Adhd-aikuisten siivouskeskustelu.
Toinen yritys:
Annetaan toisillemme pieniä siivoustehtäviä ja tehdään ne. Sitten kun tehtävä on suoritettu tullaan tänne kommentoimaan ja otetaan uusi tehtävä.
Tämä on positiivinen tsemppaus ketju.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Keittiön kaapit siisteiksi
Yksi kaappi siistiksi, ei tunnu niin suurelle asialle. Tai yksi hylly.
On jo tarpeeksi siistiä. Neuvoni on : siivoa aina tekemäsi sotkut heti.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taoda olla adhd:ta.
Siivosin jääkaapin.
Vie roskat ulos.
Sen teen seuraavaksi.
Roskat viety.
Pidä noin 20 min tauko ja keitä kahvit itsellesi.
Koskaan vaadittu tekemään mitään? Lapsena, nuorena kuljetettu ovelta ovelle autolla, taksilla?
Vierailija kirjoitti:
Keittiön kaapit siisteiksi
Mulla ei ole adhd:ta, mutta siivouksen osalta käyttäydyn kyllä niinkuin olisi. Mulle tuo on liian laaja kerralla toteutettavaksi. Realistisempi olisi yksi kaappi tai pari hyllyä yhdestä kaapista kerralla.
Imuroin tänään eteisen maton. Suosittelen varsi-imuria.
Seuraavaksi wc/kylpyhuone, puhdistä pönttö ja lavuaari(t)
Vierailija kirjoitti:
Juu, onnistuu vain puoliksi.
Hei, paita pitäisi pestä. Pesen sen nyt!
Ja parin päivän päästä ihmettelet miksi paita makaa pesuämpärissä .
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo. Nyt lisää tähän yhtälöön adhd.
Hienoa! Hyvää työtä tähän asti.
Nyt ota pyykki kassi(t)/kori ja kulje joka huoneen lävitse ja kerää pyykit mukaasi.
Vain pyykit! Älä koske mihinkään muuhun.
Käyn tänään suihkussa ja pesen munani. Palkinnoksi rasiallinen joulukonvehteja.
Mitente nyt jo ehditte siivoomaan? Moni on vielä duunissa
Pyrin tiskaamaan vihdoin astiani. Olen pitkittänyt sitä taas aivan turhaan. Eikä nyt puhuta kuin muutamasta kupista ja lautasesta.
Hieno ketju kiitos.
Minulla on vaikea autonomian tavoittelun tarve - pathological demand avoidance and siivoamisen aloittaminen on todella vaikeaa, sitten kun pääsen vauhtiin yleensä sujuu, ei aina.
En ehdi aloittaa vielä tänään koska menossa konserttiin illalla, mutta... hetkinen, jos voin aloittaa vaikka järjestelemällä tiskipöydän tavarat, jostain tosi pienestä, niin saan hiukan voimaantumista ja hyvän mielen.
Kun nyt olemme keränneet likapyykit pois tieltä niin ne kasseissa lojuvat puhtaat jo pestyt pyykit lajitellaan paikoilleen kaappeihin ja laatikoihin tms.
Muista että vain puhtaat pyykit. Jos et löytänyt puhtaita pyykkejä lojumasta niin hienoa! pidä tauko.
Ja kun olet viikannut puhtaat pyykit pois niin pidä taukoa noin 20 min. Muista juoda vettä välillä... ja syödä.
Siivoan jääkaappini seuraavaksi.