Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ei anneta leipääkään, jos ruoka ei maistu

Vierailija
20.10.2017 |

Lastentarhaopettaja vain tokaisi, että nähkööt nälkää ja ainakin välipalalla sitten maistuu.
Ei mene mun järkeen, vaikka ymmärrän pointin...

Kommentit (470)

Vierailija
301/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela - 72 kirjoitti:

"Aika äkkiä sekä lapset itse että henkilökunta oppivat sen, mikä on kenenkin herkkua ja mikä ei vaan millään maistu. Silloin ei tietenkään alunperinkään lautaselle laiteta kuin minimaalisen vähän sellaista, mikä ei millään maistu, jotta se maistaminen ei ihan ylivoimaiselta sentään tuntuisi."

Mutta laitettava on silti, minimaalisen vähän mutta näkyvästi lapsen lautaselle vaikka "aika äkkiä opittu mikä ei vaan millään maistu".

Tuo logiikka juuri on omituinen.

Vierailija
302/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela - 72 kirjoitti:

"Aika äkkiä sekä lapset itse että henkilökunta oppivat sen, mikä on kenenkin herkkua ja mikä ei vaan millään maistu. Silloin ei tietenkään alunperinkään lautaselle laiteta kuin minimaalisen vähän sellaista, mikä ei millään maistu, jotta se maistaminen ei ihan ylivoimaiselta sentään tuntuisi."

Mutta laitettava on silti, minimaalisen vähän mutta näkyvästi lapsen lautaselle vaikka "aika äkkiä opittu mikä ei vaan millään maistu".

Se lapsi ei ikinä opi syömään sitä ruokaa mistä ei pidä tai saa edes mahdollisuutta muuttaa mieltään jos sitä ei laiteta edes lautaselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela - 72 kirjoitti:

Jep, tiedetään ettet tykkää ja itkuun tämäkin ruokailu päättyy, mutta vähän kiusataan silti ja laitetaan siihen lautaselle..

Vierailija
304/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi tavallinen mamma, joka ei edes ymmärrä,mitä lastenpsykiatri kertoo...

Lastenpsykiatrit nykyisin sanoo myös sitä että lasta ei saisi koskaan pakottaa mihinkään ja kaikesta pitäisi tehdä mukavaa ja lasta ei saisi koskaan rangaista mistään tai heiltä ei saa vaatia. Myöskin lapsilla pitäisi heidän mielestään olla tasan samat säännöt ja edut kuin vanhemmilla jne. Mikä on täyttä potaskaa suurimmaksi osaksi. Sinä voit toki tehdä juuri kirjaimelleen mitä psykiatrit sanoo ja sitten ihmetellä miksi lapsillasi ei ole kavereita ja muut pitävät heitä ärsyttävinä kakaroina. Vai noukitko heidän sanomisistaan vain rusinat pullasta?

Joo, ihan totta, Eihän lastenpsykiatri mitään ymmärrä. Voit pitää omat luulosi, mutta tätä päivää ne eivät ole.

Joskus vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia. Varsinkin silloin kun siitä ei ole mitään haittaa lapselle.

LUITKO EDES OTSIKON? Maistamaan pakottaminen pahentaa nirsoilua, mitään hyötyä siitä ei ole.

Maistaminen ei pahentanut nirsoilua minun tai neljän sisarukseni tai meidän lapsien kohdalla. Päinvastoin. Myös kaveriani lapset joutuvat maistamaan ja eivät turhia nirsoile. Psykologit voi sanoa mitä haluavat ja pohjata mille haluavat mutta loppupeleissä hyvin harva pohjaa laajoihin tutkimuksiin. Myös tuossa linkitetyssä tekstissä sanottiin että kyseessä oli heidän mielestään-juttu eli ei fakta vaan mielipide.

Niimpä hei, meilki niinku aina mutsi on vetänyt röxää ja kaik me lapset ollaa niinku ihan normaalei tsi niinkux jopa älykköi!! Onhan niit niinku jotai tutkimuksii muka ettei röxää olis lspsil hyväx mut vitut niist ku niinku mäki oon viel hengis tiäkxä?

Jaa nyt rööki ja terveellinen ruoka joka nyt ei vaan satu olemaan lapsen lempparia on sama asia? Sun vertaukset menee niin metsään että ei toista.

Vierailija
305/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi tavallinen mamma, joka ei edes ymmärrä,mitä lastenpsykiatri kertoo...

Lastenpsykiatrit nykyisin sanoo myös sitä että lasta ei saisi koskaan pakottaa mihinkään ja kaikesta pitäisi tehdä mukavaa ja lasta ei saisi koskaan rangaista mistään tai heiltä ei saa vaatia. Myöskin lapsilla pitäisi heidän mielestään olla tasan samat säännöt ja edut kuin vanhemmilla jne. Mikä on täyttä potaskaa suurimmaksi osaksi. Sinä voit toki tehdä juuri kirjaimelleen mitä psykiatrit sanoo ja sitten ihmetellä miksi lapsillasi ei ole kavereita ja muut pitävät heitä ärsyttävinä kakaroina. Vai noukitko heidän sanomisistaan vain rusinat pullasta?

Joo, ihan totta, Eihän lastenpsykiatri mitään ymmärrä. Voit pitää omat luulosi, mutta tätä päivää ne eivät ole.

Joskus vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia. Varsinkin silloin kun siitä ei ole mitään haittaa lapselle.

LUITKO EDES OTSIKON? Maistamaan pakottaminen pahentaa nirsoilua, mitään hyötyä siitä ei ole.

Maistaminen ei pahentanut nirsoilua minun tai neljän sisarukseni tai meidän lapsien kohdalla. Päinvastoin. Myös kaveriani lapset joutuvat maistamaan ja eivät turhia nirsoile. Psykologit voi sanoa mitä haluavat ja pohjata mille haluavat mutta loppupeleissä hyvin harva pohjaa laajoihin tutkimuksiin. Myös tuossa linkitetyssä tekstissä sanottiin että kyseessä oli heidän mielestään-juttu eli ei fakta vaan mielipide.

Niimpä hei, meilki niinku aina mutsi on vetänyt röxää ja kaik me lapset ollaa niinku ihan normaalei tsi niinkux jopa älykköi!! Onhan niit niinku jotai tutkimuksii muka ettei röxää olis lspsil hyväx mut vitut niist ku niinku mäki oon viel hengis tiäkxä?

Jaa nyt rööki ja terveellinen ruoka joka nyt ei vaan satu olemaan lapsen lempparia on sama asia? Sun vertaukset menee niin metsään että ei toista.

Molemmista on tutkimuksia että ei ole hyväksi lapselle, mutta Ainiin sehän tiedät paremmin..

Vierailija
306/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nämä traumatisoituneet vouhkaajat olla maistamatta ihan vaan periaatteesta siksi kun joskus kun oli 2-3v piti maistaa jotain pahaa päiväkodissa. Ei sillä että nyt keski-ikäisenä maku saattaa olla eri ole väliä. Ei vaikka se sama ruoka eri ihmisen tekemänä näyttää ja tuoksuu hyvältä ja muut sitä syö hyvällä halulla. Ei ei ihan vaan periaatteesta. Raukat jääneet jumiin lapsuuteen ja se lapsellisuus tulee esiin ruuan kanssa kiukutellessa.

Vierailija
307/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmista on tutkimuksia että ei ole hyväksi lapselle, mutta Ainiin sehän tiedät paremmin..

Missään loukkaamassasi jutussa ei mainittu mitään tutkimuksista vaan psykologien omista mielipiteistä ja ne ei ole yksi ja sama asia.

Vierailija
308/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa nämä traumatisoituneet vouhkaajat olla maistamatta ihan vaan periaatteesta siksi kun joskus kun oli 2-3v piti maistaa jotain pahaa päiväkodissa. Ei sillä että nyt keski-ikäisenä maku saattaa olla eri ole väliä. Ei vaikka se sama ruoka eri ihmisen tekemänä näyttää ja tuoksuu hyvältä ja muut sitä syö hyvällä halulla. Ei ei ihan vaan periaatteesta. Raukat jääneet jumiin lapsuuteen ja se lapsellisuus tulee esiin ruuan kanssa kiukutellessa.

Haluatko omille lapsillesi samat traumat? Tota tämä teettää kun pakotetaan, ei ole todellakaan hyväksi.

Vierailija
309/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 47-vuotias enkä vieläkään syö äyriäisiä, enkä oikein kalaakaan. Maistanut olen sen tuhat kertaa mutta en pidä. Aika ikävää jos työpaikan lounasravintolassa joutuisin kerran viikossa maistamaan kalaa kun enhän voi tietää jos tällä kertaa vaikka tykkäisin.

t. päikyn täti joka EI pakota missään olosuhteissa

Vierailija
310/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan! Ottakaa nyt vinkistä vaari ja lopettakaa tämä kierre!

Vierailija
311/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun maku on nyt eri kuin lapsena mutta en silti väheksy lapsuuden makuaistiani. En edelleenkään ymmärrä miksi päiväkodeissa ja joissain kodeissa ruokailusta ja syömisestä pitää tehdä julmettu taisto. Mun periaate on että ruokailusta tehdään rauhallinen ja kiireetön. Aikuisen asenne ruokaan on sellainen että se on hyvää ja on hyvä syödä. Mutta ketään ei pakoteta. Meillä puhutaan päiväkodissa maistamisesta mutta en valvo onko lapsi maistanut, jos sanoo että on se riittää minulle. Leipää saa ruuan kanssa ja sitä tarjotaan koska se kuuluu yhteiskunnan tarjoamaan ateriaan. Se ei ole rangaistus tai palkkio, jokainen voi valita juoko maitoa tai vettä eikä siitä tehdä numeroa. Jos ottaa kastiketta eikä tykkääkään niin ei muuta kuin kastike kompostiastiaan ja se siitä. 

Vanhempien kanssa ei tehdä mitään sopimuksia ruuasta, allergiat on erikseen. Näillä säännöillä mennään ja yllättäen lapset syö hyvin, kun ei ole pakko eikä ruokailu aiheuta stressiä.

t. päikyn täti edelleen

Vierailija
312/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko omille lapsillesi samat traumat? Tota tämä teettää kun pakotetaan, ei ole todellakaan hyväksi.

Olet niin kiinni siinä omassa traumassasi että ohitat jokaisen joka täällä on sanonut että heitä on laitettu maistamaan ja mitään traumoja ei ole syntynyt. Ja meitä on ollut enemmän kun teitä joilla on traumat jääneet. Ja sinunkin traumasi johtuu siitä että sinut pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi eikä siitä että jouduit maistamaan. Sitten tunget sitä omaa traumaa muiden lapsien niskoille vaikka muiden lapset on ihan terveitä ja tadapainoisia. Terapiaa minäkin sinulle suosittelen.

Vierailija
313/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet niin kiinni siinä omassa traumassasi että ohitat jokaisen joka täällä on sanonut että heitä on laitettu maistamaan ja mitään traumoja ei ole syntynyt. Ja meitä on ollut enemmän kun teitä joilla on traumat jääneet. Ja sinunkin traumasi johtuu siitä että sinut pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi eikä siitä että jouduit maistamaan. Sitten tunget sitä omaa traumaa muiden lapsien niskoille vaikka muiden lapset on ihan terveitä ja tadapainoisia. Terapiaa minäkin sinulle suosittelen.

Minut pakotettiin maistamaan ja siitä juuri traumat jääneet. Hienoa että sinä tuntematon tiedät paremmin kuin minä itse millainen minun lapsuuteni on ollut :,D juu ei kaikille jää pahoinpitelystäkään traumoja, haluatko ottaa oman lapsesi kohdalla riskin?

Vierailija
314/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun maku on nyt eri kuin lapsena mutta en silti väheksy lapsuuden makuaistiani. En edelleenkään ymmärrä miksi päiväkodeissa ja joissain kodeissa ruokailusta ja syömisestä pitää tehdä julmettu taisto. Mun periaate on että ruokailusta tehdään rauhallinen ja kiireetön. Aikuisen asenne ruokaan on sellainen että se on hyvää ja on hyvä syödä. Mutta ketään ei pakoteta. Meillä puhutaan päiväkodissa maistamisesta mutta en valvo onko lapsi maistanut, jos sanoo että on se riittää minulle. Leipää saa ruuan kanssa ja sitä tarjotaan koska se kuuluu yhteiskunnan tarjoamaan ateriaan. Se ei ole rangaistus tai palkkio, jokainen voi valita juoko maitoa tai vettä eikä siitä tehdä numeroa. Jos ottaa kastiketta eikä tykkääkään niin ei muuta kuin kastike kompostiastiaan ja se siitä. 

Vanhempien kanssa ei tehdä mitään sopimuksia ruuasta, allergiat on erikseen. Näillä säännöillä mennään ja yllättäen lapset syö hyvin, kun ei ole pakko eikä ruokailu aiheuta stressiä.

t. päikyn täti edelleen

Tämä. Miksi ihmeessä ruuasta tehdään joku valtataisto?? Sitä syödään jos on nälkä ja jos ei ole, ei syödä. Aikuinen toki voi kannustaa ja esimerkillä näyttää mallia miten syödään reippaasti mutta silti se on lapsen oma päätös syökö hän ja mitä jättää syömättä.

Vierailija
315/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. päikyn täti edelleen

Jostain syystä ihmiset sekoittaa sen että joskus lapsi joutuu maistamaan sitä pahaa ruokaa siihen että joka päivä syöminen olisi iso tappelu. Meillä on 99% ajasta ruokia joita lapsi syö mukisematta ja usea noistakin ruuista on semmoisia mitä lapsi on oppinut syömään ja jopa tykkäämään maistattamalla. Välillä on sitten ruokia mitä lapsi ei halua syödä ja silloin oletetaan että lapsi edes maistaa. Eikä siitäkään mitään isoa taistelua synny kun lapsi tietää että maistaa vähän ja päättää sitten haluaako syödä loput vai haluaako esim leipää tai salaattia. Lapsi kasvaa hyvin, on iloinen ja onnellinen ja ruokailu on meillä ongelmaton tapahtuma. Kukaan ei itke, oksenna tai yökkäile lautaselle.

Vierailija
316/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut pakotettiin maistamaan ja siitä juuri traumat jääneet. Hienoa että sinä tuntematon tiedät paremmin kuin minä itse millainen minun lapsuuteni on ollut :,D juu ei kaikille jää pahoinpitelystäkään traumoja, haluatko ottaa oman lapsesi kohdalla riskin?

Sori kuulostit siltä samalta jankkarilta joka vetää ihme vertailuja ja hysteerisenä vauhdikas kun itse joutui pienenä syömään lautasen tyhjäksi. Ja lopettakaa se pahoinpitelyyn vertaaminen kun ne on kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
317/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela - 72 kirjoitti:

Meidän päiväkodissa on sellainen linjaus, että leipä kuuluu ateriaan, joten yhden leivän saa, söi tai ei. Pääperiaate on se, että pikkuisen pitäisi ruokaa maistaa ennen leivän saamista. Lisää leipää saa sitten jos ruokakin maistuu.

Aika äkkiä sekä lapset itse että henkilökunta oppivat sen, mikä on kenenkin herkkua ja mikä ei vaan millään maistu. Silloin ei tietenkään alunperinkään lautaselle laiteta kuin minimaalisen vähän sellaista, mikä ei millään maistu, jotta se maistaminen ei ihan ylivoimaiselta sentään tuntuisi.

Eväsretkille tehdään mukaan näkkärit niille, joilta omat eväät ovat unohtuneet.

Ei näitä montaa yleensä meillä ole, eikä yhtään sellaista perhettä, jossa säännönmukaisesti aina jätettäisiin ne eväät kotona tekemättä. Kyse on mun nähdäkseni aina kyllä ihan inhimillisestä unohduksesta, joten mihinkään "opettamiseen" ei tarvetta ole. En tosin itsekään tajua, miksi vanhempien mahdolliset laiminlyönnitkään pitäisi jotenkin lapsen kautta "opettaa". Syytön kai se lapsi siihen on, jos vanhempansa eivät hänelle eväitä mukaan anna.

Joo meidänkin päiväkodissa on sellainen linjaus että vain vähän laitetaan lautaselle eikä puututa suotta lapsen ruokailuun.

Ja sitten meidän päiväkodissa on sellainen linjaus että metsäretkillä aina annetaan mukisematta näkkäri lapselle jolla eväät puuttuu

ja meidän päiväkodissa on sellainen linjaus että oikeestaan sellaisia lapsia ei juurikaan niinku ole että eväitä ei laitettaisi lapselle tai vaikka puutteellisia vaatteita tai että tuotaisiin kipeenä päiväkotiin, tai jopa jätettäisiin hakematta kotiin,

joo sellainen linjaus on meitillä ettei tällaisia oikeastaan esiinny.  Ainakaan meidän päiväkodissa.

Ja jos esiintyy (ÄÄRIMMÄISEN harvoin, tuskin koskaan) niin sellainen linjaus on ettei meidän päiväkodissa ole ikinä ollut tai ole hoitajaa joka motkottaisi lapselle (hyvänen aika EI MISSÄÄN NIMESSÄ)

tai lapsen aikana lapsen vanhemman lepsuudesta tai suoranaisesta välinpitämättömyydestä tai vanhemman keljuudesta tai epäkohdista mille lapsi ei voi mitään.

Ei kai hoitajat nyt kosta lapselle jos eivät pidä vanhemmasta, hyi ei sellainen ei sovi linjaukseen ja sellaista ei siis tapahdu missään en usko. Ei ainakaan meidän päiväkodissa.

Sellainen linjaus on ettei tällaista esiinny missään tapauksessa ja se linjaus pitää.

Sitten meidän päiväkodissa on sellainen linjaus että meillä on vaan reiluja., ammattitaitoisia ja miellyttäviä hoitajia jotka ei ikinä ole tarpeettomasti ilkeitä tai alistavia kellekään, ei lapsille eikä kollegoille.  Ja oletan että ihan sama linjaus on teilläkin joten ihan turhista tässä nyt TAAS höpsitään.

"Meidän päiväkodissa" taitaa olla juuri samanlainen linjaus kuin "teidänkin päiväkodissa".

Eli sellainen linjaus että vaitiolovelvollisuudesta pidetään kiinni jos halutaan pitää työpaikka.

Mutta maistaa pitää lapsen , kaikkea kokemuksen vuoksi,  edes hiukan. Siis sitä ruokaa.

Vierailija
318/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. päikyn täti edelleen

Tämä. Miksi ihmeessä ruuasta tehdään joku valtataisto?? Sitä syödään jos on nälkä ja jos ei ole, ei syödä. Aikuinen toki voi kannustaa ja esimerkillä näyttää mallia miten syödään reippaasti mutta silti se on lapsen oma päätös syökö hän ja mitä jättää syömättä.

Noniin eli mikä ongelma sitten, että ei täytä sitä lapsen mahaa leivällä jos lapsi kerta saa päättää syökö sitä pahaa ruokaa vai jättääkö syömättä? Sitten voi nousta pöydästä ja odottaa seuraavaa ruokailua, jos se tarjolla oleva ei maistu.

Vierailija
319/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kyllä muutama tarvitsisi terapiaa ja makumatkoja. Näin saataisiin heidän suhtautumisensa ruokaan normalisoitua. Ei ole tervettä miten osa täällä maistamiseen suhtautuu. Nyt aikuisena teilläkin on mahdollisuus vihdoin oppia syömään monipuolisesti ja jättää ne traumat taakse.

Vierailija
320/470 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 47-vuotias enkä vieläkään syö äyriäisiä, enkä oikein kalaakaan. Maistanut olen sen tuhat kertaa mutta en pidä. Aika ikävää jos työpaikan lounasravintolassa joutuisin kerran viikossa maistamaan kalaa kun enhän voi tietää jos tällä kertaa vaikka tykkäisin.

t. päikyn täti joka EI pakota missään olosuhteissa

Niinpä. Mieti että se ällö-äyriäinen laittettaisiin aina lautasesi reunaan, tosin "minmaalisen vähän mutta maistaa pitää".

Miksi suomessa jatkuu tämä .....? 

Samoin joissakin päiväkodissa edelleen tuo että "ottakaa omat eväät metsäretkelle" ja sitten alkaa jo pienenä vertailu että onks sul croissanttii ja muumikeksii ja aikuhieno eväslaukku ja ai jaa sulla on paperipussissa eilinen kovettunut munkki ja sulla taas keittiöstä näkkäri kun sun eväät aina "unohtuu".

Sellaiset päiväkodit missä säännöllisesti retkeillään antavat eväät talon puolesta ja se on fiksua ja jees.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän