Mitä mieltä ihmisestä joka ei ikinä osallistu firman pikkujouluihin?
Taas lähestyy pikkujouluaika ja muut alkaa olla innoissaan ja sitten on tämä yksi joka ei taaskaan aio tulla paikalle.
Mitä te ajattelisitte tällaisesta? En oikein tiedä syytä että miksi ei tule.. Alkoholia ei käytä mutta voisi kai sitä syömään tulla ym. Ja poistua sen jälkeen. Miksi pitää jättää kokonaan väliin?
Kommentit (767)
Eikös se ole loppasuille vain positiivinen juttu että moni jää pois? Saavat rauhassa kiskoa ja sekoilla.
N. 35-v. asti kävin työpaikkojen pikkujouluissa. Näiden yli 20 työvuoden aikana työpaikkojen pikkujoulujuhlintailmapiiri ei ole muuttunut miksikään: ihminen, joka ei juo tai polta jätetään juhlien hyvin aikaisessa vaiheessa yksin. Kun sitten on saatu riittävästi juotua alkoholia, tullaan naaman eteen sylki roiskuen tivaamaan miksi en juo. Sitten aletaan länkyttää sylki roiskuen relaamisesta, että voisin juoda itseni rennommaksi. Sitten kohta uusi kierros isommilla promilleilla: tullaan kaulailemaan ja väkisillä pussailemaan. Ja kun en näille lämpene, tullaan syyttelemään tosikoksi ja viimeisisissä juhlissa 5 v. sitten sanottiin, että tapa itsesi, kun et kerran juo.
Olen huumorintajuinen, teen työni ja autan aina työkavereita. En ole työpaikalla se ihminen, joka juoruaa toisista tai joka arvostelee toisten vaatteita, ulkonäköä yms. Alkoholi tai tupakka eivät yksinkertaisesti maistu minulle, jouluruokiin olen kyllästynyt, enkä jaksa enää joka pikkujouluissa olla syljen kyllästämissä ristikuulusteluissa miksi en juo. En myöskään joka vuosi halua ostaa uusia vaatteita yksien pikkujoulujen takia, koska työpaikan vaatehaukat muistavat kenellä oli mitäkin vaatetta edellisvuonna päällä ja arvostelevat, jos käyttää samoja ehjiä ja puhtaita vaatteita.
Minulla on ihan tavallinen suomalainen, luterilainen suku, mutta tämän usealle suomalaiselle sopimattoman taipumuksen vuoksi en ajatellut lähteä maasta pois tai olla se, joka potkitaan ensimmäisenä töistä pois. Pikkujoulut eivät ole millään työpaikalla kuuluneet työaikaan, eikä pikkujoulusuorituksia ole huomioitu tavoitteissa. Kehityskeskusteluissa (4 x vuosi) olen joka kerta saanut hyvää palautetta sekä aloitteitani on viety käytäntöön. En siis usko, että juomattomuus/pikkujoulujen väliin jättäminen vie minulta tätäkään työpaikkaa.
Minä en osallistu, koska työpaikka vaihtuu vuoden välein.
Eipä ole tullut käytyä yksissäkään firman pikkujouluissa eikä illanistujaisissa.
Kaikissa työpaikoissani olen tullut toimeen kaikkien kanssa ja henki on ollut ja on ihan hyvä.
Minua ei vain kiinnosta tuollaiset pikkujoulut tms. vaikka joulusta ja jouluruuista pidänkin.
En koe tulleeni syrjityksi tai saaneeni ivaa ja pilkkaa kieltäytymisteni johdosta.
Aika moni saa työpaikasta ja etenkin työtovereista vallan tarpeekseen jo työaikana. Sitten kun pikkujouluissa aletaan kippaamaan "glögiä" niin joutuu selvänä seuraamaan sitä mokailua ja riitelyä niin sitä ei välttämättä halua katsella monta kertaa.
Ei mitään mieltä . Minulla on muutama tällainen työkaveri. Riittää kun ympäristössä on muutama jaksamista valuttava rasittava työkaveri, ei heitä kiinnosta enää vapaa-aikaansa käyttää samaan porukkaan. Ymmärrän kyllä.
En käy kun inhoan päällepäsmäri extrasuperhyperextroverttikollegaa. En halua kuunnella ja katsella sen showta vapaa-ajallani.
Muuten olen ihan normaali.
Ihan sama ku edellisellä. En palkatta katso työajan ulkopuolella työkavereitani. Sanon "työkavereita" mutta ei ne oikeasti ole kavereita. Ei ole ainuttakaan jota haluaisin esim. työajan jälkeen tavata lasillisen tms. merkeissä. No, tasapuolisuuden vuoksi ei varmaan kukaan halua tavata minuakaan.
Joo, olen osin "sosiaalivammainen/introvertti" mutta osaan silti keskustella niiden kanssa joiden kanssa tarvisee.
Ja taas tänä vuonna järjestetään pikkujoulut paikassa josta ei pääse omia aikojaan pois. Minutlle tuollaiset on kaikki "pakohuoneita".
Pitäkää tunkkinne.
Jänniä nämä kenkää tulee jollei käy firman juhlissa..millaisissa työpaikoissa te oikein olette, millaisessa kultttuurisssa?? Meillä on keskisuuri yritys eikä koskaan ole laitettu porukkaa tikun nokkaan osallistumattomuudesta, se olisi perin kummallista.
Teen vuorotyötä ja muutenkin viikonloppuvapaat on sitä harvinaista herkkua. Yleensä nämä pikkujoulut ovat pe tai la, niin vietän viikonloppua mieluummin perheen ja ystävien kanssa. Monesti myös marras- ja joulukuun viikonloput ovat täynnä kaveriporukan pikkujouluja, niin mieluummin osallistun sellaiseen (jos vapaata) kuin työpaikan.
En ajattele ihmisestä sen kummempaa, osallistuu pikkujouluihin tai ei. Syitä on monia, niin kuin tästäkin voi lukea.
Itse olen joko maailman noloin ihminen tai harvinaisen onnekas, koska työkaverini ovat parhaimpia ystäviäni, ja vietän heidän kanssa aikaa myös vapaa-ajalla, jopa ulkomaanreissu ja pari lyhyempää kotimaanmatkaa vuosittain. Toki mieluummin ulkoilun ja urheilun parissa, mutta kerran vuodessa pikkujoulutkin menettelee. En pidä tanssimisesta, enkä kovaäänisestä musiikista (varsinkaan huonon coverbandin esittämänä), joten paras osuus on etkot rauhallisessa baarissa tai jonkun kotona lähimpien työkavereiden porukalla. Varsinaisissa juhlissa ruokailu, pari lasia viiniä, ohjelmanumeroiden katselu ja aikaisin kotiin.
Vietän työkavereitteni kanssa muutenkin niin ison osan elämästäni, että pitäisikö tässä vielä vapaa-aikakin siihen tuhrata?
Vierailija kirjoitti:
Jänniä nämä kenkää tulee jollei käy firman juhlissa..millaisissa työpaikoissa te oikein olette, millaisessa kultttuurisssa?? Meillä on keskisuuri yritys eikä koskaan ole laitettu porukkaa tikun nokkaan osallistumattomuudesta, se olisi perin kummallista.
Ne on varmaan joitain perustaja Mulk*n johtamia pienyrityksiä. Kaikki hr ja muut sivistyneet tavat ja työelämän säännöt ovat täysin tuntemattomia tälle suuruudelle.
Työkaverit päätyy pikkujoulujen jälkimaininteissa usein nussimaan, joten ehkä työkaverisi pelkää tämän riskin realisoituvan eikä siksi osallistu.
En käy kun ne on aina liian kaukana. Tänä vuonnakin helsingissä jossain hotellissa ja tarttis pirkanmaalta sinne vaivautua.
Jätän väliin kaikki jouluajan tapaamiset koska kynttilät aiheuttavat minulle pahoinvointia enkä halua olla ilonpilaaja. Kynttilöiden savua en siedä ollenkaan, mutta myös led-kynttilät näkökentässä ovat kauhistus.
Kukaan ei katso suopein silmin. Poissaolevanakin olen siis ilonpilaaja mutta onpahan itselläni yksi kärsimys vähemmän.
Olisin sitä mieltä että hän on oman tiensä kulkija, vahva persoona, joka päättää itse mitä tekee ja mihin aikansa käyttää.
Se että joku ei osallistu työpaikan yhteisiin menoihin ketoo myös siitä että hänelle on muut asiat elämässä tärkeämpiä kuin ne menot tai häntä evvk olla työporukan kanssa tekemisissä vapaa-ajalla. Ei ehkä siedä humalaisia ihmisiä eikä jaksa (viitsi/halua) itse juhlia.
Ei siis viitsi edes ns "muodon vuoksi" tulla illaliselle, ei nää sitä tarpeelliseksi edes velvoittesta.
Ymmärrän häntä - olen itse ihan samanlainen. Evvk.
Itse en mene enää pikkujouluihin koska humalaiset naiset luulevat olevansa jotain taivaanlahjoja minulle, ja kun (ensin nätisti) antaa pakit, saa kuulla kostoksi levitettyjä huhuja kuinka on joko homo, tai sitten itse syyllinen ahdisteluun.
Parempi elämä, fiksu, raitis, uskollinen, onnellinen.
Teitä peseenjakajiakin toki tarvitaan
No eihän se osaaminen usein merkitsekään, vaan pärstäkerroin ja pomoportaan p*rseennuoleminen. Ei ihme että muiden Pohjoismaiden firmat porskuttavat aivan eri tasolla verrattuna meikäläisiin, joita johdetaan vielä junttiperiaatteilla.