Haluaisiko joku oikeasti puhua kanssani Jeesuksesta?
Mulla on ollut vaikea elämä. Viime aikoina olen tutkiskellut Raamattua ja koen outoa vetoa. Tavallaan myös paniikkia. En tiedä, mihin uskoa. Mulla on aina ollut yliluonnollisia kokemuksia, mutta ovatko ne sitten peräisin paholaisesta? En usko niin, ehkä. Rukouksiini on vastattu erikoisella teholla. Se on jopa... pelottavaa.
Hyväksyisikö mikään yhteisö edes tällaista kyseenalaistavaa ihmistä, joka ei edes ole hetero? Haluaisin puhua näistä jutuista, mutta en tiedä, missä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Die Sonne Satan - Dismal Chant
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa kanssa puhua uskonnosta ja Jeesuksesta, oletko ap vielä siellä?
Olen perusluterilainen, riparin käynyt mutten ole löytänyt riparin jälkeen sellaista yhteisöä jossa asioista voisi keskustella millään mielekkäällä tavalla.
Aihe kiinnostaa, uskominen myös, mutta käännyttämiseen tai "ainoaan totuuteen" en usko. Jos kristinuskossa jotain uskomisen arvoista on, se on lähimmäisenrakkautta ja sitä, että J yritti meitä opettaa vertauskuvien kautta _ajattelemaan itse_. Näin uskon minä.
Olen vielä täällä. Oma taustani on rippileirin käynyt ja sitten en enää juuri miettinyt -tyyppiä. Rippileirini päättyi huonosti, enkä ole ikinä voinut juuri puhua.
Jeesuskin sanoi muistaakseni, että hyvän puun tuntee hyvistä hedelmistä, ja tämä nimenomaan pätee uskonnollisiin yhteisöihin. Siellä ei pitäisi olla sijaa vihalle. Kukaan ei kaiketi voi tietää Totuutta.
Raamattua ja kaikkea pitäisi nimenomaan ajatella itse.
ap
Onko sun tämänhetkinen hämmennys siis enemmän hämmennystä "opista" vai "oppilaista"? Eli liittyykö se enemmän nykyiseen uskontoon ja uskonnollisuuteen kuin varsinaiseen opetukseen?
Sanoit mielestäni hyvin ettei kukaan voi tietää Totuutta. Uskon että se on juuri näin ja mielestäni myös kaikista opinkappaleista tai muusta kinasteleminen on samaa mistä J fariseuksia tuomitsi. He näkevät lain, vaan eivät Jumalaa.
Vedän heti "rankat tiskiin" ja sanon että esim. pappi Sadinmaa joka vihki homoseksuaaleja teki niin lähimmäisenrakkaudesta ja uskon että J itse joka vietti aikaansa spitaalisten ja huonomaineisten naisten seurassa olisi arvostanut tällaista rakkauden tekoa. Ehkä Jumala tuomitsee ja Jeesus antaa anteeksi? En tiedä. Mutta vaikea minun on kuvitella että Jeesus näkisi rakkauden syntinä. Jos Raamattuun on uskominen, niin ne, joilla on hyvät aikomukset ja jotka tekevät muille hyvää ja uskovat Herraan,mutta myös ne jotka tekevät vääryyttä ja katuvat ja anovat anteeksiantoa, ovat oikeutettuja "ikuiseen elämään". Viimeinen sanapari lainausmerkeissä siksi että se on käsitteenä mulle tosi vaikea. Uskoisin ehkä että siinä puhutaan ennemmin ikuisesta rauhasta kuin varsinaisesta elämästä (luutut ja harput, enkel'kuoro tai vaikka Allahiin uskovien neitsyet?).
Mielenkiintoinen keskustelunavaus, kiitos siitä.
-28
Hämmennykseni liittyy oikeastaan siihen, että edes uskon. Että Jotain on. Mut on kasvatettu ääriateistiksi. Ja että Raamattu on saanut mut uskomaan ja luottamaan, eikä mikään muu. Seuraan Jumalaa, joka on armollinen, hyvä, hyväksyvä ja utelias. Tämä Jumala on vastannut mun rukouksiini uskomattomalla tavalla. Olen saanut ymmärrystä ja rauhaa. Jos Jumala vihaisi mua ja halveksisi mua, niin miksi olisin saanut vastauksia rukouksiini? En tiedä sitäkään.
Jos Jumala näkisi olemassaoloni syntinä, niin en seuraisi sellaista Jumalaa. Mutta että mä olen alkanut luottamaan johonkin... Se on jotenkin tabu ja mielisairauden merkki ainakin mun piireissäni. Jopa vahvemmin kuin joku aaveiden näkeminen. Jumala on auttanut mua luotettavammin kuin kukaan, mutta siihen uskominen on outoa mulle. Mä olen sellainen tyyppi, joka ei usko edes kun näkee, ja jokin on kuitenkin todistanut mulle rakkautensa.
Mun ystävä on Jehovan todistaja. Mä usein sanon, että tulkoon maailmanloppu. Mä haluan nähdä, mikä on kaiken tarkoitus ja onko Jumala todellinen. Mä palvelen joka tapauksessa sitä ideaa Jumalasta. Mä olen valmis kuolemaan lopullisesti ja joutumaan ikuiseen kadotukseen, jos saan jonkin varmuuden.
En tiedä, olenko hullu. Näen uskon jonkinlaisena ihmeenä, johon mun on vaikea uskoa. En ymmärrä, miksi olen alkanut luottamaan Jumalaan.
ap
Kuulostaa kyllä siltä että olet vähän tosiaan paljon aika lailla hämmentynyt. En tuomitse! Mutta sun ulosantisikin kuulostaa hieman sellaiselta... mystikkomaiselta? Puhut arvoituksin. Ehkä olet tosiaan valaistunut tai muuten vain oikealla polulla ja siksi minun on vaikea seurata sitä mitä yrität sanoa. Minä kun takerrun konkretiaan paljon enemmän. Ja J:kin sanoi, ettei maalliseen saa jäädä kiinni.
Saanko kysyä, miten käytännössä tapahtuu se, kun sanot että "palvelet sitä ideaa Jumalasta"? Käytkö jumalanpalveluksissa tai messuissa? Vai onko se rukoilua?
Ymmärrän tosi hyvin, kun sanot sen olevan tabu ja mielenterveysongelma piireissäsi - olen itse ollut samankaltaisissa piireissä kun vielä asuin pk-seudulla ja pyörin kovin trendikkäissä ja pinnallisissa ateisti/tiedeuskovaispiireissä. Siellä ei voinut sanallakaan hiiskua edes sitä että EHKÄ uskon, saati että uskon.
Haluaisin kysyä miten kuvailisit sun saamia rukousvastauksia, mutta en varmaan osaisi kuvailla omiani, joten jätän tämän vain tähän.
Mä luin ilmestyskirjaa pitkästä aikaa taas tossa Trumpin valinnan jälkeen kun jokin media sitä nosti esiin "antikristuksena" ja _jos_ ne jotain tapahtumia ennustavat niin nyt olisi kyllä hiton otolliset ajat näille maailmanlopun ennustajille/kulteille. Ensimmäinen torvi ennustaa rakeita, tulta ja verta taivaalta, jonka johdosta 1/3 puista ja maasta palaa. Tämä voisi hyvin viitata ilmaston lämpenemiseen joka polttaa päiväntasaajan aavikkoalueen vielä suuremmaksi ja elinkelvottomammaksi ja pakolaisvirrat.... Toisen torven myötä mereen tuleva tulivuori voisi olla Kimin pommi ja niin edelleen.
Tosi toki koko teksti on niin tulkinnanvarainen, että ei ole ihme että lopun aikojen ennustajia on ollut aikojen sivu.
28
Mä ajattelen, että jokainen on tosi viisas tavallaan. Jokainen on mysteeri, ja jokaisessa on loputtomasti opittavaa. Sillä tavalla me ollaan kauniita. Mun on joskus vaikea ilmaista itseäni. Ja mä olen hämmentynyt, ja ihan uusi näissä jutuissa.
Mulle Jumalan seuraaminen on jokapäiväisiä käytännön tekoja. Kärsivällisyyttä, kuuntelemistä ja ihmisten rakastamista. Olin joskus todella vihainen ja sellainen hyvä käyttäytyminen oli pakkopullaa. Mä palvelen Jumalaa palvelemalla hänen luomustaan, eli ihmisiä. En seuraa ihmisiä, mutta palvelen ihmisiä. Teen kaiken, minkä voin. Pieni myötätunto ei maksa paljon. Koitan palvella joka hetki, jaksan olla inhimillinen ihan vain, koska uskon ehkä johonkin. Ehkä me ollaan muutakin kuin molekyylejä. Mä yritin tappaa itseni joskus. Mulle eläminen ja jonkin tarkoituksen löytäminen on.. elinehto. Aika hullua ehkä.
Mun rukousvastaukseni on olleet sellaisia ymmärtämisen hetkiä. Asiat ei ole saaneet sellaisia konkreettisia ratkaisuja, että joku olisi pudottanut rahaa mun postiluukustani, vaan semmoisia viestejä, joita mä tarvitsin, jotain tunnetta siitä, etten ole yksin ja miten asiat nivoutuu kaikkeuteen ja miten mua ei tuomita, vaan siltä puolelta tunne on syvä empatia. Vaikka olisin tarvinnut rahaa, niin silti se rauha on aina ollut enemmän sitä, mitä tarvitsin.
On vaikeaa olla näkemättä maailmanlopun merkkejä. En tiedä, onko se tapahtumassa, mutta hiton vaikeaa on olla näkemättä.
ap
Samaan uskon minäkin: meidän kaikkien kauneuteen, viisauteen. Myös siihen, että kaikki on mysteeri. En tiedä saitko kiinni sitä mitä tarkoitin sinua kommentoidessani: että olet mystikko? Toivottavasti sait.
Sun palvelus kuulostaa juuri siltä, mitä munkin käsitys tukee. Ei ole mitään niin tärkeää kuin "kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan". Se sama kultainen sääntö esiintyy kristinuskon lisäksi myös ihan eri uskontokunnissa ihan eri puolilla maailmaa. Ja jos se ei ole jumalallinen käsky niin en tiedä mikä on. Enkä välttämättä halua seurata sellaista jumalaa, joka sellaista ei käskisi.
Mitä sä haluaisit ymmärtää? Mistä sä haluaisit puhua? Miten sä haluaisit puhua? Mä tunnen että me ollaan ehkä vähän eri leveleillä tän asian suhteen, mutta haluaisin ymmärtää.
28
Mihin perustat uskosi?
Onko mitään mikä vahvistaa uskomuksesi todeksi?
Mihin turvaat silloin kun tuntuu, että kaikki kaatuu päälle?
Millaista hedelmää elämäsi tuottaa?
Tarkoititko kysymykset minulle? Outoa, jotenkin.
Minun uskoni perustuu vain omaan mieleeni, kuten kaikkien muidenkin, uskoakseni. Minä uskon sydämelläni. Meidän aikanamme ei ole tapahtunut J:n ihmetekoja ja ne jotka sellaista väittävät ovat väärällä asialla.
Minun uskomuksiani ei vahvista mikään paitsi osaan olen saanut rukousvastauksen. Niistä tiedän että olen tehnyt oikein tai väärin. Muuten olen eksynyt lammas, jos terminologia sallitaan. Olen sauvanmitan päässä vaan en siinä laumasss johon uskovaiset uskovat kuuluvansa.
Kun kaikki kaatuu, minulle jää Jeesus ja rukous.28
Lisäksi: Minun elämäni ei ole kantanut hedelmää.
28
Uskotko siihen mitä Jeesus sanoi?
Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Matteus 3:10Tiedätkö miksi elämäsi ei ole kantanut hedelmää ja tiedätkö mitä sinun tulisi tehdä jotta se jatkossa kantaisi?
Tiedän. Minun pitäisi yhtyä nuorten miesten peräsuoliin, koska se tuntuu hyvältä. ÖÖÖÖÖRGH! RUISSSK!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvailisitko sitä jumalaa mihin uskot?
Huumorintajuinen, pimeyden karkoittava, ymmärrystä auliisti jakava, kuunteleva, paljon puhuva ja myötätuntoinen. Ojenna käsi, niin siihen tartutaan.
ap
Onko hän pyhä? Entä oikeudenmukainen?
Pyhä on ihmisen keksimä juttu. Oikeudenmukainen hän on, mutta ihminen ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto. Maailma ei siis ole oikeudenmukainen, vaikka jumala olisikin.
ap
Mitä sana Pyhä tarkoittaa sinulle?
Miten tämä oikeudenmukaisuus sitten ilmenee?
Hän siis tuomitsee?
Pyhä tarkoittaa koskematonta, siis melkein, mulle. Kukaan ei tohdi koskea noin vain. Onko kakka siis pyhä? Ehkä. XD Arvostus sen tekee.
Jumala kokee suurta tuskaan nähdessään ihmisten kärsivän, koska on myötätuntoinen ja empaattinen. Ehkä maailma loppuu kuten Raamattu sanoo, mutta Jumalan edessä kaikki ovat joka tapauksessa saman arvoisia riippumatta lähtökohdista.
En tiedä, onko meillä edessä jokin rangaistus, jos on ja miksi. Synnymmekö uudestaan? En tiedä. Jumala haluaa jokaisen parasta henkilökohtaisesti. Mitä tapahtuu, kun me kuollaan? En tiedä. Uskon, että tuolla jossain on jotain. Olen nähnyt outoja, kun joku on kuollut. Toivon, ettei kaikki pääty tähän. Jos päättyy, en kadu mitään. Jos seuraan hullua aatettani, niin seuraan.
Tällainen on minun Jumalani. Muuten sanoudun irti. Käteeni on tartututtu kun olen sen ojentanut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Die Sonne Satan - Dismal Chant
Hmm... Kissani meni vähän sekaisin tuosta musiikista. Muuten ihan mielenkiintoista.
ap
Unessa koin jonkinlaisen ilmestyksen, jossa Jeesus ilmoitti minulle, että usko pelastaa. Epäilykseni kristinuskoa kohtaan ovat hälvenneet. Olen elänyt monia vaikeita elämän vaiheita peräkkäin. Uni lohdutti minua suuresti.
Luin joskus jonkun rikollisen lehtihaastattelun.
Mies oli paskana, eikä nähnyt mitään toivoa.
Oli mennyt polvilleen ja pyytänyt Jeesusta auttamaan.
Tämän jälkeen jotain tapahtui. Mies oli uskossa ja muutti elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tahdot oikeasti puhua, niin mene johonkin seurakuntaan. Netissä näihin kejuihin tulee kaikenlaisia höyrypäisiä julistajia.
En oikein tiedä, missä joku olisi valmis puhumaan. Jos menen lähikirkkoon, niin varmaankin istun siellä, kunnes tilaisuus on ohi ja lähden kotiin. Jehovan todistajat kätteli mua paljon, mutta keskusteluja ei juuri syntynyt.
ap
Voisit laittaa vaikka viiden paikkakunnan listan (isoja ja pieniäkin paikkakuntia joukossa), jossa joukossa yksi olisi asuinpaikkakuntasi, niin ihmiset voisivat antaa vinkkejä seurakunnista, joista löytyy jotain keskustelupiirejä tms. Tai jos olet isolta paikkakunnalta kotoisin tai sinua ei muuten vain haittaa, että ihmiset tietävät mistä olet kotoisin, niin voisit kertoa suoraankin, mihin kaupunkiin vinkkejä kannattaa antaa. (Listaa ehdotin vain ettei tarvitse suoraan kertoa mistä on).
Jos olet opiskelija tai suunnilleen opiskelijaikäinen, niin aika monelta paikkakunnalta löytyy Opko ( https://www.opko.fi/ ) tai Evankeliset opiskelijat ( https://eo.sley.fi/ ), joista saattaisi löytyä jotain keskustelevampaa toimintaa. Ihan paikallisseurakuntien sivuiltakin saattaa löytyä.
Sanotaan vaikka Oulu, Tampere ja Turku. Olen noin 30v.
ap
Tässä jotain luterilaisia toimijoita:
Tampereella on luterilainen paikallisseurakuntien Uusi Verso -yhteisö, jossa käy tietääkseni suunnilleen ikäistäsi porukkaa. http://www.uusiverso.fi/sivustot/uusi_verso
Turussa Evankelisilla opiskelijoilla käy sinua nuorempaa porukkaa, mutta SLEY:n messussa Luther-kirkolla käy kaiken ikäisiä ja paljon nimenomaan nuoria-aikuisia ja työikäisiä. Messun kautta, jos vain siellä uskaltaa kysyä joltain, saattaisi löytyä esim. raamattupiiri.
Turun Opkolla käy hyvin vähän porukkaa, mutta myös vanhempaa (yli 30v.). Opiskelijailta on tiistaisin ja raamattupiiri keskiviikkoisin.
Turun Kansanlähetyksellä on myös jotain pienryhmätoimintaa ja on kaiken ikäisiä. En tiedä sopiiko toiminta etsijöille, kun julistuksessa näkyy paljon sellainen "Nyt tavoitetaan ihmisiä Jeesukselle!" -meininki, niin se voi tuntua vieraalta, jos ei itse halua vielä lähteä evankelioimaan tuttujaan jollain MyFriends-metodilla.
Paikallisseurakunnilla on Turussa paljon toimintaa. Etenkin Mikaelin kirkko vaikuttaa aktiiviselta.
Luthersäätiöllä on Turussa messu joka sunnuntai ja raamattupiiri joka toinen viikko. Kävijät ovat perheitä ja työikäisiä (paljon 30v. molemmin puolin) ja eläkeläisiä. Teinejä ei ole.
Setalla tai jollain sateenkaarimessuväellä on Malkus-piiri.
Tamperelaisena kristittynä lesbona en todellakaan voi suositella Uutta Versoa. Se on monelle nuorelle aikuiselle hyvä paikka, mutta sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin suhtaudutaan vähintäänkin nihkeästi. (Porukan edellinen pappi lupasi auttaa minua, jos joskus haluan "kilvoitella ja eheytyä". Meno ei kuulemma ole muuttunut.)
Tampereella kokoontuu joka toinen viikko Pirkanmaan Setan hengellinen Malkus-ryhmä, johon ovat tervetulleita kaikki sukupuolesta, seksuaalisuudesta ja uskonnosta riippumatta. Jos ujostuttaa, voi esitellä itsensä keksityllä nimellä eikä keskusteluihin ole mikään pakko osallistua, ihan kuunnellakin saa.
Jos asut muualla, voit osallistua netissä Setan Sinuiksi-palvelun anonyymeihin chatteihin ( http://www.pirkanmaanseta.fi/sinuiksi-chatit-alkavat-tukinetissa-tarjol… ) tai ottaa yhteyttä työntekijöihin sähköpostilla.
Siunausta Sinulle ja toivottavasti löydät sen, mitä etsit! (Voi toki olla, että löydät sen yllättävästä paikasta.)
Vierailija kirjoitti:
Luin joskus jonkun rikollisen lehtihaastattelun.
Mies oli paskana, eikä nähnyt mitään toivoa.
Oli mennyt polvilleen ja pyytänyt Jeesusta auttamaan.Tämän jälkeen jotain tapahtui. Mies oli uskossa ja muutti elämänsä.
Mäkin olen lukenut vastaavia, enkä epäile. Jumala uskoo ihmisiin siinä missä ihminen uskoo Jumalaan. Muuten mistään ei tulisi mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumorintajuinen, pimeyden karkoittava, ymmärrystä auliisti jakava, kuunteleva, paljon puhuva ja myötätuntoinen. Ojenna käsi, niin siihen tartutaan.
ap
Pyhä on ihmisen keksimä juttu. Oikeudenmukainen hän on, mutta ihminen ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto. Maailma ei siis ole oikeudenmukainen, vaikka jumala olisikin.
ap
Hän siis tuomitsee?
Pyhä tarkoittaa koskematonta, siis melkein, mulle. Kukaan ei tohdi koskea noin vain. Onko kakka siis pyhä? Ehkä. XD Arvostus sen tekee.
Jumala kokee suurta tuskaan nähdessään ihmisten kärsivän, koska on myötätuntoinen ja empaattinen. Ehkä maailma loppuu kuten Raamattu sanoo, mutta Jumalan edessä kaikki ovat joka tapauksessa saman arvoisia riippumatta lähtökohdista.
En tiedä, onko meillä edessä jokin rangaistus, jos on ja miksi. Synnymmekö uudestaan? En tiedä. Jumala haluaa jokaisen parasta henkilökohtaisesti. Mitä tapahtuu, kun me kuollaan? En tiedä. Uskon, että tuolla jossain on jotain. Olen nähnyt outoja, kun joku on kuollut. Toivon, ettei kaikki pääty tähän. Jos päättyy, en kadu mitään. Jos seuraan hullua aatettani, niin seuraan.
Tällainen on minun Jumalani. Muuten sanoudun irti. Käteeni on tartututtu kun olen sen ojentanut.
ap
"Pyhä tarkoittaa koskematonta, siis melkein, mulle. Kukaan ei tohdi koskea noin vain."
Kuulostaako Pyhä Jumala mielestäsi tavoittamattomalta?
Liian kirkas edes vilkaista?
Kirjoitit aiemmin jumalastasi näin:
"Huumorintajuinen, pimeyden karkoittava, ymmärrystä auliisti jakava, kuunteleva, paljon puhuva ja myötätuntoinen. Ojenna käsi, niin siihen tartutaan."
Ja nyt kirjoitit näin:
"En tiedä, onko meillä edessä jokin rangaistus, jos on ja miksi. Synnymmekö uudestaan? En tiedä. Jumala haluaa jokaisen parasta henkilökohtaisesti. Mitä tapahtuu, kun me kuollaan? En tiedä. Uskon, että tuolla jossain on jotain."
Eikö kuitenkin auliisti ymmärrystä jakava ja paljon puhuva, myötätuntoinen, jumala, jumala joka ei katso henkilöön, eihän tälläinen jumala olisi jättänyt meitä vain epätietoisuuden valtaan?
Eikö tälläinen Jumala olisi ilmoittanut Sanansa koko maailmalle?
"Käteeni on tartututtu kun olen sen ojentanut."
Jos et tiedä mikä sinua odottaa kuolemassa, niin mistä tiedät kuka käteesi on tarttunut ja mihin se on sinua viemässä?
Jeesus sanoi:
"Jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Hän siis tuomitsee?
ap
"Pyhä tarkoittaa koskematonta, siis melkein, mulle. Kukaan ei tohdi koskea noin vain."
Liian kirkas edes vilkaista?Kirjoitit aiemmin jumalastasi näin:
"Huumorintajuinen, pimeyden karkoittava, ymmärrystä auliisti jakava, kuunteleva, paljon puhuva ja myötätuntoinen. Ojenna käsi, niin siihen tartutaan."
Ja nyt kirjoitit näin:
"En tiedä, onko meillä edessä jokin rangaistus, jos on ja miksi. Synnymmekö uudestaan? En tiedä. Jumala haluaa jokaisen parasta henkilökohtaisesti. Mitä tapahtuu, kun me kuollaan? En tiedä. Uskon, että tuolla jossain on jotain."
Eikö kuitenkin auliisti ymmärrystä jakava ja paljon puhuva, myötätuntoinen, jumala, jumala joka ei katso henkilöön, eihän tälläinen jumala olisi jättänyt meitä vain epätietoisuuden valtaan?
Jos et tiedä mikä sinua odottaa kuolemassa, niin mistä tiedät kuka käteesi on tarttunut ja mihin se on sinua viemässä?
Jeesus sanoi:
"Jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
"
"Moukka ei yritäkään ymmärtää, silti hän tahtoo mielipiteensä julki."
"Tyhmä puhuu raippoja omaan selkäänsä, viisaan huulet ovat hänen vartijansa."
""Sinä uskot olevasi sokeiden opastaja ja pimeydessä elävien valo, ymmärtämättömien kasvattaja ja kokemattomien opettaja, kun sinulla on tieto ja totuus hallussasi lakiin kirjoitettuna. Kun siis opetat muita, etkö opetakaan itseäsi?"
"Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olette saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten. Hylätkää kaikki katkeruus, kiukku, viha, riitely ja herjaaminen, kaikkinainen pahuus. Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden."
Mielenkiintoinen aloitus.
Itse olen tyypillinen luterilainen, joka ei puhu uskonnosta ja käy kirkossa häissä ja hautajaisissa.
Kuitenkin uskon, että meitä suurempaa on. Tiukassa tilanteessa saatan yksin hiljaa piilossa laittaa kädet ristiin ja pyytää apua.
Kun omat voimat on vähissä, niin on lohdullista uskoa, että apua voi pyytää.
En koe tarvetta puhua näistä asioista ääneen, mutta pystyn kyllä näin anonyymisti kirjoittamaan.
Kaikkea hyvää sinulle etsintöjesi tiellä!
Voisiko olla niin, että kun ihmisillä on kaikkea, niin henkiset asiat rupeavat kiinnostamaan. Kaikella tavaralla ei pysty täyttämään jotain selittämätöntä tyhjää paikkaa.
Voisi olla hieno suuntaus, jos näitä asioita ruvettaisiin enemmänkin pohtimaan. Ohjeet mitä uskonnot antavat ovat hyviä. Nehän ovat kaiken moraalin ja lakienkien perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Hän siis tuomitsee?
ap
Liian kirkas edes vilkaista?Kirjoitit aiemmin jumalastasi näin:
Ja nyt kirjoitit näin:
Jeesus sanoi:
"Jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat.""
"Moukka ei yritäkään ymmärtää, silti hän tahtoo mielipiteensä julki."
"Tyhmä puhuu raippoja omaan selkäänsä, viisaan huulet ovat hänen vartijansa."
""Sinä uskot olevasi sokeiden opastaja ja pimeydessä elävien valo, ymmärtämättömien kasvattaja ja kokemattomien opettaja, kun sinulla on tieto ja totuus hallussasi lakiin kirjoitettuna. Kun siis opetat muita, etkö opetakaan itseäsi?"
"Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olette saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten. Hylätkää kaikki katkeruus, kiukku, viha, riitely ja herjaaminen, kaikkinainen pahuus. Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden."
Mitä se hyödyttää ihmistä mitenkään jos se mihin hän uskoo on täysin ristiriitaista?
Totuuden tunteminen tekee vapaaksi, ei meidän omat uskomukset hyödytä yhtään mitään.
Mikäli se minkä ihminen kuvailee jumalaksi ei ole sitä mitä Jumala on oikeasti, on tämä henkilö silloin epäjumalanpalvelija.
Ja täälläkin keskustelussa lainataan kohtia Raamatusta sieltä täältä, mutta aijotteko te kokonaan jättää pois ne kohdat mitkä puhuu siitä miten käy lopussa epäjumalanpalvelijoille? Miten käy homoseksuaaleille? Miten valehtelijoille?
Miten käy laittomuudentekijöille?
Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
1. Korinttilaiskirje 6:9-10
Jeesus itse sanoi, että tehkää parannus, hän myös sanoi joka minun perässäni tahtoo kulkea hän hyljätköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Kaikki voi sanoa mitä vaan, mutta Jumala maksaa kullekkin tekojen mukaan palkan, henkilöön katsomatta.
Ihmisen valhekuvat ei ihmistä voi kuolemasta pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vaikea elämä. Viime aikoina olen tutkiskellut Raamattua ja koen outoa vetoa. Tavallaan myös paniikkia. En tiedä, mihin uskoa. Mulla on aina ollut yliluonnollisia kokemuksia, mutta ovatko ne sitten peräisin paholaisesta? En usko niin, ehkä. Rukouksiini on vastattu erikoisella teholla. Se on jopa... pelottavaa.
Hyväksyisikö mikään yhteisö edes tällaista kyseenalaistavaa ihmistä, joka ei edes ole hetero? Haluaisin puhua näistä jutuista, mutta en tiedä, missä.
Jos sinä haluat lähteä seuraamaan Jeesusta, se tapahtuu seuraavasti. Sinun on muutettava mieltäsi. Suomalaisessa raamatussa kyseinen asia on käännetty hieman väärin, tee parannus. Kysymyksessä on kuitenkin mielenmuutos. Mielenmuutos tarkoittaa että sinä et enää usko itseesi, etkä ihmisiin vaan Jumalaan. Jeesus Kristus on kaikkein ylin auktoriteetti, jota mieltään muuttanut ihminen tottelee enemmän kuin mitään muuta. Mielenmuutos on julkinen tapahtuma jonka merkiksi on käytävä kasteella. Kasteessa sinä kuolet itsellesi ja tälle koko maailmalle ja ryhdyt elämään Jeesukselle. Eli sinä kasteessa samaistut Jeesuksen ristikuolemaan, kuolemalla tälle maailmalle, ja myös noustessasi vedestä, samaistut Jeesuksen ylönsnousemukseen ja olet uusi luomus.
Nyt olet tehnyt liiton Jumalan kanssa, ja asia nimeltä synti on kohdallasi käsitely, sillä samaistumalla Jeesuksen kuolemaan, Jeesus kärsi sen rangaistuksen joka sinulle kuuluisi syntiesi tähden. Uusi luomu luonnollisesti kun elää Uuden kuninkaan ohjeiden mukaan, lakkaa syntiä tekemästä, ja kyllä, homoseksuaalisuutesi pitää myöskin loppua tähän. Nyt kun asia nimeltä synti on käsitelty, voi Jumala ryhtyä siunaamaan sinua oikein "rutosti". Samalla saat myös Pyhän Hengen lahjan, joka tuo sinut kaiken totuuden tuntemiseen! Se toimii kuin navigaattori, aina kun olet poistumassa kaidalta polulta, se varoittaa sinua. Toki voit ajaa itsesi kalliota päin halutessasi, mutta varoituksen ja ohjeet kuulet aina ennen vahinkoa. Saat lupauksen iankaikkisesta elämästä ja kutsun taivasten valtakuntaan. Tästä se juttu ja ihmeiden täyttämä elämä sitten alkaa.
Selvitä kuitenkin että oletko valmis maksamaan sen hinnan mikä Jeesuksen seuraamiseen kuuluu. Jeesus lupasi saman "kohtalon" hänen seuraajilleen kuin hän itsekin tässä maailmassa koki. Hyvin suurella mahdollisuudella tämä vaellus päättyy hirsipuuhun, ja sitä kautta iankaikkiseen elämään. Harvat ovat ne jotka tämän tien löytävät ja ahtaasta portista sisälle elämään kulkevat.
Mites toi iänkaikkien elämä, tuntuu aika raskaalta ajatukselta? Raamatussakun ei paljon puhuta tosta taivasten valtakunnasta ja mitä siellä voi puuhastella.
Höpö höpö. Sinulla on vain huonot tiedot. Raamatussa kyllä kerrotaan että minkälainen tämä taivasten valtakunta tulee olemaan. Luodaan uusi taivas ja uusi maa, koko universumi uusiksi. Jeesuksen ylönnousemus ruumis antaa kuvan siitä, minkälainen ruumis meillekin, siis jotka kestävinä säilyvät loppuun asti, on luvassa. Jeesus käveli seinien läpi ja ilmestyi eri paikkoihin, materia siis ei sido tätä uutta ruumista mikä taivasten valtakunnassa on luvassa. Hmm. kokonainen universumi tutkittavana, luulen että puuhasteltavaa riittää melkolailla. Paratiisi on nimensä mukaan paratiisi, ei sellainen paikka jollaisena amerikkalaiset elokuvat sen koittavat esittää. Eli jatkuvaa sunnuntaikokousta, kaavut päällä köydellä vyötäisiltä sidottuna.
Silti mun mielestä on liian vähän tietoa siitä, että mitä tuonpuoleisessa on. Vaikea sitoutua epämääräiseen visioon, vaikka siis uskon Jumalaan. Tosin en pidä häntä omnipotenttina universumin luojana. Ei oo oikein loogista, että hän antaisi oman poikansa yhdelle pienelle pallolle häärimään, kun planeettoja on varmaankin aikalailla äärettömästi. Ja siis jos ihminen on Jumalan kuva niin se on jotenkin maallinen ajatus, sehän tarkoittaisi, että Jumala on aikalailla samanlainen kuin ihminen, vähän parempi vaan. Ja silloin herää myös kysymys, että onko kuitenkin Jumalia.
Tietenkin jos puhutaan vaan sielusta niin se kai voisi ollakin Jumalan kuva. Voin tietty olla ihan väärässä, varmaan oonkin. Enkelitkin vaikuttavat raamatun perusteella enemmän avaruuden olennoilta raamatun kuvauksissa.
Minun mielestäni on täysin loogista että "antoi oman poikansa yhdelle pienelle pallolle häärimään" koska Jumala loi koko universumin vain ihmistä varten! Kaikki tähdet ym. on olemassa sitä varten että niistä voimme katsoa ajat, päivät, kuukaudet ja jopa navigoida niiden avulla. Lue luomiskertomu ajatuksella, sieltä se selviää.
Kolminaisuuden käsite on hankala.
Miten Jumala voi olla kolme?
Isä, Poika ja Pyhä Henki?
Luterilaisuus on todella rento uskonto. Se on harvinaisen vapaa.
Luther rikkoi itsekin sääntöjä aikanaan. Munkki nai nunnan. Ajatelkaa!
Luther tykkäsi myös alkoholista.
Muuttihan Jeesuskin veden viiniksi Kaanain häissä, kun juomat loppuivat. Alkoholi on kristillisyydessä ok. Jeesus kutsuttaisiin mielellään kaikkiin bileisiin :)
Ei ole, uskontoa ei pidä tuputtaa.
Ihmettelen miksi jotkut uskovaiset puhuvat viinan kiroista. Raamattu suhtautuu juomaan myönteisesti.
Uskotko siihen mitä Jeesus sanoi?
Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Matteus 3:10
Tiedätkö miksi elämäsi ei ole kantanut hedelmää ja tiedätkö mitä sinun tulisi tehdä jotta se jatkossa kantaisi?