
Toki Helsingissäkin monella on auto, mutta juju onkin siinä, että se ei ole millään muotoa pakollinen eikä sitä useinkaan käytetä päivittäiseen liikkumiseen. Vallan hyvin pärjää ilmankin ja tarvittaessa voi käyttää jotain CityCarClubin autoa.
ABC, Lidl, Prisma ja Halpahalli mainitaan vetovoimatekijöinä - anna mun kaikki kestää!
Vierailija kirjoitti:
Sä tarjoat tuohon rahaan kerrostalokolmiota? Meillä on Tampereen seudulla tuohon hintaan 4h+k omakotitalo, n 10 v vanha, päiväkoti 1 km, koulu 3 km, sairaalaan ja keskustaan 3,5 km. Lämmin autotalli, autokatos, iso puutarhatontti.
Kyseinen mies haaveili merenrannasta. Kuinkas kauan teiltä kävelee merenrantaan, mitä häh!?
On täällä Helsingissäkin hienoja omakotitaloja meren rannalla, mutta ne on varattu miljonääreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä tarjoat tuohon rahaan kerrostalokolmiota? Meillä on Tampereen seudulla tuohon hintaan 4h+k omakotitalo, n 10 v vanha, päiväkoti 1 km, koulu 3 km, sairaalaan ja keskustaan 3,5 km. Lämmin autotalli, autokatos, iso puutarhatontti.
Kyseinen mies haaveili merenrannasta. Kuinkas kauan teiltä kävelee merenrantaan, mitä häh!?
On täällä Helsingissäkin hienoja omakotitaloja meren rannalla, mutta ne on varattu miljonääreille.
Jos halpaa merenranta ympäristöä havittelee niin Lappohjassa Tammisaaren ja Hangon välissä on tarjolla todella halpoja asuntoja. Kilometreittäin on hienohiekkaista rantaviivaa mutta palveluita ei paljon mitään. Mutta jos se ei haittaa ja on valmis ajelemaan kaupunkiin kauppoihin ja töihin niin sinne vaan!
Monissa pienissä kaupungeissa on erinomaisia ruokaravintoloita. Suomen huippua jopa.[/quote]
Höpöshöpö.
Luin ketjun läpi.
Hassua, kun oman kokemukseni mukaan ketjussa kehutut pikkukaupungt ovat monet todella rumia joidenkin vanhojen pikkukaupunkien osia lukuunottamatta. Todella monet suomalaiset pikkukaupungit ovat yksinkertaisesti rumia.
Helsingistä taas löydän hienoja paikkoja paljon, monia upeita kohteita ja kaupunginosia.
Kokonsakin vuoksi Helsingistä löytyy paljon enemmän kaunista katseltavaa.
Miksi viettää elämä slummissa?
Meillä suomalaisilla on vielä toinen jalka metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse maalta kotoisin olevana vaan rakastan Helsinkiä ja sen vilinää!
Oi miten ihana video! Helsinki on vaan niin <3 erityisesti kesällä. Ja vaikka täällä on sitä kaunista saaristoluontoakin, niin veneellä on minusta ihan parhautta mennä Ruotsin-lautan perässä Kustaanmiekasta. Tai ajaa Eckerölinen ohitse Jätkäsaaren terminaalissa, jatkaa siitä telakalla olevien jäänmurtajien ja Clarionin ohi sillan alta Ruoholahden kanavaan. Ihan parasta! Kanavan jälkeen tuleekin jo hiilenlastauspaikka ja F-Securen satamanosturin näköinen pääkonttori. Ihan mahtavaa veneillä kun näkee muutakin kuin pelkkää merta ja saaria.
Idyllinen pikkupikkukaupunki saattaisi muuten olla kiva asuinpaikka, jos siellä tosiaan olisi sellainen lämmin yhteenkuuluvuuden ja muista välittämisen henki, kuin ruusuisissa kliseissä. Mutta käytännössä taitaa olla niin että niissäkin on omat poliittiset leirinsä ja kuppikuntansa, joihin on ehkä vielä helpompi leimautua kuin isossa kaupungissa, jossa voi vaikkapa ilmaista mielipiteitään facessa ilman että kukaan naapuri tulee niistä tietoiseksi. Minusta olisi kiusallista, jos lähikauppias tai lasten futisvalmentaja yhtäkkiä huomauttaisi, että olenpa muuten harvinaisen naivi suvaitsevaisuudessani tai muuta vastaavaa selän takana läyhäämisestä vihjaavaa.
Itse asun kai tarkkaan ottaen kehyskunnassa, mutta thö Hkiin 40km. Olennaista on alle puolen tunnin matka lentokentälle, kun matkustaa paljon työssä ja vapaa-aikana. Ja paljon on erilaisia tapahtumia ja messuja sun muita, mitkä kiinnostaa ja joihin ei jostain perämettältä niin vaan lähdettäisi.
Moneen paikkaan on lyhyt matka ja julkinen liikenne toimii, jos ei omalla autolla halua lähteä.
KYLLÄ, tämä on sen arvoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla asumisessa on kyllä puolensa, mutta tässä muutamia asioita, joita kaipaan Hgin keskustassa asumisesta:
- julkinen liikenne. Oman auton pitäminen tulee kalliiksi, surkeassa kelissä ajeleminen ei ole mitään mukavaa, teiden hoito on omassa kunnassa täysin retuperällä.
- terveydenhoito. Sairaalaan (= yö- ja viikonloppupäivystys) 40 km, aika vähän toki sekin Lapin etäisyyksiin verrattuna. Siitä huolimatta sinne on erittäin vaikeaa nopeasti päästä, jos ei pysty itse ajamaan autoa. Taksiakin on yleensä vaikea saada.
- ostosvalikoima. Kaikki vähänkään erikoisempi tavara täytyy tilata nettikaupasta, mikä tietää postikuluja.
- ei katuvaloja.
- Julkista liikennettä oikeasti Helsingissä kehut? Vasta äsken joku kirosi hesarissa, kun meni 12km matkaan 2 tuntia :D Ja sitten nuo lakot. Oletko ihan oikeasti tosissasi, että liikenne toimii Helsingissä jotenkin paremmin?
Kyllä se mielestäni toimii, kun valitsee asuinpaikkansa alueella edes jotakuinkin järkevästi. Pitää kyllä paikkansa, että jos keskustaan vievillä pääkaduilla on iso tietyö, niin kumipyöräliikenne voi tökkiä, ja siitä kai on tuossa kahden tunnin esimerkissäkin kyse, mutta toki silloin on kyse poikkeustilanteesta. Toisaalta varsin kaukaakin eli esim. ihan Vantaan rajalta pääsee metrolla tai paikallisjunalla noin parissakymmenessä minuutissa keskustaan. Itselläni työ on vielä lähempänä, en voi moittia siihen kuluvaa matka-aikaa. Kesällä voin oikaista ulkoilualueen kautta pyörällä, ei tarvitse edes nähdä autoja. Itse en kyllä edes muista, milloin lakko olisi haitannut omia menemisiäni.
Yöbussit ovat hyvä juttu, ei mene edes satunnaisesti viihteellä käydessä rahaa taksilla ajeluun.
Olen ikäni asunut Helsingin keskustassa joten mihin täältä edes haluaisi muuttaa.
Maaseudulla on helposti ongelmana se, että kaikki tuntevat kaikki.
Eli kyseessä on siis tiivis yhteisö, jolla saattaa olla jopa vuosikymmeniä pitkä historia. Jos muutat maalle, sua ei varmaan kiinnosta se että mitä kyseisellä paikkakunnalla tapahtui 10v sitten. Eli oot tavallaan pimennossa sen seudun jutuista, etkä myöskään tunne seudun asukkaita. Kaupungissa sun ei tarvii välittää sun naapureista, mutta maalla sun tarvis tavallaan oppia ja tutustua kaikkiin, jotta pääset mukaan yhteisöön.
Pitkään samalla seudulla asuneet voivat käydä syvällisiä keskusteluja keskenään. Uusmuuttajien kanssa voi käydä vaan pinta-keskusteluja.
Tekemisen ja tapahtumien puute on maaseudulla suuri, ellei sua satu kiinnostamaan kaikki luontoon ja esim. puutarhaan liittyvä. Uusia työpaikkoja ei avaudu. Se on pitkään tiedossa että koska joku tyyppi lähtee työpaikalta eläkkeelle, ja paikat voidaan täten täyttää todella aikaisin.
Johonkin urheiluseuraan kuuluminen on todella tärkeätä, ne ovat sellasia paikallisia salaseuroja jopa, joiden kautta verkostoidutaan. Sama kunnallispolitiikassa. Eli pitkään maalla olleet hyötyvät eniten. Tämä siis pienessä kunnassa.
Kaipaan ite menoa ja meininkiä, ja siks haaveilen stadiin muuttamisesta. On rentouttavaa olla stadissa, kun on koko ikänsä asunut maalla.
Mitkä kaupungit teidän muiden lukijoiden mielestä alkavat olla ison tuntuisia? Minusta esim. Lahti ja Pori ovat väkilukuaan isomman tuntuisia, niissä on aika laaja keskusta, joissa on korkeahkoja taloja. Sitten taas Tampere tuntuu pienemmältä kuin väkimäärä antaisi ymmärtää, kun "kaikki" tuntuu keskittyvän siihen Hämeenkadulle. Jyväskylässä vähän sama juttu, joskin odotukset olivat tietty jo maltillisemmat. Kuopio tuntui itsensä kokoiselta eli keskisuurelta kaupungilta, samoin Joensuu. Kotka ehkä vähän isommalta kuin matalahko Hämeenlinna, vaikka en tiedä kummin päin kokojärjestys on oikeasti. Mikkeli ja Savonlinna alkavat sitten jo mennä pienehkön kaupungin puolelle, Rovis samaa sarjaa. Seinäjoki muistaakseni aika maaseututaajamainen.
Minusta taas muutama ydinkeskustan kortteli rautatieaseman ja kampin ympäristössä on nuhjuisia, muuten ihan ok.